Jump to content

Pakkboks


aop

Recommended Posts

Hvis det menes pakkboks til hylsa på propellen, så er vel ikke smøringen av pakningen så kritisk. Denne skal jo få smøring via smørekopp fra innsiden. Jeg har bare passet på at den er "feit" ved montering, resten ordner greaset fra innsiden. :cheers::drink:

Det er litt forskjellige varianter ute og går. Noen har oil-seal (zimmeringer) med oljebad imellom. Uten tillatelse fra Sleipner Motor AS:

 

High-Line oljesmurt pakkboks

Er konstruert for bruk i fritidsbåter og er en rimlig og lettmontert pakkboks. Tre simmerringer med rustfrie fjærer og oljebeholder gir en pakkboks med minimalt vedlikehold og ettersyn.

Bruksområde: Fritidsbåt

Tetning: Med simmerringer mot propellaksel

Vanninntregning: Dryppfri / tett

Smøring: Oljesmørt med oljebeholder

Kjøling: Vannkjøling fra vann i hylserør, og montert lufteskrue for lufting etter sjøsetning

Levering: Komplett med oljebeholder og fleksibel slange

For akseldiameter: 25/30/35/40 mm

 

Link to post

Vet at det er en olje som kalles / heter hylseolje. Spør på en marina der fiskerne eller andre yrkesbåter er. De vet det nok.

Hylseolje er en "vannløslig" olje, den danner en hvit emulsjon når den kommer i kontakt med vann. Selv har jeg oljefylt hylse ombord i Poseidon, og det brukes jo en del på større fartøyer.

 

Prinsippet er at propellakselen har bæring i begge ender av hylsen og at hulrommet utenom bæringene til enhver tid er fylt med hylseolje. Oljen står under nok trykk innenfra til å hindre at vann trenger inn utenfra. Hos meg står hylseoljetanken ca 1 meter over sjøvannsflaten.

 

Det mest kritiske på en oljefylt hylse er tetningene ute og inne som skal forhindre at hylseoljen renner hhv ut i sjøen, eller inn i båten  -  eller begge deler.

 

Hos meg brukes det som kalles Cederwallboks; det er en metallisk glidetetning, hvor glideflatene er nøyaktig tilpasset og hvor de hele tiden får en liten anelse olje for å holde glideflatene velsmurt. Den ene glideflaten er litt bevegelig og står med fjærtrykk for å holde jevnt anleggstrykk.

 

Olje til denne type hylser finnes hos de vanlige oljeselskapene, og hos Statoil heter den f.eks Sternway 220  -  som jeg bruker.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Beklager min uvitenhet, jeg er vant med gamle sjekter fra Sørlandet :cheers:

Det er litt forskjellige varianter ute og går. Noen har oil-seal (zimmeringer) med oljebad imellom. Uten tillatelse fra Sleipner Motor AS:

 

High-Line oljesmurt pakkboks

Er konstruert for bruk i fritidsbåter og er en rimlig og lettmontert pakkboks. Tre simmerringer med rustfrie fjærer og oljebeholder gir en pakkboks med minimalt vedlikehold og ettersyn.

Bruksområde: Fritidsbåt

Tetning: Med simmerringer mot propellaksel

Vanninntregning: Dryppfri / tett

Smøring: Oljesmørt med oljebeholder

Kjøling: Vannkjøling fra vann i hylserør, og montert lufteskrue for lufting etter sjøsetning

Levering: Komplett med oljebeholder og fleksibel slange

For akseldiameter: 25/30/35/40 mm

 

Link to post

Har nettopp montert inn en sånn oljesmurt pakkboks på Slagskipet.I all min enkelhet så trodde jeg det var vanlig motorolje som skulle på der?

I forbindelse med montering av pakkboks støtte vi på et lite problem.Varmtvannstanken

står rett over pakkboks og gjør lufting umulig.Lufteventilen ble demontert og et rør ble

loddet på ventilen før det ble tilbake montert og varmtvannstanken satt inn igjen.Røret

er nå dradd helt oppunder dollbordet som en svanehals.Nederste lufteventil er satt i

åpen stilling og en ventil til er montert rett over varmtvannstanken.På denne måten behøves

ikke varmtvannstanken demonteres ved sjøsetting for å lufte hylsa.

Hadde sikkert ikke vært nødvendig med en ventil over vanntanken,men det gjør rederen mentalt lykkelig.

Itilfelle noe skulle skje salik at nederste ventil må stenges så holder vi på å lage et passende

verktøy for det.Speil og mini MagLight henger klar ved vanntanken når hylsa  skal inspiseres.

Link to post
  • 3 måneder senere...

I Sjømannen sitter det oljesmørt pakkboks. I helgen hadde jeg den ute for å skifte simringer i den. Pga en litt tvilsom oljebeholder gikk det dessverre tørt for meg sist båten var på vannet. Kjøpte meg derfor en 1,5 spylevæskebeholder som nå skal gjøre tjeneste som oljebeholder :headbang:! Satte i gjennomsiktig slange mellom beholderen og hylsa slik at jeg har litt kontroll på hva som skjer. Har selvfølgelig full panikk for at hylsa ikke skal få olje og gå tørr igjen. Fulgte derfor med etter at jeg hadde fylt olje på beholderen. Det virket som det gikk lite eller ingen olje ned i hylsa. Mulig at det renner veldig sent. Leste litt i ulike tråder om emnet for å orientere meg litt. Ser da at enkelte nevner dette med lufting. Kan ikke huske å ha lagt merke til noen luftenippel på pakkboksen min. Sveiv litt rundt på akslingen og da så det ut som det rant ned litt olje. Hvordan er egentlig prosedyren for slike oljesmurte pakkbokser uten luftenipler? Er det bare å sette de inn, fylle på olje på beholderen og så håpe på det beste? Bør jeg fortsette å uroe meg, eller vil hylsa fylle seg når den får stått en tid/når propellen begynner å dreie rundt?

