Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

svk7juli2009a.jpg

Jeg tror nok det er mange båthavner i Norge som kunne tenkt seg å ha en slik mastetrapp?

 

 

svk7juli2009b.jpg

Her løftes jeg opp i dag kl 9.58. Time var satt til kl 10. God svensk pålitelighet.

 

 

svk7juli2009c.jpg

En liten skade på SB propell - denne hadde jkeg ikke observert godt nok ved dykking.

 

 

svk7juli2009d.jpg

Varme må til for å få av propelen. Her er det flust med effekt.

 

 

svk7juli2009e.jpg

Det er særlig BB propell som hadde fått litt juling. Kanskje ikke så lett å se her.

 

 

svk7juli2009f.jpg

Båten har karakteristisk dyp kjøl som gjør den meget manøvreringsduktig - i henhold til "spesialister". Kosmetisk skade.

 

 

svk7juli2009g.jpg

Jeg ble litt overrasket over at offeranodene på propellene og akterspeilet var så pass tæret etter 2 mnd på sjøen og uten landstrøm.

 

 

svk7juli2009h.jpg

Så er det på sjøen igjen. Effektiv tid 1 time, med 2 mann fakturert til 2.5 (krevde sikkert forarbeide og etterarbeide).

 

 

svk7juli2009i.jpg

Greit å vite posisjonen til havna.

 

 

svk7juli2009j.jpg

Slik orienteringstavle burde vært obligatorisk rundt omkring.

 

 

svk7juli2009k.jpg

Her i båthavna som drives av Göteborg kommune kan man leie boder.

 

 

svk7juli2009l.jpg

En GB som ble løftet opp på søndag for litt stell.

 

 

svk7juli2009m.jpg

Greit med tilpassede åpningstider på den lokale rerstauranten. Jeg trives nok bedre med de danske båthavnrestaurantene.

 

 

svk7juli2009n.jpg

Disse er stadig innpåtregne, frekke og hensynsløse.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal merke meg det.

Hva er leveringstiden og har dere bra skadeutbedringsopplegg for propellerne?

 

Jobber ikke hos dette firma, men kjenner til dem gjennom egen jobb, da vi benytter dem ofte, da til større propeller.

Er jo bare å ta kontakt med dem.

Reparerte propeller/propellblader ser ut som nytt !

Link to post
Share on other sites

svk7juli2009o.jpg

Siden vi nå er i propellmodus i båthavna kommer noen flere bilder av propellerne mine.

Her er skaden på SB propell. Denne kunne jeg sikkert "levd" med i sommer - jeg merket ikke noen vibrasjon grunnet denne.

 

 

 

 

 

svk7juli2009p.jpg

Dette er BB propell hvor girhendelen hadde slitt seg og stod i forover. En markert skade på det ene bladet.

 

 

 

 

 

svk7juli2009q.jpg

I tillegg synes jeg dette bladet på BB propell betydelig dreid?

 

 

 

 

 

svk7juli2009r.jpg

En annen ting. Byttepropellerne er Michigan 23 x 25. De orginale var 23 x 22. Husker ikke merket i farten (fransk).

Det skal bli spennende å se hva som skjer både med lavt og høyt turtall.

Med 22 x 25 propellerne var vel laveste hastighet omlag 4 knop og høyeste 26 +.

Noen som tør å spå?

I morgen tidlig er det seilas over til Fredrikshavn - håper jeg.

Der har de både et fint verksted og deilig fiskerestaurant.

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Min oppfatning er at propellere ikke lenger bare kan beskrives med diameter og stigning.

Jeg hadde for noen år siden er Radice propell med stort bladareal på en Scand Atlantic. Trass samme diameter og stigning i forhold til en Mikado propell var hastigheten omlag 3 - 4 knop større på maks turtall med Radicen.

Propell-kunsten er åpenbart svært viktig for oss fritidsbåteiere.

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskap er ofte "knipne" når det gjelder småskader.

Eksempelvis: Skadene skal utbedres billigst mulig. Dette er jo greit.

Når man er på ferie og det tar mer enn 3 måneder å reparere en propeller som er skadet, vil likevel forsikringsselskapet kreve at propellen repareres billigst mulig selv om dette ødelegger hele ferien. Et unntak er dersom propellen er så deformert at den ikke lar seg reparere. Da aksepterer selskapet kjøp av ny propell.

Det er nesten som at denne vurderingen fører til at propellen i etterkant må gjøres så skadet at det ikke er spørsmål om å reparere den?

Jeg tviler på at min BB propeller lar seg rette opp.

