Jump to content

Hvor effektiv er varmeveksleren på diesel motor ?


Fusebox

Recommended Posts

Heisann,

 

Sitter med vidløftige planer om løsninger med dobbeltfunksjon, dagdrømmer om solskinn og varmt vann etc. etc. :smiley:

 

Jeg har tenkt å gjøre litt med varmesystemet i vår båt. Vi har en Eberspächer D4L (eller noe lignende, stor og gul er den i alle fall) på ca. 4 kW om jeg ikke husker feil, men vil også koble opp en varmer som går på båtens kjølevann.

 

Tenker da gjerne på denne.

 

Om man skulle være så uheldig å miste kjølevann, ødelegge impeller eller på annen måte miste sjøvannskjølingen, kan man da klare seg med denne som en radiator ? Jeg regner da ikke med å kunne kjøre full fart, men muligens få utnytte et antall hk som får meg til land i en kjedelig situasjon.

 

Hvor mye klarer en sjøvannskjølt varmeveksler å ta unna, blir vel egentlig spørsmålet, og så se opp mot de 9-10 kW som viften klarer.

 

En ting som sikkert gjerne vil lage litt trøbbel er jo at eksosen plutselig er tørr og vil utvikle varme...

 

I mitt tilfelle gjelder det en VP TAMD 40A.

 

Håper på sinnrike innspill :-)

 

/Are

Link to post

En tommelfingerregel sier jo at du får omtrent den samme effekten som du får ut på akslingen også ut i form av varme med kjølevannet og enda engang den samme effekten ut med eksosen. Sånt sett burde du kunne tusle hjem med ca 13 hk (10kw/0,735) uttak på propellen, men jeg går ikke god for det.

 

Legger til: men husk: når sjøvannskretsen ryker har du ikke lenger kjøling på eksosen heller

Link to post

13 hk er bedre enn å sette 4 hk Yamaha motoren på badeplattformen i alle fall :-)

 

Jeg tenkte også noe i de baner som 10kW/hkW.

 

Ja, eksosen blir nok et problem, men du verden for en føner, om man ikke er så nøye på sot og sånt ? hehe :smiley:

 

Antar at prosjektet forblir i teorien, og eventuellt testes en gang jeg VIRKELIG har bruk for det. Varmeren kommer uansett.

Link to post

Problemet med manglende kjølevann i eksosen er vel at det kan ta fyr i eksosslangen eller eksospotta eller innredningen rundt. Skittent akterspeil er ikke ditt største problem. Men det er klart; hvis alternativet er å bli knust i fjæresteinene kan man jo vurdere hva som er verst. Hoppe på havet med en gang, eller hoppe på havet først når det brenner...?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Jeg har tenkt å gjøre litt med varmesystemet i vår båt. Vi har en Eberspächer D4L (eller noe lignende, stor og gul er den i alle fall) på ca. 4 kW om jeg ikke husker feil, men vil også koble opp en varmer som går på båtens kjølevann.

Tenker da gjerne på denne.

Denne 10 kW varmeveksleren kan ikke kjøle ned motoren nevneverdig, men du verden så god varme du kommer til å få i båten. Ut fra min erfaring er dette en av de bedre varmevekslere som er laget. Eneste ulempen er at den lager endel viftestøy på innstilling nr 3, samt at den da også bruker noe strøm.
Link to post

Slik jeg kan forstå vil det jo ikke være mulig å få varmeveksleren inn som en slags ei heller dårlig erstatning for sjøvannskjøling? Hvilke effekt vil det ha på motorens avkjøling? Litt lenger sløyfe, men etter et par minutter vil effekten være lik null.

 

Tror nok du må se på varmeveksleren som en ren varmekilde og ikke som en kjølesløyfe.

Link to post
Du snakker som om du har tenkt å koble denne 10 kw varmeren til sjøvannskjølingssystemet på motoren, stemmer det? Det virker som om du blander disse to kjølesystemene.

Varmeren skal kjøres på ferskvannskretsen. Sjøvann kunne jo kanskje vært en idé til aircondition på en varm dag :wink:

 

 

Slik jeg kan forstå vil det jo ikke være mulig å få varmeveksleren inn som en slags ei heller dårlig erstatning for sjøvannskjøling? Hvilke effekt vil det ha på motorens avkjøling? Litt lenger sløyfe, men etter et par minutter vil effekten være lik null.

I og med at varmeren gir 10kW må den varmen nødvendigvis hentes fra et sted. 10kW + evt. varmetap i resten av ferskvannskjølekretsen vil nødvendigvis trekkes fra motorens varmeproduksjon, slik at ved resirkulasjon vil vannet ha lavere temperatur enn ved utgang, og derved kjøle motor.

 

Hvor mye kjøling dette vil gi er jo det som er interessant. Forhåpentligvis forblir det bare et hypotetisk spørsmål.

 

Takk for innspill :smiley:

 

Hilsen

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Mye varme (har hørt 40%) går via motorens overflate. Åpen motorromsluke og vifter vil og hjelpe deg i en nødsituasjon.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Noen av Yanmarmotorene forbruker 10 % av tilført diesel, mens 90 % returneres. Den returnerte diesel benyttes til avkjøling av motoren. Jeg vil ikke forsøke, men det skulle ikke undre meg om motoren kan gå endel minutter på laveste turtall uten saltvannstilførsel. Det er ikke mulig å få motorens temperatur noe særlig over 40 - 50 grader på tomgangskjøring med tilførsel av kjølevæske.

Link to post

Det skulle vært interessant å satt opp en gammel motor, fjernet impeller og koblet vannslangen rett gjennom varmeveksler.

 

Starte opp og følge med temperaturen på kjølevannet på forskjellige hastigheter, samt sjekke eksos temp.

 

Om temperaturen stiger faretruende, så er det bare å åpne krana.

 

Dette blir jo kjøring uten belastning. Om temperaturen blir mye høyere ved innkobling av propell på tomgang er jo interessant.

 

Bedre med 1-2 knop hjemover (eller til land), enn ingenting.

Link to post

Min gamle gode ekstrabil, en Opel Corsa, har en vifte som ikke fungerer.

 

Og i sommer på en glovarm dag, så ble jeg stående i saktegående kø og motorvarmen steg faretruende.

Jeg kunne ikke stoppe motoren, men satte varmeapparat og vifte på absolutt full guffe.

 

Det kunne ses umiddelbart på temp.måleren, og det gikk utmerket.

Men... rimelig svett og varm :cheers: etterpå.

Link to post

Ja, akkurat, det er det som er bakgrunnen for det jeg også tenkte på.

 

I mine skoledager satt jeg iblant på med en som ofte måtte kjøre varmeapparatet for å kjøle ned bilen iblant. Spesiellt i høy fart og varmt vær, samt stillestående kø og varmt vær.

 

Jeg har en Peugeot 806 TDi, og den blir (nesten) IKKE varm på egen hånd... Starter den iblant før jeg skal på jobb om vinteren for å varme opp, men etter 15 minutter er den fremdeles kjølig.

 

Nå er vel ikke dagens TDi og forrige årtusens TAMD 40 motorer sammenlignbare i den forstand, men likevel...

 

/Are

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...