Jump to content

Mistet GPS forbindelsen - måtte ha hjelp av Redningsskøyta


Risor23

Recommended Posts

Selv med kart, kompass og passer synes jeg det er en utfordring å passere Oslofjorden og å seile inn til Skjærhalden på Hvaler med 3 meter bølger.

I slikt vær ber man om utfordringer inn mot Skjærhalden - om man ikke er godt kjent i farvannet fra før av.

Jeg er ikke komfortabel med å navigere etter kart i så store bølger. Antar at det kanskje også blåste noe. Dersom vinden er sterk vestlig i dette området har man en god jobb å utføre i en fritidsbåt.

Under legger jeg ut et kartutsnitt for innseilingen til Skjærhalden så får hver enkelt vurdere hva som er godt skipperskjønn. Jeg har nok gjort meg noen tanker til enkelte av innleggene i denne tråden.

 

skjaerhalden.jpg

Link to post
Share on other sites

Seiler jeg utenfor de kjente stedene tar jeg papirkartet fram. Ellers har jeg kun kartplotter, radar og ekkolodd som hjelpemiddal under veis.

Er jeg i ukjent farvann liker jeg å ligge i forkant med papirkartet. Og baug opp på plotteren. Noen liker å ha nord opp. Det er hva en er vant med.

 

Å gå et så langt strekk som fra Sørlandet til Hvaler uten papirkart ville jeg neppe gjort. Man vet aldri....

 

Jeg har brukt vinteren til endel mørkekjøring. Og lært radaren enda bedre. Godt å kunne trene på oppgaver som man skjelden møter i den lyse årstiden.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke flau over å fortelle at jeg navigerer stort sett etter GPS'n. Jeg har selvfølgelig alltid sjøkart for ruten jeg kjører liggende framme. Passer på at jeg alltid vet hvor jeg er i kartet. Jeg mener at GPS er en utrolig fin oppfinnelse og bruker denne så mye som mulig. Synes det virker som at noen skal heve seg over alle andre ved å ikke bruke de hjelpemidlene som er tilgjenglige ombord.. Vi lever i år 2008 og hvorfor skal vi ikke bruke de hjelpemidler som er tilgjengelige. Presiserer at papirkart er en selvfølge i tilegg til GPS.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er klart jeg bruker kartplotteren når jeg er på tur. Har som regel ikke papirkartene fremme engang, men de er da alltid med. Det er vel det som er poenget.

Foreløpig så har ikke kartplotteren konket ut, men jeg har stusset på nøyaktigheten noen ganger. Men så har jeg da en drittplotter fra RayMarine er det vel. 435 eller hva den heter. Kartene på den stemmer jo sånn noenlunde da, så jeg vet jo alltid hvor jeg er selv om plotteren sier noe annet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer vi oss sakens kjerne.

Jeg tror du finner at dersom du plotter din absolutte posisjon i kartet, så vil du finne samme feilen. Men når du bruker papirkart, så navigerer du på en annen måte. Du bruker informasjonen i kartet, slik som holmer, skjær staker osv, til å bestemme posisjonen din i kartet. Når du lar plotteren bestemme, kan det til tider villede da et kart helt uten feil nesten ikke finnes.

 

Jeg har jobbet i ganske mange år med elektronisk navigasjon/datainnsamling og en ting har jeg lært. Elektronikk svikter. Det kan skje neste millisekund, eller om 20 år. Men svikter, det gjør den.

Og jeg synes også man bør sette seg noe inn i GPS virkemåte og feilkilder før man gir seg til å stole 100% på den. Iallefall etter min ydmyke mening.

 

Nå er jeg ikke fremmed for å ha elektronikk i båten. Jeg har ganske mye forresten. De her som har vært ombord hos meg, vil samstemme i det. Men det kunne ikke ramle meg inn å gå steder jeg ikke har vært uten papirkart.

Link to post
Share on other sites

[Hvor proff er båtleverandøren når man ikke klarer å navigere uten GPS?

Syntes det er urovekkene.

 

 

Helt enig!!!

Kan du ikke orientere deg og navigere på sjøen uten GPS så har du ikke mye der å gjøre.

Papirkart og navigasjon med kompass er helt elementært.

 

Jeg håper virkelig at denne båtføreren / båtforhandleren var veldig flau etterpå.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

ser ikke den store viktigheten av kompass , sålenge man kan se\skimte land

 

Og hva gjør du når tåka ruller inn rundt deg, og du ikke ser land lenger? Alternativt når du ser land, og ikke vet nøyaktig hvor du er? Hvordan finner du da ut hvor du er og hvilken retning du skal videre, uten å vite hva som er nord og sør??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selv med kart, kompass og passer synes jeg det er en utfordring å passere Oslofjorden og å seile inn til Skjærhalden på Hvaler med 3 meter bølger.

I slikt vær ber man om utfordringer inn mot Skjærhalden - om man ikke er godt kjent i farvannet fra før av.

Jeg er ikke komfortabel med å navigere etter kart i så store bølger. Antar at det kanskje også blåste noe. Dersom vinden er sterk vestlig i dette området har man en god jobb å utføre i en fritidsbåt.

Under legger jeg ut et kartutsnitt for innseilingen til Skjærhalden så får hver enkelt vurdere hva som er godt skipperskjønn.

