Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Tilfeldigvis var det en på jobben som har en sabb 10 hk ferskvannskjølt motor som han hadde tenkt å kjøre til hugging. Den var i god stand med aksling og propell. Fikk egentlig lyst på hele motoren. Men spørmålet er da. Er det stor forskjell på ferskvann og sjøvannskjølt topp. Og kan jeg enkelt bygge om min motor som står i båten til ferskvannskjølt, siden jeg har hørt det er bedre ?

Link to post
Share on other sites

Toppen er identisk med ferskvanns eller sjøvannskjøling. Forskjellen ligger i manifoilen, som har har ferskvannstank med radiatorlokk på toppen. Samt at du har en dobbel vannpumpe i stedet for den enkle på sjøvannskjølt, og rørsløyfe under båten. Bygg om du, så har du motor i 30 år til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SABB G 10HK 72 mod

Hei. Ny på baatplassen, men etter og ha trålet igjennom hele denne tråden så skjønner jeg at dette er stedet og stille spørsmål /fantastisk forum).

Saken er denne:

 

Startsveiva har ingen motstand og svinghjulet går følgelig ikke rundt når jeg sveiver. (fungerte fint før pinseturen vår). Kan det være at kjedet har hoppet av/røket? Og er det i så tilfelle noen vanskelig sak å skru fra hverandre å montere igjen?

 

Håper på hjelp... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje naudsynt å demontera koblinga for å skifte startekjede. Fen har kjedelås og kan såleis greit byttast. Men denne er nok like heil, vil tru at det er "palen" som skal gå i inngrep som heng. Har opplevd at denne hang litt grunna mykje avleiringar av sot etc. Dersom du fjernar den akterste delen av sveistativet vil eg tru du kjem til for å sjå kvar problemet ligg.

 

Instruksjonsboka finn ein på www.sabb.no http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=72 , denne er nok til stor hjelp. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

SABB G 10HK 72 mod- startsveiva:

Da er jobben gjort. Takk for innspill :smiley: Hvis kjedet ryker må man vel av med koblinga. Heldigvis hadde kjedet hoppet av på nedre startkjedehjul. Kassa var full av avleiring etter dårlig olje m.m. Vet ikke om det har mye å si, men startspindelfjæra satt på feil side (den er ganske slakk). Nå går svinghjulet som bare det.

 

Men trenger hjelp til en ting til. Jeg har maks uflaks... Fylte tanken smekkfull. I toppen på tanken lå det masse drit. Dette tettet alt av slanger osv. Har hatt ut tanken, alle slanger, byttet dieselfilter. alt er rengjort og blåst igjennom med kompressorluft. Jeg har luftet frem dieselen til trykkventilen, men jeg klarer ikke å få dieselen opp det siste røret til dysa. Jeg har sett at den "spruter/spytter" ut av trykkventilen, men det virker ikke som om det er nok trykk til at den klarer å presse dieselen de siste 30-40 cm opp...

 

Kan det være at dieselpumpa er tett? noen gode forslag? tilsvarende erfaringer? Har gjort alt som står i manualen..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vet jeg har lest at man kan bruke Biltema Smøreolje Filter for en 2J SABB.

Men finner ikke dette igjen.

 

Noen som har vet artikkel nr. for dette?

 

Regner med at Dieselfilter må man kjøpe orginalt, og ikke på biltema?

 

En anne ting, jeg mener jeg har sett "grovrengjører" pussematter på biltema. (for å ta bort rust)

Nå finenr jeg bare de somk er beregnet til å sette på drill og vinkelsliper, men ikke de kvadratiske mattene på 10x15 cm.

Noen som har sett disse?

 

http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=grovrengj%c3%b8rer

Link to post
Share on other sites

Hei,

min SABB G 10 HK har problem med temperaturen. Jeg har en 78 modell SABB G med fullt SABButstyr- propell, aksling, kjøleribbe og ferksvannskjøling. Når jeg kjører - dvs mellom 5 og 6 knop, så ligger temperaturen mellom 80 og 90 grader. La meg også si at selgeren sier at motoeren på 23 år har gått ca 800 timer, og det ble bekrefta på marinaen der jeg hadde den oppe før jeg overtok: Den eneste feilen med den båten er at den er for lite brukt , sa de der.

