Jump to content

GPS "hull" i norske farvann?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Godt Nytt År

 

Sakset fra Yachting Monthly desember-07.

 

"Sailed from Capri across the Bay of Naples to Procida. As we had been told by several fellow yachtsmen, there is a `hole `in the GPS coverage from about five miles north of Capri to five miles south of Procida"

videre......... "The Nautical Institute is aware of a number of such holes and is keen to establish where they are. All those who have experience of this are invited to email their experiences to Harry Gale, The Nautical Institute`s technical manager."

Email: hg@nautinst.org

 

Har vi noe sånt her hos oss i våre farvann?

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Der er vist huller lidt hvor som helst - det afhænger vist af satelitternes baner. Enkelte gange er der bare ikke nogen satelitter lige over - de er så at sige bare i "modfase".

 

Jeg mener at huske, at der findes et computerprogram til brug for fly-GPS, hvor man kan indtaste en rute med tider og herefter beregner programmet om der er dækning hele vejen gennem ruten eller om der er "huller" på grund af dårlig satellit-dækning visse tider og steder.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det var spekulasjoner om hvorvidt Mågerøradaren slo ut GPS. Jeg har selv opplevd å miste GPS i det området, men lurer etterhvert på om det har vært tilfeldigheter. At det er bestemte steder hvor det aldri er GPS dekning tror jeg lite på. Det vil si, dersom ikke noen vil at det skal være dårlig ved hjelp av "spoofing".

Men kvaliteten på GPS dekning varierer med konstellasjonen og varierer hele tiden. Det vil være tilfeller hvor det ikke er nok satelitter, eller for dårlig skjæring mellom disse til å gi et godt fix.

Jeg benytter et program som heter Quickplanner for å se sånn omtrentlig hvor god GPS vil være fram i tid. Jeg laster YUMA almanakk inn i den, og så vet programmet hvilen satelitt som flyr hvor.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at huske, at der findes et computerprogram til brug for fly-GPS, hvor man kan indtaste en rute med tider og herefter beregner programmet om der er dækning hele vejen gennem ruten eller om der er "huller" på grund af dårlig satellit-dækning visse tider og steder.

Andy

 

Det kjenner jeg til gjennom min periode som aktiv flyver. Det er s.k. RAIM-warning.

Det er en funksjon i GPS som regner ut constellasjonen på GPS satelittene. Dvs at de ikke ligger på linje og dermed gir dårlige krysspeilinger.

Airways har en slingringsmonn på +/- 5 Nm, men når man nærmer seg flyplassen og kommer inn i s.k TMA-område skjerpes kravene til nøyaktighet, og satelittene må gi gode krysspeilinger.

Man kan taste inn destinasjonen og tidspunkt for ankomst før man starter, og få beskjed om man kan risikere RAIM warning.

Har opplevd RAIM-warning kun en gang over N-Sverige en vinternatt. Dette stod på noen minutter, og så var alt normalt igjen. Jeg vet ikke om marine-GPS,er har denne funksjonen innebygd.

Men dette er variabelt, og varierer med tiden.

 

Slik jeg forsto dette var GPS-hullet ved Capri permanent.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

det er geostasjonere satelitter - de står stille på himmelen- forandrer seg ikke de....

 

 

Nope .... GPS-satelitterne er IKKE geostationære. De befinder sig i 19300 kilometers højde og bevæger sig rundt om jorden to gange i døgnet. Det er jo derfor satellit-oversigten hele tiden skifter på din GPS... ;-)

 

Deres omløbsbaner er tilrettelagt så der ikke bør opstå "huller". Men derfor kan der godt være tider hvor der er meget få (4-5) satellitter og dem der er står lavt over horisonten eller bag et bjerg så antennen ikke kan fange dem og dermed etablere et "fix"

 

At der skulle være et PERMANENT hul ved Capri lyder ganske usandsynligt - jeg har i hvert fald ikke kunnet finde noget om det på Google...men derfor kan det jo godt være sandt..

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Jeg vet ikke om marine-GPS,er har denne funksjonen innebygd."

 

 

Forsåvidt.

Det går ut på at den bruker ranger som ikke trenges for å få et fullgodt fix ved hele tiden å se på kombinasjoner av ranger og regne på residuals. Blir residuals for store, vil ikke denne rangen bli brukt. Gode mottagere gjør dette, samt sjekker S/N.

Sånne billigdingser til 700 kroner gjør det ikke, og kan gi de merkeligste resultater.

Link to post
Share on other sites

Nope .... GPS-satelitterne er IKKE geostationære. De befinder sig i 19300 kilometers højde og bevæger sig rundt om jorden to gange i døgnet. Det er jo derfor satellit-oversigten hele tiden skifter på din GPS... ;-)

Andy

 

Men radio og TV sattelitter er Geostasjonære. Det er de for at du skal kunne skru fast en mottager på veggen og rette den inn en gang og ferdig med det.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Det var spekulasjoner om hvorvidt Mågerøradaren slo ut GPS. Jeg har selv opplevd å miste GPS i det området, men lurer etterhvert på om det har vært tilfeldigheter.

 

Akkurat i det området har jeg også flere ganger opplevd å miste signalene. Jeg pleier å legge merke til slikt.

Det er bare det at jeg klarer ikke å huske når det var. Om det var før eller etter at radaren forsvant er usikkert, men jeg har en liten følelse av at det var mens radaren var på plass...

Link to post
Share on other sites

Det kjenner jeg til gjennom min periode som aktiv flyver. Det er s.k. RAIM-warning. Det er en funksjon i GPS som regner ut constellasjonen på GPS satelittene. Dvs at de ikke ligger på linje og dermed gir dårlige krysspeilinger. Airways har en slingringsmonn på +/- 5 Nm, men når man nærmer seg flyplassen og kommer inn i s.k TMA-område skjerpes kravene til nøyaktighet, og satelittene må gi gode krysspeilinger. Man kan taste inn destinasjonen og tidspunkt for ankomst før man starter, og få beskjed om man kan risikere RAIM warning.

