Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Når jeg ser slike bilder kan ikke sommeren komme fort nok.

 

(Roaldbj, den kommentaren med Marexen var jo ment for å dra på smilebåndet av, setter veldig pris på bildene dine. Bringer stemning inn i stua !)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro, det er også slik jeg oppfatter deg.

Båtfolk er alltid positive.

I motsatt fall ville de/vi tro at båten synker.

Vi optimister har det godt. Det er vitenskapelig dokumentert at vi lever omlag 7 1/2 år lengre enn pessimistene.

Til dette svarer pessimistene: alle skal jo dø engang - ingen overlever!

Det er ikke lett å diskutere med en pessimist.....

Link to post
Share on other sites

I dag skal jeg legge ut en liten presentasjon av Lyngseidet.

I går tok vi en liten tur til Tromsø og da var jeg innom båthavna på Lyngseidet.

Lyngseidet er kanskje mest kjent for å ha verdens største julenisse, Gollis.

 

sander_067.jpg

Ellers må det kanskje nevnes at Lyngseidet har en sentral plass i boka og filmen om Jan Ballsrud, "Ni liv".

 

Lyngseidet er et lite tettsted mellom høye fjell. Her ser vi småbåthavna, bildet er tatt fra bilferga Stallovarre som går mellom Olderdalen og Lyngseidet.

sander_065.jpg

 

Her er et annet bildet tatt fra landsiden, båten til benq ses i nedre høyre hjørne.

sander_003.jpg

og til slutt et oversiktsbildet andre veien.

sander_004.jpg

Link to post
Share on other sites

1mai2009a.jpg

I daq har det vært virkelig stor aktivitet i havna.

Den første båten ble satt ut ca kl 7 og det er visstnok satt ut over 25 båter i dag.

Dette er en seilbåt som stod på krybbe like foran meg.

 

 

1mai2009b.jpg

Fantastisk hvordan den fraktes av gårde på kort tid.

1mai2009c.jpg

Denne karen kjørte litt langt ut med hengeren.

Håper at alt går bra med bremsene.

 

 

1mai2009d.jpg

Diverse våringredienser sees over alt......

 

 

1mai2009e.jpg

Flere lettbåter som kanskje bør uverhales noe?

 

 

 

 

1mai2009g.jpg

Det hadde vært interessant å delta i vedlikehold av denne båten...

Link to post
Share on other sites

Mange båter på land enda:

 

01052009030.jpg

 

 

 

...men Swande har fått sin rotasjonsstøpte fabrikkcruiser på sjøen.

Velkommen etter Swande!

(slapp av, jeg er bare misunnelig på den fine båten hans)

 

01052009031.jpg

 

01052009028.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

2mai2009a.jpg

Det har blitt manger timer i båthavna de siste ukene. Og da er det greit å ta seg en vandretur innimellom.

I dag var det sørlig laber bris og den kan ta godt tak i havna vår som ligger nord-syd.

Her flagrer presenningen godt på en flott trebåt.

 

 

2mai2009b.jpg

I går ble4 det visstnok satt ut nærmere 30 båter i havna.

Det går greit med slik krafttruck - den tar både store seilbåter med mast og tunge motorbåter.

 

 

2mai2009c.jpg

Håper at eieren av denne båten får den i god stand.

Alternativt er det sikkert mange som kan pusse opp båten.

 

 

2mai2009d.jpg

Dette er utsikten nordover fra vår nye båtplass ved Son spa hotell.

Noe av det spesielle ved hava vår er at vi har ei stor vik hvor det ofte er seiling med mindre seilbåter.

 

 

2mai2009e.jpg

Det fendres kraftig i den nye havna. Jeg lurer på om jeg hadde klart å legge til alene i dag i den nye båtplassen. Jeg får tenke ut noen enkle løsninger som forebygger skriogskader.

