Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Snuser litt på TV til båten, LED ser ut til å trekke ca 10 watt mindre, men hva ellers bør en se etter. DVB-T/MPEG4 er tydeligvis ikke godt nok, hvilke LED TVer er det som også har modulen for "betal-TV" innebygd?

 

Funderer litt på denne, ikke LED, men rimelig og grei nok. Antar jeg må ha en ekstra duppeditt for å få inn andre kanaler enn de gratis på denne? Er ikke sikker på om jeg vil betale så mye for å få mulighet til å se andre kanaler enn de NRK har, hos oss går det uansett 95% av tiden på NRK Super for barna og ellers NRK 1 for mor og far. TVen skal heller ikke benyttes så veldig mye. DVD har barna flust av så det er jo greit å ha selv om jeg vet det går ann å få disse over på filer til å ha på USB, viktig poeng at det ikke blir for dyrt også...

 

Rimelig TV

 

 

MEN, den var ikke mye dyrere denne... men da må jeg til med USB, men samtidig er dette stor TV med lite strømforbruk...

 

LED 22 tommer på Seatronic

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tidligere var det dødfødt å kjøpe dekoder eller TV med innebygget dekoder i Sverige da det kun var for MPEG2. Men Sverige har bestemt å gå over til MPEG4, så nå selges det mer og mer utstyr for MPEG4 hos søta bror også. Jeg kjøpte Grundig TV med MPEG4 dekoder i Sverige for en måneds tid siden, og den fungerer som et skudd på NRK sine kanaler. Jeg kan senere kjøpe kortenhet dersom jeg skulle ønske andre kanaler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har lest alle innlegg her. Kan være jeg spør om noe som er besvart allerede :-/. Men jeg har fått med meg at antall gratis kanaler med RiksTV er færre i år. Hvilke får vi uten å betale? Går det an å kjøpe kort for noen måneder? Kan vi da velge hvilke kanaler vi vil?

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med RiksTv at du får parret den boksen du kjøpte i Sverige med RiksTv kort.
Jeg har som sagt ikke kjøpt Cam-modul og kort. Skulle jeg ønske å se annet enn NRK, kjøper jeg modul her hjemme (godkjent av RiksTV), og da skulle det ikke være noen som helst problemer iom. at Selve TV'n er samme modell som selges her i landet, godkjent av RiksTV. Cam-modul kjøpt i Sverige (godkjent av Boxer TV), tror jeg en får problem med når det gjelder parring sammen med kort fra RiksTV.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Enig. Men billig, da. :)

 

Sitter på gjerdet og venter på at det kommer konkrete erfaringer på kvaliteten på mottakerne på modellene som selges nå før denne sesongen. Vi vet jo folk har vært fornøyd med Grundig-boksen og misfornøyd med Sagem. Og nå er vel første sesong med innebygde mottakere i et utall apparater.

 

Sikkert samme mottageren i mange av modellene, men det har vi vel ikke forutsetning for å vite noe om.

 

Sendte en epost til båtliv, utfordret dem på å lage en test, men fikk ikke svar engang...

Link to post
Share on other sites

Ja da har analoge sendinger på vårt lokale kabelnett opphørt! :cryin:

 

I den forbindelse tenkte jeg da å konvertere til RiksTV med en ny Grundig dekoder av samme type som vi har i båten. Tok kontakt med den lokale Expert forhandler for å kjøpe en ny boks til ca.900,-.

 

Tanken bak var å bruke samme kortet på tvers av dekoderne i heimen og i båten, men det var ikke mulig iflg forhandler. Kortet er programert til å brukes på kun en dekoder !!!!

 

Med andre ord: Hvis jeg vil benytte kortet i båten så må jeg også bytte dekoder :headbang:

 

Et annet sjokk var prisen for å få TV2 på det ene kortet fra RiksTV, og kun TV2: 160 kr,- pr måned !!!!!! Fyttikatta, her blir det kun NRK i framtiden, og uten noe kort i det hele tatt !!!!

 

Men vil tro at dette gjelder alle med kortlesere, enten med kortleser (CAM) installert direkte i TV'en ombord ??? Hva da??

Må man drasse på hele TV'en frem og tilbake ??

 

Vi er heldigvis ingen TV-slaver så vi skal nok overleve med bare NRK !!!

 

:cheers:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Løsningen om du vil bruke samme kort i båten og hjemme er å ha tv med cam port slik at du kan bruke den samme CA modulen/kortet hjemme og i båten. http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/digital-tv/ca-modul . Slik jeg har forstått det parres kortet mot CA modulen. Jeg skal kjøpe tv til båten og jeg faller nok ned på en 19" Philips med camport og CA modul. Jeg har ennå analoge signaler på kabelanlegget hjemme(GET). Phillips har etter mitt syn levert gode LCD tv`r og denne Philips 19PFL3404H har beskjedent strømforbruk samtidig som at prisen er ok på nettbutikkene. Det som blir spennende er å se hvor god dekoderen er?

