Jump to content

Båtpriser


Linn Christina

Recommended Posts

Selgeren; Fagerholt; er samme person som solgte en splitter ny 40 cr for noen uker siden. Er ganske sikker på at det dreier som om parallell import og at mannen ikke har betalt 1,8 for båten.

 

Tviler ikke på at dette er korrekt, men; Hvis han lever av (kan leve av) å selge båter og kan selge deg/meg en båt med listepris på 1,8mill (går utifra at det er korrekt og uanasett vel forholdsvis enkelt å etterprøve?) til 1.390 så må det jo være noe aldeles "plystrende" galt med prisene som oppgis rundt omkring? Hva er egentlig marginene til Lunde båt for eksempel? Eurokursen svinger jo noe, men ikke så mye, og hvis noen har sikret seg billige Euro så kan man jo bare selge disse igjen - ikke nødvendig å gå veien om et båtkjøp/salg for å realisere den type gevinster?

 

Uansett må jo dette være dårlige nyheter for selgere av denne type båter, også brukte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig marginene til Lunde båt for eksempel?

 

Eller kanskje like interessant: hva koster det Lunde å pleie ettermarkedet på Bavaria båtene? Det som er helt sikkert er at de båtene som kommer til Norge via paralellimport IKKE vil bli reparert av Lunde. Jeg hadde definitivt ikke kjøpt en båt av en import-pirat uten noen form for sikkerhetsnett. Klart Lunde vil selge deler til en piratbåt, men de vil garantert ikke gjøre noen reparasjoner. Båten må nok transporteres til en Tysk havn for at garantiarbeid skal bli gjort.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delphia gutta kjøpte inn Bavaria før som jeg skrev tidligere. Bohuscharter leverte mange båter til Norge. Den nye

frihandelsavtalen skal lage mer konkurranse blant "imp". Båter skal kunne kjøpes på ktyss og tvers av land.

 

Men dette rammer de populære merkene.

 

Lurer på hvis du kjøper en ny Bavaria levert i tyskland via f eks imp til Hellas. Hvilken pris for du da.

ENkelte har vel som motto: bedre og tjene litt en ingen ting.

 

At Lunde vil forsøke å verne hjemmemarkedet er forstårlig. Mye investeringer som er gjordt. Det samme skjer vi i

bilbransjen. Jeg kjøpte tidligere ny AUdi via Sverige. Hadde gjordt det denne gangen også, f eks via din bilpartner, men

tiden ble for knapp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde definitivt ikke kjøpt en båt av en import-pirat uten noen form for sikkerhetsnett. Klart Lunde vil selge deler til en piratbåt, men de vil garantert ikke gjøre noen reparasjoner. Båten må nok transporteres til en Tysk havn for at garantiarbeid skal bli gjort.

 

Fikk raskt svar og ja, båten kommer fra tysk forhandler og man må ta kontakt med den tyske forhandleren om noe går i stykker. Men 400.000 spart er jo penger det og? Nå er det hele heller akademisk for min del da jeg ikke er i markedet for en kvalitetsbåt til en billig penge,klarer meg greit med noe gammalt svensk dritt! :rolleyes::lol:

 

:flag_sw:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kjenning som kjøpte ny jeanneau av en utenlandsk forhandler i 2002. Han sparte rundt 100 - 200 båtlapper på det og er kjempefornøyd. Det gikk noe galt med rullemasten på henteturen og forhandleren sendte opp en servicemann med ny mast (!) med danskebåten. Utrolig bra. Heitmann er jo også en av de forhandlerene som har mest solid økonomi og derfor muligens har størst margin, så her kan det være mye å spare hvis man stoler på at man ikke trenger det lokale serviceapparatet. På den tiden var jeg veldig fersk i båtfaget og turte ikke å gjøre det samme, men i dag hadde jeg muligens vurdert dette annerledes.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

42cruiser-30 year Edition selges for 122.840 Euro pluss moms i Tyskland som veiledene pris.. dette inkluderer en pakke med verdi 21.947 Euro... hva denne pakken består av vet jeg ikke...

 

Ser vi på denne til 1.390.000 og trekker fa litt moms på den og en Eurokurs 7,9 så ender vi opp på..vel 140.000 Euro, som er 18.000 euro mere enn hva den selges for i Tyskland... har ikke tatt hensyn til de 7700 kronene i hk avgift da...

 

Nå har denne båten på finn en god del utstyr da.... blant annet et par seil som sikkert koster noen kroner..

 

Ref. Allert Marin GmbH

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ved vurdering av ny (eller eldre årgang) seilbåt, er det noe som ikke henger på greip. Bruktbåtprisene. Ved å sammenligne en knippe båter fra "Finn" i sjiktet 33 til 37 fot som er 25 til 30 år gamle, og noen som er 0 til 6 år gamle, så ligger de i samme prisleie! Jeg har en forkjærlighet for eldre båter med fine linjer, men denne forkjærligheten blir satt på prøve. Samme om det er aldri så mye Orustbåter eller tilsvarende, så er ny båt ny, med garantier, bedre seilegenskaper, moderne utstyr, moderne teknologi vil jeg tro. Hva i alle verden er det da som forsvarer de høye bruktbåtprisene? :confused:

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

utstyr?

Ny motor?

Nye seil?

etc...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...