Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Snakket akkurat med verdens hyggeligste kar på Elkjøp. Han opplyse at de ennå ikke har 19" med DVD, 12/220V og RiksTV, MEN han fant denne:

 

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP....oductTabcontent

 

Den har MPEG4, 12V/220V, og DVD. Den er ikke godkjent av RiksTV, men han mente den ville fungere. Den ser dog litt jalla ut? Bildet viser dessuten en 4:3 formats TV, men databladet sier 16:9. Noen som forstår noe mer av dette enn meg?

 

God Påske til alle forresten!

Det står da ingen ting om at den har digital tuner i det hele tatt? Verken MPEG2 eller MPEG4?

 

Oppløsningen er gitt som 1440x900, så formatet på skjermen er 14,4:9. Med 16:9 format må de da redusere oppløsningen vertikalt så du får svarte striper på skjermen øverst og nederst. Eventuelt forvrenge bildet (strekke det ut vertikalt) så folk blir langskaller...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det står da ingen ting om at den har digital tuner i det hele tatt? Verken MPEG2 eller MPEG4?

 

Oppløsningen er gitt som 1440x900, så formatet på skjermen er 14,4:9. Med 16:9 format må de da redusere oppløsningen vertikalt så du får svarte striper på skjermen øverst og nederst. Eventuelt forvrenge bildet (strekke det ut vertikalt) så folk blir langskaller...

 

Jeg vet det, men Elkjøp opplyste at den hadde det, og kunne garantere det. Formatet derimot ser jeg nok er ubrukelig. Samsung kommer med noe ganske snart... Så da er det bare å vente spent.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke står spesifikt at den har MPEG4, skygg unna. Og på El- kjøp (og andre tv butikker) sier de mye rart ang. dette. I Danmark, hvor denne TV`n blir solgt fra, bruker de MPEG2 som ikke vil funke i Norge.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Danmark har ennå ikke offisielt startet digitale sendinger. Det de sender digitalt nå går med MPEG2, men de har bestemt at ved offisiell start blir det MPEG4 der også. Svenskene har startet offisielt for flere år siden med MPEG2, men har vedtatt å gå over til MPEG4.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Danmark har ennå ikke offisielt startet digitale sendinger. Det de sender digitalt nå går med MPEG2, men de har bestemt at ved offisiell start blir det MPEG4 der også. Svenskene har startet offisielt for flere år siden med MPEG2, men har vedtatt å gå over til MPEG4.

 

Lars H.

Derfor, se opp for "dumpingsalg" av ubrukelige TV´er med MPEG2 dekoder! :flag_da:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det er vel Lars H. som er "sjefstesteren"?

He,he?

 

Sist jeg var hos Seatronic diskuterte jeg testing av 22" TV'n deres, men vi ble enige om at jeg dropper slik testing. Skulle det vært noen vits for meg å låne en slik TV for testing, måtte jeg dratt litt mer rundt med båten enn jeg gjør på denne tiden da vi stort sett drar til samme sted i helgene. Seatronic har også en 12volt TV med innebygget dekoder, men det går tydelig frem i katalogen deres at denne kun er for MPEG2, og altså ubrukelig for RiksTV.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på sørlandet må vi også nå til med dekoder i båten. Det har kanskje skjedd noe med priser osv på disse RiksTV dekoderene siden denne tråden ble startet. Er denne gangbar i båten?

 

 

Sagem 12 V dekoder

Eller noen som har andre rimelige alternativer?

 

Forstår det sånn at det følger gratis kort med som jeg kan ta inn NRK-kanalene (NRK1, NRK2 osv), TV2 og Frikanalen. Dette holder i massevis.

Link to post
Share on other sites

Sagem sine dekodere er kjent for å være svært lite følsomme på svake signaler sammenlignet med Grundig boksene. Flere har byttet (i tide), mens andre forbanner Sagem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sagem 12 V dekoder

Eller noen som har andre rimelige alternativer?

 

Forstår det sånn at det følger gratis kort med som jeg kan ta inn NRK-kanalene (NRK1, NRK2 osv), TV2 og Frikanalen. Dette holder i massevis.

Hei. Vil heller anbefale denne Grundig 8720 (eller Grundig 8740 hvis du vil kunne pause opptaket og få en bedre tekst-tv (Digital Tekst-TV, foreløpig kun for NRK)). Sagem-mottakeren er kjent for å ha dårligere følsomhet, og det er ikke gunstig i en båt hvor du ikke kan ha en diger fast antenne.

NRK får du inn uten kort, og du får med gratis RiksTV-kort for TV2 og lokal-tv ut 2009.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sagem dekoderen koster kr 800,- og Grundigen kr 1200,-. Men de 400,- i forskjell er den selvsagt verdt om den er forskjellen på signaler eller ikke signaler. Noen med erfaring med gammeldags Triax-tallerken-antenne og antenneforsterkerer i kombinasjon med denne?

 

Er det slik også med de nyeste modellene at Sagem-dekoderen er svakere eller var dette på de første modellene? De er kanskje ikke endret?

Link to post
Share on other sites

Triax-antennen burde være helt OK. Nå er det dårlig med tester på de boksene som er kommet etter de første som kom. Men Grundig er i hvert fall helt grei, har en slik selv. Men husk å trekke ut kontakten når den ikke er i bruk. Den trekker nesten like mye strøm i stand-by som i full drift!

 

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen med erfaring med gammeldags Triax-tallerken-antenne og antenneforsterkerer i kombinasjon med denne?

 

 

Hei.

Jeg kjøpte Triax UFO i kombinasjon med DTR8720 og det ser lovende ut. Har ikke vært overalt med den ennå....

Det blir mye ledninger og styr, så jeg gleder meg til neste båt som skal ha fastmontert alt utstyret.

Nå ligger det i en stor pose i kabinen!

Det blir litt tv-titting den første og siste perioden i sesongen. Da det er kaldt og mørkt på kvelden.

 

triax.jpg

 

Chiba

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...