Jump to content

Små aggregat. Ex. av typen KIPOR, erfaringer?

Trinn II

Recommended Posts

Har noen noe arfaring med disse små hendige aggregatene ved navn KIPOR. Avgir de mye eksos og støy. ( fikk ikke prøvestarte den i butikken )

Vurderer en slik 1Kw sak. Trenger bare noe som skal holde kjøl og PC i sving i uthavn. Vil det være fornuftig å lage en forlengelse av eksosen slik at denne kommer ut i siden på båten, eller er det mulig at strekket blir for langt og trykket så lavt at den lille motoren ikke klarer å utånde??????? Trinn II

Har ikke erfaring med forlenget eksos, men derimot bensinkranen: har hatt to røde kipor 2Kw, og begge har hatt lekkasje i bensinkranen etter en tid, dette har blitt reparert av leverandøren uten spørsmål, så det er jo tenkelig at det er et kjent problem :confused:

Hei

Merk at for Kipor står det helt klart i bruksanvisningen at aggregatet skal stå i friluft.

Tilsvarende for Honda EU 10, så kan dette monteres i tett rom med luftinntak og eksosutløp.

Har bygd inn EU 10 i min egen båt i eget isolert rom. I prinsippet har jeg kuttet en av 4" luftekanalene mellom motor rom og lluftinntak i skuteside, og plassert aggragatet midt på kanalen. Når båtmotoren går suges luften til denne rett igjennom aggregat rommet. Når aggregatet går trekkes luft fra motorrommet og går gjennom aggregatet og ut skutesiden. Litt av utfordringen var å få laget en isolert flexibel slange mellom aggreagat og agregatrom og ut til skutesiden, for eksosen, men fikk til en god løsning med sidewinder(6" flexibel utvenddig med 4" flexibelt innvendig aluminiumsrør ala kjøkkenventilator). I tillegg måtte jeg bygge en overvåking av de 3 alarmlampene som var på aggreagatet, slik at disse samt lydalarmen ble gjengitt i kabinen. Dette har fungert helt fint i fem sesonger

Edited by JRK (see edit history)

Legg heller pengene dine i å montere god lader, stor kapasitet på forbruks-batterier og en god strømforsyning til PC.

Har du LapTop, så kjøp en som konverterer til LapTop spenningen fra 12V. Ikke gå veien om 220V og inverter.

Da får du både du og andre rundt deg en stille og fredelig tilværelse, uten støy og eksos.

Jeg gjorde dette, monterte 330 Ah batterier, DC/DC omformer til LapTop'en og solge generatoren (1KW Kippor), da den aldri ble brukt.

Gjennstår å bytte 10W lamper i takspotter med LED pærer som trekker en brøkdel.

Geir :seeya:

PS

Dessuten er det også koselig med parafinlampe og stearinlys.

Konemor syntes iallefall det lager stemning. Og da er mye vunnet ! :yesnod:

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hei,

Helt enig med Geir her, det er koseligere med parafinlampe. Støy og støv er ikke et problem med min installasjon. Men det lukter jo forbrent bensin utafor båten og det er også sjenerende for omgivelsene. Litt stor batteribank og gjerne noen solcellepaneler hjelper mye på energibehovet. Selv har jeg 510 Ah bank.

På nybåten blir det ikke strømaggregat.

JRK; Har du noen bilder av monteringen. Jeg har et 2kw aggregat som jeg vurderer å fastmontere

Jeg er enig i at det beste er å ha en skikkelig batteribank. Jeg har det, skikkelig dynamo og regulator og har ikke hatt behov for aggregatet siden sommerferien, hvor batteribanken var dårlig og dynamoen ga null lading. Etter dette har det kun blitt prøvestartet av og til, men jeg vurderer allikevel å fastmontere aggregaet slik at det er mulig å topplade batterier av og til når man er på steder hvor man ikke sjenerer omstendighetene og ikke gidder å staret motoren (selv om den også nå lader veldig bra)

Hei,

Båten ligger til salgs på FINN-kode: 12281256, eller søk på Kragerø 32. Om du går inn på siste bilde og går 4 bilder tilbake. Ser du en bokhylle fra akterkabinen med en DVD spiller og hjørnet av en sort flatskjerm. Luken under denne bokhyllen er det isolerte aggregatrommet.

