Sonata 7 Startet 9.Januar.2008 Del på Facebook Startet 9.Januar.2008 Hei! Jeg går nå elektrofag vg1 på vidregående og er veldig usikker på hva jeg skal gå videre. Jeg startet her da jeg hadde tenkt til å bli matros og så skipsoffiser. Jeg syntes det er ålright å drive med på elektronikk og innstalasjon og derfor lurte jeg på om det var ett spessielt yrke for dette når det gjleder båter? Finnes det noe som heter fritidsbåtelektrikker og hvordan blir jeg det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Du har kanske ikke gjort unna førstegangstjenesten? Mange ser det som et hinder, men det kan vel så gjerne være en positiv bidragsyter til å stake ut kursen videre. Hvis du søker deg til Marinen, og setter deg inne i de utdanningsmulighetene som finnes der - så kan de også bidra til heftg kompetanse i den retning du nevner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Nei det er enda ett par år til førstegangstjenesten og marinen er i planene også hvis jeg får dra i militære da vell og merke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg hadde automatisering som valgfag i 9.ende klasse, men husker ikke så mye av det Men jeg synes og huske at du i 2. klasse skal velge mellom høystrøm, lavstrøm, utomatiseriling (eller noe sånt) det vet du sikkert bedre enn meg Men da kan du vel velge utdanning innen 12v strøm. Med all elektronikken i biler og båter så tror jeg det burde være behov for slike elektrikere. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Mitt tips er å ikke tenke for mye på spesialisering for tidlig i utdanningen. Ikke sikt deg inn på utdanning innen elektronikk til fritidsbåter men velg heller svakstrøm og instrumentering generelt. Om du senere fremdeles vil jobbe med fritidsbåter stiller du like sterkt som jobbsøker om du har spesialisert deg innen fritidsbåter (om dette er mulig da) eller om du har en litt bredere platform innen svaktrøm. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Nyste Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Sats ikke på svakstrøm med mindre du skal gå hele veien til ingenør. Elektrofag gir deg mye bedre valg i arbeidsmarkedet. Elektrofag gir i dag nok kompetanse i elektronikk til at du kan jobbe med svakstrøm hos en båtprodusent dersom du er spesielt interesert i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Sats ikke på svakstrøm med mindre du skal gå hele veien til ingenør. Egentlig helt enig Poenget mitt er at du bør skaffe deg en best mulig faglig plattform innen den fagretningen du ønsker å jobbe i. Spisskompetansen skaffer du deg etter hvert som du er kommet over i arbeidslivet. Selv er jeg utdannet Avionikk Ingeniør (fly instrumentering). I ettertid ser jag at utdanningen var alt for spesialisert og at det lang på vei var et blind spor. Men nå er det nå slik at bedrifter som skal ha arbeidskraft ikke nøvendigvis ser det som negativt at du som nyutdannet ikke har spesialkompetanse inn det gitte fagfelt. Mange foretrekker å ansette dem med mer bredde i sin utdanning enten det er elektro eller andre fag. Opplæring gis i jobben. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Har du sjekka mulighetene her http://www.ikkeforalle.no/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Sjekk: vilbli.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Jeg har flere venner som gikk elektro og tok lærlingsperiode i marinen (kystvakt). Alle de fikk veldig god oppfølgning og hadde to flotte år i læring på kystvakta. Da de var ferdigutdannet gikk alle rett inn i bra og godt betalte jobber som skipselektrikere. Jeg tror det kan være en veldig bra utdanning, og hvis jeg ikke husker feil er det også gode muligheter for videreutdanning dersom man blir lei av å være skipselektriker. Dessuten er folk med utdannelse fra forsvaret ofte veldig ettertraktet. Hadde forsøkt å holdt meg litt vekk fra fritidsbåtflåten, det er mye mer sesongavhengig og mer konjukturavhengig. Dessuten er det ikke noe spesielt godt opplæringsprogram heller, kun erfaring som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Takk for alle svar, det hjalp så mye det kunne hjelpe, nå er det bare opp til magefølelsen og bestemme hva jeg skal velge om en drøy måned Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Merk deg hva Kaftein ØL skriver. Velge ikke fritidsbåt som yrke,la det være en hobby. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 hva er det du går nå? svakstrøm er under 50 volt Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Hei Sonata. Det Kraftein ØL er inne på er greit å ha i bakhodet, for privatkunder er noen ganger allergisk mot merverdiavgift. Det tryggeste er skipselektriker utdannelse, men da ser vi deg neppe i fritidsbåt etter endt utdannelse. Du får jobb hvor det måtte være. Jeg ville råde deg til å ta kontakt med skolen du går på slik at du selv fikk litt informasjon rundt yrkesvalgene. Andre skoleår kan tilpasses din yrkesretning slik at du får den fordypningen du ønsker. Det er et sterkt voksende behov for elektrikere til fritidsbransjen, og jeg er litt engasjert i hvordan man kan få gjennomført dette med opplæring i praksis. Vi trenger flere med installatørpapirer som kan kurses i maritime installasjoner. Norboat arbeider ganske aktivt med å få etablert skoleklasser innen forskjellige grener til båtbransjen, og du kunne tatt kontakt med dem og spurt om råd. NB! Det er ikke lov å ha