Jump to content

Seilbåt med baug OG hekktrøster...


bjoris

Recommended Posts

Men du verden hvor kjekt det er med plotter.

:nonod: Jeg synes den er grusom. Skrur ikke på strømmen til den engang når jeg skal på tur. Det eneste den viser er at du går 2 knop saktere enn du tror... Hadde det ikke vært for at den skal gi posisjonen til VHFen så hadde jeg solgt hele driten.. :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

, den bråkte noe inni granskaugen (Sleipner), ... Jeg vil jo anbefale deg å lære båten å kjenne uten baugpropellen.

 

Baugpropellen vår er av typen QL og bråker overraskende lite. Vet ikke om det er på grunn av montering eller merke. Enig at jeg bør bli kjent med båten uten baugpropell. Forøvrig ble jeg litt skremt i sommer. Vi lå stille i en vik utenfor Smøgen og venta på klarsignal for tillegging. Det var mye vind og båten oppførte seg fullstendig som en kork. Plutselig tok vinden tak i baugen og snurra den rundt. Grøss og gru hvis det samme hadde skjedd feks inne i Tanumstrand,som tidligere nevnt!! :eek:

 

 

:nonod: Jeg synes den er grusom. Skrur ikke på strømmen til den engang når jeg skal på tur. Det eneste den viser er at du går 2 knop saktere enn du tror...

 

Da har du vært uheldig med plotteren din! :wink: Min viser mye mer enn det. Når det gjelder hastigheten, viser den faktisk reell fart. Ikke at det er superviktig, men når jeg sammenligner farten plotteren viser med den vanlige knopmåleren med giver får jeg bla info om strømforhold i farvannet.

Link to post
Share on other sites

Synes generelt sett at skryting av ting som koster mye penger er en uting.

:yesnod:

 

Folk som har bygget båtene selv og lagt ned egenisats annet enn en tur til banken kan skryte til krampen tar dem for meg... :flag:

Det skal jeg huske. Kanskje jeg skal starte en egen skrytetråd. :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Fantasi 44 levert til stavanger på slutten av 1990 tallet hadde baug og hekktruster.

så dette er ikke noe nytt.

 

Klart det vil være en fordel på større båter hvor man bare er 2 ombord. stresset ved å fortøye i trange havner blir mye mindre.

dette er rent sikkerhets utstyr i mine øyne, og ikke noe "kjekt å ha" greier.

Vi kommer til å se mye mer av slikt utstyr fremover. (vi blir alle eldre.)

 

Jeg venter på å få se første båt med det Gamle/Nye vannjetsystemet. i bruk.

dette vil jo være mindre plasskrevende. forann og akter.

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er trist.

At seilbåten er blitt en cabincruiser full av duppeditter.

Og at det er så lite ferdigheter at man trenger slikt på en så liten båt.

 

Men det er jo keiserens nye klær.

Supplybåter har hatt dette i 25 år.

Volvo har ett slikt system.

Hamiltons system er vel 5 år gammelt. Og det er litt genialt med "mousecontroller" istedetfor den alldeles idiostiske digre joysticksaken.

 

Jeg skulle ønske det var litt funksjonalitet ute og går og ikke bare duppedittopphoping.

Når noen kommer med dobble dropdown azimuther slik at jeg kan bli kvitt drevet når jeg seiler og ligge stille på DP skal jeg bli begeistret.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske det var litt funksjonalitet ute og går og ikke bare duppedittopphoping.

Når noen kommer med dobble dropdown azimuther slik at jeg kan bli kvitt drevet når jeg seiler og ligge stille på DP skal jeg bli begeistret.

 

 

Ser man det. :lol: du er litt glad i duppeditter du å. vil bare ikke inrømme det :lol:

 

Tenk om vi fremdeles seilte rundt i de gamle båtene, som på 1700 tallet :sad: uten motor :smash:

 

Verden går fremover og vi venner oss de nye tingene som kommer, og etter en stund, så er vi jaggu blitt nesten avhengige av dem :rolleyes:

 

sånn er det nok bare :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Joda. Har duppeditter. :wink:

Jeg tror jeg har mer nav. og com. enn gjennomsnittet.

Men det er nyttige ting.

Men noen thruster kommer det ikke i min lille båt. Det er det overhodet ikke noe bruk for.

 

Men en dropdown azimuth forut og akter hadde gitt nye muligheter.

Begge drevet av en stillegående Kohler eller lignende.

Ved seilas ville det ikke være noe som helst under båten.

Og båten kunne, dersom man ønsker det, ligge i ro på DP.

 

Selvsagt kunne man rigge til DP på den viste båten også.

Men det hadde blitt litt"ræl" med tunnellthrusteren, swingdown akter og motoren.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det ut som en del til tider skal hetse baugpropell.

Det er jo bare et hjelpemiddel, uansett om båten er på 24 fot eller 42 fot kan den gjøre nytten like så godt. Om man lærer seg båten å kjenne med eller uten baugpropell, hva så? Er det slik at vi kobler ut ABS og antispinn når vi får oss ny bil frem til vi kjenner bilen å kjenne?

 

Mulig samme diskusjon var den gangen båten fikk motor også, vi kommer vel oss forbi denne også frem til det er noe nytt på markedet vi kan irritere oss over :lol::crazy:

 

Til dere som irriterer dere over bruk av baugpropell, hvordan stiller dere til den generelle støyen på havnene?