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Sikkert en smart innretning med en slik modul, men for vår del så får det være som det er !!

 

Vi får venne oss på at vi bare har NRK !! (Savnet er ikke sååååååå stort)

 

TV ombord er kun for nyheter, værmeldinger, evt. enkelte spennende sportsøyeblikk! Blir det for kjedelig så kan vi jo alltids kikke på en gammal DVD-film som er verdt å se engang til !!! :cheers:

 

Uansett, man drar jo ikke på båttur for å se på TV !!!???

 

Da holder vi oss heller heime i stua og ser NRK der !!! :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er nevnt oppe i tråden her, men i Oslofjorden (for oss som holder oss mest der..) er MiniTV et alternativ:

 

Mer info on MiniTV

 

Du får følgende TV-kanaler med MiniTV: NRK1, NRK2, NRK3, NRK Super, TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV3.

 

Se dekningskart

 

Foreløpig er det gratis, men det kommer nok til å koste litt etterhvert, men sikkert ikke før dekningen er bedre

Link to post
Share on other sites

Mer info on MiniTV

 

Du får følgende TV-kanaler med MiniTV: NRK1, NRK2, NRK3, NRK Super, TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV3.

Foreløpig er det gratis, men det kommer nok til å koste litt etterhvert, men sikkert ikke før dekningen er bedre

 

Joda, det var et slikt analogt abonement vi hadde hos det lokale kabelsselskapet, men som forsvant! Alternativet nå er en GET-boks til flerfoldige båtpenger samt et kanalabonement med masse kanaler vi ikke ser på. tillegg koster det "flesk" pr. måned.

 

Man skulle tro at et kabelselskap hadde forpliktet seg til å sende kun rikskanalen(e) for kun kabelnettets "vedlikeholds utgifter" som et konsesjonskrav, men her må vi altså kjøpe "alt" eller intet !

 

Men som sagt, vi venner oss på NRK og gratis med Grundig RiksTV-boks. NRK lisensen er selvsagt betalt !!

 

Ny UHF antenne fra BT allerede montert på loftet! (Trodde aldri jeg skulle oppleve å måtte installere en antenne igjen!)

 

mvh

en småfrustrert

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte først å kjøpe en utgått Philips 19" hos bestuy, men fikk mail i dag at den var utsolgt. Det ble da en anne philips http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd...4h/119938.3109/ og cam for rikstv. Jeg har god erfaring med philips lcd(vi har 3 stk. + 1 som gikk med i dragsuget da den gamle båten ble solgt). Det blir spennnde å se hvor god motagningen er med philips og cam. Prisen ble snaue 3000 med cam og frakt og det er ikke så ille. Strømforbruket er oppgitt til 27 w så strømforbruket blir lavt i forhold til den gamle tv`n og dekoderen. Men i år ble det også mobilt bredbånd så med drift av pc og evt. ruter så blir nok strømforbruket som i fjor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ferdig opplegg med en liten omformer som slår seg på når jeg slår på strømmen til antennen og det funger greit. Jeg skulle gjerne hatt en tv med bra bilde/lyd/innebygget blueray/led/12volt/cam som i tillegg var tynn, brukte lite strøm og var til en overkommelig pris men det har jeg ikke funnet. Jeg har derfor valgt en tv med ok bilde/lyd/cam . De tv\ne som jeg har sett med 12 volt har enten vært ukjent merke, stiv pris, dårlig lyd eller manglet camport. Når jeg får koblet opp tv`n så skal jeg gi en tilbakemelding. Jeg skal desverre jobbe denne helgen så det blir tidligst helgen før 17/5 som jeg får testet den. Den kan vel vanskelig være dårligere enn min gamle Sagem mottager.

Link to post
Share on other sites

Fant en bra TV i dag om det er av interesse.

 

TANDBERG DISPLAY ERGOCLASS 24"LED TV

 

24 tommer LED , bare 2cm tykk og veier nesten ingenting, RiksTVgodkjent, strømforbruk max 55W , han i butikken sa den ligger på 40W i snittforbruk og at 55W kun var i oppstart ? okkesom, den kan kobles direkte til 12V også.

Det er ikke DVD spiller i den men det er PC inngang så man kan vel snurre film fra PC om man vil

 

 

test her

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var jeg på postkontoret og hentet tv og cam. Testet hjemme med en bord antenne(som jeg brukte under OL med svært varierende resultat sammen med den gamle Sagem boksen) og det funket fint. Etter å ha satt i kortleseren(uten kortet som ligger i båten) og skrudd på strømmen installerte tv`n seg selv og fant 42 diditale kanaler. TV`n hadde ikke problemer med antennesignalet så det lover godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...