Jump to content

Tappe tanken for kondensvann


Astor

Recommended Posts

Nyere båter har få muligheter for å tappe drivstofftanken for kondensvann. På vår 24 år gamle Nord West 900 sitter det et jur i bunnen av tanken hvor kondensvann og skitt samler seg opp. Med en tappekran påmontert kan man fint tappe tanken noen ganger gjennom året og fjerne mulighetene for at dette går vidre fremover i systemet. Dette er noe jeg gjør regelmessig, og ser at det på en halvliters flaske samler seg en drøy desiliter med skitt og vann bunnen på flasken.

 

Jeg har hørt at dette ikke er CE-godkjent på nyere båter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Div. ulumskheter som dritt, møkk, vann og andre uønskede partikler samler seg i bunnen av en dieseltank. Denne suppa er nam- nam for dieseldyr og andre mikroorganismer. Du kan trygt kalle deg en dyrevenn selvom du gjør livsbetingelsene dårligere, og unlater å fore og steller for disse "dyra". Hold tanken ren. Enten med tappemulighet, hvis du er så heldig som Astor å ha dette, eller ved å suge opp bunnslammet med hevert eller annet sugeutstyr med jevne mellomrom.

Det er ikke snakk om at du kan få driftsstans og andre problemer, spørsmålet er heller når du får det. Og vær sikker, når problemene oppstår er det alltid på minst beleilige tidspungt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har "jur" i tanken ombord på Viksund 800 1986 modell. Tapping til motoren skjer fra øvre kant av dette juret. Her er det også tappegran for vann og grums. Meget god løsning etter min mening. Men f.o.m. neste års modell ble dette ikke lenger tillatt av Veritas (for å få produksjonen godkjent), har jeg hørt. (Vet ikke noe om forklaringen). Da ble det montert sugerør i toppen på tank uten jur. Dårligere løsning, og det mener flere andre jeg har snakket med lokalt.

 

Men både sugerør og jur bør vel være en grei løsning.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sugerør fra troppen av tankene i min båt.

I dette sugerøret stikker jeg ned en sugeslange til bunnen og suger opp urenheter og vann.

Det er ikke godt å si om tankene har jur, for da må tanken løftes ut av rommet sitt for inspeksjon.

Første gangen disse ble drenert var det et par dl, siden har det vært bare noen perler med vann og litt rusk.

Etter dreneringen sluttet det å samle seg vann i racorfiltrenene, så det tyder på at det finnes en form for sump.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært opp før. Deretter kommer spørsmålet om hvor alt vannet og dritten kommer fra. Noen får det, andre får det ikke. Naturlovene varierer med eier og bunkringsstasjon, kan man vel si er samlende konklusjon.

 

Bortsett fra det, er jeg enig i at det å kunne tappe av tanken, er en ubetinget fordel. Det er ikke alltid det lar seg gjøre. Alternativet er å kunne suge opp fra lavste punkt. Det er versjonen til Hulda, som har år om annet sugd ut 1,5 liter for kontroll. I løpet av 6 år har det vel til sammen blitt et par fingerbøl med vann og skitt, slik at for meg er ikke dette et problem.

 

Når det gjelder dette med CE-godkjenning, så kjenner jeg ikke regelverket. Men før CE ble oppfunnet, ville 'ryktene' at DnV forlangte at alle godkjente gjennomføringer til tanken skulle gå gjennom tanktoppen. Helst gjennom mannlokket. Dette for at eventuelle reparasjoner på gjennomføringer skulle kunne foretas ved at mannlokket ble skrudd av og fjernet fra tanken og dens innhold. Jeg har aldri tatt bryet med å sjekke dette hos DnV, i og med at jeg fant ryktet meget fornuftig. Derfor har jeg fulgt det opp hos meg. På bildet: Til venstre er retur diesel, helt til høyre diesel til motor. De to nye er aggeregat tilførsel og retur. Pumping av bunnslam og lufting synes ikke på bildet. Pumping av bunnslam er et eget 'system' hvor tanken blant annet kan fylles innenifra båten.

 

tanktopp.jpg

Link to post
Share on other sites

det er ikke plasttank du har da eller?

 

Niks - har tank i rustfritt. I båten min er det 2 tanker, men kun tanken "nærmest motoren" har dette "karret". Så er det en forbindelse til den andre tanken i samme "høyde" som drivstoffuttaket. Har åpnet et par ganger, men foreløpig har det kun kommet ut ren diesel - men båten er jo fortsatt forholdsvis ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i bunnen av begge dieseltankene en blindplugg som jeg kan skru opp for å tappe bunnslammet i tankene. Dette har hjulpet meg to ganger på to år til å fjerne vann fra SB tank fordi jeg glemte å skru igjen tanklokket etter dieselfylling. Dieselpåfyllingen ligger under et hengslet trappetrinn og jeg har to ganger glemt å skru på lokket slik ferskvann har rent ned i SB tank. Jeg vurderer å montere en tappekran i stedet for blindpluggen slik at det blir enklere å tappe ut bunnslam. Jeg har lest "ett eller annet sted" at dette ikke er tillatt i forhold til CE reglene. I bunnen av hvert diesel-forfilter har jeg montert an tappekran - som også vises på bildet. Jeg tror heller ikke at dette er tillatt. Man kan jo tenke seg at noen uforvarende kommer bort i tappekranene slik at dieselen renner ut i båten. Jeg har en histori om det.

