Jump to content

Düsseldorf messe


Bitteliten

Recommended Posts

Ta en spansk en da vel.. si det var 2 biletter igjen eller noe.:P Dra den litt langt. hehe

 

Jo du har et godt poeng der. Men finner fruen det ut så er et slutt på Fredags "kosen" for en stund :wink:(Vil helst unngå at det skjer, skjedde en gang jeg og naboen stakk av til Stokholms messen :rolleyes: )

 

Da blir spørsmålet om hva man skal velge og det er jaggu ikke et enkelt spørsmål :wink:

Link to post
Share on other sites

Jo du har et godt poeng der. Men finner fruen det ut så er et slutt på Fredags "kosen" for en stund :wink:(Vil helst unngå at det skjer, skjedde en gang jeg og naboen stakk av til Stokholms messen :rolleyes: )

 

Da blir spørsmålet om hva man skal velge og det er jaggu ikke et enkelt spørsmål :wink:

 

Hehe..:P Ja, da må du ta et valg.. Hørtes vanskelig ut.:P

 

men du har jo noe allerede å glede deg til, jeg missunner deg ny båten du får..:P Dæven døtte.

Sheriff båt.. Gratulerer..

 

Er messen i Tyskland på land?

Link to post
Share on other sites

Da er alt booket - vi reiser nedover tidlig på ettermiddagen 24/12 og hjem igjen sent 25/12. Overnatter på hotell i sentrum. Det er uansett korte avstander fra flyplassen til sentrum til messesenteret.

 

Båter av interesse så langt

Nordhavn 47

NordWest 42

Windy 44

Fairline Targa 44

 

og et par hundre andre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror dere jaggu ikke jeg har fått kona på gli. Nå ser det ut som det kanskje kan bli Far-sønn tur likevel, nå må jeg bare passe på å være grei gutt så fruen ikke ombestemmer seg :rolleyes: .

 

Nå må bare fatteren få godsnakka med muttern slik at han også får reisetillatelse. Dette minner meg veldig om mine yngre dager da vi begge to lå på knæra foran muttern og tryglet om å få dra til Sjøen for alle messa som den gang var på Sjølyst. En tur fra Sørlandet til hovedstaden var ikke noe småtteri på 70 tallet og med dårlige veier og en dau Volvo 240 var ikke saken bedre :lol: .

 

Mest av alt gleder jeg meg til å se på den nye Windyen på 44 fot. Den SKAL jeg oppi! selv om folka på Windy standen viser samme mønster som på Sjøen for alle. Bare ut ifra tegningene så tror jeg jaggu jeg har fått en ny drømmebåt, selv om jeg nok aldri kommer til å få gleden av å titulere meg som eier av en :cryin: .

Link to post
Share on other sites

Missunner deg turen Bitteliten, men håper du ikke bestilte samme dato som du skreiv her......

Da er alt booket - vi reiser nedover tidlig på ettermiddagen 24/12 og hjem igjen sent 25/12. Overnatter på hotell i sentrum.

 

Ha en ellers god tur :flag:

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

.

 

Mest av alt gleder jeg meg til å se på den nye Windyen på 44 fot. Den SKAL jeg oppi! selv om folka på Windy standen viser samme mønster som på Sjøen for alle. Bare ut ifra tegningene så tror jeg jaggu jeg har fått en ny drømmebåt, selv om jeg nok aldri kommer til å få gleden av å titulere meg som eier av en :cryin: .

er nok mest windy folk her. det er verdenslansering av båten.

Link to post
Share on other sites

Bra valg, Bitteliten.

Men dere har også behov for minst en hel dag, det finnes jo så mye å kikke på og tiden går raskere på messen enn vanlig.

 

Men siden dere er på sentrum over natt kan dere jo tar en tur for å slappe litt der og.

Jeg fikk i hvert fall fortalt av legen at man skulle akklimatisere litt etter en lang reise, før man gjør noe krevende.

Men språket skjønner man også mye bedre, etter hvert, ..hørter jeg. :smiley:

 

 

Uansett, hvis du liker øl da anbefaler jeg å smake på "Diebels Altbier".

Dette er mitt persønlig favoritt, selv om du får anbefalt mye annet der og.

Bestill i så fall helst flere "Tønnchen" (0,2liter) enn større fordi det smaker bedre.

 

...og liker du høyt rock musikk med gigantisk god lyd, "små panikk" og maaaange hyggelige mennesker,

da kunne dere dra en tur til "Weißer Bär" som ligger mitt på sentrum.

