chagall Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 I min tidligere jobb på arendal båtsenter, mottok vi båten uten motor, og monterte på den motoren kunden ønsket, er ikke sikker på om man fikk kjøpt ren båt, men jeg er ganske sikker på det. Må si selv at jeg kunne aldri tenkt meg og kjøpt en ny båt med en annen motor enn evinrude eller mercury 2-t, og hadde jeg f.eks hatt lyst på en yamarin ville jeg jo ikke hatt yamahaen! Ja, da fikk vi da konstantert at de fleste forhandlere mottar båt uten motor. Ellers var det jo hyggelig å høre at du aldrig kunne tenkt deg annen motor enn Evinrude/Mercury 2 takt. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 (redigert) Vi fikk vel hvertfall konstantert at evinrude forhandlere mottar båt uten motor, nå skal det sies at jeg sist jobbet der for 1,5år siden, men tviler på at det har forandret seg noe serlig siden..... OT: Som en på forumet her sitt slagord: "trebåtentusiast med plastbåt" Skal kanskje ha en 60hk 4-t mariner på min puma 420 til sommeren (om jeg får fiksa den, som sagt 4-t er ikke bra ) da blir mitt slagord: "2-t entusiast med 4-t på hekken" For de som er intressert i grunnen er det at denne kan chippes, det har jeg enda ikke funnet noen til og gjøre med e-tecen min. Og grunnen til at den er defekt er at det har gått vann i olja på den, noe som aldri hadde skjedd på en 2-t.... burn Redigert 4.Januar.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 5.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2008 (redigert) Hadde jeg vært motorprodusent, ville jeg forsøkt å sørge for at MIN motor ble solgt sammen med samtlige av de jollene du har å velge mellom. Ja, dét er det dessverre noen som prøver... og da velger de bort pengene mine........ Samt at jeg ville stillet forslag til Miljø- samferdsel- og finansdepartementet om at alle båter solgt fra -08 måtte selges med CE-godkjent og fabrikkmontert motor. Ja, kanskje vi skulle legge alt båt - og motorsalg inn under tobakkskaderådet! Som sagt tidligere har jeg nok visse kyniske trekk Heldigvis produserer jeg ikke motorer -Og i tillegg forby i hele europa hjemmesnekring og selvbygg av båter.... Redigert 5.Januar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 5.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2008 Ja, kanskje vi skulle legge alt båt - og motorsalg inn under tobakkskaderådet! Uff`rago 63`, da ville De ha mangedoblet avgiften på båt og motor og begrenset bruken. Sitér dette innlegget Link to post
Waldemar Svart 6.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Hyggelig å se at så mange skriver rundt dette, Men det skal legges til at forhandleren i Stavanger gikk ikke av veien for å være fleksibel med motorstørelsen til båten,så sant du bare tok en annen mercury :) Er jo mange andre kjekke båter på markedet også,selv om en gjerne der også må gå for "full pakke" men det var nå akkurat skibsplast 655 jeg vil ha,og da trodde jeg at det bare skulle være å signere kontrakten for kun båt,men dengang ei. For noen år siden kjøpte jeg ny Ryds (rigtig nok bare en 425R) også den står i kjelleren på tillhenger sammen med ATV og plentraktor og MC :)LOL men da kjøpte jeg kun båt og ferdig med det. Men det endrer seg muligens når båtene blir større. Sitér dette innlegget Link to post
Waldemar Svart 6.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Helt enig! Så en ting jeg også har lurt på. hvordan i h%&%# har du greid å få den motoren(186kg?) ned kjellertrappa, og hvordan skal du få den opp igjen? (SKrevet etter at jeg nylig har båret en Jøtul på 130kg ned ei bratt kjellertrapp....) Tror du får la motoren følge huset jeg Uansett, valget mellom disse to motorene ville for meg vært rimelig enkelt. Ikke noen 4-takts fanatiker(har 2-takt selv) men synes df140 virker som en veldig bra motor! Skjønner godt du lurer på det for det var litt av ett beist å få ut av bilen,men det er ikke alle som har kjellertrapp,her er det "vei" og 2 meters bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 -Og i tillegg forby i hele europa hjemmesnekring og selvbygg av båter.... Nei, der går grensen.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Waldemar Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Ja nå har jeg en gledelig melding :) Ny Skibsplast 655 fra sverige kan hentes hjem til norge for 260.000 norske med norsk mva,er bare litt praktiske detaljer så gjenstår og ca 3 uker leveringstid til forhandler i Gøteborg,da går defenitivt turen over til "søta bror",her var det som sagt ikke noe problem å levere kun båt. Det er sånn det skal være! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Ja nå har jeg en gledelig melding :) Ny Skibsplast 655 fra sverige kan hentes hjem til norge for 260.000 norske med norsk mva,er bare litt praktiske detaljer så gjenstår og ca 3 uker leveringstid til forhandler i Gøteborg,da går defenitivt turen over til "søta bror",her var det som sagt ikke noe problem å levere kun båt. Gratulerer `Waldemar`, fint at det ordnet seg. Ellers utrolig at man må til Sverige for å få kjøpt en Skibsplast 655 uten motor. