Jump to content

Båtpriser


Linn Christina

Recommended Posts

Hva bygger du dette på? Fører du statistikk?

 

Jeg følger ganske systematisk med på Finn.no + en del andre nettsteder på en 8-10 båttyper jeg synes er interessante. Har ført oversikt over prisforlangende de siste tre årene. Jeg registerer ingen nedgang - mulig en tendens til at prisene ikke stiger så bratt, men noen nedgang kan ikke jeg se.

 

Ett eksempel er min egen båt. Prisforlangende er nå i gjennomsnitt 1,240 mill. for 2005-2007 mod (med D6). I fjor på samme tid var gjennomsnittet 1,230 mill. Nå skal jeg ikke selge, men likefullt interessant å følge utviklingen. Følger tilsvarende med på flere andre båter.

 

Men nå regner jeg med at vi snart får den virkelige "statistikk-kongen" på banen, Goggen, :lol: som har i denne tråden holder oss oppdaterte på en ypperlig måte.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med stadig pristigning og høyere lønninger så går nybåt opp. Den brukte båten vil stige eller holde seg i pris den også pga etterspørsel og at modelllene ikke endrer seg nevneverig tror jeg.

 

EKS: SCAND Boats skal ikke produsere 35 atlantic i år pga stor pågang på 29 foteren, og produsere to typer samtidig gjør at de mister 7-8 29 fotere til fordel for kanskje 2-3 35 fotere. Altså etterspørselen etter brukte 35 fotere øker siden de ikke er i produksjon og prisen øker :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror det blir kjøpers marked denne våren.

I fjor på denne tiden var nordmenn flest overbevist om at alt ville gå til himmels. Nå er det usikkerhet i stort sett alle markeder. Båtmarkedet har tradisjonelt vært ekstremt konjunkturfølsomt. Båt er stort sett en overskuddsinvestering når alt annet er i boks.

 

- Noen båtdrømmer druknet nok i børsfallet

- Rentenivået markant høyere enn for et år siden

- Usikkerhet om hvor boligprisene vil gå - boligen er ofte sikkerhet for båtlån

- En noe mer restriktiv utlånspraksis fra bankene

 

- I tillegg er båtplass fortsatt den store flaskehalsen for mange som vil teste båtlivet

- Får vi dessuten et obligatorisk båtførerbevis fra 1. juni, vil det i seg selv forsinke realiseringen av båtdrømmen for debutantene.

 

Usikkerheten som nå råder, er definitivt negativ. Når potensielle boligkjøpere velger å sitte på gjerdet, salget av nye boliger stuper, og spekulasjonene om rentebanen går i alle retninger, kan jeg ikke tenke meg at salget av bruktbåter blir upåvirket. Det vil i så falll være første gang.

 

Men for all del, ting snur kjapt, og et solid lønnsoppgjør, kombinert med stabilisering av finansmarkedene, vil gi en ny giv i bruktbåtmarkedet.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå regner jeg med at vi snart får den virkelige "statistikk-kongen" på banen, Goggen, :lol: som har i denne tråden holder oss oppdaterte på en ypperlig måte.

 

Ja, Goggen er en kløpper på statistikk, og jeg er en av de som venter på oppdatering av de flotte grafene hans.

merkeruke39.gif

Men nå har disse statistikkene hittil ikke inneholdt prisutvikling, dessverre - kun utvikling i tilbud.

Og da gjenstår jo spørsmålet om det er noe i den gamle sannheten om at det er en sammenheng mellom tilbud og pris?

Link to post
Share on other sites

Det er i hvertfall et betydelig verdifall på nye båter for tida. Har selv en to år gammel båt som er annonsert for ca 250.000 under nypris i 2006, og responsen er sånn passe. Et verditap i størrelsen 10% per år har vel ikke vært normalt tidligere, men det er jo naturlig at det vil være et litt større tap i starten. Det beste er vel å kjøpe en brukt båt og la første eier ta mesteparten av tapet...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Synes ikke at seilbåter er gått noe ned i pris iallefall, kanskje noen snekketyper, men dette med priser er vanskelig å bevise eller motbevise. Kjøpte ett båtblad i Sverige for en tid tilbake og ut i fra mine observasjoner så er prisene høyere på andre siden av kjølen, kronekursen tatt i betraktning. :flag::flag_sw::flag_da:

Link to post
Share on other sites

Ser at det blir annonsert nye båter for umidellbar levering. Dette er vel ikke normalt, tidligere var det jo lang levering på nye båter. Disse båtene ut på markedet og vil vel være med på og presse bruktmarkedet ytterligere. Ser også at det blir avertert veldige mange 1 til 2 år gamle båter. Det er vel ting som tyder på at markedet begynner og bli mettet.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger ganske systematisk med på Finn.no + en del andre nettsteder på en 8-10 båttyper jeg synes er interessante. Har ført oversikt over prisforlangende de siste tre årene. Jeg registerer ingen nedgang - mulig en tendens til at prisene ikke stiger så bratt, men noen nedgang kan ikke jeg se.

 

Ett er jo hva selger ønsker å få for båten - det er det som oppgis i annonsen. Ett annet er hva vedkommende rent faktisk får/må selge båten for. Det kommer vel ikke fram noen steder. Eller? Opplys meg!

Vi hadde megler på båten vår da vi skulle kjøpe her i høst. Som han så riktig sa; det var ingen ublu pris, det var det de lå på (aha surprise!).

Det kunne vi jo sjekke selv ved å følge med på Finn og nettet generelt. Det hadde vi faktisk også gjort i hverfall 2 år. Mange båter ble værende på Finn vår som høst.