Link to post
Share on other sites

lyr.jpg

 

Småbåthavna på Longyearbyen i dag,snødrev i lufta, men ikke så kaldt- bare 3 minus. KV Svalbard og KV Andenes ligger i havn sammen med Nordsyssel og et par andre større båter. Kystvaktbåtene driver også med isbryting i Adventfjorden som har vært tettpakket med is. I dag er det vind fra øst så da er deler av ytre fjord isfri.Ser ut som det er en stund til cruisebåtene kommer inn. Ligger en svær Hollandsk seilbåt innefrosset i en fjord lengre ut også. Er også en svensk isbrytende båt som tar med turister på "dinnercruise" ut fra Longyearbyen mens de stanger seg gjennom isen!!!!

Link to post
Share on other sites

3mai2009a.jpg

Son har en gammel og minnerik båtbyggertradisjon som entusiaster søker å ta vare på.

Det nye Spa hotellet i Son er bl.a. btgget på den gamle kugrava hvor det ble laget flere båter.

 

 

3mai2009b.jpg

Jeg er ingen ekspert på denne båttypen - men den skal nok snart settes ut ved kaiplassene til historielaget.

 

 

3mai2009c.jpg

Denne måka okkuperte overbygget til en Antares 760.

 

 

3mai2009d.jpg

Heftige greier: 2 x 250 HK. Antar at dette kan gå fort....

 

 

3mai2009e.jpg

Jeg er litt spent på hvo0r lang tid det tar før bunnstoffet er slitt så pass mye at sinkanoden kan gjøre jobben sin.

Link to post
Share on other sites

Kom hjem seint i kveld etter ei uke på sjøen , første som møtte meg var dårlige nyheter . Noen drittunger ,regner med at det er drittunger har gjort hærverk i havna . Kutta i stykker kalesjer på båter i opplag på land ,siste summen jeg hørte var rundt 200.000- . Vi har montert kamera litt rundtom , men ser ut som ikke det hjelper så mye . Nå tar ikke disse så mye fra land heller men , pleier jo nesten å være nok med å henge opp plakater med KAMERA OVERVÅKET OMRÅDE , men neida . En kamerat har nettopp fått på den nye kalesja si , han har hatt flax da han står litt høyt fra bakken . Guttejævlane har sikkert ikke nådd opp , vi har selvsagt vakter også om natta . Men ikke mye som hjelper lenger , synd man ikke tar slike drittunger på færsken . Eller foresten , det er godt man ikke tar dem på færsken .Så slipper man å sitte inne resten av sommer'n , for jeg hadde mest sannsynlig tatt den ene å dengt den andre med . Forferdelig synd at ikke ting kan få stå i fred , får vel høre fasitt svaret imårra . Ergelig er vel en mild måte å si det på .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ligger en svær Hollandsk seilbåt innefrosset i en fjord lengre ut også.

 

Regner med at det er denne båten, Noorderlicht, du tenker på som er innefrosset i Tempelfjorden.

051_29.43.5.09.jpg

 

Her spiste vi lunsj torsdag 30. april så da har vi nok vært på Svalbard på samme tid. Hadde en super dag på snøscooter denne dagen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I dag har jeg fått båten på vannet, og med tanke på at det var 80cm med is for 1,5 måned siden syns jeg at vi på Storsjøen er ganske kjappe med å få båtene på vannet. Jeg leser jo her på BP at det fremdeles er mange båter på land.

 

Jeg var nr.6 til å sjøsette i år, og tok noen bilder:

 

3186_101964606065_567586065_3017945_2988992_n.jpg

Det er ikke mange utpå enda!

 

3186_101964611065_567586065_3017946_6455420_n.jpg

Her er Sollux'n endelig på sitt rette element, og i sin bås!

 

3186_101964631065_567586065_3017949_3034380_n.jpg

Som dere ser er båten skakk, men det skyldes at jeg ikke har fylt opp vanntanken.

 

3186_101964621065_567586065_3017947_2502830_n.jpg

Dette var den første som satte ut i år, en Nidelv26. Liker godt disse båtene jeg!

 

3186_101964646065_567586065_3017952_8173286_n.jpg

Ser ut som vedkommende driver å rydder opp i tauene sine, for dette er så absolutt ikke lik han!

 

3186_101964626065_567586065_3017948_4950391_n.jpg

Denne båten står ett hakk bortenfor meg, og er en god venn.

 

3186_101964666065_567586065_3017956_3421695_n.jpg

Dette er en av de ivrigste sportsfiskerene, som også var utpå vannet før meg i år.

