Jump to content

Skilletrafopåbud


terron

Recommended Posts

Har hørt informasjon om at det vil komme et pålegg om skilletrafo i alle båter med landstrømsanlegg, og at de fleste gjestehavner rundt om etterhvert vil påby dette hvis man ønsker å kople seg til for en natt eller flere. Og dette vil vel da også komme i marinaene. Noen som vet noe mer om dette. Og må man da ha en av disse digre beista på 20 - 40 kg, eller holder det med den typen som kun sitter på jordledningen?

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det kan gjennomføres et slikt påbud slik de elektriske standardene er bygget opp i dag.

Om noen marinaeiere kommer til å kreve skilletrafo for å få båtplass er kanskje en annen sak.

 

En del advarselskilter har kommet opp i marinaene rundt omkring i verden. Blant annet står det at hvis båten din ikke tilfredsstiller kravene beskrevet i den elektriske standarden og du kobler til landstrøm, så kan du bli stilt økonomisk ansvarlig for skader og feil på anlegget eller andre båter i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Det gjestehavnene kan kreve er at båten har godtkjent anlegg i henhold til forskrifter.

Det er jo meget fornuftig syntes jeg. Det med påbud om skilletrafo tror jeg ikke kommer fra gjestehavner. Da blir det brått lite med båter der. :discuss:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygget om en båt allerede og montert skilletrafo. Der fikk eieren beskjed om å fikse problemet eller finne seg en annen marina.

Det kan nok hende at noen kommer til å kreve dokumentasjon på at tingene er i orden, og det kan være begge veier.

Marinaene som leverer strømmen har også et krav om å dokumentere forsvarlig strømleveranse på samme måte som båteiere har et ansvar for å dokumentere sitt anlegg i båtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hørt noe om påbud som omhandler skilletrafo i fritidsbåten. Men jeg har i dag montert en 7kW trafo levert fra Seatronic. Mer informasjon er her: http://www.victronenergy.com/isolation-tra...a-3600va-7000va

 

Her er et bilde av skilletrafoen. Bildet viser en for 3.6 kW. Vår er for 7 kW, men ganske identisk både hva gjelder størrelse: 362x258x218 mm (h x w x d) og vekt: 24 kg.

 

victron3600.jpg

Link to post
Share on other sites

Påbud om skilletrafo.

Jeg har ikke sett slikt påbud omtalt i offentlige dokumenter. Hvis det kommer påbud vil dette gjelde nyinstallasjoner. I Norge bruker vanligvis ikke forskriftsendringer å ha tilbakevirkende kraft.

Men som omtalt i annen tråd så er skilletrafo en fornuftig løsning.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jerg lurer litt på kravene til montering av skilletrafo.

 

Jeg har det slik ombord at jeg kan koble til en lanndstrømskabel 230 volt både forran og akterut. Antar at dette er ulovlig, for jeg har ingen vendebryter mellom inntak forran og akgterut. Dette skal jeg montere senest neste år, eller året etter dette.

Deretter går inntakskabelen til hovedsikring og videre til skilletrafo. Jordvernbryter sitter etter skillefrafoi. Etter skilletrafo ledes strømmen inn til 4 kreser, hver med 8 A dobbelkobleing.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på nå når det gjeler strøm ombortd?

Link to post
Share on other sites

Hvor ? Hvem ?

Hvor har du hørt den informasjonen. ?

 

I forbindelse med forespørsel om montering av landstrøm i min Viknes. Jeg kontaktet forhandler for å få pris på dette i oktober. Fikk da en "høy pris", noe som bl.a. skyldes en skilletrafo til 10 store lapper. De fortalte da at det kom påbud om dette i "fabrikkmonterte båter", alternativt "ettermontert hos forhander" fra 2008. Jeg valgte forøvrig å la en elektriker i stede montere en lader fra ladac m/galv.skille innebygget. Sparte allikevel 15 lapper i forhold til forhandleren.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er av den oppfatning av at myndighetenee bør komme med dette kravet etterhvert. En annen side er at man skal ikke se bort fra at båtleverandørene gjerne vil installere skilletrafo for å slippe garantiansvar på evntuelle skader fra bruk av landstrøm.

Mange her på båtplassen har et bevisst forhold til dette og endel kunnskap, men jeg tror at flertallet bruker strøm som de gjør hjemme.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er av den oppfatning av at myndighetenee bør komme med dette kravet etterhvert. En annen side er at man skal ikke se bort fra at båtleverandørene gjerne vil installere skilletrafo for å slippe garantiansvar på evntuelle skader fra bruk av landstrøm.

Mange her på båtplassen har et bevisst forhold til dette og endel kunnskap, men jeg tror at flertallet bruker strøm som de gjør hjemme.

Hei JRK

 

Det du skriver har jeg en viss erfaring med, og det er mer motsatt når det gjelder garanti osv.

