Jump to content

Mistet GPS forbindelsen - måtte ha hjelp av Redningsskøyta


Risor23

Recommended Posts

For slik er det nemlig ikke.
Og kanskje det er akkurat problemet, elektronikken streiker så skjelden at folk ikke tenker på at den kan streike. Når det så en gang skjer og du ikke har basiskunnskapen og utstyret på plass blir det lett store overskrifter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vel ikke hjulpet disse proffene å ha kart og kompass, de ante jo ikke hvor de var....

 

Hadde de hatt med kart og kompass hadde normalt det vært en enkel sak å resonnere seg frem til hvor de var! Bare å sammenligne kartet med terrenget det.... Sammen med peiling av retning til lett gjenkjennelige øyer, fjelltopper etc. så burde det ikke være vanskelig å anslå hvor man befinner seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er glar at jeg er så gammel at en har lært å navigere på papirkart og ta hensyn til vind og strøm.

Og har hatt GPS i den tiden som Onkel Sam jammet GPS`N så en noen ganger ble helt svimmel

av å følge med på hvor en var, ikke var og kunne ha hvert.

Har hele tiden med PC`n ombord lest PC kartet som om det var papir kart og latt GPS`n væer et hjelpemiddel.

At GPS`N feiler gjør ingen tilng, en må bare flytte kartet manuelt.

Svikter PC`n har en jo de gode gamle PAPIRKARTET og LUPE.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hadde de hatt med kart og kompass hadde normalt det vært en enkel sak å resonnere seg frem til hvor de var! Bare å sammenligne kartet med terrenget det.... Sammen med peiling av retning til lett gjenkjennelige øyer, fjelltopper etc. så burde det ikke være vanskelig å anslå hvor man befinner seg.

Jer er helt enig. Poenget mitt var å understreke det viktikste av all navigering, følge med og til enhver tid vite hvor man befinner seg.

Link to post
Share on other sites

hallo :smiley:

 

Det er vel mange som vil le nå! men jeg spør alika vel! :smiley:

Hvordan er det man navigerer med kart! og hvor får man lært det hen :confused:

 

(Jeg har alltid ferdes på glomma og i nord-øyeren, så jeg har ikke hatt noe behov for gps og kart, fordi jeg veit hvor det er grunt og hvor det ikke er grundt)

Redigert av Fugli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Fugli

 

I min tid lærte vi orientering med kart og kompass på skolen. Prinsippene er stort sett de samme på sjøen.

Ellers er jo dette pensum til båtførerprøven, så da er det bare å melde seg på et kurs.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Fugli

 

I min tid lærte vi orientering med kart og kompass på skolen. Prinsippene er stort sett de samme på sjøen.

Ellers er jo dette pensum til båtførerprøven, så da er det bare å melde seg på et kurs.

 

 

okey;)

 

jeg har lert orientering, sånn halveis verfall :wink:

Jeg får vel melde meg på et båt kurs :wink:

 

jeg er ikke så glad i salt vann når det gjelder min båt, sliter så mye mer på båten enn ferskvann. hehe :lol:

Også er jeg jo bare 15 årså jeg får ikke kommet meg over til saltvann uten skyss av noen :wink: også trenger jeg bare og gå snaue 100meter til båthavna i nedoverbakke, og der er det ferskvann(glomma, over lensene) :smiley: :smiley:

ps: ute og kjører hver dag i hele sommerferien, kjempe kos :smiley:

Redigert av Fugli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat av Fugli idag 16:19

Hvordan er det man navigerer med kart! og hvor får man lært det hen

 

(Jeg har alltid ferdes på glomma og i nord-øyeren, så jeg har ikke hatt noe behov for gps og kart, fordi jeg veit hvor det er grunt og hvor det ikke er grundt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her er en bra plass å starte

På bibloteket er det mye stoff om navegering.

Ellers er det det samme som på land finne kursen fra A til B, men på sjøen må en også ta hansyn til strøm og vind for å begrene avdriften. Og 2m feil er en oppå grunnen istedenfor ved siden, så en må vite hvor en er.

 

Fant denne

 

http://www.mjosa-baatskole.no/index.php?side=kursoversikt

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...