Sleipner93 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 EL-Start blir vel ekstra vekt så det er vel ikke så bra på en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Det jeg tenkte og (det med el-start). Skal ikke ha el-start.. Men var jo en god tanke det med baatplassen logo, men hva jeg har tenkt meg som sponsor-pris, hva tror dere? En annen har iallefall da fått 5000 kr av hovedsponsoren sin i løpet av et år. Jeg hadde ikke tenkt meg mange, mange tusen nei. Redigert 25.Desember.2007 av Robbern (see edit history) Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Vel, bare lisenser og forsikring (Person/utstyr)vil koste deg 2-3000 pr. år. Så er det reparasjoner og drift. Reise for å delta i diverse løp er heller ikke gratis..... Kanskje du skulle starte med å melde deg inn i en klubb til å begynne med - slik at du får et seriøst bilde på hva dette innebærer både praktisk & økonomisk... Uten el-start i T250 Kun motorsykkelbatteri og uten lading. Forskjell på JT250 og T250 er 20kg lettere båt i JT250 (160kg) T250 er kun nasjonal klasse. Redigert 25.Desember.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
HP-260 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Det jeg tenkte og (det med el-start). Skal ikke ha el-start.. Men var jo en god tanke det med baatplassen logo, men hva jeg har tenkt meg som sponsor-pris, hva tror dere? En annen har iallefall da fått 5000 kr av hovedsponsoren sin i løpet av et år. Jeg hadde ikke tenkt meg mange, mange tusen nei. Jeg er temlig sikker på at du må ha El-Start fordi det er sånn start i gear greier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Nei nei nei nei. Mange i T-250 som ikke har el-start. Motorene blir dratt i gang ved start. Og det er heller ikke noe krise å starte båten i fri, så sette den i gir i og med at det ikke er like store Cleaver-propeller. Reise tar foreldrene mine seg av, klubb melder jeg meg inn i på nyåret (har tatt kontakt). Blir nok ny motor til neste sesong. Jeg har tenkt på mange sponsorer, så lav pris per sponsor kan lønne seg. Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 En ny motor ville jeg nok seriøst vurdert, ville ikke engang ventet med dette, og el-start burde du absolutt ha! Se etter en motor fra minst 1996 da det er den "nye" typen, gjerne enda nyere også, fra 1999 og oppover kom de med ett litt nyere deksel, og andre ting jeg har lagt merke til er at bunkoppen som holder simmringene på disse er i metall. I tilegg har disse en annen farge på blokk, og blanke syrefaste bolter i stedet for matte som det er på 1996-1999 Dessuten burde vel motoren trimmes en del for at du skal kunne ha noen sjangse mot de andre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Den skal trimmes på nyåret. Har pratet med folk uten el-start, og de sier at det ikke er noe problem. Som sagt, ny motor er vurdert ;) Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Ok, vet ikke om du har noe peiling på hvordan de trimmer disse motorene? Alltid noe jeg har lurt på.... Vis du er intressert har jeg en 9,9hk yamaha 2001 mod med defekt veiv, ny burde kunne gå ann og få tak i i usa...... (er det kort eller lang stamme på disse båtene?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 (redigert) Det er kort stamme. Propellen skal ligge paralelt med bunnen. For å yte 15 HK må du jo selfølgelig ta ut plomba. For å få ytligere HK, rundt 18-20 HK må du frese opp sylinderen (tror jeg). Legger også ved at Rolf Magne Sunde (fra Tveit) er en av Europas ledende Yamaha trimmere. Ta en tlf til han ;) Broren min skal nok gjøre dette, i og med at han er båtmekaniker. Legger ved et bilde av en som har helt lik motor som meg uten el-start (så det går jo an) Btw.. hva skulle du hatt for motoren hvis du hadde fått den ferdig? Redigert 26.Desember.2007 av Robbern (see edit history) Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 dumt det var langstamme på den motoren min da..... Pris på den når den er ferdig er vel rundt en 9-10 000 (vårpris) Motorer med el-start er vel desto verre og få tak i, og de fleste har ikke engang svinghjul du kan ha el-start på...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Her er det ikke bare å frese og slipe. Det er nøye beskrevet hva maksimum mål rundt imotoren skal være. Avbalansering og veiing av deler er nøye. Fri trimming er ikke tillatt. Et mer passende ord for en slik operasjon er optimalisering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Fri trimming er ikke tillatt nei.. Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
