Jump to content

Båtpriser


Linn Christina

Recommended Posts

Vannskelig og spå. spesielt om framtiden! Tror nok en del har byttet båt hyppig forde de har fått igjen det de ga, og etter og ha trukket fra det de har betalt ned, kunne man da kjøpe seg en større og dyrere båt for samme "kostnad". Slutter folk med det, vil det føre til mindre sirkulasjon i markeded og ting stopper opp. produsenter, forhandlere osv, er avhenging ikke så mye av prisene som av omsetningen, og går omsetingshastigheten ned, vil forhandlere, verksteder, produsenter slite og da er vi inne i en nedgangspiral.

 

Men noe enormt dropp i prisene får man vel neppe, skjønt jeg har aldri helt fattet motorbåtsegmentet spesielt, motorer utgjør mye av prisen og hvorfor betale "ny pris" for en 20 år gammel motor, ingen ville kjøpt en ny bil, med 20 år gammel motor. Kansje litt søkt sammenligning men allikevel, så eldre båter ala min, som ikke er til salgs :lol: vil nok blli mer og mer tungsolgte.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror rett og slett det er forventninger om en nedgang i boligprisene, folk sitter på gjerdet og da vil prisene på boliger gå ned til slutt. Slik er også ståa i båtmarkedet for tiden....

trur eg.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Boligprisene må vi nok regne med kommer til å synke litt, likeledes hytter ved fjell og sjø som ikke har et spesielt særpreg. Når det gjelder båter tror jeg nok ikke prisene kommer til å synke nevneverdig. De som synker mest er nok båter med diesel motor da prisene på diesel skal matche bensinen. :cryin: (Nyttårshilsen fra den røde fare :wink: )

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Altså, båter med påhengsmotor synker ikke i pris, men båter med dieselmotor vil synke pga at dieselrprisen blir like dyr som bensinprisen? Hmmm.....det var litt av et resonnement.

 

Vel, store båter med to motorer vil nok naturlig nok gå mye ned i pris, men snekker, halvplanere og planende båter under 35 fot med 1 dieselmotor vil nok ikke synke nevneverdig av den grunn, tror nå jeg da.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vet ikke helt jeg. - La ut min gamle båt for 14 dager siden. Solgt på under en uke, Jeg tror båter nyere enn 1990 og med pris under 650' fortsatt går som varmt hvetebrød.

 

- Båter fra åtti tallet har vel imidlertid begynt å få den prisjustering de fortjener....

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du vært heldig. Eller smart. Av de 25 første båtene som kommer opp er det 7 som jeg med sikkerhet kan si har vært der før. Noen flere ganger også. Jeg hadde ikke kjøpt fabrikkny båt i dag hvis jeg ikke var sikker på at jeg skulle ha den i lang tid fremover.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

La inn svogerens 29 år gamle snekke for noen få dager siden. Denne ser ut til å bli solgt for 25' lapper over prisantydning....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har ikke snakket med noen forhandlere etter messen. Men på finn.no går det ihvertfall veldig tregt. Mesteparten av seilbåtene (ser ikke på motorbåter) som kommer ut der har vært der før. Det er nok kjøpers marked.

 

He he. Jeg har bestilt fabrikkny båt. - Planen er absolutt å ha den en stund. Den går inn i en 4 meter plass, som ikke er alt for vanskelig å få leid, selv i indre oslofjord. Jeg kan levende forestille meg at båter over 37 fot faktisk kan oppleve begrenset salg rett og slett p.g.a mangel på båtplass.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nå lagt ut en fabrikkny seilbåt på 42 fot av anerkjent merke i følge "ekspertene" (mest for pengene?) til en pris på 1.390.000 mens det i annonsen sies at listepris på båten med dette utstyret er 1,8 mill. Årsakene til at noen vil selge en splitter ny båt med en rabatt på 400' kan man jo bare gjette på, men ikke gode nyheter for de som vil selge båt av tilsvarende størrelse/pris! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche, det forundrer ikke meg. Sjekk litt bakover av båter av samme merke. Sjekk om du gjennkjenner navnet. Aner ikke hvilken forbindelse det er, men vedkommende legger ut en 2-4 båter hvert år av det merke(Bavaria).

Ellers har Bavaria Yachts ut denne uken 30 års jubileums priser. På Bavaria 42 er det kr 140 000,- og hente. Dette før

Lunde "sikkert" gir litt ekstra.

 

Dette er vel på linje med gutta bak Delphia som tidligere også "imp" Bavaria.

 

Uansett, dette skaper mye nytt salg, men tar også "kneler" bruktprisene. Lunde har en 42 tilsalgs for 1425`brukt. Pr d.d

er den uselgelig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har vel en ny 40 cruiser også, samt et sett ekstra kevlar seil til en 42(3 år gamle ) til salgs. Hadde også en 42 til salgs når jeg kjøpte vår 42. Mulig at en skifter båt en par ganger i sesongen?.

 

 

Uansett båt er ingen investering i penger, båt er investering i livsglede. At man tjener noen slanter på båt(store/små slanter) er ikke synonymt med at det skal være slik videre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det største problemet er for di som har snekker..

 

Det tror jeg er helt feil. Tror nok både snekker og seilbåter kommer til å øke i populæritet i årene som kommer. Større fokus på miljøet vil gi båter som bruker lite drivstoff og mye volum en klar fordel. Båter med store dieselmotorer blir for kostbart for den "jevne mann", og vil nok sørge for at markedet for disse båtene mister litt av tilflyten av potensielle kjøpere.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg må si meg enig med "Spinner") Det blir nok mer seilbåter og ikke minst mindre snekker som kommer til og få en renesanse igjen på sjøen. I disse miljøtider med stadig høyere avgifter , og ikke minst høyere drivstoffpriser, både på bensin og diesel,kommer vel mindre drivstoffkrevende båter mer frem i lyset igjen. Og det er vel hyggelig?

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nå lagt ut en fabrikkny seilbåt på 42 fot av anerkjent merke i følge "ekspertene" (mest for pengene?) til en pris på 1.390.000 mens det i annonsen sies at listepris på båten med dette utstyret er 1,8 mill. Årsakene til at noen vil selge en splitter ny båt med en rabatt på 400' kan man jo bare gjette på, men ikke gode nyheter for de som vil selge båt av tilsvarende størrelse/pris! :nonod:

 

Selgeren; Fagerholt; er samme person som solgte en splitter ny 40 cr for noen uker siden. Er ganske sikker på at det dreier som om parallell import og at mannen ikke har betalt 1,8 for båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...