Mulig at det kan skje med SB propeller - men jeg ser nå at denne også har blitt svært skjev, trolig som følge av at båten ble trukket ut fra fjæresteinene.

Link to post
Share on other sites

svk7juli2009s.jpg

 

Helt utrolig, like forran meg i dag hørte jeg en som ropte navnet mitt.

Og hvem andre enn Gunga Din.

Dette var en særdeles hyggelig opplevelse.

Kanskje noen kan hjelpe ham.

Han har en Vetur baugpropell, Bow 4512 3 kW med propelldiameter 178 mm, 3 blader.

Propellen festes til aksel med festeskrue.

Propellen har nå forduftet og han trenger en ny.

Kjenner noen til hvor man lettest får tak i ny propell til baugpropellen?

Han er i kveld i Göteborg og skal seile sørover mot København.

Link to post
Share on other sites

Vil tru det blir vanskelig å oppnå toppturtall med de nye propellene, dersom det gamle gav akkurat rett maksturtall. Dersom toppturtall ligger betydelig under hva du skal ha på maks, må du ikke presse motoren for hart da du vil få meget høye eksostemperaturer og fare for brente ventiler er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Takk KDB.

Jeg kommer nok for det meste til å seile med 1500RPM (eller skroghastighet) og 2600 RPM (hvor turboen har tatt "tak"). Har nok andre nye propellere om kort tid.

Det "snodige" er at byttepropellene har vært benyttet i tilsvarende båter flere ganger uten at det har vært registrert andre egenskaper i forhold til 23 x 22 propellene.

Kan bladarealet bety så mye?

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at min BB propeller lar seg rette opp.

Mulig at det kan skje med SB propeller - men jeg ser nå at denne også har blitt svært skjev,

Av de eksemplene jeg har sett på propellreparasjoner så er dine skader en relativ enkel sak for den rette reparatøren.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ja, bladareal har mye å si.Har selv 26x23,5 4 blad med stort bladareal og oppnår ca 2 knop høyere fart i marsjfartsområdet 16-18 knop med denne enn en "vanlig" propell. Ellers dersom du lurer på noe angående propell og reperasjoner vil eg anbefale Svein hos Sveis og Propell på Strøno tlf 56308424 / 40400516, de utfører også retting og alle typer reperasjoner og beregninger.

Link to post
Share on other sites

Og hvem andre enn Gunga Din.

 

Kanskje noen kan hjelpe ham.

Han har en Vetur baugpropell, Bow 4512 3 kW med propelldiameter 178 mm, 3 blader.

Propellen festes til aksel med festeskrue.

Propellen har nå forduftet og han trenger en ny.

Kjenner noen til hvor man lettest får tak i ny propell til baugpropellen?

Vet ikke noe om Vetus i Sverige eller Danmark. Men i Norge er det Univa i Arendal som er forhandler. De sender varer i posten. Jeg fikk tilsendt en ny propell til thrusteren min i fjor. Dette var den nye typen med flere blader.

Jeg har den gamle liggende, i tilfelle....Tipper det er maken til den Gunga mistet. Kan sikkert ordne noe der, hvis det er krise...........

Link to post
Share on other sites

Flott, dette er vel Båtplassen på noe av det beste?

Det er utrolig å få god hjelp.

Jeg må vel fortelle om den fantastiske hjelpen jeg fikk i går.

Jeg snakket med en båtvenn ca kl 13 som hadde "byttepropeller" som passet for min båt. Disse var i en garage et sted på Nordstrand i Oslo.

Propellene ble hentet av min datter og ektefelle ca kl 15.30.

De ble levert videre i Moss ca kl 16.

Jeg mottok dem her i Hinsholmskilen i Sverige i går kl 19.50.

Propellerne var ferdig montert kl 11 i dag.

Helt utolig.

Jeg har møtt andre båtkollegaer som har ventet opptil 4 måneder på samme "operasjon" som jeg fikk utført på under ett døgn.

 

Jeg synes at systemet med "byttepropeller" kan være en god ide for flere som har samme båttype.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nå i ny båthavn: Fredrikshavn Marina. Bilder kommer sikkert i morgen.

Jeg ble overrasket over effekten av "byttepropellerne" Michigan 23 x 25 i forhold til mine orginale 23 x 22 på seilasen fra Göteborg til Fredrikshavn på morgenkvisten. Med turtall 2500 RPM fikk jeg ca 20 knop, mot 18 med mine orginale. På topp turtall bikket jeg 28 knop selv med dårlig trimming, mot 26 med de originale. Ingen tvil om at Beneteau har satt for lette propellere på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...