Jump to content

Hva skal jeg velge Skorgenes 330 eller Viksund 340?


Kjellka

Recommended Posts

Driver å leter etter ny bruktbåt om dagene. Tar en del tid må man si :crazy:

Har vel enda opp med to som vi liker veldig godt,

Viksund ST 340 og Skorgenes 330, begge av nyere dato 2004 og 2005 mod.

Lure selvsagt på om noen av brukeren her har erfaring med disse to båtene

og vil dele dem med oss. Er spesielt ute etter sjøegenskaper, komfort om bord,

forbruk, begge har 370Hk, henholdsvis Volvo og Iveco.

Og hva med servise hos leverandørene...

Takknemlig for både positive og negative ting dere måtte vite.

Link to post
Share on other sites

Tar tid, men det er jo fryktelig gøy da! Har nylig vært i samme marked, men for noe eldre årsmodeller. Begge er kjempeflott skuter, men vil tro Viksund har en noe bedre image og høyere pris - i alle fall på bruktsiden (nyprisene kjenner jeg ikke). Prisforskjellen mellom Viksund og Riviera 925/Skilsø i samme størrelse ble for stor for meg, selv om Viksund 340 en noe bredere. Noen rynker litt på nesen av finishen til Skorgenes, med eller uten grunn - det har andre sikkert erfaring med. Lykke til og hold oss oppdatert!

 

Woops: Ser at det ditt første innlegg. Velkommen til BP, her vil du få veldig mange god tips og kanskje bruke for mye tid....

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har akkurat samme erfaring som BårdK. Jeg har også vurdert båter siste året inennfor dette segmentet, og jeg mener Viksund 340 fremstår som det beste alternativet. Så er den også dyrest av disse to også. Jeg ville ha en relativt ny båt, nyere en 2000 og da ble dette for dyrt.

 

Lykke til med jakten, dette er jo veldig spennende.

Link to post
Share on other sites

at skorgenes har dårlig finish er ikke min oppfatning, har vurdert viksund 360 mot Skorgenes 350 nordic, Viksunden er en fin båt men den begynner å bli vell gammeldags både utvendig og innvendig, mens Skorgenesen er mer moderne og finishen er fullt på høyde med Viksunden!!

Sjøegenskapene er bedre på Skorgenesen etter min erfaring, servicen hos Skorgenes Norge har tatt seg enormt opp.

Derfor valgte jeg 350 nordic.

Var akkurat på fabrikken til Skorgenes å må si meg god fornøyd med både mottagelsen og det jeg så på fabrikken av arbeide som foregår der, det er seriøsitet i alle ledd, blant annet har dem en meget streng Kvalitets ingeniør som har laget ett 100 punkts skjema som han sjekker på fabrikken før båten sendes til forhandler, det samme skjema må forhandler og kunden gå igjennom før overevering og underskrives av begge parter.

Den nye 445èn er ett smykke av en båt, fullt på høyde med blant annet Nord West 420, fullspekket av go`biter! Den skal vises på messa i Stockholm side by side med NW 420...

 

bilde_035.jpg

bilde_034.jpg

ny båten vår (litt montering gjennstår)

bilde_014.jpg

bilde_015.jpg

Den nye Skorgenes 445

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ikke sett på helt nye Skorgenes, men det jeg synes var negativt var bl.annet at pulpit var løs og finish'en på gelcoat og da spesielt oppunder tak på akterdekk og opp på flybridge var dårligere en på Viksund'en. Det kan godt hende at dette er rettet på på de nye modellene. Forøvrig er jeg enig at Viksund er litt mer traust i utseende, men det liker jeg godt.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig praktskute isbjorn. Nå har dere kjøp ei skute med et akterdekk som egner seg bra som dansegulv for en middels stor bygdefest. Flybridgen er også stor nok til å innby hele det lokale fiskarlaget på barbeque :yesnod: Igjen gratulerer, dette er en perfekt båt, så stor som mulig, men ikke større enn at du kan håndtere den :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har også sett på disse, men endte opp med noe helt annet. Dog festet jeg meg ved en ting: Viksund 340 har et skikkelig dusjavlukke - har aldri forstått hvorfor dette skal være så utrolig vanskelig å få til. Ser _veldig_ greit ut om en er noen uker i båten om gangen. Når det gjelder designet så synes jeg som andre at Skorgenes er lekrere, men jeg ville ikke latt det avgjøre. Det fremgår vel forsåvidt av avataren min...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig praktskute isbjorn. Nå har dere kjøp ei skute med et akterdekk som egner seg bra som dansegulv for en middels stor bygdefest. Flybridgen er også stor nok til å innby hele det lokale fiskarlaget på barbeque :yesnod: Igjen gratulerer, dette er en perfekt båt, så stor som mulig, men ikke større enn at du kan håndtere den :cheers:

 

Takk for den Sundberg :cheers:

Vi synes 350èn er helt perfekt for oss, både teknisk,kvalitetsmessig,utseende,praktisk og ikke minst sjøegenskapene er enormt gode, stødig å trygg uansett om sjøen kommer i mot,bakfra, fra siden.....

Har stor fokus på sikkerhet når vi bestilte båten, har bestilt automatisk brannslukker i motorrom, redningsflåte, driver å leter etter redningsdrakt til vår sønn på 6, vhf både på inne og på fly.

Jeg ønsket også en båt med fast aksling da jeg stoler mer på det enn drev.

Men smaken er som baken, heldigvis har vi alle forskjellig smak og behov når vi skal ha oss båt!

Redigert av isbjorn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var flott, mange som engasjerer seg, det setter vi pris på.

Vi ønsker oss en dusj som fungerer, vi har savnet det i den vi har hatt til nå.

Ellers så tror jeg ikke utseende er det som skal avgjøre hvem av dem det blir.

Men kanskje prisen vil bety noe om den blir for stor.

Vi ønsker oss en mest mulig praktisk båt, med god plass, mye stueplass og

mange praktiske løsninger.

Er det noen som har erfaring med forbruk og fart på disse to, hadde det

vert veldig fint å få høre noe om.

Link to post
Share on other sites

dusjrommet på Skorgenes er helt topp, god stueplass, på 350èn er det ett enormt stuerom under dekk bla. Eneste jeg savner er stuerom under sofa på flyèn.

Forbruket ligger vell ganske likt på 45l/t på begge båtene.

Forsikringen var det imidlertid enorm forskjell på, Norske Sjø var desidert billigst.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjellka

 

Du spør om Viksund 340 kontra Skorgenes 335. Begge er kjente, solide og velrenommerte båter. Jeg kjenner ikke sistnevnte godt nok til å kunne måle de opp mot hverandre, men jeg kan si litt om Viksund 340.

 

Vi kjøpte ny Viksund 340 i 2006 etter å ha vurdert en rekke ulike norske produsenter, og har svært mye glede av båten siden vi fikk den overlevert like før St.Hans den sommeren. Båten har svært god plass/volum til å være 34 fot (10,35 meter) og 350 cm bred. To store sovekabiner, romslig bad og eget lukket dusjkabinett. (Jeg pler å si at "dusjen er pinadø verd prisen, bare den!" Overdrevet, men duverden så deilig! :lol: ) God, romslig og trivelig salong og bra plass på fly'en. Akterdekket kunne man selvfølgelig ønsket enda noe større, men det ville jo gått utover plassen i salongen. Til gjengjeld er badeplattformen så romslig at vi ofte setter ut to stoler og tar frokosten der....

 

Vi hadde mye vær på veien hjem da vi hentet båten i Bergen, og fikk dermed testen sjøegenskapene like godt først som sist. Vi hadde ingen problemer. Den største utfordringen med disse helplanende skrogene er vel å venne seg til å takle sjøen som kommer skrått bakfra.

 

Motorrommet ble i testen til Båtmagasinet karakterisert som det beste de hadde sett i en båt av denne størrelsen. (Vi har en VP D370 med aksel).

 

Båtens toppfart ligger på ca.30 knop. Greit dersom man MÅ dra på, men selv liker vi oss best i 20-22 knop.

Dieselforbruk har jeg ikke registrert systematisk. Viksunds hjemmesider har tabell.

 

Vi hadde ca. 90 overnattinger i fjor, og enda flere bruksdager. Været var, som du husker, under pari - men vi nøyt hver dag ombord lell.

 

Vi kjøpte båten gjennom Kemato Marine på Hvaler og har ellers hatt tett kontakt med både forhandler og båtbyggeriet på Askøy. Fungerer meget bra!

