roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg skal merke meg det. Hva er leveringstiden og har dere bra skadeutbedringsopplegg for propellerne? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg tror nok det er mange båthavner i Norge som kunne tenkt seg å ha en slik mastetrapp? Her løftes jeg opp i dag kl 9.58. Time var satt til kl 10. God svensk pålitelighet. En liten skade på SB propell - denne hadde jkeg ikke observert godt nok ved dykking. Varme må til for å få av propelen. Her er det flust med effekt. Det er særlig BB propell som hadde fått litt juling. Kanskje ikke så lett å se her. Båten har karakteristisk dyp kjøl som gjør den meget manøvreringsduktig - i henhold til "spesialister". Kosmetisk skade. Jeg ble litt overrasket over at offeranodene på propellene og akterspeilet var så pass tæret etter 2 mnd på sjøen og uten landstrøm. Så er det på sjøen igjen. Effektiv tid 1 time, med 2 mann fakturert til 2.5 (krevde sikkert forarbeide og etterarbeide). Greit å vite posisjonen til havna. Slik orienteringstavle burde vært obligatorisk rundt omkring. Her i båthavna som drives av Göteborg kommune kan man leie boder. En GB som ble løftet opp på søndag for litt stell. Greit med tilpassede åpningstider på den lokale rerstauranten. Jeg trives nok bedre med de danske båthavnrestaurantene. Disse er stadig innpåtregne, frekke og hensynsløse. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Det er flere som retter opp propeller. Roald jeg anbefaler at du retter opp de gamle og har dem som reserve propeller. God tur langs svenskekysten! Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
BjornLie Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 En jeg selv har brukt er Ralle i Skien: Kontaktinformasjon, Ralle AS Telefonnummer: 35 59 80 09 Besøksadresse: Raset 50 3735, Skien Kontaktperson: Frank Ralle Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Dieselboy Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg skal merke meg det. Hva er leveringstiden og har dere bra skadeutbedringsopplegg for propellerne? Jobber ikke hos dette firma, men kjenner til dem gjennom egen jobb, da vi benytter dem ofte, da til større propeller. Er jo bare å ta kontakt med dem. Reparerte propeller/propellblader ser ut som nytt ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Siden vi nå er i propellmodus i båthavna kommer noen flere bilder av propellerne mine. Her er skaden på SB propell. Denne kunne jeg sikkert "levd" med i sommer - jeg merket ikke noen vibrasjon grunnet denne. Dette er BB propell hvor girhendelen hadde slitt seg og stod i forover. En markert skade på det ene bladet. I tillegg synes jeg dette bladet på BB propell betydelig dreid? En annen ting. Byttepropellerne er Michigan 23 x 25. De orginale var 23 x 22. Husker ikke merket i farten (fransk). Det skal bli spennende å se hva som skjer både med lavt og høyt turtall. Med 22 x 25 propellerne var vel laveste hastighet omlag 4 knop og høyeste 26 +. Noen som tør å spå? I morgen tidlig er det seilas over til Fredrikshavn - håper jeg. Der har de både et fint verksted og deilig fiskerestaurant. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Har ikke peiling, men tipper 1kn økning på tomgang og 2,5 på fullt om du greier maks turtall fortsatt. Kanskje du mister 400 omdr? Godt å få det i stand igjenn så fort i ferien. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Takk for det. Min oppfatning er at propellere ikke lenger bare kan beskrives med diameter og stigning. Jeg hadde for noen år siden er Radice propell med stort bladareal på en Scand Atlantic. Trass samme diameter og stigning i forhold til en Mikado propell var hastigheten omlag 3 - 4 knop større på maks turtall med Radicen. Propell-kunsten er åpenbart svært viktig for oss fritidsbåteiere. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Burde du ikke kunne få dette som en forsikringssak? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Forsikringsselskap er ofte "knipne" når det gjelder småskader. Eksempelvis: Skadene skal utbedres billigst mulig. Dette er jo greit. Når man er på ferie og det tar mer enn 3 måneder å reparere en propeller som er skadet, vil likevel forsikringsselskapet kreve at propellen repareres billigst mulig selv om dette ødelegger hele ferien. Et unntak er dersom propellen er så deformert at den ikke lar seg reparere. Da aksepterer selskapet kjøp av ny propell. Det er nesten som at denne vurderingen fører til at propellen i etterkant må gjøres så skadet at det ikke er spørsmål om å reparere den? Jeg tviler på at min BB propeller lar seg rette opp. Mulig at det kan skje med SB propeller - men jeg ser nå at denne også har blitt svært skjev, trolig som følge av at båten ble trukket ut fra fjæresteinene. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Hei Her jeg bor holder de på å legge ny flytebrygge: Her ser en gammel og ny brygge. En viss forskjell i størrelse Likte måten fortøyningene ble lagt ut på ,har noen bilder av dette hvis interesse Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Ser det står at du nå har fått 23x25 mens du hadde 23x22, og den tidligere farten var med 22x25. En liten trykkleif et sted, Roaldbj? Redigert 7.Juli.