Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Beklageligvis har jeg ikke kameraet disponibelt i dag.

Det innebærer at leserne av denne tråden ikke får se hvor flott båthavna (en av kanskje flere?) i Tyrifjorden er.

Tidligere i dag kjørte jeg fra Lysebu konferansesenter ovenfor Holmenkollen og stoppet opp ved utsikt utover Oslofjorden og tenkte at det er flott at vi har så mye fast grunn å kunne fortøye til.

Link to post
Share on other sites

soon27juni2009a.jpg

Et yrende båtliv i Sonskilen nå i ettermiddag lørdag 27.juni - jeg skulle etter planen nå ha vært nær Anholt, men det går enda ei uke.

 

 

soon27juni2009b.jpg

I Sonskilen har vi ei fredet garntørke som er besøkt av fiskere og badende ungdom.

Her er tre av "tøffingene" på taket. Tørr de å stupe fra toppen av taket?

 

 

soon27juni2009c.jpg

De hopper en etter en, her en i svevet.

 

 

soon27juni2009d.jpg

De siste dagene har 3 karer tatt folie på hele skroget til en "stor" seilbåt.

Imponerende å se kvaliteten på arbeidet selv på buede partier.

Lurer på hva som er prisen på å bekle skroget på denne måten. Vi har visst vært innom dette tidligere her på BP.

 

 

soon27juni2009e.jpg

Her en detalj fra foliene. Antar ut fra folien at seilbåten blir mye å se i Oslofjorden denne sommeren.

Link to post
Share on other sites

Dersom noen gidder å ødelegge noen sekundeer med å bla i denne tråden så er det noen bilder fra 28. juni med et utolig flott vær i Oslofjorden.

 

soon28juni2009a.jpg

Like ved kranmasta i Sonskilen ligger en båt med disse tre spesielle topplanternene: rød på topp, dernest hvit og i bunnen rød. I tillergg har den selvfølgelig den vanlige hvite topplanterna.

Nå er det bare å trekke frem kunnskapen og vurdere båttypen.

 

soon28juni2009b.jpg

Ekstra stor aktivitet i Son i dag i forbindelse med seilas for Optimist og Europajolle.

 

 

soon28juni2009c.jpg

Her dras noen av jollene til seilasområdet - jeg synes farten er høy?

 

 

soon28juni2009d.jpg

Her seiler armadaen sørover inn mot sundet mellom Jeløya (nær Moss) og Bevøya, på kartet er navnet Bevøysundet.

 

 

soon28juni2009e.jpg

Koselig å se denne danske båten som passerte oss ved båtplassen vår ved det nye Spahotellet i Son, nordre del av Saueholmene.

 

 

soon28juni2009f.jpg

I Singelbukta NV for Jeløya var det et yrende seilasliv i hele dag.

 

 

soon28juni2009g.jpg

Ved Pipergrunnen mellom Jeløya og Bile har det vært mer båter i dag enn hva jeg kan huske på lenge.

 

 

soon28juni2009h.jpg

Her med utsyn sørover og Gullholmen langt bak.

 

 

soon28juni2009i.jpg

Her vestover.

 

 

soon28juni2009j.jpg

Vanntemperaturen var over 21 grader i dag.

Jeg fikk inspisert skroget under vann.

Jeg har undervannsboks til et kamera for å ta bilder under vann - men det får utebli til senere.

Jeg var litt overrasket over tæringen av hovedanoden på bakspeilet av båten.

Trimflapsene så greie ut. Noe tæring på propellakselanodene.

Skroget så ellers helt fint ut.

Deilig å inspisere et skrog hvor det ikke er noen tendens til rurdannelse.

Link to post
Share on other sites

Deilig å inspisere et skrog hvor det ikke er noen tendens til rurdannelse.

Sist helg på Kommersøya da vanntemperaturen også var 20oC badet jeg og inspiserte skrog og propell. Ikke en eneste rur å finne, selv ikke på propellen. Og båten har vært på sjøen siden tidlig i april!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Dersom noen gidder å ødelegge noen sekundeer med å bla i denne tråden

:yesnod:

 

Jeg følger med, spesiellt i denne tråden. Jeg har ikke hatt med kamera på tur i det siste, men det er relativt bra med båter på Storsjøen nå og dagen. Og vi har 25 grader i vannet!

 

Vi har nå hatt sankthans, Odalsfest og den lokale velforeningen har hatt bryggedans.

 

Her fra Odalsfesten, der høydepunktet var Alexander Rybak.

 

4572_96509097180_539982180_2449506_4146666_n.jpg

 

4978_118240280066_566780066_3291046_7821064_n.jpg

 

4891_96031802539_660147539_2480911_3644944_n.jpg

 

4891_96031812539_660147539_2480913_6081363_n.jpg

 

Det var over 40 båter i havna her.

 

MVH tom-ass

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se er det øst av Novaja Semlja. Det angis at fartøyet ligger i ro.......

 

:giggle:

 

Jeg har nevnt det i andre tråder og sier det gjerne igjen: AIS-informasjon skal man være forsiktig med. Spesielt varsom må man være om man trekker slutninger på grunnlag av CPA og TCPA som fremkommer av AIS. Men dette har selvsagt ikke relevans akkurat i dette tilfellet.

