Jump to content

Hvor mye vil båt-dieselen gå opp nå tro?


vikers

Recommended Posts

Hadde jeg hatt en hånd til rådighet og hatt valget om å redde Kristin Halvorsen eller Mullah Krekar fra å falle ned et stup så hadde jeg jaggu valgt mullaen. Så får terrorist være terrorist, de forkludrer ikke privatøkonomien vår selv om de river ned tårn og sprenger busser av og til.

 

Slipp FRP til makta! :yesnod::flag:

 

Viss det er slike meninger dette partiet står for er det flere som bør gå i tenkeboksen. :puke::puke::puke::puke:

Link to post
Share on other sites

Pokker heller, det var politikker jeg skulle ha vært :wink:

Ja, hvorfor ikke? Alltid morsomt med nye motstandere i lokalpolitikken. :lol:

Som jeg ser det, så er du jo rene gavepakken ift. å diskutere FrPs meg, meg, meg politikk, når alle i nærmiljøet ser at du kjører Princess og samtidig irriterer seg over at de må betale så mye for at du skal fikse tennene deres. :wink:

 

Men anyway... Det finnes en politisk tråd i OT. Der har vi lov til å diskutere dette. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Høy dieselpris og gærne politikere er en ting. Tror ikke noen av de som sitter på stortinget er bedre enn andre når de får slippe til. Men skal det være igjenn noe moder jord til våre etterkommere, tror jeg ikke målestokken med at," jo mere man rekker å forbruke på denne jord, jo bedre liv har man hatt" skal brukes særlig mye lenger.

En begrensning på feks 10hk pr tonn båt for fritidsbåt, hadde gjort at alle hadde råd til å bruke båten sin selv om dieselprisen steg , masse utslipp blitt fjernet, og fjorden en mye hyggeligere og tryggere plass å være. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en del mekanismer jeg ikke forstår:

Om dollarkursen stiger så stiger oljeprisen, om dollarkursen synker så stiger oljeprisen, om terrorister driver og bråker stiger oljeprisen, om terrorister er rolige så stiger oljeprisen, om sv sitter i regjering så stiger oljeprisen, om ap sitter i regjering så stiger oljeprisen, om høyre sitter i regjering så stiger oljeprisen, om krf sitter i regjering så stiger olleprisen, om Steinar Bastensen skyter sel så stiger oljeprisen, om han ikke skyter så stiger oljeprisen, ja det virker som om oljeprisen stiger uansett hva som skjer, unntatt om frp sitter i regjering..... Forstå det den som kan :confused:

 

Men for å ikke havne helt ot, Jeg tror vi vil få se en markant stigning av diesel. Tror nok vi vil havne opp i mot 15 tallet :headbang:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes operaeksempelet er et dårlig eksempel, og i mange tilfeller gjenspeiler det også hvordan folk velger å bruke pengene på båten også.

 

Kjøp skikkelig vare, gjør det skikkelig og ha ting som fungerer i mange år, istedetfor å bygge/montere noe billig dritt som fungerer (men ikke noe mer enn det) i 5 år, også er det ubrukelig og verdiløst. Bedre å ta store investeringer og gjøre det skikkelig (og ikke gjøre alt på en gang)istedet for å spinke og spare for å få gjort mest mulig på kortest mulig tid. Det gjelder både båt og opera!

Link to post
Share on other sites

Autodiesel skal opp 12,5 øre. Kanskje det blir tilsvarende på båtdiesel ?

 

VG artikkel

 

Bare småpenger - spør du meg...

Ingenting å stresse seg opp for.

 

Tror heller ikke dette innebærer noen vesentlig økning på den avgiftsfrie dieselen heller -

med mindre ordningen med avgiftsfri diesel for fiskere og annet båtfolk skal opphøre.

 

Ikke at det betyr så mye for meg og mine "likesinnede" i alle fall.

Råd til det gode liv på havet må man bare ta seg.

Prioritering, prioritering....

 

Den gamle diskusjonen - bl.a. fra i fjor -

om å differensiere prisen på pumpene mellom lystbåtbrukere og yrkesfiskere husker vi....