For noen år siden var jeg i et møte med en Italiensk leverandør / produsent av drevsystemer. Deres yacht markedet dreide seg om leveranser mellom 20 000 og 100 000 Euro så vidt jeg husker.

 

De slet med garantikrav og mente dette skyldtes forhold i båten og ikke på drevsystemene deres. Så var spørsmålet om jeg kunne levere et overvåkningsanlegg slik at skadene kunne unngås.

 

Det kunne jeg selvfølgelig, men jeg informerte også om bakdelene for hans del. Poenget er at hvis et alarmsystem installeres, så virker noen alarmsystemer kun i de tilfellene hvor de som drifter båten også har en økonomisk interesse eller et ansvar.

 

Jeg fortalte da at hvis vi installerer et alarmsystem som ikke lagrer feilene, så har propellfabrikanten gitt båteieren et enda sterkere krav, for det er bare å si at ingen feil er registret i systemet, og at feilen da må være relatert til propellsystemet.

 

Når en båt går i charter for 50 000 Euro i uken, så må ingen komme til meg å si at turen avbrytes for å repparere et korrosjonsproblem.

 

Dette ønsker ikke vi som utvikler av utstyret å være med på, for da får vi skylden til slutt for at vårt utstyr ikke virker.

 

Det dere egentlig trenger sa jeg, koster ikke 1100 Euro men 4500 Euro, for dere må ha noe som lagrer historiske data som kan leses ut med en diagnostic readout.

 

Det endte da selvfølgelig opp med at det billige utstyret ikke var egnet for installasjon i deres tilfelle, og det dyre utstyret ble jo selvfølgelig for dyrt.

 

Så spurte han om de burde kreve skilletrafo i båten. Men dette er jo samme sak sa jeg, for monteres det skilletrafo, så mister du et argument for at feilen kan skyldes landstrøm. Ergo så foreslår du tiltak som bare forsterker kundens garantikrav.

 

Jeg er nok redd for at konklusjonen din ikke er helt korrekt JRK, for det er ofte økonomer med i bildet når en båt produseres og selges. Jeg snakker nå ut fra erfaring hvor jeg råder klienter til å ikke installere utstyr selv om det i prinsippet virker teknisk perfekt.

 

Men vi er jo alle til dels økonomer, og de tiltakene som hjelper for båteierne i denne sammenheng må nok båteierne selv skaffe seg er jeg redd. Men de fleste mener ”det hender jo aldri meg”, og derfor har jeg også kuttet mye av denne virksomheten ned til et minimum.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser poenget når du nevner det, men hadde ikke tenkt på dette selv. Men jeg har lest at det er flere båtleverandører som vil levere skilletrafo, da må du jo være utfra et personvernhensyn.

 

 

I offshore bransjen går det i retning av at nybygg leveres med blackboks hvor alle slags alarmer og eventuelle kommandoer fra styrmann blir lagret.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det igjen. Noen som har hørt et rykte om påbudt montering av skilletrafo i alle båter.

Herre milde sier jeg. Skal det ende som vandrehistorien om at pliktig båtførerprøve er rett rundt hjørnet? Det var bombesikket at pliktigheten skulle innføres både i 2005, 2006, 2007 og 2008.

 

Man har en fullgod og lovlig løsning med lokalt jordplan. Det sier DSB.

Mer er det ikke å si om den saken.

 

Enhver står fritt til å mene at DSB har feil, mne det kan de mene til krampa tar dem. Inntil DSB sier noe annet, er det dette som gjelder.

 

Og skulle man påby skilletrafo, funker det gjerne som med alle andre tilsvarende saker:

Man sender regelendringen ut på høring.

Så blir forslagets fordeler og ulemper veiet av ekspertisen i høringsinstansene.

Blir det funnet for lett, forkastes det.

Blir det funnet tungt nok godkjennes det.

Blir det godkjent, gjelder det fra og med en viss dato frem i tid og det gjelder bare for anlegg som monteres etter denne dato.

 

Forutsigbarhet kalles dette. Verre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det igjen. Noen som har hørt et rykte om påbudt montering av skilletrafo i alle båter.

Herre milde sier jeg.

 

Selv om jeg er av de som ivrer for trafokrav, er jeg nok helt enig i din vurdering av situasjonen. Det skal nok svært mye til før dette blir et krav. Men om det værste skulle skje at man får drukningsulykker pga strøm, vil jeg tro problemstillingen blir svært aktuell.

Link to post
Share on other sites

Nå når markedet for skilletrafo i båter øker, kan vi kanskje håpe på at disse vil utvikle seg mot mindre vekt, støy og pris?

Tviler på at vekta kan bli så mye mindre - i alle fall slik skilletrafoene produseres i dag med primær og sekundærspole. Spørsmålet om støy skjønner jeg ikke. Det kommer ikke noen lyd fra min skilletrafo, i alle fall ikke i går da den leverte 18 A. Hva som skjer med prisen er ganske uklart. Nå har vel kinesere kjøpt opp det meste som finnes av metaller som finnes på verdensmarkedet og det er vel kinesiske thruster som bestemmer prisen. De vil vel etter hvert tyne mest mulig av økonoimiske midler ut fra vesten - og verre vil det nok bli.

