prin435 Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Til info. Det har kommet en verson som heter 19-2941T. I følge Grundig betydde det kun at den er godkjent for kabel-TV betalkanaler. Jeg forstod ikke den helt,men det var i alle fall svaret jeg fikk. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Mix Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Tja, nye 19-2941 har da vitterlig 300 cdm lysstyrke, kontra 250 cdm på "gamle" 19-2940. Det samme med den nye Leemaxx HD/C kontra "gamle" Leemaxx T4. Det virker som Grundig har et rush på små MPEG4 TV nå, ny 16", ny 19" og 22" med DVD. Dantax har også MPEG4 19 og 22" med DVD. Jeg har sansen for Leemaxx, den virker mer plasseringsvennlig hvis en ikke har tenkt å montere fast TV'en. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Noen som vet/har erfaring ifht strømforbruk ved å bruke dekoer (grundig) samt PC skjerm på 12 volt? Er det kurrant å få tak i omformer som kan drive PC skjermen på 12 volt, denne ganske store 3 pin kontakten i skjermen ser liksom så strømkrevende ut... Evt er det smartest å kjøpe en 12-220 volt omformer? Har en flott Dell skjerm på 20 tommer WideScreen som det er litt synd at jeg aldri har fått brukt så kom jeg nettopp over en dekoder jeg kunne få så dermed var det fristende å prøve å koble opp dette, slipper å være redd for "TVen" også om vi får til dette opplegget... Redigert 3.Februar.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ojda Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg har nå bestilt en Grundig 19" , Grundig Vision 2 LCD 19" 16:9 DVB-T * (GBH4019) 19-2940T Går det ikke an å bestille med levering til fks et postkontor i Strømstad, for så å hente den der? Hvordan ordner man dette? Jeg vil også ha. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
TNS Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hallo Den som LarsH har bestillt på clickon.se er uten DVD. Jeg trenger DVD spiller for ungene, da de ordner dette selv kl. 0600, et tidspunkt jeg ikke er helt klar for dagen i helger og ferier. Med DVD koster denne TVen 4 svenske båtpenger på clickon.se, og uten å regne for hardt på det, tilsvarer vel det omtrent tilbudet til sev.as (kanskje en hundrelapp mindre), minus alt styret med å organisere forsendelser osv. Er ellers strålende fornøyd med Grundigen. Har den på soverommet nå. bruker USB inngangen til portabel HD å ser filmer, ser på lisenskanalene, og ungene spiller tegnefilmer på DVD. En super tv som jeg har ventet på og foreløpig har alt man trenger.. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Noen som vet/har erfaring ifht strømforbruk ved å bruke dekoer (grundig) samt PC skjerm på 12 volt? Er det kurrant å få tak i omformer som kan drive PC skjermen på 12 volt, denne ganske store 3 pin kontakten i skjermen ser liksom så strømkrevende ut... Evt er det smartest å kjøpe en 12-220 volt omformer? Har en flott Dell skjerm på 20 tommer WideScreen som det er litt synd at jeg aldri har fått brukt så kom jeg nettopp over en dekoder jeg kunne få så dermed var det fristende å prøve å koble opp dette, slipper å være redd for "TVen" også om vi får til dette opplegget... Du får nok et relativt høyt strømforbruk, da mye går tapt i omformeren. Du må nok ha en 12-220v, som er jo lett å få tak i. Du kan jo regne ut dette ved å se på strømforbruket til skjermen (står i manualen), og så ta hensyn til virkningsgraden (tapet) en en gitt omformer. Men hvordan har du tenkt å koble dekoderen til PC skjermen? Har dekoderen data utgang? Eller har skjermen en inngang som passer dekoderen. Det blir lett mye leamikk og ledninger med en slik løsning. (du skal jo muligens ha en DVD i tilegg?) Jeg kjøpte en TV med innebygd dekoder og DVD. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Den som LarsH har bestillt på clickon.se er uten DVD. Jeg trenger DVD spiller for ungeneDVD har jeg ikke bruk for, har ikke unger og har faktisk ikke DVD-spiller hjemme i stuen heller. Men må ungene se filmene fra DVD? Kan du ikke rippe de over til en USB-pinne? På en 32GB pinne får en vel plass til ca. 25 spillefilmer sies det.Går det ikke an å bestille med levering til fks et postkontor i Strømstad, for så å hente den der?Det går sikkert greit, men husk tollen på tilbaketuren. Er det ikke kr.2000,- som er grensen ved dagsbesøk? Ser forresten at clickok.se nå er tomme for både Grundig 19" TV'n med og uten DVD. Nå står det: Ej i lager (ev. Beställningsvara) på begge modellene. Lars H. Redigert 4.Februar.