Nå har jeg aldri gått inn til Skjærhallen fra vest noen gang, men ut fra det kartutsnittet du viser (vet ikke hvordan det ser ut lenger vest) ser det rimelig greit ut synes jeg. Gitt at man finner selve innseilingen selvfølgelig. Det jeg HAR gjort er å gå inn til Skjærhallen sydfra. DET er jeg enig i er en utfordring. Der er det mange muligheter for å dumme seg ut, og jeg ville ikke likt å gjøre det i sørlig 3 m bølger. Da ville jeg vurdert å ta runden rundt Herføl isteden. Eller evt gått vest for Lauer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...

Å gå et så langt strekk som fra Sørlandet til Hvaler uten papirkart ville jeg neppe gjort. Man vet aldri....

....

mvh Astor

 

 

..

Kan du ikke orientere deg og navigere på sjøen uten GPS så har du ikke mye der å gjøre.

Papirkart og navigasjon med kompass er helt elementært.

...

 

Tja. En gang på midten av 90-tallet gikk jeg fra Jomfruland til Koster. Kjempesommer og nydelig vær. Mins avstanden fra Jomfruland til Koster er rundt 40 nm, var utstyrt med kart, kompass og ordinær log. Etter en stund i åpent farvann kom sjøtåka og en del sjø. En stund senere kom usikkerheten. Hvor var jeg egentlig? Burde ikke Koster vært i syne nå? Har strømmen ført meg ut av kurs? Prøve 15 minutter til, i redusert fart. Fremdeles bare tåke. Antakeligvis har jeg ikke kommet langt nok, men jeg tar ikke sjansen på å møte svenskekysten på et helt ukjent sted. Setter ren nordlig kurs og finner Torbjørnskjær fyr etter hvert. Puh!! Det var en utrivelig opplevelse å ikke vite hvor vi var. Vel fremme i Strømstad er beslutningen tatt. Neste år blir det investering i GPS (disse var ganske så dyre på denne tiden)

 

Sommer 2007; Nydelig vær, er i ferd med å kjøre over Hustadvika. Så skjer det igjen, tåka er der på 2 minutter og det blir mørkt!! Ukjent sted, urent farvann. Sakte fart, dempet puls og hovedfokus på å holde utkikk og kontrollere posisjonen på kartplotteren. Noe tid senere dukker Bud opp i tåkehavet. Da tenkte jeg; godt jeg ikke behøvde å navigere etter medbragt kart og kompass som den gangen ved Koster.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

hallo ?? jeg ser på hvilken side av treet som maurtuen er selvsagt :-) bruker pc med c map . og jeg har til nå ferdes der land er norge og andre veien er skagerak. og skulle tåka komme , ville jeg lagt til land .. har og papirkart med , men enda ikke brukt det , men det kommer jo av at jeg ikke har vært langt hjemmefra .. lengste er skien \ notodden:-) forsvarer ikke mitt syn vedrørende bruk av kompass , men for meg så har det vært overflødig . jeg er ikke typen til å ta sjangser på sjøen , da kaldere vann enn 24 grader er ufyselig.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Noe tid senere dukker Bud opp i tåkehavet. Da tenkte jeg; godt jeg ikke behøvde å navigere etter medbragt kart og kompass som den gangen ved Koster.

Mvh. BEG

 

Helt klart at kartplotter er et godt hjelpemiddel og men den dagen du mister strøm på GPS'en så er du glad for at du kan det elementære - kart og kompass.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da tenkte jeg; godt jeg ikke behøvde å navigere etter medbragt kart og kompass som den gangen ved Koster.

 

Og dersom det hadde røket en bitteliten transistor i en chipene i plotteren hadde du vært glad du hadde det lille krysset i kartet ditt som viste hvor du var for et kvarter siden.

Link to post
Share on other sites

hallo ?? jeg ser på hvilken side av treet som maurtuen er selvsagt :-)
Har du tre og maurtue i båten ville jeg bekymret meg for andre ting enn tåka :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Viktig å ha klart for seg at elektronikken er et flott hjelpemiddel, ikke mer. Papirkartet er alltid fremme, bortsett fra i hjemmeommerådet. Plotteren min(c-map NT+) viser motsatt side av noen staker jeg passerer, av og til har jeg lagt til inne på land eller kjørt igjennom land, så nøyaktig er de ikke. Waypoint som er lagt inn når du er på plassen, er rel nøyaktige(alle mine waypoint er laget på plass eller redigert ved passering), men på trange steder er det hode, kart og øyne som overtar. Har møtt folk som står på grunn, med følgende kommentar "jammen jeg så på plotteren at jeg gikk ved siden av grunna", og da har man vel overdreven tro på nøyaktigheten. Tror det er mange som sammenligner plotterne med GPS i bilen sin, av de som ikke har erfaring med navigering før GPS`n sitt inntog. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet i ganske mange år med elektronisk navigasjon/datainnsamling og en ting har jeg lært. Elektronikk svikter. Det kan skje neste millisekund, eller om 20 år. Men svikter, det gjør den.

Selvølgelig svikter elektronikk, men man må ikke her legge det frem som om at det er helst det som skjer,men det er selvsagt lov å krisemaksimere............

Har selv ha kart på PC i maange år, og jeg kan ikke huske det har sviktet en eneste gang. Har sikkert vært heldig, men det er det veldig mange andre som har vært også!

De som ikke vet hvor de er når elektonikken svikter, hadde vel i mange tilfeller ikke visst det selv om de hadde hatt med både kart og kompass.

Bruker forøvrig papirkart jeg også, bare så det er sagt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...