Jump to content

Seilbåt med baug OG hekktrøster...


bjoris

Recommended Posts

Jeg forundres noen ganger over hvor unødvendig ultrakonservative enkelte seilere er, men dieselmotor skal de ha.. :wink:

 

men fra en som ikke har manøvrert så mye stor båt...... Den båtplassen de skulle ut av virket rimelig trang. Hvordan vil dere som "bare" har diesel manøvrere ut av den båsen alene?

 

Forstår at man kan snakke om at dette er tull når man går fra en hjemmehavn hvor båten ligger på svai eller kan bakkes ut av en bås hvor det er 1/2 til 1 båtlengde ekstra "alburom", men hvis båten må legges 90 grader til siden for å komme inn i båsen, og du da har båtlengden + 50cm å gå på hadde det vel vært påkrevet med denne type utstyr for å kunne manøvrere sikkert eller? Husk at du er alene ombord samt at det er strøm og liten kuling fra siden før du svarer :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg forundres noen ganger over hvor unødvendig ultrakonservative enkelte seilere er,

 

Har ikke noe med å være konservativ å gjøre.

 

Noen liker å ligge i havn sammen med kompiser. Bra.

Noen liker å seile på grensa av hva båten tåler. Bra.

Noen seiler sløkke ferieturer. Bra.

Noen liker å knotte på elektronikken hele tiden. Bra.

Noen liker å spikke på trebåter hele tiden. Bra

 

Jeg liker innimellom å ta en seiltur helt uten å bruke motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt min 48 foter i havn noen ganger i sommer, men det har vært under bra forhold hvor jeg har vurdert situasjoen til at det ikke er noe fare hverken for andre båter eller min egen. Det har gått helt perfekt hver gang, men jeg vil ikke gjøre det når det blåser mye osv. Allikevel synes jeg det er både morro og lærerikt å vite at man kan seile i havn under normale forhold, for jeg vet at jeg før eller siden kommer opp i en situasjon hvor motoren ikke kan ta meg til havn, og da er det veldig greit å kjenne båten såpass godt. Jeg ser på det som nyttig trening, og kommer til å fortsette å trene på de når forholdene tillater det. Det gjør at man kjenner båten bedre og har bedre muligheter for å klare seg den dagen man trenger det.

 

Baugpropell er absoutt kjekt å ha, jeg har det ikke, og det står veldig langt ned på prioriteringslista, men jeg synes ikke man skal være så konservativ i holdningen om at baugpropell kun er for pyser, ikke ekte båtfolk osv. Det er endel av utviklingen, akkurat som alt annet, men er absolutt enig i at man bør forsøke å begrense bruken. ER ikke vits å lage et helvetes bråk i havna hvis man ikke er nødt til det.

Link to post
Share on other sites

Om det er bra eller ikke bra må vel være opp til den enkelte i den situasjonen det gjelder. Det viktigste er at man føler seg trykk på sjøen, spesielt når man skal legge til.

 

Det jeg ikke kan forstå er når vi snakker båt så er baugpropell så bannlyst. Mange som irriterer seg over at det støyer når de legger til, ikke verdige båtfolk osv osv...

 

Vi har jo så mange andre dupiditter også, det virker som meg at det er enkelte her som mener at de har en standard som alle andre og burde ligge på...

 

Hva skal man men kartplotter og ekkolodd når man har kart ?

Hva skal man med autopilot når man kan føre skøyta selv?

Hva skal man med LCD Tv`n når man kan bruke reiseradioen?

 

Lista kan bli lang og mye lengere...

 

Jeg pleier for min egen del å passe på meg selv før jeg passer på andre...... :wink:

 

(siste ord i denne saken ellers blir jeg vel bannlyst :lol: )

Link to post
Share on other sites

Baugpropell er absoutt kjekt å ha, jeg har det ikke, og det står veldig langt ned på prioriteringslista, men jeg synes ikke man skal være så konservativ i holdningen om at baugpropell kun er for pyser, ikke ekte båtfolk osv.

 

Helt enig.

Det eneste jeg har prøvd å gi uttrykk for er at jeg ikke trenger en i min lille båt.

Det er litt sånn at man skal på død og liv montere en.

 

Eller for å snu det på hodet.

Jeg har Inmarsat-C.

Det anser jeg som god sikkerhet, og jeg forlanger at alle andre øyeblikkelig monterer en.

Link to post
Share on other sites

Som jeg "forsiktig" anntydet tidligere handler vel dette også om en trender i båtlivet. Konfortabelt, enkelt og svært sikkert. Å lære seg noen ferdigheter er ikke så nødvendig når det meste kan ivaretaes mekanisk, elektronisk og digitalt. Klart jeg spisser det litt, men heldigvis er det mange som fremdeles har ferdigheter nok til å kunne manøvere en mindre båt uten trøstere. Det betyr ikke at det kan være bra og ha, og i noen til feller nesten nødvendig på noen motorbåttyper. Men på seilbåter under 30-35 fot er vanskelig å forstå.

