Hanto Svart 28.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Gleder meg til å høre mer! Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Har lest meg til et eller annet sted at man også kunne ha brukt en lensepumpe til å sirkulere systemrensen.Bruke ei bøtte eller lignende som du har gjort,bare huske på å fjerne impelleren Da slipper man at motoren står og går.Da kan jo dette sirkulere i time etter time,bare man har strøm på batteriet. tengte jeg skulle prøve dette når det blir litt varmere. mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Jo, tenkte på det samme. Det hadde vært det enkleste hvis jeg hadde tilgang på strøm ved brygga mi, men det har jeg desverre ikke. Så da er sirkulasjon med motoren i gang det eneste alternativ. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cato Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Hei, Hadde problemer med temperaturen på en Volvo TAMD40B, og prøvde systemrens. Kjørte litt ferskvann før jeg "slurpet" inn en blanding av vann og systemrens som jeg lot stå i motoren i 2 døgn før jeg startet opp med normalt kjølevann (saltvann). Skuffelsen var stor da jeg ikke kunne se noe "grums" komme ut, men temperaturen sank til normalt nivå etterpå, selv ved maksbelastning over tid. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Det jeg lurer på om effekten av motorrens forblir den samme eller øker/ minker ved oppvarming? Tenker jeg på reaksjonen mellom forskjellige metaler/ pakninger og syren som finnes i motorrens! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Walter S : Bare for å ha nevnt det, jeg har ingen økonomisk interesse i Systemrensmiddelet. Tvert i mot, så synes jeg at kr. 217,- for 1 liter "guffe" er landeveisrøveri!!!! Det er jo så typisk. Selvkostprisen på denne "syren" er antageligvis kr. 5,- per liter, som vi "båtidioter" betaler 217,- for Systemrens har sitt opphav hos fa. TermoRens As http://www.termorens.no/ Det er ikke utenkelig at man kan kjøpe direkte hos disse i en annen emballasje ex. 5 liter eller 20 liter til en helt annen pris. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor Etter 12 timer med Systemrens i motoren, med en del sirkulasjon (motor) tok jeg og silte rensemediet gjennom et filter for å se virkningen hittil. Ikke så mye som jeg trodde, men tydelig en del slam. Det merkeligste var at jeg fant en liten fjær (antageligvis fra en måke) i vesken. Stort mysteriet hvordan den kom seg gjennom systemet???? https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/confused.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":confused:" border="0" alt="confused.gif" /> I tillegg fant jeg noen udefinerbare små "klumper" som har felt seg ut i bunnen av bøtta. Etter filtreringen så Systemrens ut som "Juleøl" i farge og helt blankt ellers. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Kunne det være lurt å sile/filtrere rensevæska kontinuerlig slik at kun filtrert væske går inn på motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Kunne det være lurt å sile/filtrere rensevæska kontinuerlig slik at kun filtrert væske går inn på motoren ? Kunne sikkert la seg ordne, men det krever en del "mikk" - kjølevannet sirkulerer ganske fort rundt - 5-6 lt er ikke mye - og fin-filtrering tar meeeget lang tid..... :diving Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Du har nok et poeng der. Filterarealet må da være ganske stort. Dog er det vel intet i veien for å filtrere slik du har gjort og deretter ta en ny renserunde med filtrert væske eller fem. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Demonterte først kjølevanns(ut)slangen som går fra termostatet og ut i eksosbendet.Dette har jeg ikke mye greie på, men er ikke en av hensiktene med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen å kjøle ned eksos-systemet? Blir ikke eksosbendet veldig varmt når du kjører uten kjøling? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Walter_S Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Dette har jeg ikke mye greie på, men er ikke en av hensiktene med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen å kjøle ned eksos-systemet? Blir ikke eksosbendet veldig varmt når du kjører uten kjøling?..... Hei Brigg! Det med at eksosbendet skulle bli varm, var også et av mine antagelser, derfor rigget jeg til en 25 lt vindunk (som du ser øverst i det første bildet), fylt med vann (og noen rester av glykol jeg hadde stående i båten...), for å gi kjøling under motorkjøring. Men, det viste seg at jeg kunne kjøre motoren i ca 10 min. før bendet ble så varm at jeg ikke kunne legge hånden på det. Dette forundret meg ganske stort. Og når bendet ble for varmt, så skulle det ikke mye vann til for å kjøle det ned igjen. Bare åpnet kranen litt (ca 1/2 lt av gangen) og temperaturen gikk fort ned igjen. Etterhvert fant jeg ut at motorens kjølesløyfe også er innom eksosmanifolden og dermed antageligvis kjøler ned eksosen tilsvarende, før den går ut gjennom bendet. Jeg tror faktisk nå at hensikten med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen er 3-delt. - kjøle ned eksosbendet, -slangen og -potten. - bli kvitt kjølevannet, rett og slett. Altså transport av kjølevannet ut av båten. - noe lyddemping. Det viser seg at det på den tiden jeg kjører med "tørr" eksos, høres motorbrummet mye bedre, og lyden bærer lengre enn når det er vann i eksosen. Det blir en annen lyd, liksom. Hilsen, Walter Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Nu skj jeg.........trodde 'SYSTEMRENS' var noe ni, nordmenn pröver i Strömstad ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonny Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Nu skj jeg.........trodde 'SYSTEMRENS' var noe ni, nordmenn pröver i Strömstad ! Nei, denne formen for "systemrens" som Du her tenker på Gunga, er der tusenvis av Nordmenn som lager selv :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Nei, denne formen for "systemrens" som Du her tenker på Gunga, er der tusenvis av Nordmenn som lager selv :lol: trodde det var så billigt i EU-landet att 'selv-lageriet' hade upphört !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
