Jump to content

Shunt/spenningsfall "Elektrikere hjelp!"


Ojda

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til å bekrefte min mistanke på fremmed mark.

Jeg har en shunt som på bildet under 100A/50mV.

Som dere ser består den av to plater/ledere som leder strømmen

fra primærsiden til sekundærsiden.

Det jeg lurer på er om jeg kapper en av disse lederne, vil jeg

da sitte igen med en shunt med verdiene 50A/50mV.

 

 

 

 

shunt_100a_50mv.jpg

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

"Har du et godt milliohmmeter for hånden kan du enkelt kalibrere den selv etter kapping."

 

Ha også en kløne kan tenke rett iblant, takk for bekreftelsen.

Hvordan kan jeg kalibrere den mener du? (Med teskje takk).

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Slik ville jeg ha gjort det:

 

- Mål tykkelse og bredde på de to "lederene", multiplisér bredde og tykkelse, det gir deg tverrsnittet på lederene.

- Kapp den som har minst tverrsnitt, dersom de er helt like; kapp som du finner det best.

- Mål shunten med milliohmmeteret. Targetverdi er 1 milliOhm. Du vil antagelig finne at du ligger litt under dette.

- Ta fram en fil og fil av gjenværende leder litt og litt til du har nådd targetverdi. Pass på at du fjerner

materiale langs hele lengeden på lederen.

- Er du uheldig og fjerner for mye materiale vil motstanden bli høyere enn targetverdi. Legg i såfall en stripe

loddetinn (helst sølvlodd) langs lederen.

 

Bor du i Rogaland stikker du innom meg på jobben en kveld så ordner vi det "fortere enn høna skiter". :lol:

 

Mvh Tola

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet om assistanse, men jeg synes det er for kaldt å gå fra Oslo til Sandnes i dette været.

Så forresten at det er påtide at jeg får inn bosted i profilen min.

Skal vel alltids klare å få det til med din beskrivelse, men ellers så ser iallefall begge lederne identiske ut.

 

Hilsen Ojda

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har som kjent kjøpt ny bruktbåt og med den fulgte en batterimonitor med shunt. Shunten er montert på minus-siden rett ved batteriene. Minus-siden har også en separat hovedbryter.

 

Vi har samtidig en del startproblemer med vår Yanmar 3GM og idag slo det meg at det kanskje er en sammenheng der.

 

Startproblemene er slik at vi et eller annet sted har stor spenningsfall mellom startbatteri og startmotor. Har prøvd å måle under starten og - litt vanskelig å måle digitalt - vi har muligens kun 6-7 volt som kommer frem til startmotoren i perioder. Startbatteriet skal visst vare ganske ny og vi får til slutt også motoren igang, men det kan bli litt av en prosedyre.

 

Det jeg oppdaget idag er at shunten ligger i minus-ledningen for både start- og forbruksbatteri! Det kan da ikke være meningen, eller? Hva interesserer meg samlet gjenstående kapasitet i både start og forbruk????

 

Samtidig sier jeg meg, at en shunt er kanskje dimensjonert for maks ladestrøm på 100A og skal helst måle forbruksstrømmer på langt under 1 A og så får den i vårt opplegg presentert en startstrøm på en rimelig kald dag på høsten eller våren på kanskje 1000A (jeg gjetter bare)? De 1000A er 10x høyere enn den maksimale ladestrøm fra dynamoen. Dette må da medføre et stort spenningsfall over shunten under startingen - på toppen av en ekstra hovedbryter og ekstra kabling pga av bryteren.

 

Synspunkter?

 

P.S. Det som taler mot min teori, er at jeg idag (før jeg ble klar over ovenstående) koblet over både shunt og hovedbryter-minus med en startkabel - uten at det ga noe merkbart positiv effekt. Men det var kanskje dårlige kontakter der også...

 

P.S. 2 : Hva var det forresten hva som tilsa hovedbryter også på minus-siden? Ser ingen vits...