 

Jakten på årsaker så langt: Han jeg kjøpte den av sa at det var kjøleribben som var litt kort. Det tror jeg ikke stemmer, merkeverkstedet her i Kristiansand sa at det var en messingribbe som kom fra fabrikken. Jeg måtte bare passe på at den ikke var overmalt. Så nå er den pussa og fin.

Jeg tok av ekspansjonstanken for å sjekke om det var feil med termostaten. Der var ingen termostat. Nå sitter det i en som åpner på 55 grader, slik merkeverkstedet sa det skulle være.

Olje i motor og kopling er skifta og sjekka, der mangler ikke noe. Ditto med frostveske i det lukka anlegget.

Hvor kan feilen sitte og hva bør jeg gjøre? Midt i sesongen vil jeg ikke være redd for å skade motoren når jeg skal nyte årets høydepunkt.

 

På forhånd takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Hei,

min SABB G 10 HK har problem med temperaturen. Jeg har en 78 modell SABB G med fullt SABButstyr- propell, aksling, kjøleribbe og ferksvannskjøling. Når jeg kjører - dvs mellom 5 og 6 knop, så ligger temperaturen mellom 80 og 90 grader. ...

Hvor kan feilen sitte og hva bør jeg gjøre? Midt i sesongen vil jeg ikke være redd for å skade motoren når jeg skal nyte årets høydepunkt.

Har hatt samme problemet og alt er i skjønneste orden. Det jeg alltid gjør er å la motoren gå til den er gjennomvarm før jeg gir den nevneverdig belastning, - minst et kvarters tid. Hos meg virker det som om kjølesystemet ikke rekker å reagere før stempel og foring er blitt for varm, og stempelet blir for stort og motoren stopper. Mener det står noe i bruksanvisninga om at motoren skal gå en stund før den gis belastning.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekka kjølevannspumpa, membranen der og eller ventilane i ventilhuset for kjølevatn? Dersom du har vasskjølt eksos er det ei dobbel pumpe, med to membranar. Desse er enkle å bytte. Samstundes er det nok lurt å sjekke pumpeventilane for smuss og skit. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har hatt et temperatur-problem på min Sabb også (ferskvennskjølt med dobbel pumpe), men det kom plutselig, så det var åpenbart at noe var feil. Endte med å finne feilen i ventilhuset ved vannpumpa. Membranpumpa både suger og blåser, så det er montert en enveisventil i et messinghus utapå pumpa, for at vannstrømmen skal gå en vei. Hvis det setter seg noe smårusk mellom ventilen og godset, vil den ikke tette skikkelig, også har du plutselig dårlig sirkulasjon i kjølesystemet. Så høye temperaturer som det nevnes her, ville jeg ha forsøkt å gjøre noe med.

 

Hvis du har sjøvannskjølt topp, så kan det jo være at kjølekanalene i toppen er i ferd med å "gro igjen" av rust, og må stakes opp litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp Andreas H og Hengefjes.

Jeg var nede i kveld og sjekka og det ser ut som om det er all grunn til å se nærmere på vannpunmpa. hvis jeg har skjønt det riktig så sitter det to pumper: en for vann inn og en som pumper ut i kjøleribba igjen. Den forrerste av disse, vann inn, var det rust og fukt på. Så da er det vel grunn til å tro at der er skit og dårlig membran også.

Andreas H: Jeg har delekatolog ( den bruksanvisningen som også ligger på muesumsnett)og de på merkeverkstedet er greie, men hvordan skal jeg passe på å få gjort rent for skitt i forbindelse med vannpumpa?

Link to post
Share on other sites

Hei,

min SABB G 10 HK har problem med temperaturen. Jeg har en 78 modell SABB G med fullt SABButstyr- propell, aksling, kjøleribbe og ferksvannskjøling. Når jeg kjører - dvs mellom 5 og 6 knop, så ligger temperaturen mellom 80 og 90 grader. La meg også si at selgeren sier at motoeren på 23 år har gått ca 800 timer, og det ble bekrefta på marinaen der jeg hadde den oppe før jeg overtok: Den eneste feilen med den båten er at den er for lite brukt , sa de der.