Jeg har brukt det minste kipor aggregatet i ett og et halvt år på langtur, Norge - New Zealand. Tror det heter 680 eller noe slikt. Problemet med bensinkranen har jeg også, den er demontert og bensinslangen er koblet forbi. Kanskje ikke den beste løsningen. Aggregatet har fungert rimelig greit. Bruker det bare til å lade batterier via en 25 amps lader. Det går i 3-4 timer på en tank. Det greier ikke å drive batteriladeren på 300 watt og en panel ovn på 400 watt samtidig, dvs 700 watt. Har derfor måttet låne en Honda EU10 fra en annen båt for å drive vaffeljernet på 1000 watt noen ganger. Den greide til og med å drive varmtvannstanken på 1200 watt i et par minutter før vaflene fikk prioritet igjen. Kipor'en og Honda EU 10 er akkurat like store og tunge, men EU10 greier å levere mye høyere effekt. Hondaen lager også mindre støy.

Så har du råd til å betale 3-4 ganger så mye kjøper du en honda. Men skal du bare ha et aggregat til "nødbruk", dvs lade opp batteriene når du ikke får start på motoren så velger du en Kipor.

Jeg har brukt det minste kipor aggregatet i ett og et halvt år på langtur, Norge - New Zealand. Tror det heter 680 eller noe slikt. Problemet med bensinkranen har jeg også, den er demontert og bensinslangen er koblet forbi. Kanskje ikke den beste løsningen. Aggregatet har fungert rimelig greit. Bruker det bare til å lade batterier via en 25 amps lader. Det går i 3-4 timer på en tank. Det greier ikke å drive batteriladeren på 300 watt og en panel ovn på 400 watt samtidig, dvs 700 watt. Har derfor måttet låne en Honda EU10 fra en annen båt for å drive vaffeljernet på 1000 watt noen ganger. Den greide til og med å drive varmtvannstanken på 1200 watt i et par minutter før vaflene fikk prioritet igjen. Kipor'en og Honda EU 10 er akkurat like store og tunge, men EU10 greier å levere mye høyere effekt. Hondaen lager også mindre støy.

Så har du råd til å betale 3-4 ganger så mye kjøper du en honda. Men skal du bare ha et aggregat til "nødbruk", dvs lade opp batteriene når du ikke får start på motoren så velger du en Kipor.

Tror dette også avhenger av hvilke modeller man sammenlikner med. Vi har et Honda 2000w på hytta også har jeg kipor 2000w i båten. Synes ikke det er noe som helst merkbart støynivå mellom disse, men det er ikke umulig. Synes forøvrig det er dumt å betale mye ekstra for det beste agregatet i båt da det uansett lever i et slikt miljø at det ikke holder så lenge uansett. Jeg kjørte forresten 2000w vifteovn på mitt agregat i 6-7 timer uten problem.

Nå skal man skille mellom det billige "røde" Kipor aggregatet som er for leketøy å regne mot de "gule" inverter aggrgatene til Kipor, som jeg formoder Kafteinen har... Inverter "Ti" aggregatene til Kipor er nok meget bra rent ytelsesmessig, og til litt under "halvparten" av prisen på Honda

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har et GB 900 S (heter vel Kipor 1000 nå..) aggregat i båten, med isolert eksosslange på ca 1 meters lengde ut gjennom skutesiden. Aggregatet står fastspent i forkant av motorrommet , og får nok luft via lufteventilene for motorrommet. Det jeg er litt usikker på er om dette aggregatet med kontinuerlig belastning på 650 W og maks. på 750 W er tilstrekkelig til å kunne varme opp vannet i berederen via kolben på 700 W. Det må vel gå ca 20-25 min. før vannet er varmt jfr. erfaring med landstrøm.

Er mao. usikker på om det vil klare belastningen på 700 W under denne tiden ( 20-25 min.)