 

Vi har en omfattende hjemmeside om vår Viksund og båtlivet vårt. Jeg er i ferd med å bytte nettleverandør - og akkurat nå frykter jeg dessverre at hele siden (og fire års arbeide) er tapt - men klynger meg til et lite håp om at vi skal få den opp igjen om noen dager. I så fall bør du kikke innom der.

 

Ellers kan jeg henvise til St.Cruz-klubben som i dag har sider (i påvente av egen hjemnmeside) på Viksund Båtpraten. Her kan du komme i kontakt med andre Viksund 340-eiere.

 

Send meg gjerne spørsmål via IM dersom du ønsker mer detaljer. Lykketil med valget og ny båt. Du vil i begge tilfeller få en båt til stor glede!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill så langt, blir tur neste helg for å se på de aktuelle båtene.

om noen har innspill å komme med, så taes de hjertelig i mot.

Er det noen som vet om ting jeg bør sjekke spesielt på disse båtene,

så hadde det vært flott om noen tipset oss.

Link to post
Share on other sites

Vi skal til Bergen, der finner vi både Viksund og Skorgenesforhandler.

Blir spennende, vi gleder oss veldig.

 

Velkommen til Båtplassen, høres ut som om du kommer til å ende opp med nytt;) Uansett, flotte båter. Du har sikkert lest deg til på nettet at det finnes noen historier om S335 som høres fæle ut, om det er hold i det eller ikke vet iallefall ikke jeg. Viksunden er jo flott og jeg har forsåvidt god erfaring med servicen derfra (eide en Viksund 850 Combi for 2 år siden). Jeg skriver forsåvidt fordi vi ikke ble enig om alt, jeg skjønner at de også må tenke på hvor mye tid og penger de kan bruke på hver båt, men de gav seg før ting var i orden på min. Styringen var helt håpløs og jeg klagde flere ganger og det ble ikke bedre samme hva de gjorde. Etter at jeg solgte båten traff jeg en slik båt, han hadde hatt samme leksa med dem, men ikke gitt opp og fått nytt rorsystem til slutt og da fungerte det 100%... Vel, tror Viksund rydder opp og 850en var jo en spesiell båt de solgte få av så noen barnesykdommer fikk de ikke helt taket på før de solgte konseptet til Dyvika Båtbyggeri...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Anbefaler også å se på Skilsø. Ble imponert over 360 FB på messa i Gøteborg i år.

 

skilsoe3.jpg

 

 

Nydelig innredning, bl.a. bjørk i forkabinen. Mange elegante løsninger.

 

 

skilsoe1.jpg

 

 

Flott utformet trapp opp til FB. Denne går det an å gå i selv om det sjøer endel. Jeg var imponert over mye fin "style" og finish ombord.

 

skilsoe2.jpg

Link to post
Share on other sites

Anbefaler også å se på Skilsø. Ble imponert over 360 FB på messa i Gøteborg i år.

 

Enig, denne er veldig flott, men vi snakker vel +1 mill ekstra og vel så det? Ergo, dette blir som Orust mot Tyskland/Frankriket...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest historien om Skorgenes 335, og det ser ut som det kan være like greit.

Ellers har vi også sett på Skilsøen, men blir nok alt for dyr for oss, men en flott båt er det.

Har etter hvert snakket en del med både Viksund og Skorgenes folka,

og opplever dem som veldig seriøse. og håper selvsagt dette er erfaringen også etter en evt.handel.

Redigert av Kjellka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da er det bare å "løpe og kjøpe" for deg :yesnod:

 

Madammen krever større dusj og da står Viksunden meget sterkt. Bakdelen er at den er dobbelt så dyr som den vi har, men så er det jo nytt da!!! Liker ikke at de fleste har D6 da :nonod:

 

Har hatt en kjempe helg i båten nå, og det er nesten slik jeg ikke vil selge den :crazy:

 

Men bare nesten :cheers:

 

Jeg blir å treffe i Bergen på torsdag, mest sannsynlig på hodet ned i en Viksund :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja det er samme sak her, lysten på større dusj.

Men som du sier, Viksund blir dyr, men den har en flott dusj.

Har ikke sett Skorgenes på nært hold enda, men får se den i helgen.

Vi blir ikke på messa før på fredag eller muligens ikke før på lørdag.

Men i alle fall, lykke til med handelen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...