I så fall trenger dere ingen forklaring om hvor at det er, bare spør noen på gata som er ungre enn 50 år.

 

God tur !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene Jörg. Jeg vet at 1 dag er for lite - men det var det eller ingen tur - så da får det bli som det blir. Vi prioriterer messen og reiser direkte fra flyplassen til messen torsdag ettermiddag også. Vet du om messen ligger mellom sentrum og flyplassen eller er det i en annen retning

 

 

Det er jo bra shopping i byen også :yesnod: og vi bor i sentrum så litt vindus shopping kan det nok bli

 

Ser at Hallberg Rassy har stor utstilling på Boot 08

 

HR31MkII, 342, 37, 40, 43MkII, 48 and 54

Was mehr kan man verlangen? :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viel mehr kann man nicht verlangen, nein. :smiley:

...og 1,5 dager er bedre enn ingenting.

For meg vært det alltid litt stress, brukte regelmessig 6 timer også hvis jeg bare sprang.

Men hvis man reduserer / planlegger litt på det vesentlige da går det ganske bra.

bare at jeg kan nesten vedde om at dere er sliten etter hvert.

 

Her finner du alt du trenger for å komme videre.

 

Ønsker god opphold og mye morro der.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er vi vel hjemme igjen etter en flott messeopplevelse. Det er et helt annet inntrykk å gå på denne messa enn på Lillestrøm. Nå la vi tid på litt større båter - og vi brukte tid på ca 10 av de 17 messehallene totalt. I de mindre messehallene var nok trykket av folk litt større enn der vi var.

 

På messen vises det frem en masse båter som aldri (?) vises i våre farvann. De store merkene har store stander. De største standene var fra Azimut, Fairline, Princess og Windy på motorbåtsiden. På seilsiden var Bavaria og Hallberg Rassy meget dominerende sammen med de franske merkene. HR viste frem 31, 34, 37, 40, 43, 48 og 54 om jeg husker rett.

 

Den største gleden var for oss Windy 44, Nordhavn 47, NordWest 420 og Hallberg Rassy 40. NordWest har vi sett på flere ganger før og den er på toppen av vår liste om vi noen gang skal ha FB båt. Jeg har ikke tatt bilder av alle båter - bare der jeg syntes det var naturlig. I og med at man blir vist rundt av meget godt skolerte representanter i alle båtene var det ikke så naturlig å dra frem kameraet og knipse over og under alt.

 

Jeg gir noen subjektive kommentarer til bildene - og som vanlig er de basert på hva jeg synes - ikke hva alle andre måtte mene :wink:

 

Vi ankom torsdag ettermiddag og gikk rett til hall 6 der Windy var. Hyggelig å treffe gamle kjente, og Birgit fra Windy viste oss rundt bla i nye 44. I og med at det er en 3 kabiners båt var vi spente på om den var trang under dekk - men det var overraskende god plass her. Salongen lider litt av at det er 2 bad ombord (en prioritering vi ikke er enige i :wink:) men totaltinntrykket er at dette er en lekker båt. konseptet kjenner vi jo igjen, for Windy har tatt konseptet fra 37'en og forstørret det. Etter vår mening en meget vellykket båt for de som har 6 mill å bruke på dette

 

windy_44_utenpaa.jpg

windy_44_nedenfra.jpg

windy_44_cockpit.jpg

windy_44_dashbord.jpg

 

Tar med et bilde av 42 Grand Bora også. Synes Windy stiller opp båtene sine på en flott måte på standen

windy_42.jpg

 

Neste båt vi så på var Fairline 44 Targa. En helt ny båt som vi har sett mange bilder av. Vi var spente på hvordan cockpitløsnignen med "elektrisk rygg for solseng fungerte, hvordan setene i cockpit var komfortmessig og hvordan dashbordet var. Desverre glemte jeg å ta bilder - men inntrykkene sitter fortsatt igjen av at Fairline har en hel del å lære fra andre produsenter på hvordan man lager gode cockpitseter (de er direkte ubehagelige) og at en 44 foter som er beregnet for å kjøres ikke kan ha en førerplass uten skikkelig plass til plotter/radar. 44 Targa har plass til to 8 tommers skjermer - og begge skjermende dekkes nesten 1/3 av rattet. Den elektriske solsenga var ikke behagelig å ligge på - det blir for mange løse puter til at det fungerer. Rart egentlig at Fairline ikke presterer bedre - men de har kanskje andre prioriteringer enn meg :smiley:

fairline_44_targa_utenpaa.jpg

 