Har ikke prøvd dette før, da den nye Isotemp berederen på 30 liter ikke er montert ennå.. har nå kun en eldre Høiax bereder som er uten varmeelement. Noen som har erfaring med hvor lenge maks. belastning kan tas ut av aggregatet ??

• 4 weeks later...

Hva med Honda EU20i til like over 13 K? Kontinuerlig 1600 watt skulle vel holde til både lading av batterier og varmtvann? Noe dyrt, men kvaliteten skal visstnok være veldig god. Dersom større batteribank er alternativet, er det bare å lasse på med et par ekstra batterier av samme type som allered står der?

• 3 months later...

Vurderer å kjøpe ett lite aggregat, 1000W max, 900W kontinuerlig. Noen som har tilsvarende å erfaring med bruk. Jeg ønsker å kunne drive både batterilader (25Ah Quick) og varmtvannsbereder(800W) samtidig. Kan dette gå eller blir det for mye belasting?

KIPOR. Har IG2600 for bensin og KDE3500. Har kjørt disse over den kapasiteten de er beregnet på. Kort tid ca. 10-15 minutter. Og de støyer ved økt belastning. Naboens IG2000 støyer også ved maks belastning. Jeg ville betenke meg for å anvende disse dersom andre båter ligger i nærheten. Støynivået er på 55~65dB/7m.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har et KIPOR 1kW, men tror nok jeg ville ha invistert i noe kraftigere. Den klarte ikke dra batteriladeren på gamlebåten, men var ypperlig til andre ting som gikk på 220v. Støynivået er helt OK, men det er klart at man hører det durer og står i. Nå har jeg et 7,3kW agregat fastmontert i båten og ville mye heller anbefalt det, men det er selvfølgelig en helt, helt annen prisklasse.

Jeg hadde 3 slike, og alle hadde problemer. Nummer 1 lakk olje, nummer 2 lakk bensin, og nummer 3 skar seg. Deretter fikk jeg en tilgodelapp, og den fungerte fint :yesnod:

Men hvorfor ligge i en rolig uthavn med et slikt aggregat? Kan man ikke da like godt ta med seg fluktstolen til en motorvei, og koble seg inn på en gatelykt eller noe slikt? Der er det kanskje også et trådløst nettverk til pc'en :wink:

Hva er så galt med store dynamoer og kjempedigre batteribanker? Et stort batteri holder alltid lenger enn jeg holder ut støyen fra et aggregat.

Jeg har et KIPOR 1kW, men tror nok jeg ville ha invistert i noe kraftigere. Den klarte ikke dra batteriladeren på gamlebåten, men var ypperlig til andre ting som gikk på 220v. Støynivået er helt OK, men det er klart at man hører det durer og står i. Nå har jeg et 7,3kW agregat fastmontert i båten og ville mye heller anbefalt det, men det er selvfølgelig en helt, helt annen prisklasse.

7,3kw agregat er en fin sak vis man har en båt som bruker meget strøm. Du bør vel pålaste den minimal 60% vis den skal få lang levetid ellers blir glatte cylindervegger og andre problemmer.

Kan man ikke da like godt ta med seg fluktstolen til en motorvei, og koble seg inn på en gatelykt eller noe slikt?

Glimrende formulert! :lol::lol: Det er nemlig slik det føles for de som måtte ligge i nærheten av deg i uthavnen når du måtte finne det for godt å fyre opp aggregatet. Har ligget i nærheten av slike noen ganger, og vil ikke anbefale det! Man blir rett og slett stresset av bråket, og trivselsnivået synker faretruende...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 10 months later...

Dette er kanskje dumme spørsmål for de som kan det, men strøm er ikke min sterkeste side :)

Jeg har et vanlig "landstrømsanlegg" ombord i dag. Jeg mener det består av en Mobitronic/Sleipner 30Amp lader, og 3 x 135Amp gel-batterier til forbruk og et Sønnak Nautilus på 115Amp til start.

Spørsmål:

1) Dersom jeg anskaffer et slikt Kipor 1000W for eksempel, vil jeg kunne lade med det som om jeg lå på landstrøm?

2) I så fall, hvor lang tid må jeg ligge for å fullade batteribanken? (sett at den var langt nede).