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shaukaas Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Hva med denne fra Bilradiospesialisten? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Da ville jeg kjøpt den HER... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Det er ikke alltid det billigste er det beste... Jeg kjøpte en kombindert TV / DVD / mottager i fjor, så først byttet ledning ledning etter at den hadde smeltet og ødelagt kontakten i båten - og deretter byttet jeg hele greia og fikk penger i gjen (samme feil på ny vedr ledningen, i tillegg til dårlig mottak selv på sentrale steder). Men det var et merke som det er mange andre her inne som er fornøyd med, så jeg fikk vel en mandags-tv. I år blir det Grundig med dvd og mottager - derom hersker ingen tvil Får man så mange filmer på en minnepinne?? Kan noen fortelle hvordan man "ripper" en dvd og får den på minnepinne? Jeg har fått det til med CD en gang, men det så ikke ut som standard programvare gjorde noe slikt med dvd Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Får man så mange filmer på en minnepinne?? Kan noen fortelle hvordan man "ripper" en dvd og får den på minnepinne? Jeg har fått det til med CD en gang, men det så ikke ut som standard programvare gjorde noe slikt med dvd Her er et gratisprogram, ikke testet det. http://www.dinside.no/820286/winx-dvd-ripper Bruker dette. http://www.joboshare.com/dvd-ripper-platinum.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Hei. Jeg sitter akkurat nå og tester ripping av DVD'er. Jeg har et program fra http://www.imtoo.com/dvd-ripper.html som funker utmerket. jeg har standardversjonen til $35,95, og i normalmodus blir en 2 timers film ca. 1,2GB (som gir 25 filmer på en 32GM USB-pinne) med utmerket kvalitet i DivX (.avi) format. Den kan testes ut gratis for opp til 5 min lange snutter. Sitter også litt og kikker på et program som kan legges på en hjemmeside og vise filmer i flash omtrent som for YouTube. Ser ut til at det finnes et program til $35 forå gjøre dette. Skal teste dette ut i løpet av dagen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Viksund310 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Ja, kunne tenkt oss en tv ombord, men det er mye å velge i,12v eller 220v. Ligger jo mye til kai med strøm da. Noen som kan gi meg gode råd, kanskje noen har denne Dantax hva synes dere om den? eller er det noen andre som anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Har en flott Dell skjerm på 20 tommer WideScreen som det er litt synd at jeg aldri har fått brukt så kom jeg nettopp over en dekoder jeg kunne få så dermed var det fristende å prøve å koble opp dette, slipper å være redd for "TVen" også om vi får til dette opplegget... Du får ikkje bilde på en pc-skjerm ved å koble den til en tv-tuner sjøl om begge har samme kontakten. antagelig hdmi i dette tilfellet? Data og brunevare er ikkje det samme. Brunevarer har kopibeskyttelse og gir ikkje bilde til annet en skjermer med HD ready symbolet. Dataskjermer mangler mao denne kretsen som 'åpner' for bilde fra brunevarer. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det er etterhvert blitt et utvalg av TV´er med mpeg 4 digitalmottager. Men hvordan er kvaliteten på denne "innmaten"? Er den like god som en boks fra Grundig, eller er den av samme kvalitet som den litt dårligere Sagem når det gjelder mottagerkvalitet? Det sies ingenting om dette i spesifikasjonene, så her må man kanskje prøve selv? Eller er det noen som vet noe om dette? Min Sagemboks i båten imponerer ikke mht. mottagerkvalitet, så jeg vil nødig kjøpe en ny 19" med samme "innmat" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Slik har jeg også tenkt, så derfor har jeg bestilt en Grundig 19" TV. Regner med at den har omtrent samme tuner/dekoder som i den løse boksen fra Grundig. Har søkt litt på nettet, men finner ingen tester av følsomheten for TV'er med innebygget tuner/dekoder. Interessen for dette er vist null. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Figaro Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Det er vel logisk å tro at en Grundig TV har Grundig tuner-------men boksen til Grundig er ganske stor, så hvordan de har greid å få alt dette inn i en syltynn 19" er et mysterium for meg, selvom "alt" blir mindre med tiden------- Dessuten: Digitalboksene kan også ta inn dig.radio, kan også de nye TVéne dette? Redigert 7.Februar.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
