Jump to content

Seilbåt med baug OG hekktrøster...


bjoris

Recommended Posts

Trøste og bære... Ja, ja, jeg ser jo at det er flott for de som har bevegelseshemninger, men dette står ikke på min ønskeliste (ikke enda iallefall...) Mulig jeg er treg, men har ikke sett en normal seilbåt med dette før...

 

Seilbåt med baug og hekktrøster

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Synes dette var et flott tv innslag og hvordan en kan innrette seg med utstyr på båten sin..... Ser ikke noen problemer med at noen ønsker seg baug og hekk thruster på en seilbåt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke trøste og bære i det hele tatt.

 

Når utvikleren forteller at dette utvikles bl.a. for å gi oss større muligheter til å behandle manøvreringen selv når vi blir eldre og svakere, så tror jeg dette har noe for seg.

 

Fint

Link to post
Share on other sites

Trøste og bære? Hvorfor det?

:wink:

 

Kommentaren er jo noe på spissen, men den er ment med henblikk på om dette skulle begynne å bli vanlig på en så "liten" seilbåt som jo en Hanse 371 faktisk er. Det syns jeg er litt trist, generelt syns jeg vi blir mer og mer hjelpesløse. Noe av kunsten med å håndtere en båt tror jeg forsinner når du har propell i huet og r... Nye i faget kunne jo komme til å tro at dette er noe en MÅ ha. Jeg er ikke bedre selv, bestilte sensorer både foran og bak på min nåværende bil, hvem andre en oss er det som kjører rundt med bulk i støtfangeren, etter nettopp et parkeringsuhell det er jo litt komisk...

 

Men innslaget var jo bra og hvis dette kan hjelpe folk som ellers ikke ville kommet seg ut på sjøen så er det jo flott som sagt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

http://www.willdo.nl/

 

Jet system

 

Dette er vel dette systemet du ønsker på Hansen din, BJoris :wink:

:smiley:

Dette blir jo som IPS bare i mindre skala og også for seilbåter, kanskje VP har noe i erme? Selvsagt en smart løsning når du kan få til omtrendt det 3 propellere gjør ved hjelp av 1... Jeg skal ikke si at jeg på død og liv ikke ville hatt muligheten for å snu seilbåten min på en femøring, selvsagt ville dette vært supert, men løsningen på Hansen er jo rimelig omfattende... og etter mitt syn er den mer natrulig på en flytebrygge av en motorbåt enn en seilbåt med dyp kjøl og stort ror... Hva sier du, savner du hekktrøster, du har jo baugpropell på 42en såvidt jeg husker?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvilket minner meg om en helg i Son i sommer. Totalt vindstille. En liten snekke (beklager husker ikke type) kommer inn, leggger seg midt i havnebasenget og begynner å manøvrerere med hekk- og baugthrustere :-)

 

Har selv aldri prøvd, så jeg vet jo ikke hva jeg snakker om, men jeg har sett mye rar bruk av thrustere. Og tilsynelatende fungerer de best når det ikke blåser, sett mange mislykkede forsøk på å "skru" båten inn til brygga mot vinden - når man heller burde gått inn med spring f.eks. Har ennå til gode å komme i en situasjon der jeg har tenkt, "dæven, nå skulle jeg hatt baugpropell gitt". Men det er vel litt sånn at det man ikke har planlegger man heller ikke å bruke. På den annen side, dersom det er en trang naturhavn og f.eks. skal rundt et trangt hjørne eller flytte baugen noen meter til venstre ser jeg nytten.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ennå til gode å komme i en situasjon der jeg har tenkt, "dæven, nå skulle jeg hatt baugpropell gitt". Men det er vel litt sånn at det man ikke har planlegger man heller ikke å bruke.

Har du forsøkt å manøvrere en flybidgebåt inn i en bås med en motor og kuling inn fra siden? Da tror jeg ikke tanken om baugpropell hadde vært langt borte. :wink:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne kritikken av baugpropell, jeg. :confused: Jeg har for første gang i min karriere som båteier fått gleden av å ha båt med baugpropell og synes det er utrolig kjekt! :yesnod: Vel kan sikkert ikke finmanøvreringesegenskapene på min halvplaner og en seilbåt sammenlignes men likevel. Jeg klarer ikke helt å forstå hva det plager andre om noen ønsker den ekstra tryggheten det er med baugpropell i trange gjestehavner, eller generelt ved krevende finmanøvrering.

Bare av nysgjerrighet: Hva tenker trådstarter om kartplotter? Når jeg er på tur bruker jeg parallelt båtsportkart og kartplotter. Jeg vet ikke om det sees på som hjelpeløst, men den ekstra tryggheten det gir og den unike muligheten til å zoome inn på plasser en ikke har sjanse til å se på båtsportkart nyter jeg med stor frimodighet! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne kritikken av baugpropell, jeg. :confused: Jeg har for første gang i min karriere som båteier fått gleden av å ha båt med baugpropell og synes det er utrolig kjekt! :yesnod: Vel kan sikkert ikke finmanøvreringesegenskapene på min halvplaner og en seilbåt sammenlignes men likevel. Jeg klarer ikke helt å forstå hva det plager andre om noen ønsker den ekstra tryggheten det er med baugpropell i trange gjestehavner, eller generelt ved krevende finmanøvrering.

