Jump to content

Overgang til Seilbåt?


eikeland

Recommended Posts

Har gjennom et pr. år blitt fristet av en del kollegaer til å prøve meg som seiler. Har testet en del og det er selvsagt gøy når det blåser. Skal i så tilfelle selge min Windy 9900 med doble Yamaha dieseler. Båten min er nøye beskrevet i Båtmagasinet.

 

Søk på Google under Windy 9900.

 

Noen seilbåtfolk der ute som ha lyst på å bytte? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ofte seilbåt folk så nedlatende overfor motorbåtfolk? Nei, kanskje jeg likevel bør holde meg til motorbåt

 

Fordi vi er så glade og fornøye. Derfor har vi masse humor og ironi. Jandera sitt innlegg var et eksempel på det, men en må kansje ha seilbåt selv for å forstå humoren :wink:

 

Velkommen som seilbåteier skal du uansett være dersom du blir det :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Noen seilbåtfolk der ute som ha lyst på å bytte? :fishing:

 

Ja det var kanskje ikke dumt, men jeg har inntrykk av at det er ikke så veldig mange som bytter den veien?

 

Ihvertfall ikke nå, når utsiktene til at diesel ikke akkurat blir billigere....

 

Men hvis det er noen som kunne tenke seg å bytte er det bare å gi en lyd. (Dette hørte vel egentlig til under markedsplassen?)

Link to post
Share on other sites

Ja, riktig - dette hører nok riktig sett til under markedsplassen, men jeg kunne godt tenke meg å få litt innspill, noe jeg og får ser jeg.

 

Bra å høre at seilbåtfolk har humor og er fornøyde. Det vet jeg også at stort sett 99% av motorbåtfolket er.

Link to post
Share on other sites

Har gjennom et pr. år blitt fristet av en del kollegaer til å prøve meg som seiler. Har testet en del og det er selvsagt gøy når det blåser. Skal i så tilfelle selge min Windy 9900 med doble Yamaha dieseler. Båten min er nøye beskrevet i Båtmagasinet.

 

Søk på Google under Windy 9900.

 

Noen seilbåtfolk der ute som ha lyst på å bytte? :fishing:

 

Knalltøff båt og heftig maskineri du har. Jeg tror nok dette Seilbåt vs Motorbåt er ganske så likt fordel, har heller dårlig erfaring med motorbåtfolk flere ganger når vi hadde seilbåt sist. Ene gangen ble i forvist når vi vel hadde fått ut dreggen og lagt oss innimellom en bunke motorbåter. Forklaringen var at det var SÅ mye lyd fra riggen om natten at det gikk bare ikke ann... Siden det var havblikk prøvde jeg å forklare, men helt fånyttes... Du gidder jo ikke å ligge sammen med sånne tullinger (hvem andre holdt et j... liv til langt på natt)... så vi var glad til at vi ble "advart"... MEN, dette er selvsgt unntaket... Det går jo alltid bra og iallefall når folk er edru...

 

Vi har hatt 2 seilbåter og så 3 motorbåter og nå har vi snart seilbåt igjen... Litt bifile altså og det finnes noen av oss så jeg ville prøvd å annonsere med bytte muligheten så kan en jo se, det er jo mye lettere prosess når en bare bytter enn først og selge og så å finne noe nytt. Jeg har med hell gjort dette ved forrige båtkjøp, men vær obs på at du vil få noen som er på jakt etter å kvitte seg med noe som enten er svært vanskelig solgt og/eller er altfor dyrt. Min erfaring er at det er tøft å bli enig om fornuftig mellomlegg...

 

Uansett, trenden går nok motsatt vei, flere og flere ser ut til å velge seilbåt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Han som selger denne skal skifte til motorbåt og tar gjerne innbytte: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12162691

 

Siden du har en sporty motorbåt, vil du sikkert like en såpass sporty seilbåt.

 

Forøvrig har jeg en seilbåt til salgs, men der er det ikke aktuelt med motorbåt i innbytte. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=10779228

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ofte seilbåt folk så nedlatende overfor motorbåtfolk? Nei, kanskje jeg likevel bør holde meg til motorbåt

 

Det var ikke meningen å være nedlatende. Bare litt morsom. Men for meg er det å ha en båt uten mulighet til å seile veeeeldig langt unna. For meg er det helt nødvendig å seile, bare er sånn. Jeg trives veldig godt i motorbåt også men seilingen gir meg mer. Mye mer.

