index Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Toppen er i alle fall ikke av aluminium, det er helt sikkert! Det jeg kommer på som er av aluminium er toppdekselet, regulatordekselet, pidestallen til startsveiven og muligens bunnpannen. Alt annet er støpegods. Jeg opplevde ikke min som veldig tungstartet, men på kalde dager vinterstid måtte den jobbes litt emd før den våknet opp fra dvalen. De første par årene pleide jeg å starte den med olje i sylindrene: fire-fem pump med oljekanna i hvert sigaretthull. Om sommeren pleide det å rekke med olje i en sylinder. Dette medførte at jeg alltid var oljete på hendene når jeg var på båttur, så etter et par år monterte jeg gløding i stedet. Deretter ble startprosedyren vesentlig enklere. Men på vinteren måtte den i blant glødes både to og tre ganger før den kom skikkelig. Men alt i alt syntes jeg det var en trivelig motor, som ikke ga meg unødige bekymringer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
midnat Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Kan noen kloke hoder se om dette er en ferskvanns- eller saltvannskjølt utgave? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=26447383 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Saltvannskjølt! En ferskvannskjølt har en ekstra vanntank oppå eksospotta (den firkantede boksen til høyre på bildet). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
midnat Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Var det jeg også tenkte. Kan ikke skjønne hvorfor folk i det hele tatt vurderte å installere kjøleanlegg med saltvannskjøling på disse flotte maskinena når ferskvannskkjølingen er så stabil som den er.. Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Sabb type H og 2H har kortere slaglengde og dermed lavere kompresjon enn G og 2G. Det er derfor de har et rykte på seg for å være mer tungstartet enn G og 2G. Ettersom de har lavere kompresjon har de også lettere svinghjul, så noen av de 200 kg i forskjell mellom 2G og 2H går nok bort der og. 2H ble i sin tid konstruert for å kunne erstatte G for de som ville ha mer kraft i båten. Dermed passer 2H og G på samme motorfundament, og bruker samme propellutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Noen som har en dobbel pumpe på lur? Ei sånn kombipumpe for ferskvann og saltvann? Har planer å ha sjøvannskjølt eksos.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Det glemte jeg.. til en G modell.. viss det er en forsjell? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Var det jeg også tenkte. Kan ikke skjønne hvorfor folk i det hele tatt vurderte å installere kjøleanlegg med saltvannskjøling på disse flotte maskinena når ferskvannskkjølingen er så stabil som den er.. Sjøvannskjøling var billigere, og en Sabb holder nå i 30 år også med denne kjølingen. Men ferskvannskjøling er bedre da, ingen tvil om det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Hei, Av alle dere SABB-kjennere er det sikkert noen som har informasjon om hvordan injektoren til en modell G skal settes sammen (helst skjematisk). Har en kompis som har demontert sin for rens og er usikker på hvordan han får den sammen. Dette er modellen han refererer til: The Bosch number is 1 431 211 005. The Sabb number is S-G53d Håper på et raskt svar fra dere Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
newfarm Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Har satt inn sabb i min goded gamle snekke men fikk problemer med for stor propell... Har funnet ut at det finst 2 typer blad til sabben... en lang tyoe på ca.45cm og en kort type på ca.39cm. Er det noen som har eller vet noen som har en sånn kort type propell til overs så er jeg intressert...... Sitér dette innlegget Link to post
Lollox Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hei sabb kjennere! Har byttet ut den gamle snekka med en Onsøy krysser med en 22 sabb. Har ikke vært borti sabb motorer før og har ett par spørsmål Moteren er ferskvannskjølt og saltvannskjølt eksos Under turen til hjemmehavna forsvant vannet fra eksosen.... Jeg byttet membranen da det dryppet under pumpa men det hjalp ikke. Skrudde av vannventilhuset og fjernet noen strå og ei andefjær Men fortsatt tørt i eksosen. Hvorfor kommer det fortsatt ikke vann i eksosen? La også merke til at det var litt olje i vannet i bunn av båten. Sjekket koplingshuset og der var olja hvit Tenkte å bytte pakningen på koplingshuslokket men oljen kommer jo ut av koplingshuset ett sted... Kan det være ved drivakselen? Håper noen har ett råd til en diesel-nybegynner og takker for en super tråd! Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hei! Lurer på om det er noen der ute som har ett eksos rør til sabb 2h. Den i messing med stuss for tilkobling av kjølevann! Mitt gikk desverre i stykker, og frydenbø/Maritim skal ha 2200 for dette. Vurderer å undersøke med rørleggerforettning om de kan lage noe som virker. 2200 er uaktuelt å betale for en liten rør stuss.. Burde jo ikke være verre en ett rør meg gjenger som passer eksos flensen, og få laget ett lite rør skrått inn i messingrøret, til tilkobling av kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