Har opplevd RAIM-warning kun en gang over N-Sverige en vinternatt.

Dette var en nyttig opplysning. Når du skriver om RAIM, er dette den "samme" RAIM som jeg har beskrevet som:

RAIM is the abbreviation for Receiver Autonomous Integrity Monitoring, a technology developed to assess the integrity of Global Positioning System (GPS) signals in a GPS receiver system. It is of special importance in safety-critical GPS applications, such as in aviation or marine navigation.

 

I så fall forstår jeg kommentaren din.

Dersom betydningen av RAIM i ditt innlegg er noe annet, setter jeg stor pris på å bli orientert om det.

Link to post
Share on other sites

Roald, det er samme RAIM dere snakker om, ja. [avsporing] I tillegg må det utregnes RAIM Prediction for de lufthavnene (foreløpig kun Brønnøy) som har GPS basert innflyging. Men da snakker vi også om antall synlige satelitter for den aktuelle prosedyren. [/avsporing] Akkurat her drar hobbyen min nytte av jobben min... (RAIM som "konsept").

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

De gangene det har skjedd, har GPS konket ut ved Prestegårdsboen og kommet tilbake ved Buerstadbåen.

Men som sagt, jeg er ikke helt overbevist om at det skyldes radaren.

Jeg klarer ikke helt å plassere de posisjonene du nevner, da jeg bare har et halvdårlig kart tilgjengelig her jeg sitter nå.

Men de gangene jeg har mistet signalet, har jeg vært like nord for Mågerøflaket, så vidt jeg husker.

Link to post
Share on other sites

De gangene det har skjedd, har GPS konket ut ved Prestegårdsboen og kommet tilbake ved Buerstadbåen.

Men som sagt, jeg er ikke helt overbevist om at det skyldes radaren.

mulig det kan vare !!!!!

 

det lär finnes stör-sendere o kjöpe....som slår ut GPS-signalen!

 

jag tror aldrig jag märkt att GPS-signalen försvunnit.......men o andre siden, jag seglar mycket 'analogt' oxo, ikke

alltid jag tittar på GPS'n

 

 

står att GPS-satelitter er geostationära....det er dom ikke! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det var spekulasjoner om hvorvidt Mågerøradaren slo ut GPS. Jeg har selv opplevd å miste GPS i det området, men lurer etterhvert på om det har vært tilfeldigheter. At det er bestemte steder hvor det aldri er GPS dekning tror jeg lite på. Det vil si, dersom ikke noen vil at det skal være dårlig ved hjelp av "spoofing".

Men kvaliteten på GPS dekning varierer med konstellasjonen og varierer hele tiden. Det vil være tilfeller hvor det ikke er nok satelitter, eller for dårlig skjæring mellom disse til å gi et godt fix.

Jeg benytter et program som heter Quickplanner for å se sånn omtrentlig hvor god GPS vil være fram i tid. Jeg laster YUMA almanakk inn i den, og så vet programmet hvilen satelitt som flyr hvor.

 

Nei, dette er ikke tilfeldigheter. Dette var repeterbart, men problemet var ikke alltid der.

Fra 1998 hadde jeg Garmin 48. Denne falt ut på visse sektorer ute på Mågerø flaket. I 2003 kjøpte jeg Garmin 152. Den falt aldri ut. Kjører begge systemene parallalet. Om jeg kastebytter antenne med kabel gjør det ingen forskjell.

Enten er teknologien eller avskjermingen på mottageren i 152 bedre.

 

Hva kan vi lære av dette. Ikke plasser GPS antennen i sektoren radaren sender ut signaler.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De gangene det har skjedd, har GPS konket ut ved Prestegårdsboen og kommet tilbake ved Buerstadbåen.

Men som sagt, jeg er ikke helt overbevist om at det skyldes radaren.

 

 

Det er jeg hellig overbevist om ! Jo høyere effekt de sendte med jo flere instrumenter falt sånn som ekkolodd og VHF. Som Geir Frode sier så var det værst omtrent rett øst for radarene. Angrepsradaren til F 16 i lav høyde bryter også inn på VHFen når en ligger rett i kursen hans.

Link to post
Share on other sites

At radarer og lignende forstyrrer annet utstyr er en kjent sak, men de forstyrrer ofte ikke på den direkte måten ved at frekvensene er sammenfallende og dermed gir "falske" mottak. Problemet er ofte at mottagerene får et for høyt signal-støyforhold fordi det elektromagnetiske spekteret begynner å bli "mettet" med signaler i store båndbredder. De fleste mottagere har huller i frekvensspekteret hvor de lar seg påvirke godt utenfor sin egentlige operasjonsfrekvens. Derfor kan noen modeller bli forstyrret av noe utstyr, andre ikke.

 

Fra radioverdenen oppleves dette ofte på mottagere som blir påvirket av sendere som ligger langt utenfor mottagerfrekvensen, men som tilfeldig vis ligger på en frekvens som den indre signalbehandlingen i mottageren lar seg påvirke av (f. eks en speilfrekvens i mikseren til en superhetrodyn mottager for de som har kjennskap til slikt)

 

Uten å ha detaljkjennskap til hvordan GPS prosesseringen er bygget opp på analog side kan jeg godt forestille meg at disse effektene kan være aktuelle her også, og dermed oppleves som støy på GPS-en. Sjekk signal/støyforhold på de ulike satellittene neste gang dette skjer på GPS'en og se om alle blir påvirket likt.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...