 

I praksis lot dette seg ikke gjennomføre - og derfor ingen endring mht avgiftsfri diesel til båtfolket.

Hvem har fulgt med på hva som konkret er foreslått på Stortinget mht den avgiftsfrie dieselen?

 

:flag::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Ja, hvorfor ikke? Alltid morsomt med nye motstandere i lokalpolitikken. :lol:

Som jeg ser det, så er du jo rene gavepakken ift. å diskutere FrPs meg, meg, meg politikk, når alle i nærmiljøet ser at du kjører Princess og samtidig irriterer seg over at de må betale så mye for at du skal fikse tennene deres. :wink:

 

Men anyway... Det finnes en politisk tråd i OT. Der har vi lov til å diskutere dette. :smiley:

 

 

Du er jaggu litt av en skøyer du :wink:

Link to post
Share on other sites

Bryr meg ikke så mye om dieselen går opp til 10-12 eller iværstefall 15 kr i løpet av kort tid.

Den som syter over at vi ikke har råd til å kjøre ditt eller datt får gå litt i seg selv.

Vi lever i verdens beste land selv om helsevesenet, eldreomsorg, barnehageplasser, veier etc etc kunne vært bedre.

Har du ikke råd til å kjøre 30-50 fot båt i 20-40 knop, får du eller prioritere anderledes eller kjøpe mindre båt/motor.

Det vi burde bekymre oss over er hva som kommer til å skje med en norske økonomien i fremtiden pga:

 

-Hva skjer når oljeforekomstene minker, hva kan vi så produsere til kunkurransedyktige priser/kvalitet

-Arbeidstokken i fremtiden som skal fø oss fremtidige pensjonister

-Mengden uføre her i landet som har masse tilgjengelig arbeidsevne og mange burde ikke vært uføretrygdet....

-Alle pengene politikerne sender til umulige prosjekter i utlandet som havner i feil hender

-Innfør karensdager slik som svensekene får å få ned sykefraværet

-Fjern kontantstøtte

-Sett krav til mottagere av stønad, trygd (nordmenn og utlendinger)

 

Hvor er partiet som inneholder det beste av Høyre-Venstre-Arbeiderpartiet-SV-Fremskrittspartiet? :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, i denne tråden ble politikken diskutert livlig, men hva er prisen nå? Sjekket hos Oljelevrandøren som har bl.a. pumpe på Flesland kai i Bergen, og den nye literprisen er 7.78.- I dag gikk den opp med nye 10 øre under miljøforliket, dvs ca 7,95.- med mva. I fjor betalte jeg 6,20, avgiften har steget totalt med 50 øre + mva for hele landet. Resten av økningen kommer fra høyere oljepris og økt etterspørsel etter diesel.

 

Se på Mongstad, de har ikke bygget anlegget til å takle en så stor etterspørsel etter diesel som vi i dag opplever. Det er ikke mange nye biler som bruker bensin, derfor får man en markant etterspørsel etter diesel = høyere pris.

 

Ja, de rød grønne gjør mye rart, men under de blå kom forslaget om å fjerne avgiftsfri diesel, var ikke så populært det akkuratt... :smash: Spør du meg tåler vi en avgiftsøkning på totalt 50 øre + mva. min båt bruker 40 liter i timen i 30 knop, men timeforbruket er ca 20 liter. Brukte båten 104 timer i fjor, dvs at for neste år blir tilsvarende bruk ca 3.700 dyrere. Dette er faktsk ikke mere enn hva du sparer ved å unngå båtbutikken et par ganger :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synes operaeksempelet er et dårlig eksempel, og i mange tilfeller gjenspeiler det også hvordan folk velger å bruke pengene på båten også.

 

Kjøp skikkelig vare, gjør det skikkelig og ha ting som fungerer i mange år, istedetfor å bygge/montere noe billig dritt som fungerer (men ikke noe mer enn det) i 5 år, også er det ubrukelig og verdiløst. Bedre å ta store investeringer og gjøre det skikkelig (og ikke gjøre alt på en gang)istedet for å spinke og spare for å få gjort mest mulig på kortest mulig tid. Det gjelder både båt og opera!