steink Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 har noen deler til 8 hk sabb løiggende nye, som aldri har vært montert eller brukt, har dynamo, starter, dynamo brakett og remhjul sett liggende, noen som kunne tenkt seg dette?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Dette er gull! Legg det ut på finn.no, så er det solgt før dagen er omme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Burde jo ikke være verre en ett rør meg gjenger som passer eksos flensen, og få laget ett lite rør skrått inn i messingrøret, til tilkobling av kjølevann. Eksosstussen bør være dobbel, slik at kjølevannet kommer ut mellom de to rørene. D unngår du vann inn i motoren, og vannet fordeler seg godt i eksosen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
spjærøy26 Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 hjelp!! jeg ser nå at jeg har mistet den øverste bolt på akselholderen... der er ingen bolthode på innsiden.. jeg ser i manualen at der går en smøreslange ned der på innsiden.. åssen får jeg i en ny?? Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Selve sveiven sitter bare med en mutter på baksiden, så det er uproblematisk. Men resten av mekanismen må få stå, Sabben har blant annet luftinntaket gjennom toppen av tårnet for at den skal kunne gå med sjøvann til langt opp på motoren... Skal ikke være noe hokus pokus å ta ut sveiva når mutteren på baksiden er tatt av ? Sveiva må ikke så i en spesiell posisjon ? Min sitter fortsatt fast etter at mutteren er tatt av. Har prøvd å gi den bra med "5-56" også, men den sitter........noen tips ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Et rapp med hammeren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Den kan ha rustet litt fast da. Men ikke slå på bolten, den er såpass tynn at du bare slår den skjev. Masse 5-56, riksing og raksing og gjerne noen slag på selve sveiven. Og masse tålmodighet. Da løsner den nok, skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rohauge Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Skal ta av svinghjulet på min sabb 8Hk. Noen som vet om det er lingsgjenger på akslingen ? Kom gjerne med noen tips om hvordan få det av. Bør jeg varme ? Andre ting jeg må ta hensyn til ? Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Den kan ha rustet litt fast da. Men ikke slå på bolten, den er såpass tynn at du bare slår den skjev. Masse 5-56, riksing og raksing og gjerne noen slag på selve sveiven. Og masse tålmodighet. Da løsner den nok, skal du se... Takk for gode tips, men her var det ikke så enkelt........forrige eier har faktisk sveiset fast sveiva Er vel ikke bare enkelt å åpne hele "tårnet" og ta ut "startspindelen" med sveiva på og bytte ut disse delene ? Ser at det er bl.a en fjær, gummiskive og pakninger.....eller er det en enkel sak å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Har tidligere hatt sabb 18 hk. Har også skrudd litt på andre sabber. Ser for tiden etter en sjark med sabbmotor. På flere av båtene jeg har sett på vil ikke koplingen gå i fri, det virker som den henger på konen. Koplingen virker ikke for stram da den går fint inn i "hakket" på enden av koplingens bevegelse radius. Er dette en justeringsak, eller er koplingen ute av balanse/utslitt ? Har tidligere justert koplingen på et par motorer der koplingen har vært for slakk og ikke vil henge på konen og dette var en enkel justeringsak. Sitér dette innlegget Link to post
seko Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 I min sabb 2g skal det brukes 20 sae motorolje, men finnes det en alterrnativ oljekvalitet som kan brukes ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 15W-40 mineralsk motorolje er det som er anbefalt av Sabb til deres eldre motorer. Fungerer meget bra det, og lett å få tak i er den også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
seko Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Da går jeg for den :) Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.