Problemet var, og er, at det ikke blir opplyst noen steder hva båtene faktisk går for. Ikke engang megler vet det når båtene ikke handles via en megler eller forhandler.

Og sånn sett er det fortsatt selgers marked...

Og hvem kan egentlig avgjøre hvor mye en båt er verdt? Det går vel på utbud og etterspørsel.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noen markant nedgang i prisene på FINN. Det nærmer seg våren og jeg har ikke tro på at prisene synker nå. Men urolighetene i verdensøkonomien kan nok få innvirkning på båtprisene litt på sikt. Kanskje vil vi først se effekten av dette til høsten :rolleyes:

Første fase i nedgangstider er gjerne at prisene holder seg en stund fordi selgere har for store forventninger. Det resulterer i at omsetningen synker radikalt fordi kundene sitter på gjerdet. Neste fase kommer når selgere ikke kan vente lenger..... Det kan gjerne bli til høsten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At prisene på bruktmarkedet justeres nedover er nok naturlig ettersom det er flere faktorer i økonomien som tilsier dette. Men det er i båtverden som ellers, har du et godt eksemplar av en populær båt til en fornuftig pris, vil man kunne selge denne uten særlige problemer.

Men i noen år fremover tror jeg det er slutt på den tiden hvor en kjøpte en ny båt, hadde den i 5-6 år for så å selge den med gevinst..

 

Men, jeg skal ikke selge på maaaange år fremover, så markedet tar jeg med knusende ro. Ser man en 5-6 år frem i tid, er nok den økonomiske situasjonen sansynligvis lysere, og da skal folk igjen kjøpe. En skal ikke lenger tilbake enn i 2002 hvor det meste stod i stampe... Husker forsiden på DN, " kan sistemann som forlater landet slukke lyset". Og se hvordan det gikk etterpå.... Et marked SKAL svinge, det gjelder bare å ha is i magen når det svinger "feil" vei :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med det gode salget av nye og importerte båter de siste årene, og et relativt uforandret anntall båtplasser, skulle man tro at enkelte modeller blir svært vanskelig å selge. At båtene blir større, og at det dermed blir plass til færre i havnene skulle forsterke en slik effekt. Hadde vært intressant å sett en statistikk på utviklingen av antall båter/båtplasser de siste årene. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å spå - særlig om været og båtpriser. Men hvorfor skulle båtprisene synke?

 

- Oljeprodukter er langt dyrere enn i fjor, og det innvirker mye på pris på råstoffer til plastbåtproduksjon. Altså dyrere nybåtpris, og dermed muligens større press på bruktbåter

- Det er ventet et høyt lønnsoppgjør i år. Det betyr høyere produksjonspriser på nybåter - og mer å kjøpe båt for på den enkeltes lønnskonto.

- Rentetoppen er nådd, eller i ferd med å nå toppen. Økonomene mener det på litt sikt er langt mer sannsynlig at den synker enn stiger. (Min bank har allerede satt ned renten på høye lånebeløp.)

- Det er riktig at mange bruker sikkerhet i bolig når det tas opp lån til båt. Men prognosene som ble lagt fram i forrige uke tilsa ikke lavere boligpriser, men noe mindre vekst enn vi har sett de siste årene.

- Skulle kravet om båtførerprøve være skrekken for nye båtkjøpere, eller for erfarne båteiere som vil oppjustere. En enkel prøve som så og si kan utføres fra sofakroken? Neppe.

 

Som sagt - flere tegn i økonomien kan tolkes i begge retninger. Personlig tror jeg lite på "båtkrakk".

Men så skal jeg jo verken selge eller kjøpe på mange år da. :yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at toppen er nådd på bruktpriser, og jeg blir ikke forbauset om vi vil se et fall på båtprisene nå... Ser en på hyttemarkedet så er jo det stagnert for å si det mildt, på hytter på fjellet.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ett er jo hva selger ønsker å få for båten - det er det som oppgis i annonsen. Ett annet er hva vedkommende rent faktisk får/må selge båten for. Det kommer vel ikke fram noen steder. Eller? Opplys meg!

Dette er jeg selvsagt veldig klar over. Likevel er det jo alltid slik uavhengig av om prisene er høye eller lave. Markedet vil justere utbudsprisen etterhvert som markedet faller, dermed mener faktisk at utropspris ER en interessant faktor for å så et bilde av prisutviklingen. Men hadde vi hatt mulighet for statistikk over faktisk salgspris, var selvsagt dette mer presist.

 

Nei, sluttprisen sier annonsene intet om. Slik har det alltid vært. Men likevel vil det jo normalt være en sammenheng mellom utropspris og markedspris. Derfor vil utropsprisene på FINN vise tendensen i markedet.

Nemlig :yesnod:

 

Ser en på hyttemarkedet så er jo det stagnert for å si det mildt, på hytter på fjellet.....

Dette tror jeg du har rett i. Kjøpte hytte på fjellet i forrige uke som gikk for nesten 400.000,- under prisantydning, men dette er nok ikke representabelt for prisutviklingen - mest et uttrykk for et bra kjøpt tror jeg. Iallefall vet jeg at tilsvarende hytte gikk "bare" for 50.000 under prisantydning uka før.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var i Valdres i helgen og snakket med en lokal grunneier/utbygger. I fjor solgte han 52 hyttetomter, i år har han solgt to! Joda, fortsatt tidlig på året, men han var helt klar på at det hadde stoppet opp og det er vel ikke utenkelig at noe av den samme tendensen vil kunne gjøre seg gjeldende også på båter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...