Jump to content

Hvor mye vil båt-dieselen gå opp nå tro?


vikers

Recommended Posts

Ser at stortingets "klimakamerater" har enes om et forlik som betyr at vi skal kutte det meste her hjemme - kontra ute.

Dette betyr at bensin og diesel vil bli dyrere....hva vil prisen for båtdiesel bli denne sesongen tro?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke mer enn 80 - 100 liter i sesongen(seiler). Men om det går opp mot 12-13 kr (10,- for "avgiftfritt") til sommeren synes jeg litt synd på de med store motorer og 1000 liters tanker. Spår større markedsandel til seilebåter i fremtiden.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke så bekymret for dieselprisene. Er det noen som vet hvor mye det er snakk om? I sommer fylte jeg til 5,60 her i ålesund. Nå kan det vel hende vi ser en utjevning mellom prisene på båter med bensin kontra dieselmotorer. Spesielt siden dieselmotorene er noe dyrere i innkjøp. Kan vel også hende at vi får en oppblomstring for seilbåter og snekker med liten dieselmotor. Hvem vet...

Link to post
Share on other sites

Er vel også enig at så lenge prisen ikke overstiger 15 kroner så går det rimelig greit, gjør den det så blir det nok mindre bilkjøring i fremtiden er jeg redd.. ser oljeprisen svinger litt nå om dagen, den har fallt med 8 dollar på en uke, og lå i går på 88.47 pr. fat (Brent Blend)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe så lenge prisen på båtdiesel ligger under 12 kr literen. Kommer den over det og blir dyrere enn bensin så går jeg over til bensinmotor, i ren protest.(Jeg har for moroskyld spurt Norsk Båtsenter om muligheten for 2X VP 8,1 V8 i Princess V42, det er absolutt mulig og båten blir faktisk billigere :yesnod:)

 

Neste år er det valg igjen og jeg vet hva jeg skal stemme. Kristin og resten av alt-som-er-gøy-skal-være-dyrt folkene MÅ bort fra makten så fort som mulig før de for gjort mer skade. Halvorsen har allerede gjort uopprettlig skade i privatøkonomien til vanlige folk.

 

Forsetter denne avgiftsutviklingen så har jeg rett og slett ikke råd til å kjøre båt eller bil snart. Stadig høyere HK-avgift, rushtidavgift, dyrere drivstoff og en hel støvel full av sånne små drittavgifter som formerer seg raskere enn Kinesere :nonod: .

 

Hadde jeg hatt en hånd til rådighet og hatt valget om å redde Kristin Halvorsen eller Mullah Krekar fra å falle ned et stup så hadde jeg jaggu valgt mullaen. Så får terrorist være terrorist, de forkludrer ikke privatøkonomien vår selv om de river ned tårn og sprenger busser av og til.

 

Slipp FRP til makta! :yesnod::flag:

Link to post
Share on other sites

De som ønsker å kompensere for prisstigningen kan vel bare legge opp til mer stilleligge, og kanskje også legge seg i 6-8 knop iblant? Det er vel ikke verre enn det?

Det var nå ikke slik jeg hadde tenkt meg det når jeg kjøpte båt som går 25 knop +

Bruker båten også som rent transportmiddel fra A til B, og da blir det litt sakte, så det er like greit å gå over til seil, jo før jo heller!

Når jeg fikk båten ny i 2003, fylte jeg forøvrig diesel på Kvitsøy til kr. 3,45. :cheers:

Link to post
Share on other sites

et forlik som betyr at vi skal kutte det meste her hjemme - kontra ute.

:flag: Endelig har de skjønt det!

 

Forsetter denne avgiftsutviklingen så har jeg rett og slett ikke råd til å kjøre båt eller bil snart.

Da får du gjøre som de andre med en Princess de ikke har råd til å bruke: La den ligge på en plass alle kan se den og kos deg i båten.

Alternativt kan du jo kjøpe deg en båt som ikke bruker så mye drivstoff....

