Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

I Sverige er det da ikke bare svensk TV1 og TV2 som er gratis, jeg fikk vanligvis inn godt over 10 kanaler de to siste årene jeg var der med digitaldekoder. TV1 og TV2 ligger på MUX1 i Sverige, men de har også MUX2 - MUX5 der med både frie og betalkanaler. Som det kan leses om på Teracom sine sider: "Förutom SVT1, SVT2 och TV4 kan du även få SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV6, The Voice, Axess TV och Aftonbladet TV7 som fria kanaler". I Sverige er det Boxer som styrer med kort. Om du som nordman får kjøpt kort, og om det vil funke i en "norsk" dekoder, tviler jeg imidlertid på. RiksTV er RiksTV og Boxer er Boxer!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

stemmer nok det LarsH - men på Hunnebostrand senderen er det bare noen få kanaler.
Tenkte ikke på det i farten, og det stemmer nok for flere av småsenderne ved de mest populære havnene nedover kysten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Krever maaassssse prosessorkraft som du typisk ikke har på en laptop ombord.

Er du sikker? Ser jo ut til å fungere utmerket på en Lenovo 3000 N200. Og det er slettes ingen "råtass" mht prosessorkraft. Intel dual core med ca. 1,8 Ghz frekvens mener jeg!

Link to post
Share on other sites

Det står der: * PC med 3.2 GHz Intel® eller ekvivalent.

 

En 1,6 GHz Intel® dual core gjør faktisk nytten. Og det er vel ikke idag en maaassssse prosessorkraft? Den er vel minst "ekvivalent da"?

 

Nok om det, 1,6 GHz Intel® dual core gjør jobben i en Lenovo 3000 N200 som ikke er noen super Laptop!

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg kan skjønne etter å ha lest her og på andre forum ser det ut til at dersom en har en PC med DUAL CORE prosessor, gjelder ikke kravet på 3,2GHz. Da er det nok med 1,6GHz?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er det fortsatt gratis ut nåværende konsesjonsperiode (til 2009). Men du må ha kort, som du da vel får uten omkostninger.

 

Til NRK via satellitt trenger en også kort, og det er ikke engang gratis - koster en engangssum hvis jeg er orientert riktig

Link to post
Share on other sites

Det står der: * PC med 3.2 GHz Intel® eller ekvivalent. En 1,6 GHz Intel® dual core gjør faktisk nytten. Og det er vel ikke idag en maaassssse prosessorkraft? Den er vel minst "ekvivalent da"? Nok om det, 1,6 GHz Intel® dual core gjør jobben i en Lenovo 3000 N200 som ikke er noen super Laptop!

Hei.

 

Jeg er litt interessert i følsomheten på denne duppeditten. Har du noen steder, gjerne med vanskelige mottaksforhold du har testet enheten som du kan oppgi? Gjerne her i Oslofjorden (dersom det skulle være der du er) der jeg har mulighet til å sammenligne med min Grundig dekoder. Hva slags antenne har du, medfølgende pisk eller hva? Har du ekstern antenne, har du den i mastetoppen på en seilbåt eller i en motorbåt?

 

Selv om jg har Grundigboksen, kunne det vært greit med en slik duppeditt i tillegg for de gangene jeg ønsker å se på TV andre steder enn i båten der Grundig boksen er fast montert sammen med min gamle 14" Nokia TV.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Avgir grundig-boksen mye varme slik at jeg bør ha litt luft på toppen, eller kan jeg flush-montere den? Holder på å lage festeanordning for topp- montering inne i skap. Har hverken sett eller hatt mulighet til å prøve den ut. Vet bare at den ligger og venter på meg i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri kjent på boksen hvor varm den blir, men spaltene i dekslet er jo for å lede vekk de nærmere 20watt den trekker. Og i og med at varme stiger opp, ville jeg ha en viss åpning over enheten. Store deler av disse wattene er nok varme.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Avgir grundig-boksen mye varme slik at jeg bør ha litt luft på toppen, eller kan jeg flush-montere den?

 

De to boksene jeg har avgir ikke mye varme. Jeg kan knapt kjenne at de er varm på toppen. Effekten de bruker er 6.4 W i stand-by og 6.8 W når de er på. Egentlig er det jo en vits med stand-by siden de bruker nesten like mye strøm som når de er på.

-battello

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt interessert i følsomheten på denne duppeditten. Har du noen steder, gjerne med vanskelige mottaksforhold du har testet enheten som du kan oppgi?

Jeg har ikke denne duppeditten, det jeg har skrevet om foran er noe jeg har kommet over på nettet! :tongue:

Link to post
Share on other sites

Her tar du nok feil. Satellitt-TV, Kabel-TV og Digitalt bakkenett er 3 helt forskjellige systemer som ikke kan brukes omhverandre.

 

Jeg har en HD PVR tuner for kabel tv fra canal digital, den er lik satelitt utgaven fra samme selskap. Jeg sitter nå og ser på nrk1 via bakkenettet på denne tuneren, så det som er sitert over er helt feil, denne hd pvr'en har innebygd 3 tunere, dvs to for kabelnett og en for digitalt bakkenett.

Har ikke prøvd med rikstv kort i tuneren siden jeg ikke har kort, har kun kort fra canal digital og da får jeg kun tilgang til nrk kanalene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...