Jump to content

STRØM: koblingsskjema til sjark - forslag ønskes!


jupan

Recommended Posts

Jeg har en Rolvsnes 26 med en SABB 22 hk motor. Per i dag står det 1 batteri i båten som driver alt. Jeg har planer om å bygge om det elektriske anlegget til 2 batterier med separate kretser(?) for startmotor og forbruksstrøm.

 

Jeg trenger tips og råd til hvordan dette skal kobles best mulig. Kriterier er hvertfall:

 

- Anlegget inneholder solcellepanel for veldikeholdslading av forbruksbatteri

- Dynamo må lade begge batterier når motor går

- Forbruksbatteriet skal drive lys, lanterner, GPS, ekkolodd, vindusvisker, varmevifte etc.

- Det må gå an å hente strøm fra forbruksbatteriet dersom startbatteriet skulle bli flatt

- Startbatteriet må være uten risiko for å bli tappet når båten ligger ved kai, og kun lensepumpen er koblet inn fra forbruksbatteriet

 

---- Har hørt noe om en skillediode. Hva er dette? Er dette noe jeg bør bruke?

 

Noen som har noe liknende???

 

JR Olsen

Link to post
Share on other sites

Det var en båt jeg så hadde en enkel løsning på dette. Ikke helt etter din beskrivelse, men kan være like bra.

 

Begge batteriene brukes til forbruk og start, men bare et om gangen. Du bruker da det ene batteriet til det begynner å tømmes, skifter så til det andre og du ha et fulladet batteri til start. Husk bare ikke å bli fristet til å tømme på forbruk før du starter motoren. Dette blir et enkelt opplegg og da får du nytte effekten av begge batteriene.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

---- Har hørt noe om en skillediode. Hva er dette? Er dette noe jeg bør bruke?

Noen som har noe liknende???

....

En skillediode kobles i serie med ladestrømmen. Felles inngang fra dynamo og så fordeles ladestrømmen til f.eks. to batterier. Skilledioden (eller dioden) har den egenskap at den ikke lekker strøm den andre veien. På den måten skilles batteriene (start og forbruk) automatisk slik at forbruk ikke tapper start - og omvendt.

Dioden har den ulempe at du "mister" 0,7 volt under lading, f.eks. 14,4 volt inn og 13,7 volt ut. Må kompenseres med en "innretning" som øker ladespenningen tilsvarende. Mere info om dioder, og tips om en enklere løsning m.m. finner du her:

Dynamo og lading av flere batterier

Link to post
Share on other sites

- Startbatteriet må være uten risiko for å bli tappet når båten ligger ved kai, og kun lensepumpen er koblet inn fra forbruksbatteriet

 

---- Har hørt noe om en skillediode. Hva er dette? Er dette noe jeg bør bruke?

 

Noen som har noe liknende???

 

JR Olsen

Du kan godt bruke en manuell veksler. Disse har som regel 4 stillinger.

-Batteri 1

-Batteri 2

-Begge

- utkoblet

 

Lensepumpen bør være koblet direkte på det ene batteriet.

Automatisk skiller er det enkleste, men også det dyreste.

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg få kjøpt en slik automatisk skiller (skillediode)?

Hvilken type innretning bruker man for å kompensere for spenningstapet i skilledioden?

Skillediode eller ladestrømsfordeler, kan f.eks. kjøpes hos Maritim: Art.nr. 10462-15, men obs at den takler ladestrømmen fra dynamoen. Denne har innebygget spenningskompensator ("innretning"), men da må du trekke en ledning som kobles et eller annet sted på regulatoren i dynamoen (som kanskje må demonteres). Tungvint.

 

Da er det enklere (og ca samme pris) å bruke et BEP voltsensitivt rele (art. nr. 10032-30), og som kan kjøpes på samme sted. Men alle båtutstyrsforretninger har både skillediode og rele.

 

Ikke glem hovedbrytere på begge batteriene.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode svar! Etter å ha konferert med skipselektrikeren så faller nok valget mest sannsynlig på å integrere et BEP rele i systemet.

 

Monterte forresten det minste solcellepanelet fra Maritim.no til vedlikeholdslading i dag. Det står at batteriet ikke kan bli overoppladet (overcharged) i brosjyren, så da regner jeg med at det kan stå koblet til hele tiden når båten ligger til kai. Var litt skeptisk til at det ikke trengs regulator, men får vel stole på produsenten.

 

Noen som har negative erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å måle ladespenningen fra solcellepanelet selv. Når batteriet er oppladet og det bare skal ha vedlikeholdslading, bør spenningen ligge mellom 13,2 til 13,6V avhengig av batteritype.

 

Når du har valgt rele bør du være oppmerksom på at startbatteriet vanligvis er det som tappe minst og derfor har det lett for å få for mye lading. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det som hvertfall er sikkert er at før jeg koblet solcellepanelet til, så ga det god og vel 15 volt på mulitmeteret. Da jeg koblet det til batteriet i båten, lå spenninga på 12,2 volt. Sikkert pga at batteriet er litt tappet av lensepumpen. Skal ned å sjekke i morgen om det står bra til. Håper bare det fortsatt er båt der, og ikke bare fire tau og en askehaug! ;)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at det er noen fare for båten til i morgen. Det tar nok lenger tid en det før batteriet er fullt. Batteriet har nok best av du lader det helt opp og så fortsetter med solcelle. Da er det på tide å se hva spenningen stabiliserer seg på. Noen batteri liker ikke over 13,2V til vedlikeholdslading. Sjekk hva ditt batteri skal ha, det er det beste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...