 

 

Slipp FRP til makta! yesnod.gif flag.gif

:nonod:

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Neste år er det valg igjen og jeg vet hva jeg skal stemme. Kristin og resten av alt-som-er-gøy-skal-være-dyrt folkene MÅ bort fra makten så fort som mulig før de for gjort mer skade. Halvorsen har allerede gjort uopprettlig skade i privatøkonomien til vanlige folk.

 

Meiner du dette?

 

Personleg har eg betre økonomi enn nokon gong. Eg vil til og med seie eg har god råd. Det betyr ikkje at eg har råd til ein Princess eller tilsvarande. Men eg har det svært godt likevel. Og når eg ser meg omkring, ser eg at dette er eg ikkje åleine om. Velstanden er høg. I alle høve hos vanlege folk.

 

Det kjem vel helst an på kor høgt ein legg lista.

Redigert av Bjørktun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselen blir 10øre dyrere og bensin blir 5øre dyrere. Dette er et resultat av noe som vi kaller klimaforlik. Dette står alle i stortinget bak unntatt FRP. Jeg kommer aldrig til og stemme FRP så det er sagt. Vi får jobbe for og beholde den avgiftfrie dieselen. :discuss:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det å lese litt fra uttalelsene til "Klimakameratene" blir STOR underholdning.

Sakset:

«Hensikten er å styrke innsatsen mot klimagassutslipp fra transportsektoren», ifølge regjeringen.

 

Hvis de tror varer i dette landet flyttes på "for morro skyld" må de revurdere intellingensen sin!

 

I norge har vi de mest effektive logistikk-løsninger som er mulig. Dette skyldes for det første at vi bor i et langstrakt land og for det andre at kjedevirksomheten er langt med utstrakt her en i resten av Europa. Det er slutt på den tiden lastebiler gikk tomme på norske veier. Kjedebutikker har også etablert logistikkløsninger med sentrallagre som gjør at distribusjonen gjøres så effektiv som det er mulig å gjøre den. Dette med å styrke innsatsen mot klimagassutslipp fra transportsektoren er i beste fall et utsagn som høres flott ut på papiret. Noen av disse politikerne, eller enda bedre, deres rådgivere må snart få en omvisning i norsk næringsliv. De er jo så langt ut på viddene som det lar seg gjøre å komme !

Skal man gjøre noe som hjelper i denne sammenhengen, må Norge avfolkes nord for Trondhjem......og DET vil de vel ikke.....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Meiner du dette?

 

Personleg har eg betre økonomi enn nokon gong. Eg vil til og med seie eg har god råd. Det betyr ikkje at eg har råd til ein Princess eller tilsvarande. Men eg har det svært godt likevel. Og når eg ser meg omkring, ser eg at dette er eg ikkje åleine om. Velstanden er høg. I alle høve hos vanlege folk.

 

Det kjem vel helst an på kor høgt ein legg lista.

 

Jeg har aldri tjent bedre enn det jeg gjør nå, vi har heller aldri hatt bedre privatøkonomi enn det i har nå. Men som med mange andre nordmenn så kjøper vi og forbruker mer i takt med den stigende lønna. Dette kan jeg ærlig innrømme at ikke er noe smart på sikt, men for oss om er livsnytere og ikke sitter på en pengesekk så er Kristin Halvorsen en trussel. Denne gruppen som forbruker mer etter som lønna stiger hører til en stor del av den norske befolkningen og hvis Halvorsen vil at folket skal se positivt på det å være miljøvennlig så synes jeg hun gjør litt feil ting. Å øke drivstoff prisene og si at det er for miljøets skyld gjør folk irriterte, skal vi betale mer bare for at politikerne kan skryte at Norge har et lavt utslipps nivå. Hva tjener vi forbrukere på dyrere drivstoff?

 

Jeg er av den typen som heller kjøper nyere og større båt i stedet for å samle pengene i en sekk og samtidig slite med en gammel snekke, selv om man har lyst på en Princess. Livet er for kort til at man ikke skal glede seg, og har man råd så hvorfor ikke. Hadde jeg hatt 25 mill til båt så hadde jeg gått rett bort og kjøpt en Sunsekker 82 Yacht, hadde jeg hatt 3 mill til å bruke på bil så hadde jeg ikke nølt med å realisere bildrømmen.