greenstream Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 hei beste måten å skaffe seg sponsor på er om du har en slags fin cv av båten med bilde av båt osv så kan du gå rundt til forskjellige firma som du kan tenke deg du vil ha på båten, og evetuelt få deg en stor sponsor som du kan tilby å lakke båten i frimaet sin farge og logo over store deler av båten, beste reklame plassen på båtene er under for er 99% garantert at du blir filmet om du har gått rundt ;) hadde seaflyeren min som ver t250 båt full rigget med selva 15, båtren hade en toppfart på 38 knop, hadde selfølgelig el start og det brude du og ha er ikke mye det lille girhuset tåler, og ver obs prop aksling i den størrelsen kan ha en tendens til å knekke med clever;) det kan jeg vertfall alt om;) lykke til med sponsor og rigging ikke minst sesongen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 (redigert) Tusen takk for et langt innlegg, Greenstream! Skal prøve det meste du sa der. Men hadde du noen annen trim enn å ta ut plompa på Selvaen? Btw, må jeg ta noe kurs elns for å kjøre i T-250, trodde dette bare var i T-400. Hvor kan jeg ta disse kusjene? Redigert 26.Desember.2007 av Robbern (see edit history) Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
Donald2 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Melde deg inn i en klubb som en annen sa her.. da vill du sikkert få vite hvor du kan ta kursene. Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Som jeg også sa har jeg tatt kontakt med klubb og melder meg inn på nyåret (da slipper jeg å betale for 07). Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Frode Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Hei Hvorfor Winrace og ikke Seaflyer? Det var jo Seaflyer som hadde mest "løft"......ihvertfall i T-400! Hadde selv en Seaflyer med 30hk suzuki og kjørte i S-550, men med en T-550.... Avanserte senere til Katamaran....... Sitér dette innlegget 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Jeg vil personelig heller kjøre en Winrace enn en Seaflyer. Båten du har på bilde der er jo ikke lovlig å kjøre i T-250 uansett! Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 (redigert) Du må ha lisenskurs for rundbanekjøring. Dette tror jeg koster 1500.- I tillegg må du betale for innmåling av båt. (500.-???) I tillegg kommer medlemsavgift i klubb. Start med det siste, og snakk med gutter, jenter og foreldre som driver i miljøet. Jeg syns du starter i litt feil ende, for å si det mildt.... Det er mye tid & penger spart på å snakke litt med de som driver med dette, og ikke bare surfe rundt på nettet for å få halvsannheter.... OBS - En personforsikring som gjelder under selve løpet bør du ógså tegne, alt utenom er du dekket på gjennom dine foreldres barneforsikring. (Hva sier du; har ikke foreldrene dine barneforsikring, sier du???? ) Forbundet har under løp forsikring mot skade forvoldt på 3.-part, og om du vil forsikre ditt eget utstyr er helt opp til deg selv... Redigert 26.Desember.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Hvis du ser hva jeg har skrevet 2 ganger, jeg er i kontakt med klubb og melder meg inn på nyåret for da slipper jeg å betale 07 avgift. Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 (redigert) Jada, jeg ser det.... og ikke mange dager er det å vente heller..... -Men du spør jo om ting her som det er naturlig å få svar på i klubben... Det du kanskje ville ha hatt litt nytte av i denne sammenheng er er å tenke i gjennom hvor mye penger du og dine foreldre vil kunne være interressert i å bruke på denne aktiviteten pr år. Ut over det, vil du gjennom samtaler med aktive utøvere få et begrep om hva innsatsen vil være på å delta i klassen pr. år. Dette gir et bilde på hvor mye du bør satse på å prøve å skaffe i sponsorinntekter hvert år.... Uansett må foreldrene dine ønske å inkluderes i dette.... Og så kommer nettverket ditt inn! Du nevnte Fjordcruise... Glimrende! Arbeidsplasser til foreldre/besteforeldre og annen familie/kjente... bruk dette for alt av hva det er verdt, men lag et seriøst konsept - gjerne med bilder o.l du kan presentere... Kanskje kan du til og med lokke ut noen hundrelapper av medlemmene her også.... Ønsker du virkelig å drive med dette, så vær seriøs - og jobb hardt! - Og begynn for all del i rett ende..... Lykke til! Redigert 26.Desember.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Takk :) Jeg har planer om rundt 2 år, men hvis det virkelig går bra blir det vel mere. Storebroren min er båtmekaniker, så det blir vel han som også blir med på løpene (håper jeg). Takk igjen Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Jepp!! - Og for all del, fortsett å poste her. Det er alltid interressant og få et "Real time innblikk" i hva ungdommen vil for "å få det til" - ønskene, altså... Jeg tror at klubbmiljøet er det rette for å få den nødvendige "utdannelse i faget" , og at det finnes folk som ønsker å bidra med synspunkter på alt annet her inne, er selvfølgelig verdt å ta med seg..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Robbern Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Hehe, det kan jo bli morsomt, ja ;) Har jo selfølgelig lyst på en utdannelse innen båt, men racing blir det nok ikke. Men kan dra nytte av at motoren går i stykker! Oppdatere skal jeg hver gang det skjer noe Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Litt å kikke på mens vi venter å resultatene dine....... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.