SÅ derfor ingen bytte med meg. :yesnod::nonod:

Lykke til med søken etter seilbåt. Og velkommen som seiler.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Bytte til seilbåt?

Vi var inne på den tanken for et par år siden. For å finne ut om vi trivdes i seilbåt ble vi med noen venner i seilbåten deres på 34'. Jeg kunne godt tenke meg en slik tilværelse, og kona syntes det var ok når vi gikk for motor. Men med seilføring og skuta på skrå, ble det visst ikke moro lenger. Sjefen avgjorde! Så det blir helplanende båtliv så lenge vi har råd til diesel. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å være nedlatende. Bare litt morsom.

Det argumenter høres stadig. Man skriver noe som helt klart er "grupperende", og når man blir kommentert på det, så avvæpnes det hele med humorforklaringer. Slike kontraster finner man mellom seil- og motorbåtfolket, men også mellom grupperinger innad i de forskjellige gruppene.

 

Siste nå er vel at Trawler-gutta også prøve å lage seg en gruppering. Det snakkes gjerne om "trawler-liv" og "for oss som har trawler....", og så går det i diskusjoner om ferskvannet ombord og aggregat eller andre ting som i dag er felles uansett båttype. Dette er visst et menneskelig trekk å søke i grupper.

 

Innad i "seilbåtgruppen" finner man de mest "syklige" variantene. De mest ondskapsfulle.

 

Så ditt innlegg #3 eikeland, det er nok noe du må forholde deg til der når du velger. Heldigvis er det mindre markant når man er ute i det fri enn på et internettforum som dette.

Link to post
Share on other sites

Selvsakt er der grupper, seilbåtfolket motorbåtfolket, snekkegutta, skjøytegutta trebåtfolket, tuppevaregjengen,"trålerkara", for ikke å snakke om Bavaria guttene. :seeya:

 

slik er vi og slik skal vi også være.

 

det ville vært fryktelig kjedeligt hvis vi alle hadde scand baltic og var enige hele tiden. hva pokker skulle vi diskutert da.

 

Men alle kan være gode venner for det. :yesnod:

 

Selv har vi hatt liten plastbåt, snekke, motorbåt nå sist seilbåt, og skal ha nok en seilbåt, men ser også på motorbåter, og en Swift hadde vært kjekt å hatt, samme med en GB.

Men hvis jeg får leve lenge ennå, så kansje.

Det viktige for meg, er å være på havet, det er der sjela mi trives best.

 

ha en flott helg alle, nå er det ikke lenge igjen til messa på Lillestrøm.

 

å til eikeland, du har en flott båt,

lei deg en seilbåt til våren, eller i påsken, så finner du ut litt mer om det er den veien du vil gå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet selv fra en Windy 9800 til seilbåt sist vår, og har skrevet litt om dette på mine egne hjemmesiderwindy9800->seilbåt.

 

Min anbefaling er å prøve seilbåtlivet, for meg har det vært en veldig positiv erfaring (jeg kommer aldri til å gå tilbake til sportscruiser segmentet igjen...)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi konverterte fra motor til seilbåt sommeren 2006 og har så langt ikke angret på det. Vi tok dette på sensommeren 2005 etter at vi hadde en snitt fart på 7,5 knop denne sommeren med en gammel Sea Ray flybridge. Vi så ikke behovet for å forflytte oss med større hastighet en det, og dermed ble vi enig om at vi forsøker seilbåt...

 

Det som jeg og fruen var helt enig om at var at gamle båter var vi ferdige med, og dermed ble bestemt at vi skulle ha nytt, men ente opp med nesten nytt(3 måneder gammel)...Det ble dyrere enn hva vi hadde planlagt men man lever bare en gang og i morgen kan en være dau for alt man vet.. Siden vi har en haug med unger (5. stk) som også gjerne vil ha med venninner fra tid til annen så var antall lugarer og god plass viktig for oss i valget av båt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...Siste nå er vel at Trawler-gutta også prøve å lage seg en gruppering. Det snakkes gjerne om "trawler-liv" og "for oss som har trawler....", og så går det i diskusjoner om ferskvannet ombord og aggregat eller andre ting som i dag er felles uansett båttype.
Du vet vel at Astor er sjef for denne gruppa, men det er kanskje riktigere å kalle gruppa for Trawler-gubbene... Vi har til og med en egen tråd her på BP som simpelthet heter Trawler, du finner den her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25147&st=0

Tråden ble startet av giver, og hittil har den 824 innlegg. Mye godt stoff i den tråden - i likhet med nærmest alle trådene på BP.