prin435 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Tunerkvalitet på 19" 12VDC Grundig TV Jeg har Grundig dekoderboks og ny 19" Grundig TV. Jeg skal på hytta neste helg. Der er signalene helt på kanten for Grundig dekoderen. Funker TV`en der, har TVèn minst like god tuner. Krysser fingrene. Skal gi tilbakemelding om drøyt en uke. Funker det ikke, må jeg innstalere antenneforsterkeren igjen, den jeg måtte ha på analog TV. Redigert 7.Februar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Figaro Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Venter i spenning Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Dere som har Grundig 19" TV'n: Det går vel å koble løs Grundig-boks til denne også? Så kunne en sammenligne den innebyggede tuneren med boksen. Dette kan jeg selvfølgelig teste selv, men får ikke TV'n før om en ukes tid. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
klugg Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Sendt epost til båtliv: "Hei Båtliv! Det er mange på baatplassen.no (se denne tråden) som lurer på hvilken TV de skal kjøpe til båten. Markedet bugner nå av varianter med 12V drevne apparater på 19-22 tommer med innebygget riks-tv-mottager og evt DVD. Men ingen har såvidt meg bekjent ennå tatt jobben med å lage en test for disse. Vi vet at det er forskjell på mottagerkvaliteten i de separate mottagerene til Grundig og Sagem, og regner med at kvaliteten er variabel på de innebygde mottagerne også. Og i båt er man kanskje enda mer prisgitt en god mottager når man skal ta inn sendinger i forskjellige havner, samt at man gjerne vil beholde bildet når man duver i flere minutter etter nok en passerende Princess. Dessuten er båt-tv'er gjerne i bruk i kabiner med stort lysinnslipp, og man undrer seg hvordan skjermene presterer under slike forhold. Er dette noe for Båtliv å ta tak i nå når vi er i TV-shopping-modus?" Så får vi se om de biter på... :) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Dere som har Grundig 19" TV'n: Det går vel å koble løs Grundig-boks til denne også? Så kunne en sammenligne den innebyggede tuneren med boksen. Dette kan jeg selvfølgelig teste selv, men får ikke TV'n før om en ukes tid. Ja til en viss grad uten instrumenter. Jeg for min del stoler ikke på de skalaene som kommer opp på skjermen. Uten måleinstrumenter er etter det jeg kan forstå to måter å måle kvaliteten på mottageren. 1. Koble opp henholdsvis TV og dekoderboks på samme antenne og sette på et variabelt dempeledd og justere til fungerer / fungerer ikke. 2. Teste et sted med dårlig dekning kanskje i kombinasjon med variabelt dempeledd. Alternativ 2 er etter min mening det beste med tanke refleksjoner osv. Jeg har et 0-20dB liggende tror jeg. Skal prøve å huske å ta med meg det til helga. Om jeg ikke husker feil hadde jeg 58dB microvolt ut av antenna med analoge signaler på UHF. Måtte derfor ha antenneforsterker. Bildene ble kornete, men sebare. Aner ikke om sendereffekten og antennen er tilnærmet likt på det digitale bakkenettet, men jeg vet signalstyrken er på kanten. Der jeg bor i Oslo ville en test med dempeledd være helt uten kontroll og essens da signalene er veldig sterke. Får inn Tryvan uten noe i antennekontakten. Ved så kraftige signaler, har man ikke kontroll på hvor mottageren tar inn signalene med en dempeleddstest. Har du andre metoder å teste på Lars. H ( Uten avansert utstyr) Redigert 7.Februar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Å bruke dempeledd og sammenligne når signalet nesten forsvinner, burde være en bra og enkel metode. Men et lite obs: Dette vil funke litt dårlig dersom antennen er aktiv med spenningsmating på coax'en. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Jeg vil tro dempeledd IKKE er noen god test. Den kritiske faktoren er nok signal/støyforhold, ikke forsterking på inngangen. Et dempeledd vil jo dempe støyen også. Ihverfall den del av støyen som ikke er hjemmelagd. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Eftersom jeg ikke finner meg i noe så uretferdig som at Lars får ny tv og ikke jeg, var jeg idag innom Bolighuset radio og tv og tok med en 19" Elfunk. Så helt grei ut, 12v-kabel, bra bilder dvd-spiller som også tar DivX-filmer samt usb-inngang. Alt for den nette sum av 2100 kr. Så står det igjen å se hvordan den virker i båten. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.