Jump to content

Hvordan rense kjølesystem?


Hanto

Recommended Posts

Hai alle sammen! baatplassen.no er topp!

Jeg har en Yanmar 2qm 20 (22 hk) 80 mod.

Den står i en Hanto 22, begge deler er meget pent og godt holdt.

Det ble byttet topp mm august 2000, en sak som kom på 30000.(tidligere eier heldigvis.)

Jeg vil selvfølgelig ha en driftssikker maskin og derfor tenkte jeg å rense kjølesystemet til våren, den er direktekjølt. Hvordan gjør jeg dette og hvor ofte?

Link to post

Mener å ha lest at QM motorene er ømfintlige i forhold til "forstoppelse" i kjølekanalene i toppen.

 

Renser du med Systemrens el. minst hvert 2. år + skrur av toppen ca. hvert 5 år for rengjøring burde du være sikret. (ganske lett å demontere toppen på de, dessuten du må jo justere ventilene av og til allikevel.)

 

Ellers tror jeg du har en nærmest uslitelig motor. ( selvfølgelig alltid forutsatt godt vedlikehold + vinterkonservering)

 

Lykke til

 

mvh

 

Barsk II :blush:

Link to post

Det finnes noe som heter "systemrens" som en kompis brukte forleden uten nevneverdig positivt resultat. En mulig bivirkning av sånne operasjoner er at det løsner nokså store partikler i systemet, med de mulige konsekvenser det kan få.

Jeg har gjort det samme med positive resultater, MEN; det kom mye dritt/flak ol. ut av tappekranen. Dessuten kjørte jeg 2 eller 3 "skyllinger" etterpå.

 

mvh

 

Barsk II :blush:

Link to post

Noen firmaer som jobber mot offshorebransjen bruker en syre for å få metall helt rent.

Hvis en tar kontakt med f. eks. IKM Testing på Sola så kan det hende de kan hjelpe deg. Denne guffa må sirkulere en viss tid før den dumpes. Kalles "Syrevasking" eller "Pickling"

Må ikke sirkulere for lenge, er svært aggresiv.

Er da helt ufarlig og er lovlig å dumpe på sjøen.

Link to post

Noen firmaer som jobber mot offshorebransjen bruker en syre for å få metall helt rent.

Hvis en tar kontakt med f. eks. IKM Testing på Sola så kan det hende de kan hjelpe deg. Denne guffa må sirkulere en viss tid før den dumpes. Kalles "Syrevasking" eller "Pickling"

Må ikke sirkulere for lenge, er svært aggresiv.

Er da helt ufarlig og er lovlig å dumpe på sjøen.

Prøv med sitronsyre.  Vet ikke hvor du får kjøpt denne, men ville prøvd på apoteket eller en fliseforretning.  Syren fås i pulverform.  Ser ut som sukker og blandes i vann.  Den er sterk, men ikke så sterk som f.eks saltsyre.  Bruk gummihansker og vernebriller

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Brukes ikke sitronsyre mest mot rustfrie metaller?

Fosforsyre er også et alternativ.

Er det en metalurg her som kan gi svar på tæring mot andre metaller.

Sitronsyre kan du bruke i motorblokken uten neon fare for større tæring.  Denne løser kalklavleiringer relativt lett.  Husk motoren skal ikke stå med syra i kanalene i det uendelige.

 

Sitronsyra ville jeg sugd fra en bøtte og tatt returen i en annen.   Vente så noen timer så sitronsyra får virke, kinnet litt på starteren for å få inn frisk syre igjen,  vente noen timer igjen.  Til slutt skylle systemet godt med vann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har en 3QM30 av samme årgang med samme problem. Den lot seg enklelt rense med eddik. Det er syre god som noen, og kan kjøpes hos kjøpmannen. 5% husholdningseddikk rett i kjølevannsinntaket på toppen av motoren. Lot det stå i noen dager, og ferkvannskjørte motoren grundig, før behanlingen ble gjentatt. Og gjentatt. Og gjentatt. Og ...

Mye styr. Men nesten ikke søl. Mye gråbrunt vann ut på de første rundene. Og kjølinga ble bra til slutt. Passet på å skifte zinker etter behandlingen. Ut i fra formodningen om at syre i tillegg til å løse kalkholdig materiale, også løser zink. Det gikk bare godt...

Link to post

Jeg har en Yanmar 2qm 20 (22 hk) 80 mod.

Den står i en Hanto 22, begge deler er meget pent og godt holdt.

Det ble byttet topp mm august 2000, en sak som kom på 30000.(tidligere eier heldigvis.)

Jeg vil selvfølgelig ha en driftssikker maskin og derfor tenkte jeg å rense kjølesystemet til våren, den er direktekjølt. Hvordan gjør jeg dette og hvor ofte?

Da har du vel fortsatt en 15-16 år igjen før noe skjer med toppen... -

Det er nok ikke her driftssikkerheten først vil svikte, kanskje?

Virker som disse direktekjølte QM motorene fra Yanmar går i ca. 20 år, og så sprekker toppen.

Har hørt om mange eksempler på dette. Men GLED deg - det virker som om det kun er dette som svikter på motorene. :cheers:

Byttet selv toppen på min 3QM30 fra -83 sist sommer. Resten av motoren så som ny ut i følge mekaniker.

Går den i 20 år til, så skal jeg være MER enn fornøyd.

 

 

Ellers så har du fått gode svar her på hvordan dette kan gjøres. Det ligger også mye i om dette fra før i basen. Ta et søk.