 

Poenget mitt er at man kan uansett ikke stole fullt ut på at AIS-informasjon er rett, og særlig når den fremkommer fra uoffisielle steder... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har vært nede på Vallø i kveld der vi har fått løftet en hanse 370 som en kompis har kjøpt for å titte på den under vannlinja , båten de løftet før oss var en Bowman 40 forøvrig en fantastisk fin båt , de skulle vist bare spyle den før ferien og så klarer de å løfte den rett på propellen og bøyer akslingen.

Ren vandalisme

30062009156.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg er sørgelig å lese.

I havna vår i Sonskilen er de ansatte svært påpasselig med å unngå at stroppene ligger under akslingen.

Det kan riktignok ta noe tid å få stroppene til å passere under både ror og aksel, men det er så langt jeg har registrert etter mange tusen hevinger er det ikke observert at propellakselen er bøyd.

Dette kan bli kostbart. Foruten ny aksel kan også akseloppheng være skadet. I så fall blir reperasjonen kostbar.

Link to post
Share on other sites

Her dras noen av jollene til seilasområdet - jeg synes farten er høy?

 

Neida. Det er mye lettere å slepe seiljollene i høy fart. Da komme de på plan, og ligger mye bedre i vannet. Det krever riktignokk at den som sitter i jollen ikke gjør noen bråe bevegelser med roret :yesnod:

 

 

 

At-le;

Er det normalt med så mange båter på en plass i Oslofjorden?? :eek: :eek:

Her synes vi det kreler av båter hvis det ligger 20 på en plass. Og det er kjeldent det ligger med en to-tre på svai...

Link to post
Share on other sites

Jeg telte i overkant av 120 båter i Sandspollen lørdag kveld, og da var det egentlig ikke så mange der som jeg hadde forventet, med tanke på at det var meldt 30 plussgrader flere dager i forveien. Men Sandspollen er nok litt spesielt, ja. Hvis man ser bort fra et par-tre populære steder i Asker- og Bærumsskjærgården ligger man normalt ikke sååå tett i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

laangedrag5juli2009a.jpg

Her noen bilder fra ei av båthavnene i Gøteborg: Långedrag. Et stort og kjent verksted i havna.

 

 

laangedrag5juli2009b.jpg

Kraftige løfteredskap i havna. Håper denne kan løfte båten vår i morgen for skifte av propell.

 

 

 

laangedrag5juli2009c.jpg

Gedigen og godt sikret mastekran

 

 

 

laangedrag5juli2009d.jpg

Båser med stolper i akterkant. Jeg forstår at det er mulig å endre breddene ved å sette stolpene nye steder.

Stolpene har en viss fleksibilitet dersom båten er litt bredere enn åpningen.

Link to post
Share on other sites

svk6juli2009a.jpg

Her ved Hinsholmskilens båthavn er det utrolig mange båter. Jeg ligger her i påvente av å sette på nye propellere.

 

svk6juli2009b.jpg

Det er flere båtprosjekter i havna. Her gjøres det mye snekkerarbeid ombord.

 

svk6juli2009c.jpg

Rent småkoselig flere steder.

 

svk6juli2009d.jpg

Enda et prosjekt under utvikling.

 

svk6juli2009e.jpg

Propellene har nettopp ankommet havna med privatbil.

Det er slik at flere av oss Swift 42 eiere har fått skade på propellene.

Dette er et "byttesett" som går oss i mellom. Greit når det nå for tiden er minst 5 uker leveringstid fra Frankrike.

Normar klarte i dag å spore opp to stk i Frankrike som ble bestilt.

Da jeg ble klar over "byttesettet" klarte ikke Normar å kansellere bestilling fra Frankrike, så på onsdag kommer hurtigpakke med propeller fra Frankrike.

Dette er to Michigan 23 x 25. Blir spennende om jeg når 26+ knop også med disse.

Nå blir det 2 "byttesett" med propellere til båtene som er utstyrt med 2 x Yanmar 370 Hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev om propellskaden i en annen tråd.

For å ta det kort: ved innseilingen til Vinga (uthavn vest for Göteborg) mistet jeg revers på BB motor (visste ikke det da). Årsaken var at en låsebolt mellom girvelger og girvaier hadde falt av slik at BB motor stod permanent forover. Jeg klarte å snu båten men det endte med at jeg gikk i fjæresteinene med mindre enn 1 knop. BB motor stoppet da propelleren traff moder jord. Mye aktivitet har ført til at jeg nå har fått tak i to "lånepropellere" fra en annen med tilsvarende båt.

I tillegg er to nye underveis fra Frankrike. Antar at prisen er 20 K pluss per propeller.

Da jeg dykket under båten kunne jeg ikke se vesentlige skrogskader. Jeg har en kraftig og dyp kjøl som tar av for det meste. Denne har nok fått et lite merke.

BB propell har fått en liten skade som gir skrogvibrasjon over 1500 RPM - det kan vi ikke leve med i sommer.

Jeg er derfor glad for at jeg har fått tak i nye propellere.

Finanskrisen har ført til at propellere av denne størrelsen ikke lagerføres lenger. Det sies at Princesseiere og Fairlaneeiere som får propellskade må vente mange uker før nye propeller kan skaffes til veie.

Link to post
Share on other sites

Det samme problemet knyttet til å anskaffe større propeller ble jeg også meddelt her i Göteborg av flere i går.

Jeg må nok belage meg på å fa tak i et komplett reservesett av propeller.

Jeg kan ikke risikere å ligger flere måneder uten propeller i båtsesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...