 

Nei, jeg syns FRP må få prøve seg i regjering. Det er mye mulig de også hadde skuffet men de er også mye mulig de hadde gledet oss

Link to post
Share on other sites

Om det ikke legges opp til større økning enn nevnt ovenfor....da er jo dette bare en kamuflert måte å få inn mer avgifter på.

 

Det blir jo som å legge på sigarettpakken med 0,50,- eller at pilsflasken blir 0,30,- dyrere- tror ikke så mange slutter å røyke eller ta seg en pilsvav den grunn. MEN....mer penger i statskassen blir det! Juuuhhuuuu!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette innebærer noen vesentlig økning på den avgiftsfrie dieselen.

Skal ordningen med avgiftsfri diesel for fiskere og annet båtfolk opphøre?

Nei, da skal det bli ramaskrik da.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Er det enighet om at ordningen med avgiftsfri diesel for fiskere og annet båtfolk langs kysten skal opphøre?

 

Ikke at det betyr så mye for meg og mine "likesinnede" i alle fall.

Råd til det gode liv på havet må man bare ta seg.

Prioritering, prioritering....

 

Den gamle diskusjonen om å differensiere prisen på pumpene mellom lystbåtbrukere og yrkesfiskere husker vi.

I praksis lar dette seg ikke gjennomføre, hvis ikke det er snakk om at ordninga med avgiftsfri diesel skal opphøre...?

Hvem har fulgt med på hva som konkret er foreslått på Stortinget?

 

:flag::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Om det ikke legges opp til større økning enn nevnt ovenfor....da er jo dette bare en kamuflert måte å få inn mer avgifter på.

 

Takk for at du ikke godtok en økning til 15 kr./liter. Akseptere vi dette så blir neste diskusjon med på å nå 20 kr./liter. Og slik kommer det til å fortsette. Tar du den (prisen), så tar du neste også fenomenet. Vi protesterer for lite mot økninger her på berget. Med det antallet båteiere vi har, kan vi utmerket blokkere den øvrige trafikken, for eksempel i Oslofjorden noen uker. "Look to France."

 

Prisen på ca. 10 kroner i dag er nok.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette med å styrke innsatsen mot klimagassutslipp fra transportsektoren er i beste fall et utsagn som høres flott ut på papiret. Noen av disse politikerne, eller enda bedre, deres rådgivere må snart få en omvisning i norsk næringsliv. De er jo så langt ut på viddene som det lar seg gjøre å komme !

 

I tråd med at Jens, Jonas og Helga prater seg varme om hvor viktig det er å satse på nordområdene, så kutter de Kystvaktas seilingsdøgn med 20%. Kanskje det rett og slett er av miljøhensyn..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Må jeg få minne om at Frp skaffet oss det dyreste operaalternativet.

De prøvde også å gi bort Norges dyreste tomt, Fornebu, til en av Norges rikeste menn, Fred Olsen.

 

Jeg skal kjempe hardt for at de ikke skal få styre mine skattepenger.

 

Ja så du ville heller betalt mer for drivstoff og godtatt høyere avgifter, samt høy rente bare fordi Oprahuset ble litt vel dyrt.

 

Videre så synes jeg ikke våre skattepenger går til det vi vil, gamle folk stues forsatt inn på bøttekott for å få plass på gamlehjem, det er forsatt mangel på barnehage plasser, folk dauer som fluer fordi de blir skrevet ut av sykehus før de har blitt friske, veistandarden er den dårligste i hele Europa og skolene faller fra hverandre. Jeg kunne sitte i det uendelige og ramse opp hva stoltenberg & co lovte men som de ikke har gjort noe med.

 

Den kjempe pengesekken den Norske stat har er så stor at man kan bygge den dyreste operaen samtidig som man hjelper alle de faktorene som jeg nevnte ovenfor, men kanskje pga ditt valg så blir det ikke slik.

 

Pokker heller, det var politikker jeg skulle ha vært :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...