Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Flott Vengsøyfjord. Håper det blir en litt aktiv tråd!

 

Slenger ut første spørsmål, er det noen som vet hvilke gjenger/størrelse som er brukt på den bolten som skal holde dynamobraketten fast? Vi prøvde nemlig å lage en slik bolt en gang men fant aldri ut av gjengene helt, noen som vet?

Link to post

Jeg fant ikke noe i den deleboka jeg har liggende hjemme. Kanskje lette jeg ikke godt nok :blush: ?

 

På side 52 står det del nr 10. Vippebolt og et delenummer. Ingenting mer :nonod:

Edited by Sleipner93
Link to post

Den enden av bolten er grei. Kan ikke være M16 da det er tommegjenger på den men jeg har mutteren. Men andre ende av bolten var det noen andre gjenger. Jeg leter fortsatt etter bolten så når jeg finner den skal jeg ta bilde. Men er det andre som vet kanskje?

Link to post
. Kan ikke være M16 da det er tommegjenger på den men jeg har mutteren.

Er ytterddiameteren av gjengene på bolten i nærheten av 16mm, kan det være 5/8 UNC..

 

Forresten, er gjengene fine eller grove?

Link to post

Er det fler enn meg som har FordSabb 2728T og sliter med røyk ?

Disse motorene er bygget med en by-pass på kjølingen som gjør at de skjelden oppnår normal driftstemperatur(kun ved mer enn 70% belastning).

Det blir da selvfølgelig ikke optimal forbrenning og resultatet er en del røyk i eksosen. Jeg har lest en del udelt postive erfaringer ved bruk av magnetisering av diesel/luft for å redusere røyk. Et av disse produktene er vel kalt "Magnetizer" og er testet av Båtmagasinet. De hadde noen eksempler hvor resultatet var langt mindre røyk på blandt annet en Volvo Tamd41 A.

Spørsmålet mitt er enkelt og greit, er det noen som har forsøkt på en FordSabb 2728T / 2704 eller for den saks skyld andre motorer hvor driftstemperaturen generelt er for lav ?

(hvorfor er denne by-passen montert, fordi eksosmanufoiler sprakk uten. Det ble for varmt)

 

(Jeg har forøvrig et forsøk gående med QMI-tilsettning, men har bare kjørt 2 timer etter tilsettning, så det er for tidlig å trekke noen konklusjon av dette.)

Link to post

Jaha då var det klippt då :eek: Efter att ja läst alla sabb råd på detta forum.

Så har tvkvällarna varit helt førdtørda. Det børjade med att ja skulle finna råd ang svår startad 2g.

O slutade med 2st nyrenoverade toppar :crazy:

Men men jag har fått en helt annan respekt för sabb för det skulle inte varit många motorer som skulle startat som dom såg ut :smiley: Ventiler som såg ut som de hade gått i småsten ett dyse trykk på 55bar o toppar som var dragna med max 20kgn. o endå så gick den OTROLIGT

Edited by lundberg
Link to post
Se denne annonsen, her må det jo være mulig å gjøre et kupp...

(har ingen salgsinteresser hvis noen lurte, bare et stort behov for å opplyse) :flag:

 

Vengsøyfjord

 

redigert: endret emnetittel

 

Var nok et kupp det der, Vengsfjord... men jeg var for treg, og nå er annonsen stengt :cryin:

 

Skulle nemlig hatt fatt i en potte til min 8 hk Sabb... Har brukt en hjemmelaget i noen år nå, men den synger på siste verset..

Noen som har en brukt potte liggende? Vet at Mekkaren har en, men har er bortreist etpar uker nå, og jeg kunne tenke meg å fått fikset det nå.

Link to post

Da har jeg funnet dynamobolten :lol:

 

Var som jeg trodde at det var mye finere gjenger enn toppboltene sine. Gjengene som mutteren står på er like med toppboltene. Men de som skal inn på godset i motoren er finere. Legger ved to bilder..

 

dynamo_bolt.jpg

 

gjenger.jpg

Link to post

Sleipner

Kolla så det inte är en Tändstifts gänga typ 14x1.5

 

Har en sådan här pryl för att leta upp ovanliga gängor

img_1179.jpg

Så ge mig alla mått skall jag se vad som kan stämma

Edited by locksmith_500
Link to post
Kanskje 5/8 UNF? Jeg skal ta bilde av "hullet" bolten skal inn i neste gang jeg er i båten!

Vet ikke hvor gammel motoren din er, men er den fra tiden før Sabb gikk over til metriske gjenger, er det stor sannsylighet for at det er 5/8 UNF som du også tror.

Nå er det mere enn 20 år siden jeg bygde opp min Sabb G fra bunnen av, men jeg kan ikke huske at jeg hadde problemer med å finne passende bolter og muttere. Sabb har nok ikke brukt noe som er særlig ukurant, tror jeg. Og nettopp disse dimensjonene er helt vanlige på mange gamle motorer.

Link to post

Sabb skiftet vel fra tomme gjenger til mm rundt 74- tror jeg. Motoren min er fra 72 så jeg har tommgjenger.

 

Nå som jeg fant bolten har det egentlig ingen betydning hva den er da jeg har fått fatt på en dynamobrakett også. Men kan jo altids måle får å se :smliey:

 

Takk for hjelp alle sammen!

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...