Risor23 Startet 17.Januar.2008 Del på Facebook Startet 17.Januar.2008 http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter...icle3280913.ece Hvor proff er båtleverandøren når man ikke klarer å navigere uten GPS? Syntes det er urovekkene. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 der og da var det vel rett å be om hjelp. De var i en situasjon som de ikke hadde kontroll over. Forberedelsene til turen derimot kan nok sikkert diskuteres. Er vel gjengs at elektronikk før eller senere slutter å fungere - ikke så dumt å ha kontroll på navigasjon på den ikke-digitale måten da. Er vel mange her på forumet som mener at papirkartene er regelen og elektronikken er der for enkelhets skyld, utvidet sikkerhet, i tillegg til den ekstra informasjonen som elektronikken gir ( AIS, værmeldinger, radar, ekkolodd etc. ). - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 17.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Helt klart at det var riktig å be om hjelp. Ingen tvil om det. Hvor riktig det var å dra ut uten papirkart er en annen ting... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Vel, du SKAL ha kart. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Hvor mange har med seg papirkart i båten? Selv ble jeg nærmest latterliggjort for at jeg utstyrte meg med papirkart. Omgangstonen var: Du har jo både kartplotter og pc med gps. Jeg har alltid med papirkart for det område jeg skal ferdes i ( og selvsagt kompass) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Hvis noen har prøvd å latterliggjøre deg for å ha kart i båten har de avlevert et konkret bevis på at de er komplette idioter. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 det enkle (kart) er ofte det beste, Lars Monsen f.eks. har alltid med seg papir kart og kompass som han bruker som hovedregel. GPS'en er med i sekken for å sjekke distanse gått og self. som backup. Plotteren er sikkert flott til å programmere inn fiskeplasser, fine uthavner etc. Med all verdens linking i dag til flyfoto, blogger etc. må det være helt konge. Elektroniske duppedingser ( jeg elsker dem ) har jo inntatt alle bauger og kanter, inkludert båtene. Men ofte kan man ikke bruke dem og som vist her kan de slutte å virke. Dette minner meg om en historie jeg hørte om romkappløpet mellom USA og Sovjet. USA brukte $$ på å utvikle en barbermaskin som fungerte under forhold med lite eller ingen gravitasjon. Sikkert viktig for å unngå skjeggstubber absolutt overalt. Sovjet sendte skum og høvel med sine folk. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Slike dumheter burde kanskje kvalifisere til en klekkelig egenandel på assistansen? Redigert 17.Januar.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Selv ble jeg nærmest latterliggjort for at jeg utstyrte meg med papirkart. Hej knutza det säger mer om dem som latterliggjorde dig ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hilmar 2 Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Det kunne jo vært en feil med GPSen. Jeg har 2 stykker om bord, Hvis dene ene slutter å fungere har jeg en til Men kompass og papirkart er jo selvfølge Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Å gå ut fra Risør mot Skjærhalden uten papirkart er jo bare helt dumt! Men dette kan jo være en tankevekker for oss alle. Du skal alltid ha med papirkart og kompass og til enhver tid vite hvor du befinner deg. Redigert 17.Januar.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seilaren Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Papirkart, passer, kompass og paralellforskyver er standar hos meg. GPSen er til pynt og å måle fart av og til.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ivar Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Dette minner meg om en historie jeg hørte om romkappløpet mellom USA og Sovjet. USA brukte $$ på å utvikle en barbermaskin som fungerte under forhold med lite eller ingen gravitasjon. Sikkert viktig for å unngå skjeggstubber absolutt overalt. Sovjet sendte skum og høvel med sine folk. Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant.... Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Papirkart, passer, kompass og paralellforskyver er standar hos meg.og i tillegg så er det jo greit å kunne bruke disse sakene... ikke bare ha de ombord Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Nyste Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant.... Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut... Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant.... Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut... Ja amerikanerene er dumme de, var det ikke dem som fant opp den idiotiske GPS'en og kartmaskinen også? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Papirkart er en selvfølge. Og å kunne bruke dem er et krav. Seilmagasinet har forøvrig en artikkelserie gående nå om tradisjonell navigasjon, d.v.s. UTEN bruk av moderne elektronikk. Vel verd å få med seg. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Seilaren Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 og i tillegg så er det jo greit å kunne bruke disse sakene... ikke bare ha de ombord Joda, det er flittig i bruk.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Jeg bruker ofte papirkart når jeg er ute, bare sånn for å teste meg selv. Synes det er ganske moro også å sette inn posisjoner og plotte kurser. Selv når jeg er ute på fjorden har jeg med meg papirkart. Jeg har også med meg landkart, jeg synes det er moro å se hva som befinner seg på land og. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Hos meg er det papirkart som gjelder. Store gode Kystkart. Slår kurser med linjal og blyant - kjører på kompass og autopilot. Plotterskjermen står oftere og oftere på kun radaren. Plotteren bruker jeg i trange farvann der jeg kjører fort. Jeg får ikke åpnet linken - men jeg kan si at jeg synes det er riktig at man ber om hjelp når man trenger det - uansett årsak. Så kan man naturligvis tenke seg om etterpå og kanskje og Men det får man gjøre først når man er i sikkerhet. Redigert 17.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Jeg må si jeg stusser litt over uttalelsen til han på redningskøyta. "Dette var proffe båtleverandører". Jeg vet ikke helt om dette var spydig ment, men så veldig proffe fremstår de nå ikke i artikkelen. Det er, selv for meg, en helt fremmed tanke å dra ut i ukjent farvann uten papirkart ombord. Jeg kan nok tenkes å surre litt rundt i nærområdet uten dette, men der er jeg jo kjent. For øvrig så er jeg nok enig i at det var riktig å kontakte redningsskøyta siden de ikke ante hvor de befant seg, men det å sette seg i en slik situasjon ....... mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Her er korrekt linK: Redningsskøyta Det er klart at de skulle hatt papirkart ombord. Men de skulle jo "bare" levere båten til ny eier, og tenkte vel sikkert "det går nok bra". Noe det ikke gjorde.... Godt sjømannskap er det ikke, men når det begynner å føles utrygt og man ikke aner hvor man er så er det gjerne ikke så dumt å ta kontakt med redningsskøyta?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant.... ..og i etterid har amerikanerne solgt kulepenner "approved by NASA" for noen hundre millioner $, mens russerne ikke har solgt en eneste pakke ekstra med gråblyanter, samt at russiske romkapsler sliter med kortslutninger pga grafittstøv.... Minner litt om "Life of Brian" hvor den judeiske motstandsgruppen mente at romerne, når man bortså fra ett fungerende skolevesen, vannforsyning, lov og orden samt en god del andre områder "ikke hadde tilført dem noenting". Men det er sikkert noen som gir Amerikanerne skylden for denne hendelsen også. Selv mener jeg de burde ha med seg papirkart (og eventuelt en kulepenn som skriver under vann) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Neida, det var nok ikke så dumt - og ringe redningskøyta altså, men forstår jeg det rett at de kom fra Bergen og skulle til Skjærhalden? Uten kart? Det var vel det som ikke var så lurt vel? mvh tuffff Redigert 17.Januar.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Uten kart? Det var vel det som ikke var så lurt vel? Det er vi nok alle enige om! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Det er vi nok ikke alle enige om nei. Det er flere nedi båthavna her som ser rart på meg og kartfolioene mine og påpeker at de bruker plotter. Men å legge ut på en sånn ferd i høy sjø og uten kart kvalifiserer nesten til kraftig bot. Og det fordi at i verste fall kunne de utsatt andre for stor fare dersom de hadde havnet i paddemarka. Farvannet sør om Tjøme er relativt ureint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.