Dersom jeg ikke husker feil så hadde "Poseidon" en god forklaring på dette i fjor sommer.

Link to post

Brukte Systemrens på min VP MD17c ( 81mod) i fjor vår.

Starta motoren og kjørte det inn i systemet. Stoppa motoren og lot det bli der et døgn før jeg kjørte gjennom med ferskvann. Gjenntok dette fire ganger. Det ble ikke akkurat billig, for Systemrens koster litt, men det gjorde nytten :yesnod:. Ingen problemer med for varm motor i fjor. Året før sto måler'n og vippa opp mot rødt hele tiden.

Det var utrolig mye brunt groms som kom ut ved de par første gjennomkjøringene.

 

:wink: syvers

Link to post

Virker som disse direktekjølte QM motorene fra Yanmar går i ca. 20 år, og så sprekker toppen.

Har hørt om mange eksempler på dette. Men GLED deg - det virker som om det kun er dette som svikter på motorene.

Men toppen må vel ikke gå i stykker ???

Det må jo være fornuftig å forebygge ved å skru den av f.eks. hvert 5 år for full rengjøring.??

 

Så vidt jeg har skjønt så ligger problemet i at toppen tetter seg i kjølekanalene, med dertil overoppheting.

 

mvh

 

Barsk II :yesnod:

Link to post

Hva med å bygge om til ferskvannskjøling etter  en grundig innvendig opprensking ?

 

Etter min mening er saltvannskjøling av det onde. Dersom saktegående båt er utvendig kjølerør en meget god løsning som krever minimalt med vedlikehold.

 

Går du for å bygge om til ferskvann er det alltid lurt å montere inn en "strainer" for å kunne fange opp rustflak etc. som henger igjen fra saltvannskjølingen.

Link to post

Hanto!

 

Hvis du har en motor som er i god stand, synes jeg du burde bygge om til ferskvannskjøling så snart som mulig. Saltvannskjøling vil ta knekken på motoren før eller siden. Med ferskvannskjøling vil motoren, dersom du steller pent med den, holde uendelig mye lenger.

 

Jeg bygget om til ferskvannskjøling på min Volvo 2003 da den var ca. 5 år gammel med originalkit fra Volvo. Men det finnes alternativer til originalutstyr som jeg tror fungerer minst like bra.

 

Fra Volvo Penta på Kolbotn fikk jeg råd om å rense motorens kjølekanaler med oxalsyre i forbindelse med ombygging. Jeg fikk også anbefalt et annet kjemikalium som jeg ikke husker navnet på for å bruke til gjennomskylling etter oxalsyrebehandlingen. Kanskje det fremdeles er noen hos Volvo Penta som vet hva som skal brukes. Begge deler kjøpte jeg på mitt lokale apotek. Det måtte riktignok bestilles, men det var ikke dyrt.

 

Jeg mener å huske at grunnen til etterbehandlingen var at oxalsyre er veldig korrosivt. Det virket i allefall som det var ganske effektivt.

 

Lykke til!

 

Hilsen Eivind

Link to post

Hva med å bygge om til ferskvannskjøling etter en grundig innvendig opprensking ?

Jeg har vurdert det, men jeg har båtplass i ferskvann slik at når jeg legger den fra meg så har den gått 10 min i dette. Jeg har heller ikke planer om å ha denne båten i mer enn 2-3 år til,

så jeg vil begrense påkostingen. :nono:

Link to post

Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor


Tok endelig mot til meg, i dag, og satt i gang. Båten min ligger på vannet, så det måtte en del "rigging" til med diverse slanger, nippler, osv. Demonterte først kjølevanns(ut)slangen som går fra termostatet og ut i eksosbendet.

- En midlertidig slange ble satt på termostatet og går til Systemrensblanding (gul) i den røde bakken.

- En midlertidig slange ble koblet til en T-kobling på sjøvannsinntaket (blå) - sjøvannsventilen stengt.

- En midlertidig slange fra en 25lt beholder som går til eksosbend for avkjøling (tyrkis)
show_image_stream.php?bid=9259084&dx=527&dy=396

T-kobling hvor Systemrensblandingen går inn i kjølevannskretsen - bunnventilen er stengt. Denne T-en, med kuleventil, brukes også for å kjøre GLYKOLBLANDING inn i motoren ved langvarig, streng kulde.
show_image_stream.php?bid=9251404&dx=527&dy=367

Etter 15 min. sirkulasjon - motoren går på ca 1500 rpm - ser Systemrensblandingen mørkebrun ut......
show_image_stream.php?bid=9251349&dx=388&dy=495

Etter at motoren har blitt kjørt varm, stoppes motoren og Systemrensblanding står over natten i motoren, for (forhåpentligvis) å løsne skitt, rust og salt. Det blir spennende å se i morgen, eller overimorgen - Systemrensbruksanvisning foreskriver 2 døgn i sytemet - om det kommer mye "guffe" ut og om jeg merker noe forskjell på kjølingen.

Må legge til at før selve Systemrens ble kjørt inn i motoren, kjørte jeg en god del rent ferskvann gjennom for å skylle ut saltvannet som hele tiden står i blokka.

Bare for å ha nevnt det, jeg har ingen økonomisk interesse i Systemrensmiddelet. Tvert i mot, så synes jeg at kr. 217,- for 1 liter "guffe" er landeveisrøveri!!!! :flag: Det er jo så typisk. Selvkostprisen på denne "syren" er antageligvis kr. 5,- per liter, som vi "båtidioter" betaler 217,- for :crazy:  :lol:  :flag:

God helg, allesammen!
:crazy: Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...