 

Jakten på årsaker så langt: Han jeg kjøpte den av sa at det var kjøleribben som var litt kort. Det tror jeg ikke stemmer, merkeverkstedet her i Kristiansand sa at det var en messingribbe som kom fra fabrikken. Jeg måtte bare passe på at den ikke var overmalt. Så nå er den pussa og fin.

Jeg tok av ekspansjonstanken for å sjekke om det var feil med termostaten. Der var ingen termostat. Nå sitter det i en som åpner på 55 grader, slik merkeverkstedet sa det skulle være.

Olje i motor og kopling er skifta og sjekka, der mangler ikke noe. Ditto med frostveske i det lukka anlegget.

Hvor kan feilen sitte og hva bør jeg gjøre? Midt i sesongen vil jeg ikke være redd for å skade motoren når jeg skal nyte årets høydepunkt.

 

På forhånd takk for tips!

 

har hatt samme problem, har akkurat samme motor, tidligere eier hadde tatt bort termostat og motoren ble varm, det som er problemet er når termostaten blir fjernet går all kjølevannet igjennem omløbsslangen (den som sitter under termostathuset) denne slange må blendes så kjølevannet går igjennem kjølesløyfen. dette er beskrevet i bruksanvisningen (som kan lastes ned herinne ) da vil temp ligge på rundt 60-70 grader . hvis termostaten skal monteres igjen må slangen åpnes.

Link to post
Share on other sites

Hei, det skal bli verrre før det blir bedre....

Jeg fulgte ditt råd Andreash, og stilte frisk på morraen idag for å demontere pumpehus. Etter 10 minutter har jeg lært at SABB sin konstruksjon med noen spesielle pinner for å holde pumpehuset inntil der membranen sitter, med noen pinneskruer, ikke var så bra. Så nå sitter jeg med en rest av pinneskrue som er brekt av og rusta fast i indre skruehull.

Deretter gikk jeg ut til merkeforhandloeren for å få hjelp. De var fullbooka ut august ( 4 mann sverma rundt en som skulle kjøpe en Princess 45 mens jeg skulle ha hjelp med en SABB, naturlig nok)men de solgte meg to membraner. Da jeg så membranenes størrelse skjønte jeg at de må sitte i det avlange litt bua huset som ligger mellom pumpehusene og motoren. Så vet jeg det....

Som erstatning for pinneskruene kjøpte jeg 20 50mm m8 i syrefast, så er jeg kvitt den rustplaga....

Etterpå gikk jeg innom på et firma som heter Maritronic her i Kristiansand. De kunne hjelpe meg over helga. Så da er det bare å smøre seg....

 

Til Spjæroy 26: Takk for tips. Det kan være noe der.... Skal følge det opp når Maritronics gutta mover inn til uka!

 

GL

Link to post
Share on other sites

Hei, det skal bli verrre før det blir bedre....

Jeg fulgte ditt råd Andreash, og stilte frisk på morraen idag for å demontere pumpehus. Etter 10 minutter har jeg lært at SABB sin konstruksjon med noen spesielle pinner for å holde pumpehuset inntil der membranen sitter, med noen pinneskruer, ikke var så bra. Så nå sitter jeg med en rest av pinneskrue som er brekt av og rusta fast i indre skruehull.

Deretter gikk jeg ut til merkeforhandloeren for å få hjelp. De var fullbooka ut august ( 4 mann sverma rundt en som skulle kjøpe en Princess 45 mens jeg skulle ha hjelp med en SABB, naturlig nok)men de solgte meg to membraner. Da jeg så membranenes størrelse skjønte jeg at de må sitte i det avlange litt bua huset som ligger mellom pumpehusene og motoren. Så vet jeg det....

Som erstatning for pinneskruene kjøpte jeg 20 50mm m8 i syrefast, så er jeg kvitt den rustplaga....

Etterpå gikk jeg innom på et firma som heter Maritronic her i Kristiansand. De kunne hjelpe meg over helga. Så da er det bare å smøre seg....