 

tappebolter.jpg

Link to post
Share on other sites

Da jeg overtok Elwaroen ble det på hjemturen fra Langesund driftstans utenfor Rakkebåene i liten kuling fra nord. Ikke særlig morsomt.

 

Grunnen ser dere på bildet.

 

Tanken ble tatt ut og rengjort.

 

skitt_i_tanken_500.jpg

Desverre er ikke dette noe spesiellt syn. Mange tanker ser slik ut etter mange års bruk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det der lignet veldig på hvordan tanken min så ut da jeg åpnet den i fjor vår. Med bare et mannlokk og et skvalpeskott som delte tanken ble den en skikkelig møkkajobb å få gjort den ren. Jeg tok hjelp av en støvsuger beregnet for å suge væske til slutt. Jeg bruke den til å suge opp mens jeg samtidig spylte diesel inn med en pumpe. Da fikk jeg den til slutt ren.

Link to post
Share on other sites

Det vi kjørte etter offshore var 'to stengsler filosofi'. Tappingen av vannutskilleren på Hulda har en kran med barnesikring. Den må trykkes inn før den kan vris, og snapper tilbake i lås når den vris tilbake. I ditt tilfelle kan du bare sette inn en blindplugg i stedet for slangestussen, slik Hilmar 2 har gjort. Det samme gjelder blindpluggene i bunnen av tankene, kulekran med blindplugg i enden. Hulda har slike arrangementer over hele linja. Sjøvannsinntaket er to ventiler i serie.

 

Story: Offshore like jeg best to ventiler i serie. Det var imidlertid tillatt med en ventil og blindflens i enden, litt større forhold enn på lystbåt. Noen kjekkasser stengte ventilen, og skrudde av blindflensboltene i tur og orden til de sto igjen med den siste bolten fullt tiltrukket. Ikke jeg, jeg løsnet alle og sørget for at blindlokket var raklende løst før jeg skrudde ut en eneste bolt. Så, ved en anledning på Frigg. En ventil skulle skiftes ut. Ventilen ble stengt og områdeoperatør kontrollerte, godkjente og ba meg får opp farta, produksjonen skulle opp igjen på den linja pronto. Hulda, med sin medfødte tillit til Murphys Law, løsnet bolt etter bolt for å være sikker. Da jeg hadde igjen fem- seks bolter utav 16, begynte gassen å fise ut. Nå kunne jeg dra til alle i full fart, fordi jeg ikke hadde fjernet en eneste bolt. Følgende feil: 1) Systemet som skulle vært trykkløst var det ikke. 2) Ventilen som skulle stenge, manglet innmat (rustet i filler). 3) Ventilen lenger opp i systemet hadde man glemt å stenge. Så i dette tilfellet var det kun en blindflens (siste barriere) som holdt 400 bar gass på plass. Liknende har også skjedd på tanker, der vi skulle ha av mannlokk. Vi var etter hvert en gjeng med nokså erfarne folk. Vi behandlet alltid 'trykkløse' tanker som om de skulle stå under fullt trykk. Noen ganger var det nettopp slik.

Link to post
Share on other sites

Tappingen av vannutskilleren på Hulda har en kran med barnesikring. Den må trykkes inn før den kan vris, og snapper tilbake i lås når den vris tilbake.

 

Alle SEPAR Filtere har slik kran mener jeg å huske. Det er det på bestemors biam i allefall

Der hadde vi problemer med møkk i tanken: Tømte den først og deretter tok den ut og vasket den med såpevann, Og litt til tørk og så satte jeg den inn igjen. Den går jo enda :cool:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg at et menneske bak en skrivepult klarer å få vekk muligheten til å kunne drenere tankene!!!!

Er der avtappingspung på tankene er det en drøm å ha båt kontra når du skal suge ut fra toppen... Skal du samle sammen dritten i en flat tank er du avhengig av å få fart på dritten for å få det mot punktet det skal ut og da må det kjøres hardt med pumpe etc. det er bortimot umulig å få til. Det blir og alltid litt søl som lett medfører lukt. Ender lett opp med at det ikke blir gjort......

Sabbens gamle og gode tanker i rustrfritt hadde som kjent en ørliten kran helt i bunn av pungen av tanken og det er ikke få som har reddet båtturen ved å få ut gørret der.....

