Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Sjarken har stått på land i noe over 1 år, og ble sjøsatt nå nylig. Det eneste jeg har gjort med motoren er bytte av olje og filter. Den har blitt dradd rundt med sveiva noen ganger i løpet av tiden på land. Før den ble tatt opp gikk motoren som en klokke.

 

Motoren startet lett, og alt virket flott. Når den hadde gått en stund på lavt turtall, mente jeg å høre en lyd, et slags mekanisk slag, og stilte meg over motoren for å lytte. Etter en stund hørte jeg lyden igjen, bare mye kraftigere. Temperaturen var da ca 60 grader.

Jeg stoppet motoren og gikk nærmest inn i en depressiv tilstand noen minutter;-)

 

Jeg startet den igjen, og alt høres normalt ut. Oljetrykksmåler på ca 2,8 bar, noe over "normalen".

Jeg har null peiling på hva jeg burde undersøke, og hvor jeg begynner. Ulyden var så kort at det var umulig å si noe om hvor det kom fra.

 

Tips fra Sabb-guruer?

 

Et annet spørsmål: Sveiven brukes ikke, men festet for den, skal det gå rundt når motoren går? Jeg glemte sveiven en gang, og kjørte starteren med sveiven stående i festet, og den ble med rundt til den stoppet/kilte seg mot en dør som stod i veien ;-)

 

Tips og råd tas imot med vidåpne armer :-)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Jeg har en Sabb 2H, og hadde en lignende opplevelse i våres, med kraftige knepp / banking ved oppstart etter vinteren. Men hos meg inntraff dette jevnt og ikke bare et par ganger som hos deg. Jeg stoppet motoren plukket av toppdekselet, og fikk da se ved sveiving av motoren, at en av ventilene hang litt etter hver gang den var blitt trykket ned. Et par skvis med olje på ventilstammen, og en del mer sveiving fjernet fenomenet. Og etter at motoren fikk et oljebytte, har den bestemt seg for å gå som en klokke som den pleier.

 

Jeg hadde ikke vært så nervøs for å kjøre maskinen som normalt. Virker den, så virker den. Lykke til.

Link to post

Supert. Takker for tipsene. I første omgang blir det da av med topplokket og smøring av ventiler/ventilstammer :thumbsup:

 

Smøring av aksel for sveiv, det må vel bli bare å få smurt der jeg kommer til? Motoren står montert inne i huset, og akslingen for sveiv stikker ut av akterskottet i huset. For å demontere noe her, så må jeg nærmest ta ut hele motoren :headbang:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Hei.

 

Jeg byttet dieselfilter på en Sabb 2G i dag, og har luftet motoren etter alle kunstens regler. Får likevel ikke start. Dvs. Den starter og sviver meget rolig i opp mot et halv minutt før den dør.

Det kommer diesel ut fra filter, og tilbake på returen, så jeg forstår ikke hvorfor den ikke får nokk diesel til å svie. Noen andre som forstår?

Skulle helst hatt båten i orden før 10.00 i morgen formiddag... :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

 

Skulle helst hatt båten i orden før 10.00 i morgen formiddag... :headbang:

Siden dette hastet fikk jeg en servicemann til å se på en i morges. Han gjorde ikke annet en å skinne den igang og la den småputtre til den dødde fem seks ganger. Bare tilfeldig at ikke jeg fikk den til i går kveld altså... :headbang:

 

Jaja. Båten var hvertfall i drift igjen til 10.00. Det var det viktigste :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

I dag fikk jeg noen timer på båten igjen, og kom et stykke lenger med Sabb'en.

Det første, var at nå startet den ikke. Sist jeg prøvde (etter ulydene) startet den enkelt, men da var den varm.

 

Tok av toppdekselet, og fant at kulelager for ventilløftetene var utslitt, spesielt på fremre sylinder.

Førsøkte først å justere klaring mellom ventilløfter og ventil"aksel", mest for å kompensere for ødelagte lager. Men kjente at kompresjonen er nesten borte.

 

Fjernet ventilløftere og sveivet motoren. Kan tydelig høre og kjenne at det blåser ut gjennom innsugsventilene når stemplene går mot toppen. Så at kompresjonen er dårlig er vel da greit forklart?

 

Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan ha skjedd plutselig?

Motoren startet jo lett og gikk fint, helt til ulyden dukket opp...

 

Er det noe i det jeg finner, som tydet på at det er noe mer galt enn ventiler?

 

Og ventilene, hva er løsningen? Plukke av toppen, og slipe ventilseter? Slipepasta, men hvordan?

Ventilene, hvis de er uskadet, må jeg gjøre noe med dem?

 

Det blir visst ikke "jomfrutur" til helgen likevel :-(

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Sånne kulelager blir vel ikke utslitt over natta, så ventilene til fremre sylinder har vel gått feiljustert over noe tid. Da er det sjanse for at det er bygd seg opp belegg i sylinderen av sot ellerlignende, som også kan havne på ventilsetet. Men jeg ville også ha prøvd å grave litt i hvordan lagrene på vippestellet er blitt slitt? Disse skal vel smøres av olje som pumpes opp, er noen av oljekanalene tette, dårlig pumpe, eller annet? Er det andre lagre i toppen som har fått lide under dette? Hva med fremre ende av kamakselen?

Lykke til.

Link to post

Men jeg ville også ha prøvd å grave litt i hvordan lagrene på vippestellet er blitt slitt? Disse skal vel smøres av olje som pumpes opp, er noen av oljekanalene tette, dårlig pumpe, eller annet? Er det andre lagre i toppen som har fått lide under dette? Hva med fremre ende av kamakselen?

Lykke til.

 

Fremre sylinder har hatt dårligere smøring enn aktre, så dette tydelig når jeg åpnet opp. I tillegg var det utrolig mye sot/olje/guffe samlet rundt innsugningsåpningene. Lurte litt på hvorfor det hadde lagt seg i 2-3 cm høye "hauger"...

Skal ta av toppen og få sjekket denne.

 

Men dette med sliping av ventiler/ventilseter ...er det arbeid for et mekanisk verksted, eller er det noe jeg kan gi meg i kast med selv? Burde kanskje nevne at jeg er elektro-mann, ikke mekaniker :giggle:

Det nærmeste jeg kommer mht lignende erfaring, er at jeg gjorde noe lignende på en Honda plenklipper. Satte ventilen fast i drillen, og spant rundt i festet med slipepasta mellom ventil og ventilsete. Er det på denne måten det gjøres, eller er det vanlig å frese ventilsetene?

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Ville ikke brukt drill-metoden her. Det er vanlig å bruke en pinne med sugekopp i enden. Sugekoppen settes på hodet av ventilen og man roterer ventilen for hånd. Slikt utstyr for å slipe ventiler fås kjøpt på Biltema eller annen bilrekvisita-sjappe. Du må vel spenne av ventilfjærene før du går igang. Jeg har ikke gjort dette selv (ennå), men ville ikke nølt med å gå løs på det på egen hånd.

Du bør få ordnet opp i problemet med smøringen. Hvis du har oljetrykksmåler, og denne ikke har vist dårlig oljetrykk, er det kanskje mest sannsynlig noe grums i oljekanalen(e) opp til fremre sylinder....?

Link to post

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen her som har et koblingshus lokk liggende?

Det lokket det er snakk om er fra eldre 8-10 hk. Den typen hvor det står Sabb motor, damsgård motorfabrikk osv.

 

Ønsker å kjøpe et slikt for en billig penge.

 

mvh Rolf

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...