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Gratulerer med løsningen! Jeg vet gjennom 4 sesongers erfaring at du vil bli meget godt fornøyd med kombinasjonen båt og motor som du har valgt. Jeg vil dog anbefale deg å vurdere stålpropeller, det fortjener virkelig 140 hesteren til Suzuki. Da får du bedre akselerasjon, bedre grep i vannet, roligere gange og en knop eller to ekstra i toppen. Winrace i Arendal har god erfaring i å parre 655 og aktuell motor. Godt å vite at det fortsatt går an å få Suzuki til nye Skibsplastmodeller. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Det var jo greit å høre at det ble en løsning på båt handelen tilslutt. Men jeg må jo si meg enig med "Chagall" at det er jo utrolig merkelig at man må helt til Sverige for og få kjøpt seg båt uten motor! Jeg slapp med noen få mil til nabo byen for å handle båt. Nå gjaldt det pris,så det er jo et annet tema,men jeg sparte vel 60000.00kr. på å dra noen få mil vestover for å handle.Det er nesten rart at to Wave forhandlere kan opperere med så enorme prisforskjeller for nøyaktig samme båt .Så det kan utvilsomt lønne seg å ta noen ringerunder før man slår til på et båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Jeg vil dog anbefale deg å vurdere stålpropeller, .... Winrace i Arendal har god erfaring i å parre 655 og aktuell motor. Hvilken stålpropell var det du har på din DF140 Andy? Jeg har blant annet vurdert Ballistic stålpropell, men er litt usikker på hvilken stigning jeg skal bruke. I Suzuki original alu har jeg funnet ut at 19" er et bedre kompromiss enn 21". Hvilket antyder en stålpropell med stigning.... Har min DF140 på den midterste av de 5 festeposisjonene. Forøvrig... GRATULERER Waldemar Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Andy Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Hvilken stålpropell var det du har på din DF140 Andy? Har 14x20 'standard Winrace' (2002). Den satt på båten når jeg kjøpte den brukt. Vet det er forsøkt 14x22, men denne var ikke så bra. Med 14x20 propelleren er motoren heiset til det nest øverste hullet, den sitter som støpt i vannet, også i sving. Mindre drivstoff og bedre ytelse som resultat av å heise Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 18.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 Må si at jeg elsker lyden av min (4-takt) Suzuki DF115 2004, både på lavt og høyt turtall og lukta av eksosen er faktisk ganske så behagelig. Ang. 2-taktere så er vel forbruket av tennplugger litt høyere. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 18.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 Må si at jeg elsker lyden av min (4-takt) Suzuki DF115 2004, både på lavt og høyt turtall og lukta av eksosen er faktisk ganske så behagelig.Ang. 2-taktere så er vel forbruket av tennplugger litt høyere. Det sier seg jo litt selv at en totakter spiser litt fler tennplugger enn en 4-t fordi en 2-t tenner hver gang stemplet er oppe, men kan ikke helt se det store problemet med det.... På e-tecen skal pluggene byttes hvert 3. år Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 Vi-Menn hadde vel en test av E-Tecen for en tid tilbake. Mener at en av konklusjonene var at den brukte betydelig mer plugger en det som var oppgitt. Men det avhenger nok mye av bruksmønsteret, mye tomgangs/dorge-kjøring er nok ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Ja nå har jeg en gledelig melding :) Ny Skibsplast 655 fra sverige kan hentes hjem til norge for 260.000 norske med norsk mva,er bare litt praktiske detaljer så gjenstår og ca 3 uker leveringstid til forhandler i Gøteborg,da går defenitivt turen over til "søta bror",her var det som sagt ikke noe problem å levere kun båt. Det er sånn det skal være! Takk for tipset. Har nå bestilt meg en ny skibsplast 655 m/ Yamaha F150 fra Sverige, får den i slutten av mai. Fikk en veldig god pris, med kurs og avgifter pr. i dag vil den havne på ca. kr. 400.000,- u/ekstrautstyr, og det med en YAMAHA, ikke noe galt med suzuki, men yamaha har alltid stått øverst på ønskelisten. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Gratulerer med ny båt - og gratulerer så mye med at noen gidder å ta seg bryet med å utfordre båtpakkekonseptet!! Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Enig med Rago her - men er jo betenkelig at man er nødt til å dra til Sverige for å kjøpe en norsk båt med den motoren man ønsker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 - Begrepet "Harryhandel" har fått enda en dimensjon Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
KenBjork Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Følger det med noen kjøtt og alkohol og tobakk om man ikke pruter ? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Daffy Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 nei men det kjøper du på veien hjem Mortenkri: Gratulerer med ny båt Uansett hvor bra Suzuki er og eller blir så vil det nok i god tid fortsatt være lettere å selge en Yamaha når den tid kommer Slik er det bare Ellers støtter jeg Rago og Ivar her Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.