Link to post
Share on other sites

Som jeg "forsiktig" anntydet tidligere handler vel dette også om en trender i båtlivet. Konfortabelt, enkelt og svært sikkert. Å lære seg noen ferdigheter er ikke så nødvendig når det meste kan ivaretaes mekanisk, elektronisk og digitalt. Klart jeg spisser det litt, men heldigvis er det mange som fremdeles har ferdigheter nok til å kunne manøvere en mindre båt uten trøstere. Det betyr ikke at det kan være bra og ha, og i noen til feller nesten nødvendig på noen motorbåttyper. Men på seilbåter under 30-35 fot er vanskelig å forstå.

 

 

Jeg er forøvrig enig i at det jeg ikke helt forstår poenget med baugpropell i seilbåter som er så små som 30-35 fot, selv om jeg lever bl.a. av å selge og montere slike.

 

Synes allikevel at det er vanskelig å forstå hvorfor båtfolk skal være sååå konservative. Jeg er forholdsvis konservativ selv, men innser allikevel at utviklingen går videre. Har dere aldri pusett opp huset eller leiligheten hjemme? Bygget på? Kjører dere samme bil som for 30 år siden? TV fra 80-tallet? Kassett-spiller i bilen? Jeg vet om masse utstyr jeg gjerne skulle hatt ombord i min båt, ikke fordi jeg trenger det, men jeg innser at båtlivet også utvikler seg, akkurat slik som alt annet gjør. Baugpropelll, ankervinsj, varme, kartplotter osv. ER noe man finner ombord i de fleste moderne båter i dag.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at man bør kjenne til og ha nødvendige ferdigheter for å håndtere den båten man har på en sikker og forsvarlig måte, uten alt dette ekstrautstyret man hiver ombord. De bør ikke være en forutsetning for at man kan dra ut med båten eller ikke, men jeg ser ikke problemet med å ha gode teknisk hjelpemidler ombord så lenge man ikke er avhengig av dem.

 

Husker godt da jeg jobbet på redningsskøyta for noen år siden og vi fikk telefon fra en 40-foter som trengte hjelp til å manøvrere i havn fordi baugpropellen hadde sluttet å fungere. Han hadde forøvrig to motorer også, men hadde ikke forstått hvordan de skulle brukes.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Jeg er forøvrig enig i at det jeg ikke helt forstår poenget med baugpropell i seilbåter som er så små som 30-35 fot, selv om jeg lever bl.a. av å selge og montere slike.

Synes allikevel at det er vanskelig å forstå hvorfor båtfolk skal være sååå konservative. Jeg er forholdsvis konservativ selv, men innser allikevel at utviklingen går videre. Har dere aldri pusett opp huset eller leiligheten hjemme? Bygget på? Kjører dere samme bil som for 30 år siden? TV fra 80-tallet? Kassett-spiller i bilen? Jeg vet om masse utstyr jeg gjerne skulle hatt ombord i min båt, ikke fordi jeg trenger det, men jeg innser at båtlivet også utvikler seg, akkurat slik som alt annet gjør. Baugpropelll, ankervinsj, varme, kartplotter osv. ER noe man finner ombord i de fleste moderne båter i dag.

Jeg er forøvrig helt enig i at man bør kjenne til og ha nødvendige ferdigheter for å håndtere den båten man har på en sikker og forsvarlig måte, uten alt dette ekstrautstyret man hiver ombord. De bør ikke være en forutsetning for at man kan dra ut med båten eller ikke, men jeg ser ikke problemet med å ha gode teknisk hjelpemidler ombord så lenge man ikke er avhengig av dem.

Husker godt da jeg jobbet på redningsskøyta for noen år siden og vi fikk telefon fra en 40-foter som trengte hjelp til å manøvrere i havn fordi baugpropellen hadde sluttet å fungere. Han hadde forøvrig to motorer også, men hadde ikke forstått hvordan de skulle brukes.


Jeg regner meg ikke som et særlig konservativt båtmenneske og er for øvrig enig i alt du skriver, men det som bekymrer meg er at teknologien blir en erstatning for å bruke litt tid og krefter på å lære båten å kjenne. Jeg har sett noe tilfeller av dette og det er et "stygt syn" :eek::wink:
Link to post
Share on other sites

Noen forslag til og få dette til ( i alle fall teoretisk) ? :sailing:

 

Med vinden vinkelrett på kaia tror jeg det blir vrient.

Men si med vinden 45 grader inn på baugen.

Sett et langt spring fra hekken og forover. Bakk fokka og la den vri båten. Når du har vinden romt, så skjøter du fokka på normalt vis og lar gå springet. Skulle funke. Må prøves.

Link to post
Share on other sites

Ja det vil vel gå, kanskje litt mer plundret med noen av dagens kileformede båter, men kunne være moro å prøve.

Når det gjelder å bakke med Vega så er dette en utfordring for alle båter som ikke får propellvann over roret. Jeg har selv en båt med dobble ror som ikke styrer før farten bakover er nokså stor.

I Skagen skulle jeg bakke ut undre trange forhold og båten gikk som vanlig rett bakover mot en stor norsk kabincruser. Jeg stoppet da jeg kom fram til han og dro båten i posisjon langs siden hans. Da fikk jeg en leksjon fra cruserskipperen om hvordan en båt skulle bakkes,:nono:" "en må stå foran roret og se bakover må vite - da skjønner en letter hvilken vei roret skal snurres he he :lol: Jeg takket for rådet å kom meg greit ut uten å stå med ryggen forover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...