Link to post

når akselen roterer, skapes et undertrykk som "suger" olja ned til pakkboksen.

Dermed virker smøringen som den skal, under gange

Det var noe slik jeg håpet på. Da får vi bare krysse fingrene og håpe ikke altfor mye av simringene ble ødelagt ved montering. Det var traaangt!. Spylevæskebeholderen ble forresten kjempefin som smørebeholder. Plass til mye. Gjennomsiktig for enkel kontroll på nivå. I tillegg skal jeg montere varsling av nivå i beholderen som en ekstra sikkerhet. Overkill? Sannsynligvis. Men jeg skal nå ha det uansett. :headbang:
Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei.

Den har jeg ikke sett før, men den ser jo veldig bra ut. Kan være slik at hvis du tar ut splintene og skyver ringen fremover, finner du tetningen som kanskje er en eller flere simmeringer eller o-ringer og dermed legge inn litt fett og skyve det sammen igjen. Hvis den hvite "nylondelen" er av riktig type vil dette nærmest være evigvarende? :discuss:

Link to post

På min båt har jeg også noe lignende "hylse opplegg" som det du har, og kunne også tenke meg å vite mer om dette. Han jeg kjøpte båten av hadde ikke peiling på dette i allefall.

Bilde

Ser det er litt forskjell når jeg ser på bildet av mitt opplegg og Hank sitt, til meg er det ingen gummi hylse rundt. Har heller ikke sett noen plass for å smøre med fett så jeg regner med at dette er selvsmørende greier som er tett. Det kom ikke vann inn der ved besiktigelse av båten i høst...

 

Håper noen vet litt om dette så de kan opplyse meg om dette...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

På min båt har jeg også noe lignende "hylse opplegg" som det du har, og kunne også tenke meg å vite mer om dette. Han jeg kjøpte båten av hadde ikke peiling på dette i allefall.

Bilde

Ser det er litt forskjell når jeg ser på bildet av mitt opplegg og Tor-Erik sitt, til meg er det ingen gummi hylse rundt. Har heller ikke sett noen plass for å smøre med fett så jeg regner med at dette er selvsmørende greier som er tett. Det kom ikke vann inn der ved besiktigelse av båten i høst...

 

Håper noen vet litt om dette så de kan opplyse meg om dette...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Denne ser ut som den jeg hadde før, en stor mutter som kan trekkes til. På innsiden ligger det flere lag/ringer med veker......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

En skal ikke skrue ut denne mutteren, legge gris inni og trekke til igjen da?

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikker, men er blitt fortalt at når det ikke var mere å skru på måtte vekene byttes. Har samme løsnng på tetningen til roret.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det er sikkert ikke talgpakning innenfor (ringer) "mutteren". Talgakning trenger fett for å holde seg myk. Siden det ikke er mulig å smøre uten å løsne det hele så er det sikkert en annen type pakning. Uansett så syes jeg det ser litt "hjemmesnkra" ut. Det finnes derimot en annen type pakninger som ikke trenger å smøres. Husker ikke helt betegnelsen på de, men det er en form for grafittinnhold som kjør at det glir godt selv om det strammes slik at det blir tett.

Vi solgte en del talgpakning der jeg jobbet for noen år siden, og vi hadde besøk av en leverandør som kunne levere slik pakning jeg tenker på. Det brukes visstnok en del i industrien.

Sikkert noen her som vet mer om dette en meg.

Link to post

For meg ser det ut som en 2-delt pakkboksvariant der den nærmeste delen er skrudd inn i den andre. For å få det tett må det da være noe som tetter. Det antar jeg da ligger mellom delene, og er en for for pakning. Det kunne vært talgpakning, men den trenger litt fett av og til for å holde seg myk. Blir det hard tetter den ikke godt. Siden det ikke er noe sted man kan tilføre fett så antar jeg det er en annen type tettning. Hvis den da ikke er hjmmelaget slik jeg antar. Å ha gummislange mellom hylse og pakkboks er helt normalt.

 

Det blir bare gjetning hva det er, så det er bare å skru det fra hverandre å sjekke. Da får du svar. Det må selvfølgelig gjøres på land.

 

Er det talgpakning som tetter det så hadde jeg byttet til en pakkboks der man kan enklere kan tilføre fett vha et fettkopp el.

Link to post

For å få det tett må det da være noe som tetter. Det antar jeg da ligger mellom delene, og er en for for pakning. Det kunne vært talgpakning, men den trenger litt fett av og til for å holde seg myk. Blir det hard tetter den ikke godt.

 

Å ha gummislange mellom hylse og pakkboks er helt normalt.

 

"Skal skru det i biter for å se hvordan det ser ut inni"...

 

Tviler litt på om at det kan være gummi, da ville den vel blitt varm og smelta ned med påfølgende lekasje rundt akslingen ? eller kanskje ikke ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hylsen har ikke vist noen tegn til lekkasje enda. Er derfor litt skeptisk til å skru den opp... Den er ikke hjemmelaget , men levert av sleipner motor så vidt jeg vet. Det kommer litt fett frem fra skruen, så teorien om en talgpakning med litt påført fett høres sannsynlig ut. Har bare hatt båten i et år, og forrige eier sa altså at hylsen var smørefri. Men ingenting er jo vedlikeholdsfritt, så det blir vel å skru den opp for å ta en titt på innholdet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...