Jump to content

Kartplotter - Hva er best ?


abba2000

Recommended Posts

Bra tilbakemeldinger, men jeg ser at ingen anbefaler Garmin :confused: men det er vel en grunn for det oxo. Jeg har blitt fortalt at Garmin er utrolig logiskt i menystrukturen,,det er jo et vesentlig poeng. Men nå er det ikke lenge til messe,,,,

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Sikkert og vist, men vår båt kom ferdig pakket med utstyr, så da tar man det man får.

 

Så da blir det Raymarine., Men kunne jeg valgt selv, så ville det blitt NSE.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

C-map er bedre!

Det begynner å bli noen år siden jeg studerte de forsjellige kartsystemene nokså inngående og konklusjonen den gangen ble at man ikke kunne si at det ene kartsystemet var bedre enn det andre. Kvaliteten varierte fra sted til sted på systemene.

 

Et område kunne f.eks ha gode c-map kart, og litt dårligere bluechart, mens for et annet område kunne det være omvendt.

Om det fortsatt er slik i dag har jeg ikke peiling på, men det skulle ikke forundre meg.

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet plottere i vår. C-map var uten tvil det beste for meg. Å angi en grunne uten å skrive hvor dyp den er blir for meg helt feil. Å måtte trykke seg frem i menyer for å se dette er ikke godt nok. Tror ikke de andre (eller en/noen av de) hadde med alle grunner som C-map hadde. Men andre bruker plotteren annerledes og da kan dette være av mindre betydning for dem.

Valgte en Simrad CX 45 hvor plotteren er mindre bra men kartet godt og ekkoloddet nesten ubrukelig med B-260 svinger.

Tror kombinasjonen godt kart, god plotter og godt lodd ikke finnes pr i dag. Den nærmeste man kommer er kanskje Furuno utstyr som er heller dyrt og består av flere bokser noe jeg ikke liker.

Link to post
Share on other sites

bliss X,

Navionic viste kun et fåtall tallsatte grunner, bluechart var bedre og C-map best når jeg sammenlignet de hos leverandøren. Ønsket egentlig en plotter med bedre lodd men pga kartet ble det CX. Mener Navionic vart vist på en Simrad NSE. En annen som handlet samtidig med meg hadde bestemt seg for CX men pga at C-map ikke hadde de beste "dybdekotene" (eller hva det kalles) så valgte han ikke denne. Tror han kjøpte Garmin.

Man må selv sammenligne de ulike kartsystemene og plottere for å finne ut hva som er best for en selv.

Link to post
Share on other sites

bliss X,

Navionic viste kun et fåtall tallsatte grunner, bluechart var bedre og C-map best når jeg sammenlignet de hos leverandøren.

Sikker på at plotterne var riktig innstilt? Jeg har seilt både med bluechart og navionic's og ikke opplevd problemer med dybdeanvisninger o.l. Alltid brukt papirkart i tillegg, og foretatt mange sammenligninger med papirkartene. Har også brukt c-map, både på PC og plotter.

 

Som jeg skrev kan også kvaliteten på kart variere fra sted til sted.

Link to post
Share on other sites

Nei det er lenge siden jeg var sikker på noe som helst. Men tror at Vico, som jeg var hos (http://www.vico.no/) burde klare dette.

Ellers så skriver jeg Simrad CX noe som skal leses som NX. :worry:

Men har sett det samme på kartutsnitt fra Navionics som er kommet opp her på BP.

 

Kan du eller andre legge ut en ordentlig "paddemark" vist med Navionics og hvor alle grunnene er gitt dybde (uten å rote i menyer/markør på en og en grunne) så er jeg den første til å si at jeg tar feil. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp annet en det rene ekkoloddet HDS-5x i fra USA. USA modellene av HDS har noe som kalles geofencing som gjør at når de kommer øst for London så forsvinner alle språkvalg bortsett fra engelsk samt metriske målenheter. Det kommer også opp en blinkende advarsel om at instrumenet er utenfor området det er beregnet for bruk i.

Link to post
Share on other sites

Det vet ikke de som seiler Route de Rhum, VOR, Barcelona World Race osv, osv.

For de bruker NKE alle samen.

 

Vel alle, er vel å overdrive litt, B&G, Simrad, Raymarine brukes også. (husk at rune sleit med sin B&G.)

 

Men NKE er en kjempe pilot, i en helt annen prisklasse, og blir vel for det meste brukt av de som seiler styggfort.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

 

Kan du eller andre legge ut en ordentlig "paddemark" vist med Navionics og hvor alle grunnene er gitt dybde (uten å rote i menyer/markør på en og en grunne) så er jeg den første til å si at jeg tar feil.

Kan desverre ikke det, men jeg har vært "navigatør" ombord i en båt som vi seilte fra Hadeslev helt syd i Danmark, via Sverige og til Oslo. Deler av turen foregikk i mørke og i ukjent farvann.

 

Jeg var skeptisk da det viste seg å være Navionics kart ombord (lowrance 7200c plotter, og jeg er vant med Garmin), men jeg ble fort fortrolig med de kartene, og i Danmark er det en del grunner å velge i :lol: Studerte ikke kartene så nøye for Norge da siste del av turen gikk i kjent farvann.

Link to post
Share on other sites

Da valgte jeg Garmin 7012, fikk ikke plass til 7015. Men hva gjør jeg med svingerern? Hat i dag gjennomgående Arimar triducer som både viser fart, temp og dybde. Fart og temp trenger jeg vel egentlig ikke, Holder det da med en innvendig montert svinger eller skulle man byttet ut den som sitter i båten med en ny gjennomgående? Noen tips ????

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en Airmar B744V du har er det enkleste du kan gjøre å kjøpe en identisk svinger i Garminutgave og bare bytte ut innmaten. Dette er så enkelt at det faktisk kan gjøres mens båten ligger på vannet og det vil som regel bare komme inn et par kopper med vann.

 

Det finnes et rimeligere alternativ og det er å få Gemeco i USA til å lage en overgangskabel i fra den kontakten du har til Garminkontakt. Gemeco er Airmar distributør i USA, de er nå også et datterselskap av Airmar.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jasså sier du det ja det er en B744V, garmin sa at den ikke vil kunne komunisere med Garmin med kabel overgang, den var for gammel. Men hvis jeg kan bytte ut kun innmaten så er det jo greit

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Simrad cx44 2006 utgaven

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Javel, jeg bygger min påstand på hva Ola i Høcom sa, han sa at ekkolodd modulen til garmin ikke ville kunne gjengi de rette datatne. Her er svaret Ola fikk

 

Har fått tilbakemelding fra Airmar at det dessverre ikke er mulig å bruke din B744 til en GSD-22 Garmin, se under:

 

Am afraid the B744V Simrad CX44 version will not work at all on the GSD22. First the temp thermistor is of a different value on Garmin so the temperature cannot work, then the paddle wheel pulse rate is different so the speed reading will be different.

And at last Garmin GSD22 requires to read the XID line ( like the transducer identity card stating max power and frequency) info from the transducer to recognize which one is connected to adapt frequency and operating power. The old version of B744V made for the Simrad range at the time had no XID line fitted.

The GSD22 will simply not recognize the transducer and will just shut off or go in safe mode, so no depth and no bottom contours.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...