Bare av nysgjerrighet: Hva tenker trådstarter om kartplotter? Når jeg er på tur bruker jeg parallelt båtsportkart og kartplotter. Jeg vet ikke om det sees på som hjelpeløst, men den ekstra tryggheten det gir og den unike muligheten til å zoome inn på plasser en ikke har sjanse til å se på båtsportkart nyter jeg med stor frimodighet! :seeya:

 

Det var ikke kritikk av baugpropell, men både dette og hekktrøster på en 37 foter det var poenget. Litt overkill etter mine begrep, men for all del hver sin smak. Jeg er langt fra hysterisk når det gjelder hjelpemidler og har hatt gleden av å ha to båter med bagupropell. Siste en 24 fots Yamarin 7440. Den ble brukt fra tid til annen den, men det å legge 30 lapper på borde for å få den er jo litt drøyt i en slik båt...

 

Poenget er at en motorbåt blir tatt av vinden og er veldig vanskelig å manøvrere, spesielt med fast aksling, men også med drev kan det bli vanskelig. Har hatt det også. En seilbåt er jo noe helt annet. Min kompis sin Bav 36 kan du jo bakke med og svinge dit du vil. Samtidig er den veldig lett manøvrer i sagte fart, ingen av mine motorbåter har vært i nærheten. Derfor syns jeg at en slik båt ikke trenger baug og hekktrøster. Men videoklippet handler om å få eldre og andre med bevegelsesvansker på sjøen og det er jo supert... Vel... Kos deg med trøsteren og plotteren, kjekt å ha...

 

Når det gjelder plotter, jeg har en Garmin 3010, 10,4 toms skjer og en PC med 17 toms skjer og kart samt GPS...;) Det holder vel akkurat... Supert og har ingenting med leketøy eller overkill å gjøre, det sikrer ferden for meg og min familie, hekktrøster ville nok ikke hatt samme nytteverdi...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men ønsker å analysere behovet litt mer.

 

:eek: Hva betyr det da? Er det en sykdom eller fremmedord ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde de som har baugtrøster bare brukt den når det var storm fra siden og skulle inn i en smal bås, så hadde det vært greit, men folk bruker den jo når de ikke er behov for den, bare for å vise seg frem.

 

Det er ikke noe å skryte av at du må bruke baugtrøster for å komme inntill bryggen, når det er helt flatt vann. Er det vel?

Synes generelt sett at skryting av ting som koster mye penger er en uting. Folk som har bygget båtene selv og lagt ned egenisats annet enn en tur til banken kan skryte til krampen tar dem for meg... :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok gjerne at jeg bruker baugpropellen mange ganger da det strengt tatt ikke er nødvendig, men det har ingen ting å gjøre med at jeg ønsker å vise meg. Det har mer med at nye ting fort blir en vane. Når jeg har muligheten til å gjøre tilleggingen litt enklere, gidder jeg ikke å la være å benytte meg av den i fare for at noen tror jeg ønsker å vise meg frem.

Link to post
Share on other sites

:eek: Hva betyr det da? Er det en sykdom eller fremmedord ?

 

Ja det er en sykdom, :lol: . I mine øyne har jeg trengt radar kun 2 ganger i år. Man da har jeg trengt de også. Men nå

har vi bestilt 2 uker til Thailand i rundt påsken. I tilegg har tenkt på ny bil. Derfor ser jeg når jeg åpner noen brosjyrer at

øynene står på stilk.

 

Eks for 20 min siden. Det hadde vært kjekt med radar. Ja men du hvet jeg er ikke så glad i nattseilaser. Jo men dette hadde

gjordt deg tryggere, svarte jeg. svaret Hmmmmmm.

 

Men hun kan faktisk ikke være med på messen denne gangen synd :lol:

 

 

 

Men ellers baugthrustler, er jeg faktisk veldig glad i. F eks inne i Tanumstrand og lignende havner som er trange med

ferdig ankringstau.

 

Også ved bakking inn i ved sidevind, touche litt på kontrollen. Veldig bra.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok gjerne at jeg bruker baugpropellen mange ganger da det strengt tatt ikke er nødvendig, men det har ingen ting å gjøre med at jeg ønsker å vise meg. Det har mer med at nye ting fort blir en vane. Når jeg har muligheten til å gjøre tilleggingen litt enklere, gidder jeg ikke å la være å benytte meg av den i fare for at noen tror jeg ønsker å vise meg frem.

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt båten, men når jeg fikk min første båt med baugpropell (Viksund 850 Combi) så brukte jeg baugpropellen ofte, den bråkte noe inni granskaugen (Sleipner), men følte det var nødvendig for å ha kontroll. Når jeg stod på ved styringen var også sikten noe dårlig og dermed var det lett å bli stresset i trafikerte havner også. Men etterhvert lærte jeg båten og kjenne og baugpropellen ble mindre brukt, men fra tid til annen var den super å ha f.eks å bakke båten i båsen slik jeg gjorde hos meg i mye vind ville jeg aldri klart dette uten trøsteren... Jeg vil jo anbefale deg å lære båten å kjenne uten baugpropellen. Vi hold på å renne i fjæresteinene når splinten røyk på vår baugpropell. Mye vind og jeg var nettopp kommet hjem og skulle tøffe meg ved å gå båten innerst på landstedet og snu den rundt. Det hadde gått fint MED baugpropell, men var umulig uten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...