Jump to content

Næsten-havari: Overtryk i Søvand (D6-310-A)


MajorAndy

Recommended Posts

Damn.

 

 

Typisk!

 

Dejligt vejr i dag - sol og behersket vind. Ny-serviceret motor = prøvetur!!

 

Efter at have sejlet rundt udenfor havnen i en 20-30 minutter tog jeg til sidst en højhastighedstest: Max omdrejninger. Jeg kom kun op på 3000 RPM...Hmmm - så begroet kan båden vel ikke være??? Båden virkede tung og trimflaps reagerede mærkeligt.

 

Sejlede ind i havnen og lagde til. Inspicerede motorrummet - og opdagede, at det var oversvømmet. Der var vand næsten op til generatoren og vandsprøjt overalt. Lænsepumpen (el) kunne slt ikke klare det. Jeg håndlænsede det ud - det tog laaaang tid. HVis jeg var sejlet videre i 10-15 minutter var vandet nået op til el-installationerne og havde kortsluttet dem - og så havde jeg haft problemer.

 

Så startede jeg motoren igen. Ingen vandindtrængen nogle steder. Jeg gassede op til 1500 RPM. Så STOD vandet ud af søvandsfilteret! Mere præcist mellem søvandsfilteret og låget til filteret.

 

Jeg åbnede søvandsfilteret og tjekkede. Ingen tilstopning. Satte det rigtig godt på plads og sejlede ud igen med åbent motorrum. Efter 5 minutter gentog det hele sig: Vand under højt tryk pulsede ud af låget til søvandsfilteret.

 

Min egen hypotese er at vandet kommer ind (tydeligvis) men har svært ved at komme ud. Når jeg åbner låget til søvandsfilteret løber vandet kun meeeeget langsomt ud. Det mener jeg ikke at det plejer. Hvis jeg mærker på slangerne når motoren kører virker det som om slangen fra søvandsfilteret til intercooleren er fuld af vand. Det samme er slangen fra intercooler til oliekøler. Men fra oliekøleren og videre er slangen helt slap. Sådan virker det...men det er en amatørs observation.

 

Nogle gode indspil? Eller skal jeg bare ringe til værkstedet og bruge det gode danske udtryk: "Det er en om'er!!!"

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke disse motorene, men det sitter kanskje en termostat i oljekjøleren med by-pass, slik at vannet ikke strømmer gjennom oljekjøleren før ved behov, så kan jo det være grunnen til at slangen som går videre fra oljekjøleren ikke er full av vann...

Med en såpass ny båt/motor ville jeg ringt Volvo i morgen og pressentert problemet pr tlf, kan være en ganske bagatellmessig feil som de kan svare enkelt på, mens du på egen hånd kan få masse hodebry uten grunn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Yes - samme type filter.

 

Men der er ingen ting at se - og vandet kommer kun ved høje omdrejninger (>1500 rpm)

 

Hypotese: Der er en eller anden blokering af søvandet i oliekøleren, intercooleren eller varmeveksleren. Det har der været i nogen tid. Men jeg har ikke mærket noget til det fordi impelleren er gammel og slidt og derfor har nedsat virkning. Serviceeftersyn. Mekanikeren skifter til ny impeller. Den nye impeller giver en meget bedre virkning end den gamle. Derfor stiger trykket så meget på tryksiden, at låget ikke kan holde til trykket og vandet presses ud mellem låg og filter.

 

På den anden side har er ikke været problemer med kølingen. Så måske er det noget andet...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Bra det gikk som det gikk Major. Det kunne gått så mye mer galt om du hadde kjørt litt lenger...

Vær nøye med å spyle hele motorrommet og motor grundig med ferskvannn så fort som mulig nå som du har hatt saltvann overalt :yesnod:

 

Hvis lokket ikke er sprukket, så sjekk at pakningen (O-ring) som sitter i lokket er OK.

Du skriver at motoren er ny-serviceret... Er det en mulighet at de som har gjordt jobben har greid å skade filteret eller lokket ved f.eks å tråkke på det eller forsøkt å tvinge det på og ødelagt gjengene eller noe slikt....???

Sjekk av sjøvannsfilteret er vel ett punkt i servicen tror jeg....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Veldig basic, men har du sjekket at lokket sitter skikkelig? Dety er vel en epdm-pakning som skal tette mellom lokk og filterhus og det blir jo rimelig bra trykk der.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Utrolig at Volvo fremdeles bruker disse plastfiltrene på trykksiden. På motorer til mange hundre tusen. :nonod:

Du må definitivt finne ut av hva som har skjedd, det er vel bare å følge vannstrømmen og åpne der det er størst risiko for at det er tett. Normalt i forkant av varmeveksler/oljekjøler/mellomkjøler. Vet ikke hvordan vannet strømmer på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Sundberg: Ja, jeg tjekkede selvfølgelig en million (nå ja, lidt færre) gange at både filter, låg, O-ring og gevind sad ordentligt. Men derfor kan det stadig være en filter-ting. Jeg håber naturligvis at det er det. Men jeg er bange for at det er et fremmedlegeme (mini-musling, tang, gummi fra impeller) i oliekøleren eller varmeveksleren. Fandt lidt om det på nettet.

 

roaldbj: Jeg skal tage ned forbi i morgen og tage et par billeder - jeg kan godt se, at dette med at have et (såpas "flimsy") filter på tryksiden virker lidt...ja...underligt. Og så er jeg i telefonen til den lokale Penta-pusher klokken 08.00 i morgen tidlig.

