Jump to content

Kartplotter - Hva er best ?


abba2000

Recommended Posts

Siden jeg har styrehus og dessuten bor i båten har jeg valgt å bruke bærbar PC med kartprogram. Jeg har en Furuno GPS, den har to utganger en for PC og en for NMEA. Den som skal til PC går inn i AIS-boksen og kommer ut som en felles serieport inn i PC'en. Den utgangen som skal til NMEA går til VHF.

 

Ressonnementet bak bærbar PC er at en PC kan man sånn sett skaffe seg hvor som helst i verden, den er det enkleste utstyret å erstatte.

Link to post
Share on other sites

[...] en PC kan man sånn sett skaffe seg hvor som helst i verden, den er det enkleste utstyret å erstatte.

Det kan du si, men en enkel PC bruker ofte en del strøm.

 

For dem som satser på et instrumentoppsett med PC vil jeg anbefale å planlegge elektronikken slik at PCen kan skrus av uten at andre instrumenter faller ut. F.eks. ville jeg ikke satset på et oppsett hvor GPS går inn på PCens USB-port og videre ut til andre instrumenter.

Link to post
Share on other sites

En bærbar PC bruker ca. 3 amp. Men det er klart at all elektronikk kan svikte. Dersom PC'en kræsjer, så har GPS'en sitt eget display og jeg vil være tilbake til papirkart. Det eneste som evt. vil falle ut ved PC-kræsj er AIS.

 

Imidlertid så er jo strøm en evig utfordring. Radaren skal ha sitt, autopilot skal ha mye, VHF skal ha litt, kjøleskap og fryser skal ha strøm, ankervinsjen skal ha masse osv. Så det er nødvendig med litt ekstra til produksjon av strøm, vindmølle, solceller, et aggregat og en 110 amp dynamo. Men papirkart, kompass og sekstant er heldigvis strømløse.

Link to post
Share on other sites

Hei

Blander meg inn i denne diskusjon ved å spørre om hva dere mener om raymarine c 120 ?

Da denne står i den nye båten jeg har bestilt.

mvh

Catano

 

C120 er bra, greie menyer og bra skjerm med ordentlig størrelse (til plotter å være). Navionics kartene er blitt veldig bra og importøren har vært flink til å sørge for gratis kartoppdateringer (forutsetter at ihvertfall kartbrikken er kjøpt i Norge antar jeg). Men C120 er vel på vei ut, erstatteren E120 er nok strået vassere, men fortsatt mye dyrere.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kjøp den utgåtte modellen GPSMAP 178C Plotter/ekkolodd......Har alle tilkoblingsmuligheter til DSC VHF,Radar,autopilot/NMEA device etc....og du kan gjøre eit kupp..... klar for DSC og MOB....

Kjøp usa modell og tjen penger..... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38974

så har du alt du trenger for under 10000.... dei nye modellane er det veldig mye ++ (garmin) kjøpt gjennom belanor og det blir fort 16-20000 før du har komplett....har sett G2 karta og det er ikkje vert pengane i forhold til ein utgåande modell......du kan eventuelt kjøpe 420S som usa modell og spare mye på det også.....den engelske menyen forandrar du til norsk skjølv...

Redigert av jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde gå bra. Om du har en serieport på PC'en så er det elektriske grensesnittet på denne RS232C og den kan snakke NMEA med en instrument som har dette grensesnittet. Dersom det elektriske grensesnittet på VHF'en din er RS422 så må du bruke en adapter, f.eks. en Rabbit 2 eller 2 fra Marin Elektronik AB.

 

Jeg har en bærbar DELL PC uten serie-port (COM).

Eneste jeg kan bruke er USB.

VHF'en jeg har kjøpt heter M-TECH MT-500

 

Går det an å kople dette sammen slik at posisjon viser på VHF ved en evt. nødmelding?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Som brorparten av de som seiler Vendee-Globe, VOR, the Race og annet har jeg PC i båten.

Og som brorparten av de nevnt over bruker jeg Maxsea.

Og som samme brorpart har jeg PC nede på kartbordet.

 

Kjernen i et navigasjonsanlegg er GPS mottageren. Jeg har fler, og velger hvem jeg vil bruke ved hjelp av en vender.

Generellt så er kvaliteten på en GPS mottager proporsjonal med prisen.

Den mest brukte hos meg er en Trimble 132. Henter korreksjoner fra Færder eller Skagen. Eller jeg bruker Furuno GP32.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som nevnt tidligere har jeg en M-TECH MT-500 VHF og en bærbar DELL PC med USB.

Hva trenger jeg for å bruke PCen som kartplotter med overføring av posisjon til VHF'en?

 

Hvilket kart-program?

Hvilken GPS-antenne?

Hvilken overgang/adapter?

 

Takker for alle svar.

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Er det noen her på forumet som har erfaring med nyere kartplottere. Jeg har solgt min Simrad cx44, og skal ha ny plotter. Jeg vil ha 12" skjerm, men er litt usikker på om jeg skal velge touch skjerm eller ikke. Jeg har fast overbygg der plottern skal være.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

er ikke bluechart til garmin noe bra?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker nok en radar, jeg har vhf med blackbox og som snakker MNEA. Autopilot står også på lista. Men nå i første omgang har jeg ikke tenkt til å bruke mer en rundt en 30 tusen + svinger og eventuelt ekkoloddmodul. Jeg ønsker å kunne kjøpe til litt utstyr som skal intrigeres etterhvert...

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg valgt Raymarine. Jeg har gode erfaringer med baade produktene og service fra importoer.

 

Simraden er vel bare en pent innpakket Lowrance. Og service her er jeg skeptisk til etter at Tom fra Bilradioservice ga seg som servicesjef for en tid siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den Bitteliten, men Garmin er ikke det noe da? Jeg har litt sansen for Garmin 7012/7015..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Takk da får jeg lete etter den posten. :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg valgt Raymarine. Jeg har gode erfaringer med baade produktene og service fra importoer.

 

Simraden er vel bare en pent innpakket Lowrance. Og service her er jeg skeptisk til etter at Tom fra Bilradioservice ga seg som servicesjef for en tid siden.

 

Har også bare gode erfaring med Raymarineimportøren Belamarin, har E80 med RD418HD radar. Raymarine har bedre radarer enn Simrad bortsett i fra Braodband radar som jo er i en helt egen klasse, men da bare på korte hold. Når det gjelder plotter, ekkolodd og autopiloter har Simrad nå bedre produkter enn Raymarine.

 

Stemmer at Simrad NSE er utviklet av samme folk som Lowrance HDS, men her har de fått budsjett til et skikkelig aluminiumschassis som på Raymarine E Classic, NSE har fått 1.6GHz prosessor og mye minne, brukerinterfacet er også helt forskjllig, NSE ser mye mer profft ut. Både HDS og NSE kjører Linux operativsystem og det er brukt et norskutviklet apllikasjons og GUI framwork som heter Qt. Qt er utviklet av Trolltech, men produktet eies nå av Nokia.

 

Når det gjelder service ville jeg ikke vært bekymret selv om Tom er ute av organisajonen. Simrad og Lowrance importeres/distribueres nå av Pronav. Min erfaring er att de har svært god kundeservice og siden Pronav også er store på profesjonell marinelektronikk har de selvsagt et skikkelig verksted. Har AP14 og AP24 piloter fra Simrad og 3 stk Lowrance HDS av forskjellige modeller, har hatt en del kontakt med Pronav, responsen har alltid vært rask og de har alltid vært behjelpelige, men har heldigvis ikke hatt behov for reperasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg får Raymarine utstyr i vår nye båt, men kunne jeg valgt sjøl, så hadde det blitt Simrad.

Alle vet at Simrad sin autopilot er den beste. (og så kan jeg fortelle at der kommer en ny utgave til sommeren, men kan ikke si mer.)

 

Og et lite tips til

Sjefen i Pronav, var motorbåtman,

som nå er seiler. J42ds

 

ProNav er kjente for god service. og dyktige folk.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...