Jump to content

Kartplotter - Hva er best ?


abba2000

Recommended Posts

Hei.

 

Her kommer et vanskelig spørsmål:

Hvilken kartplotter må jeg kjøpe hvis jeg skal få mest mulig for pengene?

Har hørt at det finnes forskjellige elektroniske kart. Hva er best?

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe en forholdsvi rimelig plotter, men den må ha mulighet for tilkopling til VHF.

Hvor bør jeg kjøpe?

 

Noen som har kommentarer ?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Det er test av små rimelige plottere i et svensk båtblad som er i butikkene nå, husker ikke navnet på bladet. Tok en rask kikk på bladet, de likte best Eagle IntelliMap 502C. Jeg vil heller anbefale IntelliMap 642C, samme plotter men med fire ganger å mange punkter på skjermen og ikke mye dyrere.

 

Eagle har NMEA 183 som du kan koble til plotteren din. Vil du ha mulighet til å få info fra VHF til plotteren må du gå for Lowrance utgaven, den heter GlobalMap 5300C. Denne kan ta data fra VHFer som har NMEA 2000. Alle disse plotteren har intern GPS antenne, de finnes også alle i en utgave med ekstern antenne til samme pris.

Link to post
Share on other sites

Vil du ha mulighet til å få info fra VHF til plotteren må du gå for Lowrance utgaven, den heter GlobalMap 5300C. Denne kan ta data fra VHFer som har NMEA 2000.

 

Hva er forskjellen på NMEA 183 og NMEA 2000 ?

Jeg har fortstått at VHF'en kan sende posisjon hentet fra kartplotteren, men hva er vitsen andre veien? Fra VHF til kartplotter?

 

Takker for svar !

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
.........Jeg har fortstått at VHF'en kan sende posisjon hentet fra kartplotteren, men hva er vitsen andre veien? Fra VHF til kartplotter?

 

DSC info til plotter ... les Nødmelding med posisjon ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på NMEA 183 og NMEA 2000 ?

Jeg har fortstått at VHF'en kan sende posisjon hentet fra kartplotteren, men hva er vitsen andre veien? Fra VHF til kartplotter?

Hva med AIS? NMEA 0183 er vel det gamle formatet som ble erstattet med 2000, trur eg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på NMEA 183 og NMEA 2000 ?

Veldig kort fortalt så er NMEA 0183 et "språk" med meldinger for at et instrument kan sende opplysninger til et annet. Ved å koble opp to forbindelser,en hver vei, kan to instrumenter utveksle opplysninger. Det er mulig å lenke sammen flere instrumenter, og det finnes utstyr for sende meldinger fra ett instrument flere mottagere, eller for å flette sammen meldiger fra flere mottagere til en strøm med meldinger. I tillegg forteller NMEA 0183 hvordan instrumentene skal kobles sammen, sånn rent elektrisk.

 

NMEA 2000 bruker et annet språk for å sende de samme opplysningene, og er i praksis et lite datanett. Der sendes opplysninger mye raskere enn NMEA 0183, og det er lettere å koble sammen flere instrumenter i ett nett.

 

Begge standardene brukes, og det har aldri vært meningen at NMEA 2000 skal erstatte all bruk av NMEA 0183. Du kan koble sammen NMEA 0183 med NMEA 2000 ved hjelp av adaptere, men det letteste og billigste er nok å satse på at så mange instrumenter som mulig bruker en og samme standard. (Jeg bruker både NMEA 0183 og NMEA 2000 i min båt, og det har vel kostet et par tusen ekstra å koble dem sammen.)

 

Jeg har fortstått at VHF'en kan sende posisjon hentet fra kartplotteren, men hva er vitsen andre veien? Fra VHF til kartplotter?

Det viktigste er at VHF kan videresende opplysningene fra en DSC nødmelding til kartplotter. Da ser du på kartplotter at det er kommet en nødmelding, og plotteren kan vise deg på kartet hvor nødmeldingen kom fra og beregne avstand og seilingstid fra stedet du er til den som sendte meldingen. Ganske praktisk.

 

Noen kartplottere viser også andre opplysninger, f.eks. innkommende DSC-annrop. Noen VHF'er har en funksjon hvor du kan spørre andre om posisjon, eller sende din egen posisjon til andre. Siden det er snakk omposisjoner kan noen kartplottere også vise dette, men ikke regn med at dette er noe som virker med VHF og plotter av forskjellig format.

 

Hva med AIS?

AIS eksisterer med både NMEA 0183 og NMEA 2000, men ettersom den kan sende ut mye data så og som regel brukes i båter med mange instrumenter så er nok NMEA 2000 det vanligste. Noen AIS-systemer fungerer slik at du kan velge en båt på plotteren og overføre MMSE-nummeret direkte til VHF for å kalle den opp. Det kan være praktisk, men igjen så avhenger det at både plotter og VHF støtter dette.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv kommer jeg til å montere plotter + vhf fra Simrad, dersom kontrakt på ny seilbåt blir signert i løpet av de neste ukene... :discuss:

 

Båten kommer evt. til å bli levert med en Simrad AP24 autopilot, log, dybde og vindinstrumentering.

Etterhvert blir det nok også komplettert med en trådløs fjernkontroll.

 

Jeg sikter på en Simrad NX40 kartplotter med en Simnet kompatibel VHF radio, og den nye WR20 fjernkontrollen fra Simrad. Fordelen med at alt utstyret kommuniserer via SimNet er at man kan f.eks:

- Få opp DSC informasjon på kartplotter.

- Bruke WR20 som ekstra VHF håndsett.

- Bruke WR20 som fjernkontroll for Autopilot.

- Lese av all instrumentering via WR20.

- Bruke WR20 som handsfree for mobiltelefon, via bluetooth. (Telefonen kan ligge trygt i salongen).

- Foreta DSC oppkall fra kartplotter.

- Lese av all instrumentering på kartplotter.

- Få opp kompasskurs både ved hjelp av GPS og Fluxgate kompass for autopilot. (redudans)

- Styre båten opp i vindøyet med autopilot, ved å bruke MOB funksjonen på WR20.

 

Eneste ulempen er skikkelig AIS implementering, denne koster litt fra Simrad - men man kan også bruke AIS mottakere med NMEA0183/2000 grensesnitt.

 

Dette utstyret er rimelig dyrt her på berget, men hvis man handler dette fra "over there" - snakker vi ca. halv pris. (www.froogle.com)

Tilsvarende løsninger finnes også fra de andre leverandørene, Raymarine synes jeg har mye bra. Men som seilbåteier synes jeg Simrads nye produktserie har litt flere av de funksjonene jeg er ute etter. :cool:

 

Jeg mener helt klart at det lønner seg å legge litt i en god kartplotter, men er er det jo en stadig utvikling og stadig bedre produkter på markedet. Det kan nok lønne seg å se litt på behov, samt utbyggingsmuligheter når utstyrsmanien gnager neste vintersesong... :smash:

Link to post
Share on other sites

Fordelen med at alt utstyret kommuniserer via SimNet er at [...]

SimNet er i hovedtrekk NMEA 2000.

 

Om utstyret fra Simrad er mer interessant for seilere kan nok diskuteres, men sant og si er jeg vel fornøyd med å blande utstyr fra forskjellige leverandører.

Link to post
Share on other sites

Har hatt og brutk en Garmin 182C i 3 år. Trodde i utgangspunktet at dette var et "kjekt å ha" leketøy, men er blitt imponert over nytteverdien og gleden ved instrumentet. Etter sammenligning med øvrige merker på markedet er hurtigheten bl.a ved inn- og utzooming, detaljer og brukervennligheten det beste valget sett i forhold til nytteverid og pris. Og ikke vær redd for å satse på en 5" skjerm. Den gir rikelig med oversikt og informasjon når en blir vant til å bruke den.

 

Har nylig skiftet båt og ny kartplotter står på programmet: Uten tvil blir det en Garmin - men antagelig en litt større modell i 4000 eller 5000 serien.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg velger å gå for PC-løsning med GPS-antenne og kartprogram, finnes det da mulighet for tilkopling av VHF vil NMEA?

Ja, det burde gå bra. Om du har en serieport på PC'en så er det elektriske grensesnittet på denne RS232C og den kan snakke NMEA med en instrument som har dette grensesnittet. Dersom det elektriske grensesnittet på VHF'en din er RS422 så må du bruke en adapter, f.eks. en Rabbit 2 eller 2 fra Marin Elektronik AB.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...