Jump to content

BMW/Mercr. 180 hk diesel, til Mercr drev

Chris284

Recommended Posts

Har tenkt å bytte ut BMW drev på en d636 185hk turbo diesel, til Mercruiser Bravo drev og lurer på om det finnes deler å få kjøpt til dette.

Må bytte ut kåpe til svinghjul og kobling til drev. Kobling til BMW drevet er via en aksling som sitter på motoren, Mercruiser har akslingen på drevet.

Håper på brukte deler, nye er vel ikke å få tak i lenger.

Edited by Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

I prinsippet er din BMW motor den samme som Mercruiser D636, D3.6 og D219.

Det bør derfor være fullt mulig å montere et Merc-drev, dersom du har alle delene fra motoren og bakover.

Hullet til BMW-drevet er større, så enten må du støpe igjen hekken eller sette inn en adapterplate.

Nye deler får du sikkert tak i, men kjenner jeg Mercruiser rett koster dette sikkert en formue pluss moms....

Beste løsningen er sikkert å holde utkikk på Finn.

PS: Dersom BMW-drevet ditt er i OK stand, og du vil selge - gi meg en lyd!

(Det viser seg at jeg aldri kan ha for mye reservedeler :sad:)

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Det er deler å få tak i men disse er ganske dyre!

Hadde selv en sån motor og kjøpte vp290dp for den har nesten samme hull i bakplata.

Kjøpte så svinghjulshus til vp 41 motor og tikk lavd overgang mellom disse! Denne overgangen kom meg på ca 4500,-

Hei.

Takk for tips.

Motorene er de samme som Mercruiser som senere kjøpte VM motorene fra fabrikk i Italia etter det jeg har lest.

Jeg har ikke montert BMW motorene ennå, det var tanken å bruke de i båten som har to V8 Mercr 5.7L bensin motorer.

Jeg har vel funnet ut at i steden for å lete etter deler, så vil jeg forsøke å få tak i Mercruiser utgaven d219 eller d254 diesel motorer allerede med svinghjuls hus og kobling tilpasset Mercruiser Bravo drev.

Det er Mercruiser Alpha1 i båten nå blir det mindre ombygging enn med BMW drev.

Et Bravo drev har kanskje litt større transom plate enn Alpha1.

Har sett at 4.2L Mercruiser diesel har 220hk også fåes med 320hk.

Betyr det at man enkelt kan få mer hk ut av en 180hk eller 220 hk turbo motor?

Mer diesel og mer luft (turbo) ?

noen som vet hvem som stod bak BMW-drevet da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Etter det jeg har hørt er det samme utskjærings mål til transom på bravo 1 og alfa 1!

Mercrusier sine motorer på 4,2l tror jeg bare du kan få mere hester ut av på D-Tronic serien.(hvertfall for en billig penge)

Var i kontakt med Ravn`s når jeg bygde om min bmw til Volvo drev og fant ut att det var veldig dyrt å få deler til den så den passet mercrusier sine drev.

Takk for svarene.

Bra jeg fant denne plassen, mye erfaring og kunnskap her tydeligvis.

Bytte av motorer er nytt for meg så jeg har selvfølgelig noen ubesvarte spørsmål.

I helgen fikk jeg tilbud på to Mercruiser tubo diesel d254 (220hk) med Bravo 2 drev fra 2002 til en bra pris, ca 600 timer gangtid.

Så jeg kunne ikke la det gå fra meg.

Da har jeg det enkleste mht montering og tilpassing. Tilkobling til styre servo og power trim er sikkert bare å koble til slangene. Da har jeg litt å pusle med frem til sommeren.

Etter det jeg har sett har Alpha og Bravo samme størrelse på transom delene, da slipper jeg vel å gjøre annet enn å bytte ut drev og transom. Og tilpasse høyden på motoren.

Teoretisk kunne jeg kanskje satt dieselmotorene på Alpha drev direkte, om høyden opp til svinghjuls akselen hadde vært den samme.

Men Alpha drevet får vel problem ved gir skiftet pga tomgang blir for høy og at de kanskje ikke tåler dreiemomentet selv om hk på en bensin motor er samme.

Ved bruk på bensin blir motoren kuttet et sekund ved gir skift, så det hadde nok ikke fungert på d254 dieselen som skal ha ca 700 omdr. når den er i gir.

Har sett Alpha leveres med Mercr 1.7L diesel på 140 hk, men der er visstnok tomgang på ca 400 omdr.

Jeg fikk og med et sett rf stål propeller, men det er vel ikke sikkert de passer til min båt. Er det noe måte å finne ut prop størrelse på ved utregning eller må jeg bruke prøve og feile metoden?

Det kan jo bli dyrt om en prop koster 6000,-

Har sett at standard diameter på Bravo 2 er 17" og pitch kan være fra 17 til 25.

Båten er ca 30 fot, veier ca 4 tonn med motorer og drev, skroget er planende.

Som du beskriver så er Alpha brukt på 1,7 literen men på 4,2 diesel :nonod:

Monter bravo 2 drevene du, disse er mye kraftigere enn Alpha drevet og har kon innkobling ikke direkte innkobling som Alpha drevene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hva mener du med "tolk" ? Er det samme som "alignment tool" eller en aksel som brukes til å få motor riktig i forhold til

transom?

Har et par andre ting og som jeg lurer på.

Holder det med å bruke sjøvanns inntaket som er i drevene til kjøling av motorene?

Eller trenger man et separat sjøvanns inntak? Et til hver eller kan de bruke samme?

D4.2L motorene er fra 2003 og har egen oljekjøler sammen med hoved kjøleren i tillegg er det styre servo kjøler.

Motorene har vært tatt fra hverandre og skal settes sammen igjen etter en kontroll.

Da trenger jeg antagelig et instrument/indikator til å måle og finjustere så det blir riktig tennings tidspunkt ved remontering av diesel pumpen. Det er et avstands måler med viser, kalles muligens mikrometer.

Samt trenger og en gradeskive som monteres på veiv foran på motoren.

Eller er det en annen metode som er brukbar.

Det fulgte med et par propeller, men har ikke fått sjekket diameter eller stigning. Så om det er 17" eller 18" så skal jeg prøve først.

I manual står det beskrevet at gir skift spaken har en bryter (nøytral switch) som gjør at motoren ikke kan startes i gir.

Jeg tenkte å bruke de gamle spakene og wirene (fra Alpha drev). Men på bensin motoren er det en switch som sitter på motoren som jeg tror gjør denne funksjonen.

Kan være bra å ha i tilfelle, så man sparer starteren.

Så det går kanskje an å montere en mikro bryter inne i selve huset til spakene. Det er en for hver motor, med gir og throttle i samme.

Men denne switchen må jo ikke fungere etter at motorene er startet. På diagrammet er det en yel/red kabel som går fra kontroll spakene til start rele`. Så jeg monterer en switch så den kobler ut start rele` når den er i gir?

Det er nok denne Sjøkua tenker på.

alignment_tool_001_komp.jpg

Dette alignmet tool omtales også som tolk. Jeg kjøpte min hos lokal merc forhandler.

Da er det bare å bestille en. Har sett de koster rund $ 50, med frakt og moms blir det kanskje billigere enn å kjøpe her?

Jeg betalte ca 600 her.

Har hørt at flere merc forhandlerne ikke vil selge disse til oss båteiere, de vil heller gjøre service jobben selv :wink:

Bestilte nettopp en Bravo III prop nøkkel fra nettbutikk i statene.

Med dagens $ kurs er det et godt alternativ.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI