Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Toppen er i alle fall ikke av aluminium, det er helt sikkert! Det jeg kommer på som er av aluminium er toppdekselet, regulatordekselet, pidestallen til startsveiven og muligens bunnpannen. Alt annet er støpegods. Jeg opplevde ikke min som veldig tungstartet, men på kalde dager vinterstid måtte den jobbes litt emd før den våknet opp fra dvalen. De første par årene pleide jeg å starte den med olje i sylindrene: fire-fem pump med oljekanna i hvert sigaretthull. Om sommeren pleide det å rekke med olje i en sylinder. Dette medførte at jeg alltid var oljete på hendene når jeg var på båttur, så etter et par år monterte jeg gløding i stedet. Deretter ble startprosedyren vesentlig enklere. Men på vinteren måtte den i blant glødes både to og tre ganger før den kom skikkelig. Men alt i alt syntes jeg det var en trivelig motor, som ikke ga meg unødige bekymringer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sabb type H og 2H har kortere slaglengde og dermed lavere kompresjon enn G og 2G. Det er derfor de har et rykte på seg for å være mer tungstartet enn G og 2G. Ettersom de har lavere kompresjon har de også lettere svinghjul, så noen av de 200 kg i forskjell mellom 2G og 2H går nok bort der og.

 

2H ble i sin tid konstruert for å kunne erstatte G for de som ville ha mer kraft i båten. Dermed passer 2H og G på samme motorfundament, og bruker samme propellutstyr.

Link to post
Share on other sites

Var det jeg også tenkte. Kan ikke skjønne hvorfor folk i det hele tatt vurderte å installere kjøleanlegg med saltvannskjøling på disse flotte maskinena når ferskvannskkjølingen er så stabil som den er..

 

Sjøvannskjøling var billigere, og en Sabb holder nå i 30 år også med denne kjølingen. Men ferskvannskjøling er bedre da, ingen tvil om det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Av alle dere SABB-kjennere er det sikkert noen som har informasjon om hvordan injektoren til en modell G skal settes sammen (helst skjematisk).

 

Har en kompis som har demontert sin for rens og er usikker på hvordan han får den sammen.

 

Dette er modellen han refererer til:

 

The Bosch number is 1 431 211 005. The Sabb number is S-G53d

 

Håper på et raskt svar fra dere :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har satt inn sabb i min goded gamle snekke men fikk problemer med for stor propell... Har funnet ut at det finst 2 typer blad til sabben... en lang tyoe på ca.45cm og en kort type på ca.39cm.

Er det noen som har eller vet noen som har en sånn kort type propell til overs så er jeg intressert......

 

:saint:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei sabb kjennere!

Har byttet ut den gamle snekka med en Onsøy krysser med en 22 sabb.

Har ikke vært borti sabb motorer før og har ett par spørsmål :confused:

 

Moteren er ferskvannskjølt og saltvannskjølt eksos

Under turen til hjemmehavna forsvant vannet fra eksosen.... Jeg byttet membranen da det dryppet under pumpa men det hjalp ikke. Skrudde av vannventilhuset og fjernet noen strå og ei andefjær :rolleyes: Men fortsatt tørt i eksosen.

 

Hvorfor kommer det fortsatt ikke vann i eksosen?

 

La også merke til at det var litt olje i vannet i bunn av båten. Sjekket koplingshuset og der var olja hvit

Tenkte å bytte pakningen på koplingshuslokket men oljen kommer jo ut av koplingshuset ett sted... Kan det være ved drivakselen?

 

Håper noen har ett råd til en diesel-nybegynner og takker for en super tråd! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Lurer på om det er noen der ute som har ett eksos rør til sabb 2h. Den i messing med stuss for tilkobling av kjølevann! Mitt gikk desverre i stykker, og frydenbø/Maritim skal ha 2200 for dette.

 

Vurderer å undersøke med rørleggerforettning om de kan lage noe som virker. 2200 er uaktuelt å betale for en liten rør stuss..

 

Burde jo ikke være verre en ett rør meg gjenger som passer eksos flensen, og få laget ett lite rør skrått inn i messingrøret, til tilkobling av kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Burde jo ikke være verre en ett rør meg gjenger som passer eksos flensen, og få laget ett lite rør skrått inn i messingrøret, til tilkobling av kjølevann.

 

Eksosstussen bør være dobbel, slik at kjølevannet kommer ut mellom de to rørene. D unngår du vann inn i motoren, og vannet fordeler seg godt i eksosen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selve sveiven sitter bare med en mutter på baksiden, så det er uproblematisk. Men resten av mekanismen må få stå, Sabben har blant annet luftinntaket gjennom toppen av tårnet for at den skal kunne gå med sjøvann til langt opp på motoren...

 

Skal ikke være noe hokus pokus å ta ut sveiva når mutteren på baksiden er tatt av ?

Sveiva må ikke så i en spesiell posisjon ? Min sitter fortsatt fast etter at mutteren er tatt av.

Har prøvd å gi den bra med "5-56" også, men den sitter........noen tips ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Den kan ha rustet litt fast da. Men ikke slå på bolten, den er såpass tynn at du bare slår den skjev. Masse 5-56, riksing og raksing og gjerne noen slag på selve sveiven. Og masse tålmodighet. Da løsner den nok, skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den kan ha rustet litt fast da. Men ikke slå på bolten, den er såpass tynn at du bare slår den skjev. Masse 5-56, riksing og raksing og gjerne noen slag på selve sveiven. Og masse tålmodighet. Da løsner den nok, skal du se...

Takk for gode tips, men her var det ikke så enkelt........forrige eier har faktisk sveiset fast sveiva :confused:

Er vel ikke bare enkelt å åpne hele "tårnet" og ta ut "startspindelen" med sveiva på og bytte ut disse delene ?

Ser at det er bl.a en fjær, gummiskive og pakninger.....eller er det en enkel sak å gjøre ?

Link to post
Share on other sites

Har tidligere hatt sabb 18 hk. Har også skrudd litt på andre sabber. Ser for tiden etter en sjark med sabbmotor.

 

På flere av båtene jeg har sett på vil ikke koplingen gå i fri, det virker som den henger på konen. Koplingen virker ikke for stram da den går fint inn i "hakket" på enden av koplingens bevegelse radius.

Er dette en justeringsak, eller er koplingen ute av balanse/utslitt ?

 

Har tidligere justert koplingen på et par motorer der koplingen har vært for slakk og ikke vil henge på konen og dette var en enkel justeringsak.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...