Link to post
Share on other sites

En SHUNT er giveren til et amperemeter, i realiteten er det en motstand som har et tillkoblingspunkt forran og et bak for avlesning av spenningsfall over "motstanden" som avleses i amperemeteret som ampere.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Går ut fra at du også har hovedstrømsbrytere på pluss-siden også. Om dette er av typen AV-1-Begge-2 (batterivelger), har flere enn undertegnede erfart problemer med start. Disse batterivelgere er skjelden konstruert for store strømstyrker, og kvaliteten er ofte ganske dårlig generelt. 1000A i startstrøm er nok ikke usannsynlig om du har et stort godt startbatteri. Muligheten for glødeskall og dermed indre motstand (spenningsfall) er stor.

 

Min anbefaling er; Separate hovedstrømsbrytere for start/forbruk. Førstnevnte av en type som bør tåle 1.500A kortvarig. Lading via skilledioder m/kompensasjon. Start/vinsj/thruster koples til startbatteriet. Alt annet til forbruk, og der koples shunten inn i minuskabelen. Skal du ha hovedbryter for all minus, må denne koples før shunten og da tåle like mye som hovedbryteren til startbatteriet, selv om jeg ikke helt ser poenget med denne hovedbryteren. Ville heller brukt den bryteren til å legge inn en lask mellom start og forbruk, om man skulle få et behov for sammenkopling av bankene.

 

Lotus sin konfigurasjon har jeg ingen erfaring med, og vil derfor ikke bestride hans erfaringer.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hovedbryterne er 3 stykker av type rød plastnøkkel: pluss forbruk, pluss motor, minus motor.

 

Bryteren minus-motor ryker ut nokså omgående og nytt gjennomgående minuskabel installeres.

 

Men sålenge jeg skal beholde felles minus for motor og forbruk - og det vil jeg, tipper at jeg opplever mange overraskelser dersom jeg skiller dem to, så må jeg flytte shunten til pluss-forbruk. Går dette sånn utene videre? (...tenke...tenke...)

 

Kan jo ha "nesten felles minus" som bare er skilt av shunten. Hva skjer når Ingar-releet slår inn under ladingen? Og hvis det er en eneste pluss-pluss forbindelse mellom motor og forbruk (noen instrumenter kanskje?) så kan man vel glemme batterimonitoren... (mer tenke tenke...)

 

Batterimonitoren heter vel noe som "Pulsotronic" - kan det stemme? (kan ikke sjekke det nå)

Link to post
Share on other sites

Men sålenge jeg skal beholde felles minus for motor og forbruk - og det vil jeg, tipper at jeg opplever mange overraskelser dersom jeg skiller dem to, så må jeg flytte shunten til pluss-forbruk. Går dette sånn utene videre? (...tenke...tenke...)

 

Sjelden at jeg har skrevet noe sånt tull: hvordan skulle jeg lade batteriene dersom jeg skilte minus-motor og minus-forbruk?

 

Men ingen som vet om en slik shunt kan kobles på pluss-siden? Et eller annet som jeg overser?

Link to post
Share on other sites

En mental forstoppelse gikk i oppløsning igår etter siste innlegg, ja. :blush::headbang:

 

Årsaken var at mine elektrisk/mentale grunnverdier hindret meg å akseptere at de 2 minuspolene til batteriene ligger på ulike potentialer - shunten ligger melllom dem. Når jeg nå er klar over det og tenker gjennom hvordan det egentlig ser ut der nede i båten (har ikke sett på det mens jeg skrev alle disse innlegg) så er det etter alle solemerker slik, at shunten ER RIKTIG koblet. Ikveld kan jeg vel - med den nye bevistheten bak netthinnen - se på saken og bekrefte dette.

 

Denne bekreftelsen forutsatt er det klart, at shunten IKKE er årsaken til startproblemene. Bryteren på minus skal fjernes uansett. Så får vi se og måle videre etterpå.

 

 

Beklager alt oppstyr. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...