3) Kan et slikt aggregat gå uten at man tar noe ut av det? Feks. om man bare stikker i en skjøteledning.

Som sagt, sikkert dumme spørsmål - men jeg har liten eller null peiling på slikt!

Edited by RSM (see edit history)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Dette er kanskje dumme spørsmål for de som kan det, men strøm er ikke min sterkeste side :)

Jeg har et vanlig "landstrømsanlegg" ombord i dag. Jeg mener det består av en Mobitronic/Sleipner 30Amp lader, og 3 x 135Amp gel-batterier til forbruk og et Sønnak Nautilus på 115Amp til start.

Spørsmål:

1) Dersom jeg anskaffer et slikt Kipor 1000W for eksempel, vil jeg kunne lade med det som om jeg lå på landstrøm?

2) I så fall, hvor lang tid må jeg ligge for å fullade batteribanken? (sett at den var langt nede).

3) Kan et slikt aggregat gå uten at man tar noe ut av det? Feks. om man bare stikker i en skjøteledning.

Som sagt, sikkert dumme spørsmål - men jeg har liten eller null peiling på slikt!

Ingen som vet?

Burde vel absolutt være det samme ja :smiley:

Ofte i havner er det så dårlig at du ikkje kan belaste meir på landstøm en de minste agregat gir før du slår ut sikringer alikevel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

svar på dine spørsmål:

1. det avhenger av hvor mye agregatet gir sammenlignet med landstrøm. Minste uttak jeg har vært borti på landstrøm er 6Ah før sikringen ryker (jeg kan stille laderen min)

2. Det kommer an på hvor stor lader du har. 30 Ah lader og 500 Ah batterier, la oss anta 50% utladet (da har du hvilespenning på ca 12,1 V om jeg husker rett) da vil det ta 7-8 timer kanskje før du har fulladet. Om jeg tenker rett (det er ikke sikkert - det er mange som kan mye mer om strøm enn meg)

3. Ja - det bør det da kunne tåle. Men tenk på omgivelsene dine - de er ikke helt støyfrie disse små agregatene. Eksos avgir de også

Med batteribanken din hadde det ikke vært feil med en litt kraftigere lader heller.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Selv har jeg et Kipor som heter IG1000 ( tror jeg ) Kjøpte det for 2 år siden. Det er gult av farge.Det er ikke mye jeg bruker det i båtsammenheng, men noen få ganger har jeg brukt det i uthavn, hvis jeg har vært alene. Da for og få ladet batterien litt.

Dette aggregatet er temmelig stillegående. Ca 55db tror jeg det står i brosjyren. Dessuten er turtallet på motoren avhengig av hvor mye du belaster det.

Liten belastning - lavt turtall. Stor belastning - litt høyere turtall.

Når man lader batterier, er det som regel ikke så mye effekt du trenger.

Jeg har en 30A lader i båten, og den drar vel på det meste 350 - 400W.

En kompis av meg har Honda I20 Aggregat, og støyen på hans og mitt aggregat er temmelig identiske.

• 4 weeks later...

Har et Kipor 1000 W (gult). Det klarer fint å gi strøm til 25 amp-lader, så jeg regner med at det klarer en 30 amp-lader også. Det er ikke avgjørende hvor mange batterier som lades opp av denne laderen med tanke på strømbehovet til laderen. Det vil imidlertid spille en rolle for hvor lang tid du må lade. For å beregne dette finnes det tabeller (kanskje i bruksanvisningen til laderen). Ellers har Tømmeraas i Båtbørsen mange utmerkede artikler om strøm. Dette emnet har vært tema der ved flere anledninger. Kan anbefale en titt i arkivet (http://www.batborsen.no/index.php?page=spalter).

Dette aggregatet har jeg montert i en kasse på badeplattformen. Jeg har forseglet kassen innvendig for å unngå fuktighet og isolert med motorromsmatter, og laget en åpning til luftinntak samt et metallrør til eksosen som munner ut under badeplattformen. Har samtidig sørget for nok luft rundt aggregatet så det ikke går varmt. Det funker greit, og lager minimalt med støy på denne måten.

Edited by Storø 34 (see edit history)