Jump to content

Størrelse på batteribank og dynamo


Trinn II

Recommended Posts

Jeg har 2 batteribanker i min båt. Ett 115ah til start og 3x110ah til forbruk. Jeg ser her på forum at enkelte har batteribanker helt opp mot 500 og 600ah. Mitt spørsmål er; Klarer en original dynamo på en Mercruiser 4,2l D-tronic å "handle" stort større batteribank enn det jeg har montert??

Jeg har ikke egen ladeskiller da jeg ble anbefalt ikke å montere dette da det kunne medføre at den originale dynamoen ville overarbeides ( tvangskjøres ), noe som kunne føre til at denne ville bli ødelagt. Jeg vurderer å montere baugthruster og er da anbefalt å sette inn ett 130ah startbatteri slik at thruster kan kobles til dette. Vil ikke nytte thruster uten at motor går og dermed ville det ikke være fare for flatt startbatteri.

Littt forvirrende kansje, men essensen er: Hvor stor batteribank kan jeg ha i min båt med den originale dynamoen på min motor?? Trinn II

Redigert av Trinn II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem har fortalt til deg det at dynamoen blir "tvangskjørt" med ladeskille? :smiley:

Fikk du også beskjed om hvorfor?

 

Nei, glem det og tenk ikke videre om det.

Det eneste som er spørs er om dynamoen din kan regulere (les sense) på batteriene som ligger bak skillediodene i så fall.

Hvis du altså en gang ønsker å montere en skillediode da du bør du sjekke at dynamoen/originalregulatoren har en mulighet for ekstern sense og at den klarer å lade batteriene dine med spenningen de trenger.

...man vet jo noe om dynamoer på Mercruiser, mer enn noe mellom 13,8 og 14,1V er det skjelden.

Alternativt kan du bruke en ekstern regulator, da går det bedre likevel.

 

Hvor mange Ampere er dynamoet beregnet for at den skulle kanskje kunne ville levere, hvis den bare får lov?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva om du har et mindre startbatteri som går til start og baugproppell. Da får du mulighet til å få ladet opp startbatteriet raskt og helt opp samt ha dette batteriet på topp.

Du bruker vel ikke baugproppellen om ikke motorer er i gang?

 

Monterer du en voltinsentiv relé slik at den prioriterer ladning av startbatteriet først og så forbruksbatterier har du raskere ladning av startbatteriet og selvfølgelig raskere at den sjalter over på forbrukskretsen, og du får prioritert ladningen til det du faktisk har størs behov for.

 

Til start av motor og en nøkk i baugen trenger du ikke å ha 3.st 100 ah batterier.

 

Til flere batterier du skal lade ,til lengre tid tar det. Skulle ikke tro du trenger så stort batteri til start og baugproppell kanskje 60ah.

På forbruk kan du klare deg fint på 2 st på 100 ah lenge om du gjør dette med ladning riktig!

ved å montere en vedlikeholdslader kan du få ladet uten dynamo og eller bruke strøm ved tilkoppling til 220v.

 

Resultatet med mange store batterier er at du vil ikke ha kapasitet til å topplade dem kun ved hjelp av dynamoen.

Du må derfor lade dem opp med en kraftig lader. Da er batteriene det bra helt til du har brukt dette opp igjen. Resultatet er at du alltid har halvgode batterier og en følelse av dårlig power i dem og det kommer av dårlig oppladingen og antall batterier, som også da blir raskere svekket.

 

Derfor er det kanskje greit å redusere på batteribanken og heller ha en mindre med gott med power i hele tiden...

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Batterier og dynamo må vurderes i forhold til båtbruk.

Mine krav til 12 volt ombord har forandret seg ganske mye opp gjennom årene. Den første gangen jeg hadde batteri ombord ble dette utelukkende benyttet til å starte påhengsmotoren. Opp igjennom årene har kravene økt. Dermed kreves det også andre løsninger til strøm ombord. En utfordring har vært å hindre at noe/noen som har fått kjøleskapsdøra til å stå oppe en varm sommerdag har tappet batteriene for all strøm og hindret start av motoren. For å løse dette er det greit å ha to uavhengige batteribanker, hvor den ene alltid skal være "full" for å kunne starte motoren. Det er ikke morro å ro hjem. For å løse oppgaven med to uavhengige batteribanker kan man enten benytte manuell skillebryter eller "elektrisk" skillebryter. Når det gjelder lading av batteriene har eksperten Jørg skrevet om dette tidligere i tråden. Jeg har også hørt 20 % tommelfingerregelen mye omtalt, dvs at dynamoen bør være like stor (ha like stor ladingskapasitet) som 20 % av den totale batteribanken. Jeg har aldri sett noen vitenskapelig test som har vist at denne tommelfingerregelen er korrekt. Når det gjelder hvor god lading du skal ha med dynamoen ombord, er dette avhengig av bruksmønster. La oss si at du skal ha mange dagsturer, og som regel har mulighet til å lade batteriene om natta med brukbar batterilader, er det vel ikke så viktig at du har god ladestrøm på vei hjem. Dersom du imidlertid skal ut på lengre seilaser med liten tilgang til landstrøm, er det viktigere å ha god lading fra dynamoen. Hver enkelt bør tenke grundig gjennom bruksmønster av båten før man bruker for mye tid på strøm ombord.

 

Desverre er det gjerne slik at man i løpet av en lang fellesferie bruker båten på annet vis enn hva man vanligvis gjør utenom ferien. Dette kan føre til at bruksområdet i fellesferien kommer i utakt med vanlig bruksmønster og med påfølgende strømproblemer ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...