McNeill Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Nu skj jeg.........trodde 'SYSTEMRENS' var noe ni, nordmenn pröver i Strömstad ! Det stemmer, det merkelige er at "motoren" virker dårligere etter en slik "Systemrens", som du refererer til i Strømstad, en før man tar den! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor - dag 3 Etter 48 timer med Systemrensemiddelet i motoren, med sirkulasjon og oppvarming innimellom, og flere filtreringer av rensemediet, kom dagen da kjølekanalene skal skylles gjennom. Det kom mindre og mindre slam / guffe ut etterhvert, for så å avta helt. Kanalene ble skyllt grundig, en 4 - 5 ganger, helt til ferskvannet var klar. Og det var det - som Rolf Wesenlund pleier å si...... Siden jeg hadde rigget opp alle slangene, tenkte jeg å prøve ut noe annet, før jeg gir meg. Gikk til innkjøp av 250 gr. sitronsyrepulver og en flaske med 35% eddikessens, bladet dette godt i 6-8 lt med ferskvann og kjørte gjennom systemet. Allerede etter et kvartérs sirkulasjon, begynnte vesken, som opprinnelig var helt blankt, å bli gulere og gulere...... Dette var interessant! Fortsatte med pumping og hvile, tilsatt vesken 1/4 liter med 30% saltsyreløsning, for så å la denne syreløsningen stå i motoren over natten. Neste morgen (i dag tidlig) fortsatte sirkulasjon og vesken ble helt svart!!! Filtrerte ut slam 2 ganger underveis. I dag ble det grundig skylling med fersk- og til slutt saltvann. Sitronsyre, eddikessens og litt 30% saltsyre: Det virker som om, enten Systemrens allene er ikke nok for å få ut all dritten, eller så var de siste 12 timer med sitron- / eddik- og saltsyre med på å fjerne / løse opp noe som Systemrens ikke tar? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hanto Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Du var ikke redd for at det skulle skje noe skummelt når du blandet disse syrene? Det ser iallefall ut til å funke bra! Hilsen Hanto. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Du var ikke redd for at det skulle skje noe skummelt når du blandet disse syrene? Det ser iallefall ut til å funke bra! Hilsen Hanto. Hva da f. eks.?Vi har en støpejernsklump (motor), gummi (impeller og slanger), kobber (rør) og syrefritt metall (skjøtenipler og lyddemper)...... Såvidt jeg husker skal alle disse komponentene tåle noe så enkelt som sitronsyre og eddik - som jo er organiske elementer - og 1/4 liter med 30% saltsyre blandet ut i 8-10 liter vann er da ikke farlig? Tåler komponentene Systemrens så tåler det også resten...... Hvis du tenker på kemiske reaksjoner, svidd nesetipp og øyebryn så brukes jo sitronsyre i matlaging, det samme med eddik (mange salatdressinger inneholder sitron og eddik). Saltsyre er ikke farlig sålenge du heller saltsyre i vann - og ikke omvendt!! Hell aldri vann i en syre!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
svaberget Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 hei :-) i og med at det vel nå er fastslått at hverken systemrens eller sitronsyre/eddik påvirker gummi, hvorfor kjørte du ikke like godt hele sulamitten igjennom fra vannintaket, gjennom impeller og vannpumpe og rundt i maskineriet og ut over manifolden ned i bøtta--- og rundt igjen? Anbefales det å gå veien utenom impelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Nordship 29 Svart 14.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2005 Jeg fikk som råd å bruke vanlig salt syre (Kjøpes på jernvare forettngene og kalles da 30% Salt syre)...La dette sirkulere i en times tid fra en blikk boks eller lignende. Kjør derretter gjennom vanlig vann..Dette nøytraliserer salt syren.. MVH Norship 29 Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Fikk et tips for noen år tilbake. Kjøp såpetabletter for oppvaskmaskin (sterke saker). Legg en tablett i sjøvannsfilteret. Dette sterke stoffet vil da løse seg sakte opp gå gjennom saltvannssystemet og løsne ting som har grodd fast. Jeg gjør dette fra tid til annen uten å kunne dokumentere effekten da jeg aldri har hatt problemer med kjøling. Jeg har imidlertid sett effekten på et kaffekrus som ikke har vært vasket på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hei jeg har ikke lest alt her men har du sett i instruksjonsboken til Yanmar i min så står det godt forklart hvordan man gjør dette under vinterkonservering Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Fikk et tips for noen år tilbake.Kjøp såpetabletter for oppvaskmaskin (sterke saker). Legg en tablett i sjøvannsfilteret. Jeg prøvde dette tipset, oppnådde null effekt på dette forsøket, mulig at jeg ikke fikk fordelt såpen på alle rørene siden jeg ikke har sjøvannsfilter men i stedet la tabletten i forkant av varmeveksler. Men ved å ta ut varmeveksler å legge denne 2 døgn i 15-20% Systemrens ga meg ca 8 graders reduksjon på temperaturen ved marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Såpetabletter er en av båtlivets myter. Det er kalkavleiringer og skjell som tetter igjen kjølesystemet og her har ett basisk oppvaskmiddel ingen effekt, det må brukes syre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.