Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha noe jalla motor i mange rare farger, men jeg vil prøve å holde en forholdsvis stilig kombinasjon av blått og svart.

 

Det må du gjerne gjøre, det er jo din motor! Husker en kar her på forumet for noen år siden som først sprayet Albin motoren sin rød, og deretter tynt med gullspray oppå dette. Motoren så ut som en diger julekule! Men så lenge man synes det er stilig selv så holder jo det...

 

Jeg for min del synes som du sikker forstår at Sabb sin blåfarge er pen, faktisk en av de beste båtmotorfargene som fins. og jeg synes at alt skal være i en farge, ikke masse deksler og detajer i andre farger. Men smaken er som baken, vi kan jo ikke alle like det samme..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den som pernod tok bilde av har den aller fineste båtmotorfargen ja index. Jeg vil gjerne ha en slik blåfarge. Men min originale farge er kjedelig synes jeg da den er litt grønn. Mulig det er bare min motor som har fått litt grønnskjær etter mange timer med varme.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Eg fekk ein tår i augo kroken når eg såg bileta til pernod. Det var virkelegt ein fin motor. Blå motor, aluminiums farga ventildeksel og blank messing. Likte spesielt detaljen med røde bokstavar framme på sylindaren. Sånn er det eg liker motorane malte! :-)

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men min originale farge er kjedelig synes jeg da den er litt grønn.

 

Den lakken Sabb selger nå er den nyeste Sabb blå, uten antydning til grønnskjær. Pen, lettarbeidet og slitesterk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den lakken Sabb selger nå er den nyeste Sabb blå, uten antydning til grønnskjær. Pen, lettarbeidet og slitesterk.

Uansett er det uaktuelt å betale nesten 600 kr for en halv liter lakk.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

http://nettbutikk.sabb.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=159&catalogDirectoryId=2

 

Pluss at lakk må sendes som spesialtransport fordi det har løsemidler. Blir fort 4-500 kr i frakt med Bring.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Oi!! Dyrt! Jeg kjøpte min rett fra hylla til den lokale Sabb forhanlderen, men SÅ dyr var den i alle fall ikke! Få noen til å blande noe til deg lokalt du, funker sikkert helt greit det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens.

Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter.

Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D

 

Mvh

Diesel248

:-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

Eg var så heldig å få ein Sabb 6-12 hk som har stått i eit naust i mange år. Og som desverre mangler lydpotte. Eg tenkte at det burde vere ein grei sak og lage ei lydpotte til motoren, men eg har ikkje mål å lage ein etter.

Er det nokon som har ein slik motor som kan måle lydpotte diameteren og breidda (utan flens)? Så hadde det vert til stor hjelp. :-D

 

Mvh

Diesel248

:-)

 

Du trenger da ikke potte på godmotoren?

Hadde min med rakt rør og tørr eksos, Bråker ikke stort.

Link to post
Share on other sites

Men E27, det at du har forlite foroverstigning kan ha med at enten stillskruen på koblinga er forlangt inne, eller at propellen ikkje var heilt i revers når akslinga vart kappa til mål når den vart satt inn.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Diesel248, takk for svar. Satt stillskruen inn til kontakt + halvt tørn så får se hvordan det fungerer når det blir anledning å sjøsette etter hvert.

Det var klossen på akselen inni propell bosset som forkilte seg, for trangt så gikk ikke helt til max fremover posisjon. Filte idag vekk noe grader på de skivene som er innerst på propellvingene, og noen strøk på klossen. Fikk litt mer vandring på akslen, og lettere omstyring.

Link to post
Share on other sites

 

Dagens bilde, vripropellen. Demontert grunnet forlite forover stigning. Instruksjonsboken har som vanlig løsningen: "..forsiktig filing på klossens flater..."

bilde

 

 

Ser det mangler to thrustringer her! Går ut fra at du har disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg kort fartstid med Sabb, men jeg monterte en 2H motor ifjor, og hadde mye nytte av deres info her på baatplassen.

Er tre ringer i bosset ja. Beklager det var misvisende på første bildet, hadde tatt ut to av ringene mens jeg lette etter hvor mekanismen forkilte seg.

Satte sammen igår, men her er et bilde av alle bitene etter rengjøring:

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

jeg skiftet thrust ringene for 3 år siden. da jeg skulle løse dei 2 skruene som holdt hodet sammen så brakk den ene rett av...jeg snakka med forhandleren min om dette og han sa,det er ikke helt uvanlig at disse boltene blir dårlige med tiden. tror det var ca 100,- kr stk med nytt låse blikk. hadde disse boltene gått av underveis på sjøen så hadde jeg nok hatt et problem. da kan prop hodet åpne seg og propellhode og vinger deler seg. denne vinter som kommer nå skal plastringene skiftes i gjen siden båten skal på land. da kjøper jeg samtidig nye bolter og låse blikk...billig forsikring det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei s-e-h,

Du har rett i at det er ein rimeleg forsikring. Men desse boltane varer vanlegvis eindel år. På min båt er boltane originale frå 1971 (såvidt eg veit). Propellhovudet var demontert for 3-4 år siden, og alt såg fint ut. Men eg har sinkanode kopla til stevnflensen, og eg har målt med multimeter at propellen har elektrisk kontakt med anoden når propellen står iro (det er grease imellom...). Eg vil tru det er dette som har redda boltane. Men foraldel alt er bedre enn å miste dei undervegs.

:yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

har zink etc selv også. self ble boltene studert etter å ha trekt den ene rett av. såg fine ut og ikke var dei beg å bli "røde" i fargen heller... ikke alltid godt å se slike svakheter på metall. nå har båten 3 sesongen på sjøen uten å være på land så 3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer...

Link to post
Share on other sites

sikkert bra det,var inne på tanken selv også-men så var det det med å "flytte" tæringa til et annet/ukjent sted da... må jo si at boltene jeg hadde som var fine å se på,men likevel svake var fra 70 tallet engang...

enklest å bare skifte uansett tilstand.

Link to post
Share on other sites

3 plast ringer og 2 bolter og låseblikk er det jeg skal bidra med for å holde min sabb forhandler i live med.... utrolig seigliva motorer...

 

Respekt for denne tankegongen! :flag:

 

Eit tips kan vere å ha grease eller kopar pasta på gjengane til boltane, slik at dei ikkje setter seg faste i gjengane. Da må riktigt nok låsinga vere i orden. Men har du båten ute i 3 år om gongen så er det nok lurt å gje propell og beslag, som du har gjort, ekstra tilsyn. :smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...