Link to post
Share on other sites

Switch mode trafoer og shore master finnes allerede på markedet. Mastervolt har arbeidet med dette helt siden tidlig 1990 tallet. Det er erfaringene med yacht og superYacht som har vært ledende for denne teknologien. (Shoremaster løsninger leveres i dag opp til 150 KwA og håndterer spenningsvariasjoner fra 190 til 520 volt, frekvenser fra 40 til 70 Hz og trefas).

 

Switch mode trafo leveres i dag som 3,5 KvA modell til fritidsmarkedet og veier 5,5 Kg. Foreløpig kan to kobles i parallell.

De veier 5,5 kg så vidt jeg husker.

Det er mange fordeler med en switch mode trafo som standard trafoer ikke har.

 

Viklede trafoer kan lage lyd, både brumming og viftelyd. Ofte kommer lyden fra blikket i trafoen fordi det vibrerer. Svært plagsomt, og derfor er det også de som kobler ut trafoen om natten.

 

Ringtrafoer er sikre mot vibrasjonslyd, men lages bare i små modeller fordi de større modellene blir lite effektive.

 

Det er vel feil å si at marinetrafoene ikke har mange av problemene vanlige trafoer har, for det kommer an på hvilken trafo kvalitet man sammenligner med. Noen trafoer begynner å lage lyd etter en tid, og dette kommer av at mange trafoer får rustinntrengning mellom blikket. Marinetrafoer er laget får å tåle dette miljøet slik at det forholder seg rolig.

 

Når du ikke har lyd i trafoen din Roald, så kommer dette av at hvis den hadde laget lyd, så hadde Viktron ikke fått solgt flere.

Link to post
Share on other sites

Ringtrafoer er sikre mot vibrasjonslyd, men lages bare i små modeller fordi de større modellene blir lite effektive.

 

Hei,

Dette skjønte jeg ikke. Når vi snakker størrelse her, så snakker vi vel opp til 3.5 KVA. Hva mener du med lite effektive?

 

Jeg trodde:

Virkningsgrad var bedre en C og E/I kjerne blikk

Støydempningen var bedre, både RF og LF messig

Vekten var lavere

Korrosjonproblematikken var fraverende, utover selve tilkoplingspunktene.

 

Eneste negative side jeg kjenner til er større kortslutningstrøm ved påslag, derfor er det tidligere krav til softstart på mindre modeller en de andre blikktypene.

Link to post
Share on other sites

Du kjenner til det meste på el-siden ombord i båter Ole Petter. Hvilke problemer bør jeg være forberedt på når det gjelder min Victron 32 A skilletrafo?

Når det gjelder skilletrafo så er det vel ingen som har så mye erfaring med alle merkene, for det er jo få båter som har slikt utstyr.

Jeg har vært borti noen tilfeller hvor sikringen på Viktron løser ut og må resettes ofte.

Dette har så vidt jeg husker bare vært tilfelle når trafoen er litt snau i forhold til strømforbruket i båten. (10 ampere modell). Når sikringen da blir mekanisk slitt som følge av dette, så løser den jo ut enda tidligere.

 

Ellers har Viktron laderne vært litt utsatt for at komponentene løsner fra kretskortet. Store kondensatorer etc. Bør i tillegg til å være loddet til kretskortet limes fast med en spesiell masse.

Husker ikke om det sitter slike utsatte komponenter på kretskortet i trafoene, men du kan jo ta en sjekk på dette. I så fall har jeg limtuber beregnet for dette.

 

På 16 ampere modellen har jeg opplevd at kretskortet til softstarten løsnet. Dette kommer av at skruene er i plast. Vet ikke hvordan 32 ampere modellen har arrangert dette. Kanskje greit å sjekke hvordan dette sitter fast så det ikke løsner med tiden.

 

Nå er jo ikke båten din av typen som slår så mye i bølgene, men en såpass tung del må festes ordentlig. Det hender at trafoer som ikke er festet ordentlig deiser i dørken eller henger i kablene.

 

Bruk niter på kablene når de skal termineres. Niter er et krav på all marinekabel på grunn av at vibrasjon fører til at kordelene flytter på seg. (Kablene løsner da i termineringene).

Pass også på at kablene klamres ordentlig på utsiden av trafoen, for dette vil hindre kabelen å vibrere på innsiden mellom kabelgjennomføringene og kretskortet. Dette er spesielt viktig fordi kablene man bruker på 32 ampere trafoer er stivere og tyngre enn kabler som benyttes i 10 og 16 ampere installasjoner.

 

Jeg mener ikke det som er nevnt er noe alvorlig problem, bare observasjoner som man kanskje kan se litt etter. Du liker deg jo i båten, så jeg forsøker bare så godt jeg kan å holde deg engasjert og i arbeid. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...