Hvis baugpropell irriterer må båtlivet være hardt :smiley:

 

Hilsen VO`n som ikke har baugpropell men har ABS og antispinn :wink:

Link to post
Share on other sites

Har montert baugpropell på båten i vinter og gleder meg som en unge til å prøve den.

Bare den ekstra roen en får ved å ha den montert er verd investeringen.

Kommer til å prøve den ut i forskjellige værforhold for å bli kjent med den, men uten for mange i nærheten... De kan jo tro jeg er helt på tur hvis jeg tar noen 360 piruetter :eek:

 

Hvem i all verden er det som opplever dette som snobbete?? Det er jo snart en del av standardutrustningen på alle nye båter av en viss størrelse. Har noen behov for å vise seg frem må de nok ta andre virkemidler i bruk :wink:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Først var det en som drømte opp hets.

Og nå har noen drømt opp snobbing.

 

Hverken snobbing eller hets har kommet frem i denne tråden.

 

Denne basillen som får noen til å se "Bavariahets" overallt må ha spredd seg.

 

Min enkle mening er at min båt er alt for liten til slikt tungt og dyrt utstyr.

Jeg har aldri følt at jeg trenger noe slikt.

Skulle jeg en dag få en større båt, så kan det bli annerledes.

Link to post
Share on other sites

Det er to typer snobber i så fall.

 

De snobbene som vil ha baugpropell!

 

Og de som mener at man bare er ekte sjømann dersom de klarer seg uten!

 

 

I alle fall må jeg være dobbeltsnobb fordi jeg hadde baugpropell på min forrige båt, men nå synes jeg ikke jeg trenger det på seilbåten. Og en innrømmelse: Hadde lommeboka vært tykkere, ville jeg synes det var praktisk med en slik.

 

 

Hvorfor pokker kan man ikke se budskapet litt annerledes?

Joysticken var utviklet som hjelpemiddel til de som trenger det av alders og helsehensyn.

 

Eller er det en tredjegrads snobberi å være negativ? :smiley:

Link to post
Share on other sites

En som synes at det å seile båten på plass ved brygga uten bruk av motor er gøy og ikke så rent lite krygivende vil øyeblikkelig få en tofoldig dom her på BP.

Uforsvarlig og snobb.

He, he -tenker det. Jeg skal ikke henge meg på denne eleverte debatten, men jeg opplever vel at komfortbehovet og behovet for å svinge utenfor enhver utfordring på sjøen øker til uante høyder. Pinnestyre båten med propeller i alle hjørne, varme i dørk, dekk og mast, stressless i copit. Er dagens båtfolk en gjeng pingler? :nono:

Link to post
Share on other sites

seile til kaii , må da ta lang tid eller?? ser ikke for meg at man kan seile i styrefart mot brygga og plutselig reversere .. ville kansje tro at man må slakke av 100 meter før kaien. og gli sakte men sikkert inn.

Storseilet tas ned, forseilet rulles inn til en størrelse sånn at en mann på fordekk kan styre seilet ved å holde skjøtehjørnet i hånden (holder gjerne i selve skjøtet da).

Skjøtene er slakke.

Han med seilet er da gass og brems, og så trengs det en rormann.

 

På riktig tidspunkt drar fordekksmannen skjøtehjørnet opp i lo sånn at fokka bakker. Dette bremser båten effektivt. Dersom seilarealet er for stort så må han bare slippe, og man må ta en runde og prøve igjen...

 

Tillegging 'på lens' (vind inn aktenfra) er vanskeligst. Blåser det mye er det omtrent ikke mulig å stoppe båten da.

 

Tillegging med vinden inn over baugen er enklest, det kan man kanskje også klare alene (gå rett mot vinden i riktig avstand fra brygga og skli på plass på bevegelsesenergien i båten).

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Seilte regatta med Cutter tidligere, 22 fot tresmykke. her seilte vi inn og ut av havnen. Fikk god trening i dette.

 

Skulle jeg seile 10 tonn inn i havnen, og noe går galt er muligheten for kostbare gelcoat rep tilstede. Dette kan trenes på ute på

åpent hav. Skulle motoren svikte har man en viss trening. Men uansett ville jeg seilt nærmere og bedt om assistanse. Litt avhengig når det er på sesongen.

 

På Osco Marine ligger en Bav 33 som seiler inn, han har strekkavlaster i båsen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tillegging 'på lens' (vind inn aktenfra) er vanskeligst.

 

Morsomme eksersiser det her.

Den forrige plassen min lå mot sør. Det blåste altså nesten alltid inn i båsen. Teknikken var å komme med beslått storseil på tvers av båsrekka mens jeg revet mer og mer av genoaen. Rett utenfor båsen dro jeg inn resten og svingte skarpt inn. På den ene utriggeren hadde jeg et tau med løkke i enden som jeg la på vinsjen. Bråstopp, men funka hver gang.

 

Der jeg ligger nå blåser det nesten alltid på tvers av båsen. Da er ut og inn lett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt inn til brygga flere ganger. Båten er så liten, så det er bare stress og ta ned og starte motoren. Der gidder jeg ikke hvis forholdene er gode. Hiver ned seilene når jeg nærmer meg, og glir sakte inn :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...