Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Den sorte spaken er ventilløfteren. Ikke rart det ble tungt når du slo over denne, da får du full kompresjon. Vanlig startprosedyre er å sveive opp fart med åpne ventiler, slå spaken over og motoren starter.

 

Prøv en stund til, så vil den nok suge opp frostvæska. Det kan være at ventilene i pumpa er litt trege, og at den derfor blåser litt luft tilbake. Eventuelt så kan du holde slangen til inntalet litt høyt, sette en trakt i og fylle på frostvæskeblanding mens du sveiver rundt.

 

Hei! Da skal jeg dra tibake for å prøve mere men blir litt stessa med tanke på kulda. Båten har vært i mitt eie i 2 år, men har ikke hatt den på vannet grunnet oppussing. Kjenner ikke til om det er frostveske eller vann i motoren fra før. Jeg prøvde å se om det var veske i motoren ved å skru på to skruer nederst til venstre men uten hell, det høres derimot ut som det er veske når jeg dreier, men kansje dette bare er olje eller diesel som jeg hører?

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke kom ut vann når du skrudde ut de to messingskruene på pumpa, så er det ikke vann i motoren. Da kan du gå vinteren trygt i møte selv uten frostvæske.

 

Disse motorene har plaskesmøring, så da er det ikke uvanlig å høre litt surkling i olja når du sveiver den rundt. Men for all del, den har ikke vondt av å få litt frostvæske i systemet om du får det til da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke kom ut vann når du skrudde ut de to messingskruene på pumpa, så er det ikke vann i motoren. Da kan du gå vinteren trygt i møte selv uten frostvæske.

 

Disse motorene har plaskesmøring, så da er det ikke uvanlig å høre litt surkling i olja når du sveiver den rundt. Men for all del, den har ikke vondt av å få litt frostvæske i systemet om du får det til da.

 

Ok høres logisk ut, men er ikke sikker på at jeg har skrudd ut de rette skruene, skrudde også ut de to ventilene med "ører" som trolig er nummer 31 på bildet. Men etter som jeg har forstått så gjeder det de skruene som på bilde befinner seg ved nr 13 eller 33...?

sabb_g_2.jpg

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Det er de to merket 31. Noen ganger har de ører, andre ikke. Det skal begynne å dryppe bare du løser dem litt, men om du tar de helt ut er du 100% sikker på at alt vann kommer ut. Så om den er tom og har stått slik i 2 år alllerede så ville jeg bare latt den være slik.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er de to merket 31. Noen ganger har de ører, andre ikke. Det skal begynne å dryppe bare du løser dem litt, men om du tar de helt ut er du 100% sikker på at alt vann kommer ut. Så om den er tom og har stått slik i 2 år alllerede så ville jeg bare latt den være slik.

 

Musikk i mine ører, takk for svar!

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sabb 2J, men mangler omstyringsstativet for sveiveomstyring ( 4 1/2 turn). Er det noen her på denne tråden som har peiling på om noen kan ha en slik liggende og kan være intressert i å selge ? Er også forsåvidt intressert i koblingsstativet da dette har vært ombygd på min motor slik at høyden er redusert. Send gjerne en melding hvis du har forslag

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Om toppakningen ellers er hel så kan du gløde den med en gassbrenner og kjøle den i kaldt vann. Så er den like god igjen.

 

Kompresjonen er vel som på de fleste dieselmotorer. litt over 20 bar. Husk å bruke en måler til dieselmotor da, en måler til bensinmotor blåser du i småbiter om du prøver...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal du skifte stempelringer må du hone sylinderen også. Ellers så er stakingen av toppen det viktigste du kan foreta deg, en av få ting som kan ta knekken på en gammel Sabb er dårlig kjøling. Og toppen er et svakt punkt, den store eksoskanalen gjør kjølekanalene små slik at de lett gror igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har en sabb 2G som SKAL starte imorgen. Uansett hva.. jeg har bestillt nytt dieselfilter, Men det kommer ikke før neste uke. Så da lurer jeg på om jeg kan droppe det orginale filteret i filterhuset. Å montere ett slikt http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Filter/Drivstoffilter/BRENSELFILTER-VOLVO-SAAB-VW-520083/

 

 

montere dette før filterhuset burde vel funke.? eller er jeg helt på villspor? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært litt skeptisk til det filterert der. Det er vel et bensinfilter, og egner seg vel ikke automatisk til diesel? Hva med det gamle filteret, lar det seg ikke vaske litt i diesel så du får startet opp i det minste?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I sjarken min sitter det en 2H med ferskvannskjøling og varmeveksler. Jeg har en 200 L tank bak motoren for oppbevaring av levende fisk (som av tideligere eier ikke har blitt brukt stort, men) som jeg tenkte få laget et opplegg for sirkulasjon, fylling og tømming. Tidligere eier har satt på en ekstra kran etter sjøvannspumpa til motoren som han har koblet slangen til fisketanken på og dermed brukt sjøvnnspumpa på motoren til fylling av tanken (+ sirkulajson). Spørsmålet mitt er om dette er noe særlig god løsning eller om jeg heller bør ta sikte på å montere en elektrisk sirkulasjonspumpe til dette formålet. Har pumpa på motoren nok kapasitet til å tjene begge funksjoner? Jeg er redd motoren ikke får nok kjøling dersom jeg tapper av vann til fisketanken under gange.

 

Hvis en ekstra sirkulasjonspumpe er å anbefale, byr det i så fall på noe problem å sette en Y-kran etter kuleventilen på skroggjennomføringen til kjølevannsinntaket slik at både sirkulajsonspumpe og pumpa på motor deler inntak eller bør jeg bore et nytt hull i skroget og holde de helt separate?

 

Takker for gode råd

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satt på en ekstra pumpe, og aller helst også en egen gjennomføring til denne. Om det er den oroginale dimensjonen til gjennomføringen som ble montert til Sabben den gang den var ny så er ikke denne større enn den må være. Det kan jo gå bra, men hvorfor gamble på om motoren får nok kjøling? Å borre et nytt hull er jo fort gjort....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Eg har fått eit problem på min sabb type 2g.

nett etter på eg hadde fåt skrudd den i sammen igjen etter at eg har skjiftet stempelringer og hont foringene.

gjorde eg den heilt klar for start og så startet eg den. etter 2-3 minutter hørte eg ein skummel lyd så stoppet eg den med en gang eg fant ut at det var ingenting på utsiden av sabben som lagde lyden.

så tørnet eg på sving hjulet for hand får å høre om eg hørte denne lyden igjen men den var der ikkje. så prøvde eg å kjøre starte motoren det gjikk heilt fint med kompresjon og uten. ingen lyd. så prøvde eg å starte den, da kom lyden. så såg eg at det nøkket i peile pinnen og stoppa av med en gang. så åpnett eg dekselet til veiven og såg at det var den armen som får fødepumpearmen til å bevegeseg, som hadde blitt vridd, knekt og alt det der.

 

eg finner ingen årsak til dette. ?! noen som kan tenke seg til ein årsak?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...