 

Hadde selv en økt med dritt på tankene i viknesen men det var enkelt å tappe utav den mange mange liter med bunnfall til tanken var rein. Viknes har tenkt sikkerhet ved å få laget slike avtappingspunkt på laveste punkt. Tipper det er plass til 1,5 -2 liter nedi der.

Nå tapper jeg hardt 1 liter fra hver tank minst 1 gang i måneden ned på et norgesglass. Venter litt og sjekker bunnfallet.

Har mye bedre samvittighet etterpå, da jeg vet da at jeg har gjort hva jeg kan for å ha reint drivstoff på tankene.

Et lite tankekors: Vi vet fra både HRS og redningsselskapet at drivstoffproblemer er nevnt som en av hovedårsaken til motorstopp i fritidsflåten, så da kan det visst ikke være noen som har fortalt dette til de som evt. lager CE regulativet....

 

Vet om endel andre båteiere som aldri har fått tappet bunnfallet av tankene sine siden produsenten ikke har laget til slikt ved produksjon, så der hadde det vært på sin plass å få til et krav om tappemuligheter......

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at avtapping er greit. På en del båter og større fartøyer er det en umulighet fordi tanken allerede ligger for lavt.

 

Jeg snakket med en hos 'min filterleverandør' da jeg var og kjøpte nye filtere i våres. De har solgt en hel del grofiltere m/vannutskillere til fiskerflåten. Det fungerer slik at dette ekstra grovfilteret er koplet til en liten sirkulasjonspumpe som suger opp diesel og hva annet som må befinne seg nede på tanken. Etter filtrering blir dieselen dumpet tilbake på tanken. De som har hatt problemer rapporterer at dieselproblematikken har opphørt.

 

Når det gjelder meg selv, så har jeg i grunnen aldri hatt problemer. For mitt vedkommende må jeg nok si at en pumpe som kunne startes en gang i blant for å rense tankinnholdet muligens vil bli en investering.

Link to post
Share on other sites

Til Hulda:

Steyr sin elektriske fødepumpe er liten i mål men leverer nesten 200 liter i timen og er beregnet for kontinuerlig bruk, den hadde vært noe å koble sammen med et forfilter/vannutskiller.... Tenker ikke på kontinuerlig drift når du kjører, men noen timer nå og da kanskje....

Univa selger og et forfilter som kan vaskes. så der bør det kanskje sjekkes om hva dette kommer på i penger....

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en plast-tank i båten min, og den er formet etter skroget i bunnen, slik at det er ei "renne" i bunnen der skitten samler seg.

 

Jeg kjøpte ei "fat-pumpe" varenummer 20-366 på Biltema til ca 70,-. Denne har et stivt plastrør som jeg stikker ned i renna fra mannhullet og pumper opp. Gjør dette en gang i året.

 

Funker greitt.

 

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal bytte ut blindboltene på diseltankene med stengekraner. Det er så mye diesel på tankene at det er helt uaktuelt å tømme dem før denne operasjonen. Er det noen gode ideer om hvordan jeg gjør dette uten alt for mange liter med dieselsøl? Stengekranen ser slik ut:

 

stengekran1.jpg

 

Og blindpluggene er vist i underlkant på dette bildet

 

tappebolter.jpg

Link to post
Share on other sites

Da jeg overtok Elwaroen ble det på hjemturen fra Langesund driftstans utenfor Rakkebåene i liten kuling fra nord. Ikke særlig morsomt.

 

Grunnen ser dere på bildet.

 

Tanken ble tatt ut og rengjort.

 

skitt_i_tanken_500.jpg

Desverre er ikke dette noe spesiellt syn. Mange tanker ser slik ut etter mange års bruk.

 

 

Dette ser for meg ut som Dieseldyr Astor.... har du brukt noe tilsetning i dieselen etter dette?

Link to post
Share on other sites

Er det noen gode ideer om hvordan jeg gjør dette uten alt for mange liter med dieselsøl?

 

Kjøp deg ei litt stor murerbøtte som du holder under filteret ditt. Løsne så mye på blindpluggen at den kan skrues for hånd. Ha stengeventilen klar i åpen stilling. Få entret stengeventilen og skru den til for hånd. Steng stengeventilen.

Dette bør du kunne klare med relativt lite dieselsøl.

Teflontapen din kan du kaste. Vet ikke om noe sted teflontape er fine saker.

Bruk stry og permatex, det våte får stryen til å svelle og holder bedre tett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest "ett eller annet sted" at dette ikke er tillatt i forhold til CE reglene.

Jeg har en CE merket tank fra ILAS og der er det tappekran i bunn, men det er blindplugg på kranen, så det skulle ikke være noe problem å montere det på tankene dine.

(Med mindre reglene er endret fra 2003)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...