Jump to content

Hvor mye vil båt-dieselen gå opp nå tro?


vikers

Recommended Posts

Båtfolkets diselforbruk forurenser et "musepiss" i forhold til trafikken på land. Dette er det statistikk på!

Jeg tipper en gj.sn.pris på marinediesel på kr 8,50 i sommer. Da koster Bergensturen kr 1700,- Er ikke det nok? Miljøfantaster! :puke:

Nei vi får nolk gå over til kystbussen eller egen bil, og i tillegg slite på veien, så kan vi jo bare betale "litt mer" i årsavgift på bilen! Vi klarer nok det også! :puke:

 

 

For oss betyr 10 øre svært lite. Jeg reduserte farten i fjor i forhold til tidligere år og så tydelig resultat av det.

10 øre betyr nok svært lite for de fleste, men så mange 10-ører det har blitt de siste 5 åra så merkes det nå det skal fylles 500 liter!

Link to post
Share on other sites

Jeg var og fylte 300 liter i går til kr. 8,10/liter. Gangen før, det var i slutten av mai, var prisen kr. 6,99/liter. I h.h.t. pumpemannen har det nettopp kommet kr. 0,46/liter i skattepåslag. Vi må nok regne med at dieselprisen øker til den ligger jevnt med bensinprisen.

 

Hvor mye vinden kommer til å koste i fremtiden er jeg mer usikker på.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jo vindmøllene være 100 meter eller så, så det skal en riktig så høy rigg til for å konkurrere der. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den avgiftsfrie D vil forsvinne det er helt sikkert.

men om vi får vind-avgift pr.kvm seil det tror jeg ikke.

seilbåten er jo miljøvennlig. :smash:

 

el motorene kommer jo også mer og mer på banen.

det vi nå trenger er en liten sterling generator å en jæ....e batteripakke.

(kan være vi ikke trenger disse kjølene som faller av heller,) vi har jo så mye vekt i batteripakken. :lol:

 

er det fremtiden :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

el motorene kommer jo også mer og mer på banen.

det vi nå trenger er en liten sterling generator å en jæ....e batteripakke.

 

Og 500 kg batteribank, det er miljøvennlig det..............

 

Så mye som skal gå på batteri nå, så blir jo de kasserte batteriene et enda større problem en det det er i dag.

 

Det blir vel den neste store miljøsaken man skal fokusere på når CO2 hysteriet har lagt seg!

 

Bare vent til mange nok har gått over til el. bil så blir det nok enda mer avgifter på de også.

Link to post
Share on other sites

Batterier består av bly, plast og svovelsyre. Etter hva jeg har forstått blir alt dette resirkulert nå, så det skulle vel ikke være noe problem forurensingsmessig. I en deplasementsbåt spiller ikke noen hundre kilo ekstra vekt noe særlig rolle, men i en planende båt blir det nok verre. Kanskje fremtiden blir deplasementbåter med elektromotor?

 

Problemet er vel at strømmen uansett skal produseres et sted, og siden vi har sluttet å bygge ut vannkraft og ikke ønsker atomkraft så er alternativene forurensende, som kull og gasskraft. Så det er vel ikke sikkert at vi sparer så mye forurensingsmessig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

B I en deplasementsbåt spiller ikke noen hundre kilo ekstra vekt noe særlig rolle, men i en planende båt blir det nok verre. Kanskje fremtiden blir deplasementbåter med elektromotor?

Ja, og med seil, for ballasten er i batteriene. Er det ingen som kan trå til ? - jeg er for gammel, men kan bidra med dårlige råd :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er klart med de etter hvert høye drivstoffprisene, både på diesel og bensin, så er det sikkert en del av diverse båtbyggere som begynner og børste støv av gamle snekkeplugger igjen.I dag er vel prisen sånn nogenlunde levelig for de fleste, men hvis en ser fem til ti år fremover i tid , så kan jo drivstoffpriser og diverse afgifter være mye høyere enn de er i dag.Nå er det vel ikke for å være altfor nostalgisk, men det hadde jo vært hyggelig med et gjensyn av nye modeller av f.eks. Fevik 24, joda24, Skilsø23 etc. tøffende på fjorden igjen.Naturlighvis er jo nye moderne båter i dag mer komfortable både motormessig og utstyrsmessige, men det var nå tross alt en annen "sjarm" på 70-80 tallet når hovedtyngden av farkostene gikk i snekkefart, eller hur?

Link to post
Share on other sites

Det er klart med de etter hvert høye drivstoffprisene, både på diesel og bensin, så er det sikkert en del av diverse båtbyggere som begynner og børste støv av gamle snekkeplugger igjen.

Det er sikkert store mulighter å konstruere båter som er minst like komfortable som dagens og som også er miljøvennlige. For øvrig har verdens mest inovative småbåtkonstruktør gjort trønder av seg!

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg pensjonerer meg skal jeg vurdere å gå over til båt med liten og miljøvennlig motor, for da har man anledning å brukje hele sommerhalvåret på å komme seg rundt i 8 knop. Inntil da vil jeg gjerne ha nok fart til å nå feriemåla i løpet av ferieukene. Klart det går an å konstruere moderne båter som også er miljøvennlige. Men de kjøpesterke gruppene er ikke kommet dit enda, og de er de siste som gir opp store motorer og fart, fordi disse har råd til det uansett dieselpris! Så det blir nok en stund før man får se noe virkelig revolusjonerende innen miljøbåter for hvermannsen. Inntil da får vi bruke det vi har. Men det er litt bittert at når man endelig i livet har råd til en båt som man har spart til og drømt om, så er det kroken på døra på grunn av at noen (andre, ikke jeg) har ødelagt miljøet. Man kan bli bitter og innesluttet av slikt, så nå går jeg og tar meg en ankerdram. Skål da! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vi som putrer rundt i båt med liten motor...vi er nok sjeldent i 8 knop. :lol: Her er det marsjfart på 5,5 knop som gjelder! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg pensjonerer meg skal jeg vurdere å gå over til båt med liten og miljøvennlig motor, for da har man anledning å brukje hele sommerhalvåret på å komme seg rundt i 8 knop. Inntil da vil jeg gjerne ha nok fart til å nå feriemåla i løpet av ferieukene.

 

Du har sikkert mer fjerntliggende mål enn meg. Sommeren 06 brukte jeg 4 uker på tur som gikk så her: bergen-tønsberg-strømstad-gøteborg-skagen-mandal-bergen. Hvor mye lengre drar du?

 

mvh

viggo - seilbåteier

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...