 

 

Det er litt forskjellige patenter på å hindre at man skal dunke i brygga:

 

3186_101964651065_567586065_3017953_6256021_n.jpg

 

3186_101964656065_567586065_3017954_3393369_n.jpg

 

3186_101964661065_567586065_3017955_4841668_n.jpg

 

Det vanligste er disse plastrørene som vises på siste bildet.

 

MVH Tom-ass

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

soon9april2009j.jpg

Litt mindre aktivitet på morgenkvisten i dag sammenlignet med forrige lørdag. Jeg registrerte ei kraftig blå sky fra "kranhullet" i morges - kanskje ikke så lett å se på bildet. Kanskje det var en god gammel VP under oppvarming?

 

 

soon9april2009a.jpg

Opplagsutstyret begynner å bli stablet opp. Gamske formidable mengder til et sted mellom 600 - 700 båter.

 

 

soon9april2009b.jpg

Spenstige øvelser ved montering av seilbåtmast.

 

 

soon9april2009c.jpg

Med den nye trucken går det ganske kjapt å sette ut relativt store seilbbåter.

Her en Bavaria 35 om jeg ikke ser feil.

 

 

soon9april2009d.jpg

En sørgelig sak:

Båteieren skulle ha satt ut båten sin i dag. Da han ankom båten var kablene til påhengsmotoren klippet over.

Boltene som festet påhengsmotoren til akterspeilet var skrudd opp.

Tilfeldigheter kan ha gjort at motoren ikke ble stjålet.

En 90 hester ble tatt fra havna for noen netter siden.

 

 

soon9april2009e.jpg

En vimpel på land - noen som tester ut flagget før båten legges ut.

 

 

soon9april2009f.jpg

Vindmåleren til Lars H. gikk ganske heftig i dag selv om båten lå godt fortøyd på plassen sin.

 

 

soon9april2009g.jpg

Her er det godt med rur.

 

 

soon9april2009h.jpg

En av de flotte seilbåtene i havna.

 

 

soon9april2009i.jpg

Ifølge eieren gir denne rorkonstruksjonen god svingeeffekt.

I dag ble det mye polering.

I morgen flere timer med polering og endel arbeid i motorrommet med bl.a. kobling av Sterlings Pro Split R og pakningslim på giroljekjølerne.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til oss som forteller fra båthavnen og legger ut bilder:

Er det mulig at vi avslutter denne tråden og starter en ny som heter Båthavna i dag, del-2?

 

Denne tråden begynner å bli ganske tung å laste. Her hjemme med bredbånd på 3200k går det greit,

men med laptop og mobilt bredbånd og dårlig forbindelse i båten går det ulidelig træææææægt å få opp tråden.

 

Så, kan vi sette stopp her og heller starte Båthavna i dag del-2?

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. får ha meg unnskyldt - gammel vane er vond å venne.

 

soon10mai2009a.jpg

Gangbrua som lages i indre del av Sonskilen er nok snart ferdig - greit å vise bilder slik at man ser hvor omstendig slike små prosjekter kan bli.

 

 

soon10mai2009b.jpg

Her er litt spesiell utforming av gummibåt.

 

 

 

soon10mai2009c.jpg

Pollen som ligger i kranhullet i Sonskilen.

 

 

 

soon10mai2009d.jpg

Er dette orginal utforming av FM38?

 

 

 

soon10mai2009e.jpg

Vi har ikke anledning til å bruke syrefaste sjakler i småbåthavna vår.

Jeg antar at det kan bli en ganske stor mengde av syrefaste sjakler som kan byttes ut etter hvert.

 

 

 

soon10mai2009f.jpg

Få gjestebåter på gjestebrygga i dag. Endel vind er kanskje forklaringen?

 

 

 

soon10mai2009g.jpg

Hvem rydder opp her? Dette er vel unødvendig å forlate?

 

 

 

soon10mai2009h.jpg

Dette er for tiden den eneste og største katamaranen i opplag i havna vår.