verken AC eller DC installasjon som hobby uten dokumentert kunnskap, og årsaken vil du skjønne hvis du begynner å jobbe med elektrisk i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ooma Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Hovedveien til skipselektriker for alle de jeg har arbeidet med har vært å først ta gruppe L (installasjonselektriker ?), deretter påbygging med maritim modul for å løse skipselektriker papir. Sitér dette innlegget Oso Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Interessant lesning dette, går selv på almenn, eller studiespesialisering som det så fint heter, og fant nettop ut hva jeg har lyst til og satse på videre etter og har surfet litt på www.ikkeforalle.no, må si jeg tror jeg hadde trivdes godt nedi motorrommet på et skip ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Hei, Elektro sterkstrøm, energimontør gr A. Det betyr sterkstøm og høyspent montør, fra 230 volt til 24000 volt. Gode kontakter, og riktig dimensjon på lederne er viktig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Dette med å ødlegge en hobby er viktig for meg, startet nesten på seilmakerfaget men etter og ha jobbet en sommer hos Gran ble det lite aktuelt. Det blir å jobbe på skip i starten iallefall. Om det blir skipselektrikker eller styrmann/kaptein er jeg ikke helt sikker på enda. Når det gjelder rådgiving er det ikke mye og hente hos de som sitter som rådgivere på røyken i buskerud. Jeg får lese litt til, men foreløpig så er valget: 1. maritim linje, færder vgs 2. innstalasjon røyken vgs 3. heismontør Da får jeg la karakterer bestemme, hvis ikke så har jeg litt mer tid å bestemme meg på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Sett deg i førersetet. Skaff deg karakterer som gjør at du kan bestemme. Før eller senere er det akkurat det du ønsker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Sett deg i førersetet. Skaff deg karakterer som gjør at du kan bestemme. Før eller senere er det akkurat det du ønsker Du sier noe der og det blir nok ingen problem og skaff karakterer heller. Det er bare tanken på ett sånt stort valg nå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Du sier noe der og det blir nok ingen problem og skaff karakterer heller. Det er bare tanken på ett sånt stort valg nå.. Jeg kjørte musikk, men har aldri jobbet med noe annet enn båt. Egen båt i 20 år, redningsskøyta, klargjøringssjef og verksmester i en av de største båtsjappene og de siste årene med eget service og installasjonsfirma. Båtbransjen er spennende, men jeg tror det er fornuftig å prøve å holde seg på yrkeslinja istedetfor fritidsbransjen da den er mye mer avhengig av konjukturer, årstid osv. Men det skal nevnes at også fritidsbåtbransjen dreier seg mer og mer mot en helårsbasis, spesielt på litt større båter, og det er et skrikende behov etter flinke montører. I dag er det ikke noe som helst form for utdannelse innenfor fritidsbåt (det nærmeste er kanskje en eller annen svakstrømlinjesak, tilsvarende det ole petter nevnte), og det er svært varierende kvaliet på arbeidene som utføres rundtomkring i fritidsbåtene. Jeg har vurdert videreutdannelse innen en eller annen maritim retning, eks. nautikk el. li., fordi jeg synes det periodevis blir litt for mye friditsbåt, spesielt når man bor i båt ogs. Dessuten er det ikke ideelt med 80% av omsetningen i mai og juni, når jeg er mest interessert i å være ute med egen båt. Hadde det vært innen yrkesbåt-sjangeren hadde det vært jevnt pådrag hele året istedetfor at man har nesten hele årsomsetningen på de to månedene det er best å ha fritidsbåt. Lykke til med valg uansett, det er mange spennende muligheter uansett, bare gjør det du har lyst til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei! Her står det jo litt om båtrelaterte yrker. Men du har kanskje sett det allerede? Norboat Rekruttering Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Patnyg Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg og er ute etter en utdanning, og ser at Sonata har startet en tråd innen yrker i det maritime miljø. Jeg var først ivrig på å bli fysioterapeut, men etterhvert som jeg har tenkt litt har jeg lyst på en maritim utdanning, f. eks skipsfart og logistikk, og studere til å bli skipsmegler/reder. Har dere noen meninger eller kommentarer ang min tankegang? hvordan er maritim utdanning den veien jeg tenker på? noen her som har studert det selv? PS; Sonata, hvis du syns jeg ødelegger, trekker jeg mitt innlegg tilbake fra din tråd..;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Hadde selv planer om å gå sjøfartsfag. Gikk først grunnkurs elektro, men etter grunnkurs valgte eg å gå videre vk1 elektro istendenfor. Har nå vert lærling i 1,5 år som elektriker. Vi bygger stort sett tavler, pulter, skap navigasjon og alarmanlegg til båter/supplybåter. Synes selv dette er veldig kjekt. Etter 2,5 år som lærling,bestått teorieksamen samt fagprøve, får man fagbrev gr. L. Tar man en ekstra teorieksamen får man maritimt fagbrev (uten ekstra læretid). Dette har eg planer om å gjøre. Da har man større valgmuligheiter. Med maritimt fagbrev er det lettere å få jobb til sjøs (skip / plattform). Som skipselektriker får du ganske godt betalt sammenlignet med andre stillinger ombord (i forhold til hva utdanning du har) Lykke til! Redigert 15.Januar.2008 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.