Jump to content

Bryter for lanterneføring

Sjarles

Recommended Posts

Har tenkt å gjøre noen utbedringer i det elektriske anlegget og montere et bryterpanel, ser for meg Carlingswitch-brytere.

Samtidig ønsker jeg å montere en anker-lanterne (LED, -noen anbefalinger?). Fra før har jeg det jeg anser som vanlige lanterner på en snekke (topplanterne 225 grader, akterlanterne 135 grader og sidelanterner 112,5 grader)

Jeg kan tenke meg en løsning med en bryter som sikrer at disse to "systemene" (lanterneføring underveis og lanterneføring ved oppankring) ikke kan være påslått samtidig.

Vil tro det finnes enkle svar på dette, men siden jeg ikke er særlig bevandret i el-verdenen ønsker jeg innspill:

Finnes det én bryter jeg kan benytte til dette, helst Carlingswitch?

Tar selvsagt også imot kommentarer til en slik løsning.

Min blogg på baatplassen.

En alternativ - og kanskje mer "duppedittpreget" løsning) :wink: , kan jo være å la strømmen til ankerlanterna gå vi en relèkontakt (en sk. "hvilekontakt" som ligger sluttet i hvilestilling, men åpner når relèet aktiveres). Styrestrøm til relèet tas fra PÅ-kontakten til "underveis-lanternene". Releet vil da aktiveres når "underveis-lanternene" slås på, og bryte muligheten for at ankerlanterna kan få strøm. Ankerlanterna vil bare kunne få strøm når ikke "underveislanternene" er på. Ankerlanterna må ha egen bryter.

Løsningen med tre-trinnsbryteren er selvfølgelig den enkleste, men hvis man nå tilfeldigvis skulle ha det relèet liggende og "skinne" i roteskuffa....

Redigert av Arvid_A (see edit history)
En alternativ - og kanskje mer "duppedittpreget" løsning) :wink: , kan jo være å la strømmen til ankerlanterna gå vi en relèkontakt (en sk. "hvilekontakt" som ligger sluttet i hvilestilling, men åpner når relèet aktiveres). Styrestrøm til relèet tas fra PÅ-kontakten til "underveis-lanternene". Releet vil da aktiveres når "underveis-lanternene" slås på, og bryte muligheten for at ankerlanterna kan få strøm. Ankerlanterna vil bare kunne få strøm når ikke "underveislanternene" er på. Ankerlanterna må ha egen bryter.

Løsningen med tre-trinnsbryteren er selvfølgelig den enkleste, men hvis man nå tilfeldigvis skulle ha det relèet liggende og "skinne" i roteskuffa....

Det du snakker om er en forigling(idiotsikring). Da må man ha 2 reléer med både no og nc brytere. har ofte koblet opp dette på dreieretningsvender av motorer i industrien. Det er en god løsning på land, men ville ikke ha satset på det i en båt med tanke på mulige feilkilder. Vil mye heller anbefale 1-0-2 bryteren som er det enkleste, rimeligste og etter mitt skjønn, beste alternativet. Ev, ha en bryter på hver og rett og slett være oppmerksom på hva som står på og ikke ;)

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Takker for alle innspill :smiley:

Carling har 1-0-2 bryter, eller av-på-på som de kaller det.

Forhandles bla av Maritim. :yesnod:

Så dette er altså det dere kaller en 1-0-2 bryter?

carlingswitch_1011302.jpg

I så fall har jeg fått svar på det jeg trenger vite i denne omgang :yesnod: Kommer evnt. tilbake med nye spørsmål når jeg skal til å koble :crazy:

Jeg har bryterpanel med et lite grønt diodelys i hver bryter. Dette lyset er mørkt når bryteren ikke er påslått. Ved å kaste et lite blikk ned på panelet nå og da så ser jeg hva som er på.

"It works for me".

Ser ikke helt vekk ifra at jeg også ender opp med en slik løsning. Så vidt jeg vet har vel også Carlingswitch sine av-på brytere belysning (som jeg antar ikke lyser når bryteren er avslått :confused: )

Min blogg på baatplassen.
Det du snakker om er en forigling(idiotsikring). Da må man ha 2 reléer med både no og nc brytere. har ofte koblet opp dette på dreieretningsvender av motorer i industrien. Det er en god løsning på land, men ville ikke ha satset på det i en båt med tanke på mulige feilkilder. Vil mye heller anbefale 1-0-2 bryteren som er det enkleste, rimeligste og etter mitt skjønn, beste alternativet. Ev, ha en bryter på hver og rett og slett være oppmerksom på hva som står på og ikke ;)

Njaaa - det er mulig jeg forklarte meg litt innviklet. Nedenfor har jeg skriblet en skisse som viser hva jeg mente. Denne inneholder kun ett relè ned NC-kontakt, og vil virke slik:

- Bryter for ankerlanterne på/bryter for kjørelanterner av: Kun ankerlanterne lyser.

- Bryter for ankerlanterne av/bryter for kjørelanterner på: Kun kjørelanterner lyser.

- Begge brytere på: Kun kjørelanterner lyser.

- Begge brytere av: Ingen lanterner lyser.

Bør vel være tilstrekkelig "idiotsikring", det vel? :smiley:

Når det gjelder relèer i båt og hvorvidt dette tilfører ekstra feilkilder, så kan man jo til dels være enig i det. Prinsippielt sett tilfører jo en ekstra komponent også en ekstra feilkilde. Samtidig er jo bruk av relèer ikke akkurat ukjent i båtsammenheng, og selv om jeg kjenner til båteiere som har putret rundt med billigste sort Biltema-relè i årevis uten problemer, så er det jo klart at eventuell feilproblematikk er ganske knyttet til kvaliteten på de relèer man bruker, og ikke minst korrekt dimensjonering mtp. hva man bruker dem til.

Men igjen og for all del: Jeg er enig i at en 3-trinns Carling-svitsj gir en utmerket og enkel løsning til dette formålet! :cheers:

lanternekontroll.jpg

Hei.

Jeg koblet nylig (svært nylig -- igår) opp nyt bryterpanel med Carligswitch, og med felles bryter for navigasjon og ankerlanterner, akkurat som du spør om. Til lanternebryter benytter jeg

Carlingswitch bryter type AV-PÅ-PÅ2 VEDA med kontakter:

8 - 7

1 - 4

2 - 5

3 - 6

5: tilførsel

3: anker

6: navigasjon

2 til 4: sammenkobles

7: lys minus

8: lys pluss kan du koble etter ønske til instrumentlys, navigasjon, anker eller som jeg har gjort med dioder fra navigasjon og anker for å få lys i begge posisjoner.

Lykke til !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...