 

Til Spjæroy 26: Takk for tips. Det kan være noe der.... Skal følge det opp når Maritronics gutta mover inn til uka!

 

det står i brukervejledningen at hvis der kjøres uten termostat skal omløbsslange blendes, for at undgå varmgang :-) noe jeg erfarte ;-) men etter jeg blendet slangen ble den helt 100 iorden :-)

 

GL

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om en rimelig Sabb 2H med omstyring? Altså typen beregnet for vridbar propell.

 

Tenkte å skifte ut 10hk'en min med en 18hk. Er litt lite krefter i 10 hesteren.

 

Visst noen vet om noe kan dere ikke ta kontakt med meg her, eventuelt på IM? :smiley:

Link to post
Share on other sites

2H bruker samme propellanlegg som G, skal han til med 2G må aklsing, hylse og propell også byttes. 2H ble produsert blant annet med det for øye å kunne erstatte en G motor i tilfeller der denne ble for liten, vekten er omtrent den samme som G'en og aksling og propell kan benyttes videre. Jeg har selv hatt 2H i fem år, så derfor har jeg blitt litt kjent med denne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg har en sabb 2G som lekker diesel i fødepumpen. det kommer IKKE i noen av dieselslangene på hver side, men det kan se ut som om dieselen kommer ut av armen som pumper diesel!

Hva er feilen? kan det være at menbranen mellom topp og bunn ikke er tett??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Mer om kjøleproblemer....

Jeg bestemte meg altså for å følge ANDREAS H sitt råd og skifte membranene i vannpumpen - og fikk flott hjelp av Maritronicsgutta til det. Måtte vente 4 dager i juli - det er vel bra!

 

Å demontere vannpumpa synes jeg ikke er enkelt. Først må to pumpeventilhus demonteres. Det høres i prinsippet enkelt ut, men de er feste med to pinneskruer på hvert, og de pinneskruene er ikke rustfrie. I mitt tilfelle førte det til at vi fikk ut en, brak en ( og måtte ha hele pumpehuset ut for å få bora opp hullet), så jeg har nå to rustrfrie 8x50 bolter og to rustne pinneskruer som bare ud vet hvor lenge vil vare.

 

Mer om ventilhusene: Det ene virka helt rent. Det for sjøvann var det rusk i. Jeg tok det med på nærmeste bensinstasjon og blåste gjennom det i alle åpninger og spylte det deretter i vann. Kunne ikke se noe drit da.

 

Deretter var det å åpne selve pumpehuset, og skifte membranene,(en på 7 cm kr 286 på merkeverkstedet) og en på 10 cm til kr 396). Når de er skiftet og skal skrues fast med den gjennomgående festeskruen, kommer ett fiffi poeng som ikke står i bruksanvisningen: Da må du skru av kompresjonen og sveive på svinghjulet slik at du fester membranen når den er i bånn, så å si.

Når det er gjort kan vannpumpa skrus igjen og så kan ventilhusene monteres. De må monteres i riktig høyde, dvs slik at de passer på pakninga ( 2 a kr 75), pakninga kan bare sitte et sted så den er enklere.

 

Når det er gjort og ny frostvekse skal på, så husk å etterfylle, i min motor gikk det ca 1,5 liter ned etter at motoren var starta.

 

Er kjøleproblemene løst?

Nå kaster motoren lite vann i eksosen på tomgang, det øker med turtall. Når motoren går på fullt med belastning, ligger den på vel 70 grader. Da er det og godt med vann i eksosen. Hvis jeg så setter den i fri eller går ned til lavt turtall, vil den, når den er varm, bli varmere, over 80 grader før den roer seg litt ned og ligger rundt/under 80 grader.

Skal jeg være fornøyd nå?

 

Hva jeg selv tror jeg bør gjøre for å bedre situasjonen enda mer:

1. TIl høsten har jeg tenkt å ta saltvanninntaket og skifte det. Nå står det en SABB-sil, rund, ca 1-1,5 cm ut fra skroget og med kuleventil på innsiden. Hva vanninntak er best?

2. Til vinteren: Ta av toppen og sjekke kjølekanalene for "koksing".

 

Mitt spørsmål er nå: Er alt riktig gjort og hva mer bør gjøres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...