Link to post
Share on other sites

Lars H. får ha meg unnskyldt - gammel vane er vond å venne.
Ja, sannelig om jeg vet Roald, det tok meg 3 minutter å få frem bildene dine her jeg ligger ved Kommersøya klar for 3 - 4 dager i båten!
Vi har ikke anledning til å bruke syrefaste sjakler i småbåthavna vår.
Det gjelder heldigvis ikke for den innerste private delen der jeg har båten. (jeg har vanlige galvaniserte kauser og sjakler).

 

Ellers hadde vi en nydelig tur over fjorden fra Son til Kommers i middagstider idag. Etter vinden og sjøen som var i helgen, var det nå kun 4m/s vind og 20cm sjø! Nå ligger vi alene på øya. Blir vel her til tirsdag da vi har planer om å forflytte oss til Holmsbu.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, sannelig om jeg vet Roald, det tok meg 3 minutter å få frem bildene dine her jeg ligger ved Kommersøya klar for 3 - 4 dager i båten!

Lars H.

4 dager? Da har du jo tid nok til å laste ned hele denne filen :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Kanskje legge fortsettelsen på Bryggekrakken som omhandler akkurat det samme? .....

Utfordringen er nok at endel ov oss legger ut for mange bilder i tråden. Dermed blir den plasskrevende.

Jeg tror den samme begrensningen vil gjelde bryggekrakken etter noen tid.

I Sonskolen har vi imidlertid ingen bryggekrakk.

Intil Ingar gir meg munnbind - eller hva det heter på internett - så blir det vel endel bilder fra båthavner her....

Link to post
Share on other sites

Bryggekrakken er bare et koslig navn. Havna behøver selsagt ikke ha en krakk! :lol: Tråden omhandler livet rundt båten og i havna, akkurat det samme som Båthavna i dag.

Fra meg var det kun et høflig forslag. Ser man hva Bryggekrakken omhandler så er det akkurat det samme som i denne tråden, som ble startet noen uker etter Bryggekrakken.

Min båthavn har heller ingen bryggekrakk, men jeg vurderer å sette opp en.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Man laster vel ikke inn hele tråden, men det antall innlegg per side som man har satt opp i kontrollpanelet?. Jeg hadde tidligere 50 innlegg, men siden jeg ofte leser BP på mobilen bruker jeg ofte 10 innlegg per side. Om det er andre problemer med at tråder blir veldig lange håper jeg Ingar kunne kommentere.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Intil Ingar gir meg munnbind...

Dette må aldri skje! (selv om jeg ikke tror Ingar kommer til å stenge den :smiley:) Dette er en av de desidert beste trådene her på Båtplassen.

 

så blir det vel endel bilder fra båthavner her....

Og det er nettopp dette som gjør tråden så bra.

 

Jeg vil også få berømme roalbj for hans blikk for detaljer. Det er rene høytidsstemninga her i huset når vi har en oppdatering av denne tråden.

 

Jeg synes også det var hyggelig med en liten "havnerapport" helt nord fra Spitsbergen, gjerne mer av dette.

Link to post
Share on other sites

Havna behøver selsagt ikke ha en krakk!

 

...holder lenge at innlegger / poster er en.

 

 

Lars H, sett foruminnstillingene til å ikke vise så mange innlegg pr side, så blir tråden lettere å laste?

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har nå redusert antall innlegg pr. side, tenkte ikke på det i farten. Og for all del Roald, fortsett med bilder fra havnen "vår"! Håper du fortsetter med det selv etter at du får båten på vannet borte ved Spa-hotellet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

soon11mai2009a.jpg

Hadde en koselig tur i havna i dag.

Desverre viser det seg at en Bavaria Sport like i nærheten har hatt ubudne gjester ombord som har forårsaket endel skader.

Så litt på båtnavn.

De tre første bokstavene i dette navnet er initialene mine - litt gøyalt.

 

 

 

soon11mai2009b.jpg

Noen skriver navnet med litt større bokstaver.

 

 

 

soon11mai2009c.jpg

En av havnas største båter har tre Dynaplater - det skulle vært interessant å vite hva de er koblet til.

En annen ting er hvitt bunnstoff - trekker vel til seg rurvekst?

En tredje ting: spent på å se hvordan skroget "rur"-behandles.

 

 

 

soon11mai2009d.jpg

Dette navnet passer vel bra for en båt fra Soon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...