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Sikkert noen trykkleifer fra meg både her og der. De gamle propellerne var 23 x 22 og toppfart 26 + knop. Jeg har glemt fabrikanten. De nye "byttepropellerne" er Michigan 23 x 25. De blir testet i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Helt utrolig, like forran meg i dag hørte jeg en som ropte navnet mitt. Og hvem andre enn Gunga Din. Dette var en særdeles hyggelig opplevelse. Kanskje noen kan hjelpe ham. Han har en Vetur baugpropell, Bow 4512 3 kW med propelldiameter 178 mm, 3 blader. Propellen festes til aksel med festeskrue. Propellen har nå forduftet og han trenger en ny. Kjenner noen til hvor man lettest får tak i ny propell til baugpropellen? Han er i kveld i Göteborg og skal seile sørover mot København. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Vil tru det blir vanskelig å oppnå toppturtall med de nye propellene, dersom det gamle gav akkurat rett maksturtall. Dersom toppturtall ligger betydelig under hva du skal ha på maks, må du ikke presse motoren for hart da du vil få meget høye eksostemperaturer og fare for brente ventiler er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Takk KDB. Jeg kommer nok for det meste til å seile med 1500RPM (eller skroghastighet) og 2600 RPM (hvor turboen har tatt "tak"). Har nok andre nye propellere om kort tid. Det "snodige" er at byttepropellene har vært benyttet i tilsvarende båter flere ganger uten at det har vært registrert andre egenskaper i forhold til 23 x 22 propellene. Kan bladarealet bety så mye? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg tviler på at min BB propeller lar seg rette opp.Mulig at det kan skje med SB propeller - men jeg ser nå at denne også har blitt svært skjev, Av de eksemplene jeg har sett på propellreparasjoner så er dine skader en relativ enkel sak for den rette reparatøren. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
KDB Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Ja, bladareal har mye å si.Har selv 26x23,5 4 blad med stort bladareal og oppnår ca 2 knop høyere fart i marsjfartsområdet 16-18 knop med denne enn en "vanlig" propell. Ellers dersom du lurer på noe angående propell og reperasjoner vil eg anbefale Svein hos Sveis og Propell på Strøno tlf 56308424 / 40400516, de utfører også retting og alle typer reperasjoner og beregninger. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Og hvem andre enn Gunga Din. Kanskje noen kan hjelpe ham. Han har en Vetur baugpropell, Bow 4512 3 kW med propelldiameter 178 mm, 3 blader. Propellen festes til aksel med festeskrue. Propellen har nå forduftet og han trenger en ny. Kjenner noen til hvor man lettest får tak i ny propell til baugpropellen? Vet ikke noe om Vetus i Sverige eller Danmark. Men i Norge er det Univa i Arendal som er forhandler. De sender varer i posten. Jeg fikk tilsendt en ny propell til thrusteren min i fjor. Dette var den nye typen med flere blader. Jeg har den gamle liggende, i tilfelle....Tipper det er maken til den Gunga mistet. Kan sikkert ordne noe der, hvis det er krise........... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 IM sendt GeirFrode - Gunga Din er henrykt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Har akkurat snakket med ham på telefonen nå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Flott, dette er vel Båtplassen på noe av det beste? Det er utrolig å få god hjelp. Jeg må vel fortelle om den fantastiske hjelpen jeg fikk i går. Jeg snakket med en båtvenn ca kl 13 som hadde "byttepropeller" som passet for min båt. Disse var i en garage et sted på Nordstrand i Oslo. Propellene ble hentet av min datter og ektefelle ca kl 15.30. De ble levert videre i Moss ca kl 16. Jeg mottok dem her i Hinsholmskilen i Sverige i går kl 19.50. Propellerne var ferdig montert kl 11 i dag. Helt utolig. Jeg har møtt andre båtkollegaer som har ventet opptil 4 måneder på samme "operasjon" som jeg fikk utført på under ett døgn. Jeg synes at systemet med "byttepropeller" kan være en god ide for flere som har samme båttype. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Jeg ligger nå i ny båthavn: Fredrikshavn Marina. Bilder kommer sikkert i morgen. Jeg ble overrasket over effekten av "byttepropellerne" Michigan 23 x 25 i forhold til mine orginale 23 x 22 på seilasen fra Göteborg til Fredrikshavn på morgenkvisten. Med turtall 2500 RPM fikk jeg ca 20 knop, mot 18 med mine orginale. På topp turtall bikket jeg 28 knop selv med dårlig trimming, mot 26 med de originale. Ingen tvil om at Beneteau har satt for lette propellere på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Da var jeg ikke så værst til å tippe da jo Hva fikk du på tomgang da? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Det fikk jeg ikke testet ut - men omlag 3.9 knop, ca 0.1 knop mer enn med de originale propellerne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.