Fjord 40 Open tok jeg en grundig kikk på. Har en bekjent som lukter litt på en slik en, og denne båten imponerte meg. Om man liker Walley designen da :smiley: Veldig bra og solid kvalitet - og gjennomtenkte løsninger - selvom man helt klart ser at design får først i prioriteringene hos Fjord. Kanskje litt skuffende at under teppene i kabinen var det bare grov glassfiber - men resten er bare skikkelig fint og moderne synes jeg. Båten som ble vist her avviker en hel del fra den første prototypen. Her er dekket hevet opp så det er mer plass i kabinen, det er gjort plass til en stikkøye bak sofaen i salongen og førerplassen er disponert om. Båten leveres bare med IPS 400, IPS 500 og IPS 600.

fjord_40_open_bakfra.jpg

fjord_40_open_utenpaa.jpg

fjord_40_open_cockpit.jpg

 

Så en liten digresjon fra båt - Sunseeker stilte ut Can Am Spider - ser ut som en morsom sak. Kommer til Norge til sommeren - kjøres på bil lappen. koster rett over 200.000 :smiley:

can_am_1.jpg

can_am_2.jpg

 

Andre båter vi var ombord i var bla Azimut 43S - en båt jeg trodde skulle være veldig italiensk - og overholde ikke egnet til å være på sjøen. Men der tok jeg feil. Bi ble begge veldig overrasket over kvalitet, finish og praktiske løsninger. Naturligvis pakket inn i en italiensk stil - men jeg forstår de som velger disse båtene - i hvertfall om man kan få den uten det røde skroget

azimut_43_s.jpg

 

Før jeg går videre til det jeg selv synes var messens høydepunkt viser jeg et par lekre saker som jeg ikke vet hva er - bortsett fra at det er lekkert :wink:

lekker_sak_1.jpg

lekker_sak_2.jpg

lekker_sak_3.jpg

 

Messens høydepunkt var Nordhavn 47. Jeg tok ikke så mange bilder av innredningen - men kan si at inntrykket fra tester og www.nordhavn.com om at dette er et krympet skip kan bekreftes. Her er det skikkelig gjennomtenkte løsniner og høy gjennomført kvalitet.

nordhanv_47_utenpaa.jpg

Dette er inngangen til motorrommet - en vanntett dør fra master cabin midt i båten

nordhanv_47_maskinromsdoer.jpg

Motorrommet var ikke akkurat trangt. Da jeg tok disse bildene var vi 3 personer inni der samtidig :smiley:

nordhanv_47_maskinrom.jpg

her ser vi Lugger'n som er hovedmaskinen. Til venstre er generatoren og til høyre i bakkant er vinge maskinen. Døra i akterkant er inn til styremaskinrommet. Lekkert :yesnod: Nedenfor ser vi hvordan vinge motoren fungerer - en rett aksel med foldepropell. Får man havari (mot alle odds på Lugger'n) starter man vingemaskinen og humper hjem i 3-4 knop

nordhanv_47_wing_engine_utenpaa.jpg

 

En siste detalj fra Nordhavn:

nordhanv_47_ventil.jpg

 

Ha behovet for en Nordhavn ble ikke mindre etter denne messen. 47'en er stor - men 40'en de har er også lekker. Nordhavn tok båt nr 1 rundt jorda totalt ca 24000 nm da den var ny for å bevise den sjødyktighet :smiley:

 

Vi brukte et par timer på standen til Hallberg Rassy. Her ble vi sittende fast i en HR 40 - en lekker sak om jeg en dag får slag og finner ut at seiling er tingen :wink: Og NordWest 420 synes jeg er en lekker båt med fantastisk finish og teknisk kvalitet. Litt trang pga liten bredde (3,99m) - men resten er lekkert.

 

Princess var vi også ombord i - hhv P42 og V45. V 45 er en skikkelig fin båt - desverre er de utsolgt til 2010. Løsningene her ligner veldig mye på Fariline 47 Targa - både i cockpit og under dekk, og jeg synes dette er en fin båt

 

Håper det var litt til inspirasjon. Som tidligere sagt la jeg vekt på å bruke tid på det vi synes er interessant å se på. Bavaria standen ble besøkt i et minutt eller to - der var det masse folk og videoskjermer som viser hvor flinke de er med silikonpistolen i fabrikken. Men det falt liksom ikke helt i smak å g ombord i båtene. Regner med at jeg får pepper igjen ettersom jeg synes windy har laget en fin 44 foter - selvom den også har sine kompromisser :wink: Messen anbefales på det sterkeste :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...