Var ikke klar over at frp hadde skaffet oss den nye operaen. Men hvis så er tilfelle, har de i det minste gjort noe bra!Vi har nylig tatt prøvelokalene i bruk, og har hatt akustikkprøver i salen og det har blitt meget vellykket! Nå har endelig Oslo fått en opera som vi kan være stolte av, og som forhåpentlig vil stå i 300 år. (Hvis ikke havnivået stiger vesentlig) Og marmoren er igjen blitt hvit! :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

ville vært rart ,om ikke man fikk bra akkustikk med en mrd eller to. :crazy: håper virkelig at klientellet som skal bruke den, verdsetter alle eldre som frivillig ligger i gangene på aldershjemma , for å støtte opp om operaen .

 

OL i Tromsø kommer til å koste 9 milliarder, og vil vare ca. en uke! Det er dyrt det! Tenk hvor mange sengeplasser for syke og eldre det kunne blitt. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

OL i Tromsø kommer til å koste 9 milliarder, og vil vare ca. en uke! Det er dyrt det! Tenk hvor mange sengeplasser for syke og eldre det kunne blitt. :smash:

 

Men etter OL kan de gjøre om en av ishallene til ett KJEMPE-sykehjem for hele befolkningen i Nord-Norge. DET er fornuftig etterbruk det... :wink:

Link to post
Share on other sites

Må jeg få minne om at Frp skaffet oss det dyreste operaalternativet.

De prøvde også å gi bort Norges dyreste tomt, Fornebu, til en av Norges rikeste menn, Fred Olsen.

 

de klarte også kunststykket å stemme FOR økte bompenger i Oslo, på tross av at de er MOT bomavgifter.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

"Den som syter over .... får gå i seg selv".

Med en marinedieselpris på 12 kr literen vil mange av oss måtte gå (i seg selv) over til seilbåter for å ferdes på sjøen. Eller er det akseptabelt å betale kr 12,- x 50 l pr. time = kr 600,- i timen v/20 knop. Kan ikke ta lange turen da. En tur fra Stord til Bergen + retur for kr 2400,-!!! Dette går ut over deg og meg og vanlige lønnstakere, mens det ikke betyr en døyt for folk med fallskjermer i millionklassen. Er det et slikt klassedelt samfunn vi vil ha? :cryin: Og igjen: Båtfolkets diselforbruk forurenser et "musepiss" i forhold til trafikken på land. Dette er det statistikk på!

Jeg tipper en gj.sn.pris på marinediesel på kr 8,50 i sommer. Da koster Bergensturen kr 1700,- Er ikke det nok? Miljøfantaster! :puke:

Link to post
Share on other sites

oi oi oi oi :confused:

 

så på nettet her at bensinen muligens skal gå opp til 25 kr pr/liter :confused:

Håper da indelig ikke det skjer!!

Hvis det er på grund av klimaet så kan de heller si att ingen nye båter og biler skal gå på bensin eller disel lengere!

Og heller begynne og produsere båter med etanohl i stede :wink:

 

(hater detta styret med "miljøkrisa")

Link to post
Share on other sites

Når jeg flyttet i båt for 4 og et halvt år siden kosten dieselen 4,99 kr/l. Nå koster det ca 7. og om fire år regner jeg med vi er på ca 10kr. Dette er først og fremst et problem på vinteren da webastoen bruker ca 100l i måneden. Men økonomien min står ikke og faller på dette. Seilbåt er tingen!

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For oss betyr 10 øre svært lite. Jeg reduserte farten i fjor i forhold til tidligere år og så tydelig resultat av det.

Antall liter pr. time lå før på ca. 14 liter på blndet kjøring. Nå ligger jeg på nærmere 10 liter. For oss betyr det lite når vi er framme ved målet. Det er turen som teller.

Når det er sagt har jeg liten sans for de rød/grønnes måte å styre pengesekken på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...