 

 

Men - man lærer noget HVER gang. Gad vide hvad jeg brugte tiden til før jeg fik båd ? :rolleyes: Nå jo! Jeg havde små børn. Det var sådan det var :-)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Lavede lidt "undervisningsmateriale" fra billeder på nettet :-)

 

Det gøre hele sagen lidt mere overskuelig. Her er hvad VP skriver i manualen om søvandssystemet: "Vandet passerer gennem filteret hvorefter det går gennem brændstofkøleren, intercooleren, motoroliekøleren og varmeveksleren hvorefter det bliver pumpet ud i udstødningssystemets "knæ""

 

d6310.jpg

Link to post
Share on other sites

hei har en kammerat med samme motor han fikk samme problem som deg , tok kontakt med volvo og de sa at det hadde vært problemer med noen av disse sjøvannsfilterene.

lokket løsner på gjengene når det blir trykk derfor får du lekkasjje, han fikk nytt filter og problemet var løst

Link to post
Share on other sites

Det filteret er ikke identisk med det som er omtalt i den tråden jeg linket til. Det er enda større med de konsekvenser det har. Trykket på lokket vil være enormt dersom kjølesystemet tetter seg etter filteret.

Ut fra bildet ville jeg sjekket mellomkjøleren først. Det kan vokse blåskjell og rur i slangene frem til det første stedet der vannet varmes opp, altså mellomkjøleren. Når disse dør havner de i forkant av denne.

 

Rettet: Ut fra teksten ser jeg at det er dieselkjøleren som kommer først.

Link to post
Share on other sites

De har nok tenkt å avverge det jeg en gang har opplevd ==> En impeller som raste og sendte 14 deler av ulik størrelse inn i sjøvannskretsen. Ugrei jobb å finne igjen alle sammen.

 

Når det er sagt, det er helt klart ulemper med plasseringen. Særlig fordi det er så enormt mye vann som kommer ut om filteret havarerer. Jeg vil tippe at vannpumpa på D6 maskinen har en kapasitet på rundt 200 liter pr. minutt. Filteret må derfor kunne tåle mye, om sjøvannskretsen går tett.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Så er der status fra VP-forhandleren/værkstedet:

 

Der er en "kendt" fejl på filter OG på intercooleren. En utæthed ved indgangen til intercooleren betyder, at der drypper søvand ned på startmotoren, der efterfølgende bliver ødelagt. Og filteret er for svagt og er erstattet af en nyere version.

 

Disse dele er byttet på flere motorer - men, men men. Min motor er tre år gammel, så garantien er udløbet :cryin:

 

Nu må jeg høre med Volvo hvor langt deres rimelighed går.

 

Jeg har følgende ting som jeg slet ikke forstår i denne sag:

 

  • Hvis Volvo VED, at der er en mulig defekt i filteret, hvorfor tilbagekalder de så ikke de berørte modeller som man gør i bil-verdenen? Der er trods alt som beskrevet af flere her i tråden tale om en konstruktion hvor en fejl til syvende og sidst kan koste liv hvis motoren oversvømmes i dårlige vejrforhold??
  • Hvis VP-værkstedet lige har lavet service og VED, at der er er en mulig fejlkilde på denne model, hvorfor kontakter de så ikke mig og gør mig opmærksom på det? Hvorfor lader de mig i stedet sejle videre i en usikker båd??

 

Det er en gåde for mig og det var ALDRIG sket i USA, hvor ordet "class action lawsuit" ville have fået Volvo til at reagere helt anderledes.

 

Jeg har i de mange diskussioner om VP her på sitet været skeptisk overfor de mange, der bedriver med "volvo-bashing". Alle kan være uheldige og lave fejl - det afgørende er hvordan man retter op på dem - og her har Volvo *IKKE* været smarte. Men jeg må indrømme, at nu hvor "Volvo-sygen" rammer mig er jeg ved at få en anden holdning. Men jeg HADER at tage fejl...

 

Nu afventer jeg lige tilbagemeldingen fra VP: Hvis de tager ansvaret og tager den på garantien (og rydder pænt op efter sig...) så er alt godt. Men er der problemer, så bliver jeg pi****ed. Og så henvender jeg mig til alle nordiske bådværfter og fortæller dem om min og andres situation. Det kan godt være at Volvo er ligeglad med en enkelt kunde. Men kommer der først et pres fra værfterne, så får Volvo et problem. Jeg er jo ikke journalist og PR-ekspert for ingenting....dette kommer til at gå heftigt for sig hvis det bliver nødvendigt. Men det er jo ikke sikkert vi kommer dertil. Nu får vi se...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Dersom feilen er funnet er jo det flott. Og dersom dette er en kjent feil bør jo VP ta det uten å mukke og være glad til at det ikke ble forlis :nono: . I Norge hadde jeg argumentert med reklamasjonsfrist (som er lengre enn garantitiden og gjelder feil og mangler som ikke kan skyldes feilbruk). Hvis VP ikke hadde gått med på det hadde jeg i det minste sendt en sak til norske forbrukermyndigheter eller tatt direkte kontakt med advokat dersom jeg hadde dette dekket på min forsikring. Er det ikke på EU/EØS-nivå nylig innført mulighet for grupperettsaker, eller gjaldt det bare Norge?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...