Link to post
Share on other sites

Vi har til og med en egen tråd her på BP som simpelthet heter Trawler

Ja jeg er innom der og titter av og til. Det er mye flotte båter. Og jeg skjønner selvfølgelig noe av poenget med å søke sammen.

 

Ulempen er eksempelvis hvis jeg er interessert i aggregat, tips om hvordan man bør vedlikeholde for best mulig ferskvann ombord, eller info om Ford 2715 E. Det foregår mye i den tråden mange kunne ha nytte av. En god del av det som diskuteres der er ting som er felles for de fleste båter, og svært manges båtliv. Men en del går nok glipp av dette da informasjonen ligger "skult" bak et annet "subject". Det er vel grunnen til at man er nøye på at de forskjellige trådene skal ha en beskrivende tittel.

 

Men okey. Det er ingen stor sak. Jeg finner stort sett det jeg leter etter :wink:

Link to post
Share on other sites

Prøvde sjøl å bytte en Rana 630 mot seilbåt, var også villig til å betale endel imellom. Men nei du , ingen tok i på en slik avtale, så personlig så tror jeg ikke du skal gjøre deg noen store forhåpninger der. Jeg måtte selge båten på vanlig måte, så nå er jeg også på utkikk etter seilbåt. Min prisklasse ligger 50-150000.

Dette er ikke for å ta motet fra deg, så jeg håper at noen derute som har tenkt å konvertere tenker i samme baner som du gjør. Lykke til :flag::flag_sw::flag_da:

Link to post
Share on other sites

Som noen av dere kanskje har sett er jeg også ute etter seilbåt , men den dagen jeg får råd til Viknes 1030 konventerer jeg tvert :yesnod: Som vestlending mener jeg dette må være den mest geniale båten som er laget .

Kan jo være banken kjøper en , til min disposisjon en vakker dag :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er jo virkelig dypt fascinerende, som Akult nevner ovenfor, at mennesker har en så sterk iboende trang til å sortere andre i "døm" og "vårs". Jeg tror ikke denne trangen uten videre lar seg utrydde. Imidlertid kan man kanskje likevel spare seg for å anta at "døm" er dårligere mennesker enn "vårs", selv om det er synlige og sommetider usynlige forskjeller.

 

Antageligvis er det noen forskjeller når det gjelder valg av båt. F. eks. tror jeg at de som seiler rett og slett liker å være på havet. For det er da virkelig en av de mest upraktiske måter man kunne finne på for å komme seg fra A til B. Av og til kan man lure på om det ikke ville ha vært hurtigere og i hvert fall billigere, å svømme.

 

Jeg forestiller meg at man kan sortere folk i de som best liker å være på havet og de som best liker å være i havnen. Nå liker jeg veldig godt å være i havnen, jeg liker bare mer å være på havet. Så en måte å gå frem på, dersom man overveier å gå over til seilbåt er å spørre seg seg selv om hvordan man vil trives med å frivillig utsette seg for en omvei til havnen? Eller så kan jeg kanskje si det på en annen måte. Jeg skal ingen steder, jeg vil bare være underveis. Eller jeg er i havnen mellom turene på havet, mens jeg forestiller meg at andre kanskje er på havet mellom turene i havnen.

 

Etter å ha seilt i mange år med en liten seilbåt med åpen cockpit, en gjenstridig primus, delvis vinterkledd på bidevind, trang (men romantisk) køyeplass i forpiggen, bestemt jeg meg for noe mer komfortabelt. I hvert fall gjelder det meg, at komfort med årene er blitt viktigere enn fart. Dermed så ble det ei gaffelrigget treskøyte med styrehus. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal kalle den for en motorbåt med seil eller en seilbåt med motor. Men det viktigste er at jeg kan være på havet, slå av maskinen, nyte den absolutte stillhet, ikke ha andre synsinntrykk en himmel og hav som møtes i en perfekt sirkel omkring meg og vite helt sikkert at jeg kommer til den havnen jeg vil, uavhengig av maskinen, dersom det skulle falle meg inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...